Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Astmasta tietävät! APUA!

Vierailija
12.07.2007 |

Minulla diagnosoitiin lievähkö atooppinen astma vuosi sitten. Varsinaisia kohtauksia ei ole ollut, mutta oireina olivat yskä ja tunne, ettei saa henkeä kunnolla. Lääkityksenä on suihkaus aamuin illoin kortisonia, avaava lääke tarvittaessa.

Tänä aamuna oloni oli vähän outo. Tuntui, että kun yritän vetää henkeä sisään päin kunnolla, en saa happea " pohjia myöten" eli siis tuntui, että sisäänhengitys ei mennyt perille asti. Noin puolen tunnin kuluttua otin avaavaa ja hetken päästä vielä uudelleen. Olo helpottui ja sain taas vedettyä syvään henkeä.

Mistä oli kysymys? Oliko tuo astmakohtaus? Hengitys ei siis pihissyt yhtään, olo vain oli tukala. Uloshengitys sujui hyvin.

Auttaisiko joku asiasta tietävä. Hengitys oli sellaista työlästä, että tuntui, että tarvitsen lihaksia siihen. En haluaisi ketään lääkäriä tällä asialla vaivata.

T: 30v. nainen

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ollut närästystä? Voisit kokeilla syödä pari päivää närästyslääkettä ja kokeilla josko helpottaisi?

Olet tietysti kokeillut jo avaavaa astmalääkettä? Eikö?

Vierailija
2/10 |
12.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on astma ja käytössä päivittäin aamuin illoin yhdistelmälääke jossa on siis avaava ja hoitava (kortisoni) yhdessä. Silloin tällöin lisäksi tarvitsen erillistä avaavaa lääkettä.

Jos sulla tulee usein tuota ahdistusta niin silloin lääkäriin ja arvioivat tarpeen siirtyä tuohon yhdistelmälääkkeeseen. Mutta tuohon kuvaamaasi tarpeeseen se avaava on annettukin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Onko sinulla ollut närästystä? Voisit kokeilla syödä pari päivää närästyslääkettä ja kokeilla josko helpottaisi?

Olet tietysti kokeillut jo avaavaa astmalääkettä? Eikö?

Ei närästänyt. Tiedän kyllä, mitä närästys on. Ja jos luit viestini huomaat, että astma on jo todettu. Sain siihen jopa sen kelakorvauksenkin.

Ongelma on vaan juuri tuo kuvaamasi uloshengittämisen vaikeus, jota MINULLA EI OLE. Siltikin astma on todettu keskussairaalassa. Eli oliko kyseessä astmakohtaus vai ei?

Vierailija
4/10 |
12.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minulla on astma ja käytössä päivittäin aamuin illoin yhdistelmälääke jossa on siis avaava ja hoitava (kortisoni) yhdessä. Silloin tällöin lisäksi tarvitsen erillistä avaavaa lääkettä.

Jos sulla tulee usein tuota ahdistusta niin silloin lääkäriin ja arvioivat tarpeen siirtyä tuohon yhdistelmälääkkeeseen. Mutta tuohon kuvaamaasi tarpeeseen se avaava on annettukin.

Milloin tarviset avaavaa? Kuvailisitko minulle miltä sinusta tuntuu, kun tarvitset avaavaa lääkettä? Miltä tuntuu oikea astmakohtaus?

Vierailija
5/10 |
12.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle on tullut tuo kohtaus voimakkaan parfyymin vuoksi ja olen mennyt pihalle haukkomaan henkeä ja ottamaan avaavaa lääkettä.

Milestäni kuvasit tuntemuksesi hyvin et saanut hengitettyä normaalisti.

Jos tuollainen tuntemus tulee ota heti sitä avaavaa ja sen pitäisi laukaista tilanne ihan nopeasti jos ei auta otat uuden annoksen jos ei sekään tilaat ambulanssin ja pääset ammattiauttajien hoiviin heillä on lisäkeinoja temppuvarastossaan.

Vierailija
6/10 |
12.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että astmani vei minut aika huonoon kuntoon ennen kuin se todettiin olin ollut jo pitkän aikaa tosi väsynyt ja tuntui etten jaksa mitään, hengästyin helposti jne.

Lopullinen niitti tuli kun häräsin yöllä hyperventilaatiokohtaukseen ja en voinut hengittää kunnolla - hengitys oli ihan sekaisin. Muistin aiemmin kuulleeni että silloin pitää hengittää paperipussiin ja homma korjaantui, toimin niin ja loppuyö meni ok. Seuraavana yönä sama juttu ja soitin lääkäriajan jonka sain seuraavalle päivälle. Kolmantena yönä heräilyä oli pari kertaa.

Hyvä lääkäri tajusi mistä oli kyse ja lähetti keuhkopolille. Nyt tuli vieras en ehdi enempää kirjoitella.

Vierailija
7/10 |
12.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain tuollaista ajattelinkin sen olevan. Oikein olen siis toiminut. Jos sinulla on vielä myöhemmin aikaa, kertoisitko siitä vinkuvasta hengityksestä. KUn minun hengitykseni ei vingu, mutta muut oireet ovat kuvailemasi kaltaisia. Olen vain välillä miettinyt lopettaa lääkityksen omin päin, kun hengitys ei siis vingu.

Vierailija
8/10 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minulla diagnosoitiin lievähkö atooppinen astma vuosi sitten. Varsinaisia kohtauksia ei ole ollut, mutta oireina olivat yskä ja tunne, ettei saa henkeä kunnolla. Lääkityksenä on suihkaus aamuin illoin kortisonia, avaava lääke tarvittaessa.

Tänä aamuna oloni oli vähän outo. Tuntui, että kun yritän vetää henkeä sisään päin kunnolla, en saa happea " pohjia myöten" eli siis tuntui, että sisäänhengitys ei mennyt perille asti. Noin puolen tunnin kuluttua otin avaavaa ja hetken päästä vielä uudelleen. Olo helpottui ja sain taas vedettyä syvään henkeä.

Mistä oli kysymys? Oliko tuo astmakohtaus? Hengitys ei siis pihissyt yhtään, olo vain oli tukala. Uloshengitys sujui hyvin.

Auttaisiko joku asiasta tietävä. Hengitys oli sellaista työlästä, että tuntui, että tarvitsen lihaksia siihen. En haluaisi ketään lääkäriä tällä asialla vaivata.

T: 30v. nainen

Vierailija
9/10 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtauksiakin on ollut, mutta vinkunaa en muista kuulleeni ikinä. Lääkäri joskus sanoo kuulleensa stetoskoopilla. Se mitä kuulen ja näen astmakohtauksen aikana on ähkimistä, puheen pätkimistä, kiukuttelua, levottomuutta. Poika sanoo että on hankala hengittää ja pyytää lääkettä.

Lievempikin ahdistus tuntuu jo raskaalta, väsyttää ja hengästyttää, ennen kuin se näkyy ja kuuluu mitenkään ulospäin. Itselläni on ollut sitä flunssan jälkeen, ja siihenkin avaava lääke auttoi. Korjaantui kuukauden kuurilla kortisonisuihketta.

Vierailija
10/10 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaipa minun on tässä uskottava, ettei astmani ole itsekeksitty tai ihmeparantunut. Tänä aamuna oli taas vaivalloista olla, avaava auttoi kyllä taas. Jotenkin vain toivoin, että olisin parantunut.