Kompostista kysymyksiä, apua tarvitaan!
Asutaan omakotitalossa ja olen haaveillut kompostista, kun tuota ruoka- yms jätettä tulee niin hirveästi. Kamalan kalliita vaan nuo kesät ja talvet toimivat kompostit. Minulle kai olisi hyvä sellainen, johon mätetään kompostoitavat sisään, ripotellaan sidosainetta päälle, käännetään joskus ja ehkä kastellaan. Alta olevasta luukusta saa valmiit mullat. Nämä mallit vaan maksavat yli 400 euroa...
Millaisia komposteja teillä muilla on? Ovatko ne työläitä? Mihin käytätte kompostimullan? Saako mullan helposti pohjalta vai vaatiiko se jälkikompostointia tms?
Kommentit (4)
ja toinen ihan puukehikko puutarhajätettä (lehtiä ja oksia) varten.
Olen katsellut kavereilla niitä " alhaalla olevasta luukusta tyhjennettäviä" . Ei ne toimi sillä lailla, että voisi vain luukusta vetää ulos valmista kamaa, sori. Samat hommat niissä on kuin tuossa mun maapallokompostissanikin. Eli sisusta on tyhjennettävä kerran vuodessa jälkikompostoitumaan. Lisäksi sitä on noissa korkeissa laatikkomallisissa kompostoreissa yleensä käännettävä ja pöyhittävä välillä. Tuossa mun maapallossani kääntely ja poyöhintätarve riippuu siitä, kuinka hyvin jaksaa kompostin rakentaa. Jos sen rakentaa kuten lehtikompostinkin (eli alle ja noin 10 cm välein risukerroksia ja niiden väliin sopivana seoksena kompostoitavaa tavaraa ja kuiviketta ja vähän vanhaa kompostia edellisestä kerroksesta) niin ei tarvi pöyhiä koko aikana. Se on vaan jaksettava pitää huolta siitä, että noita risukerroksia tulee väliin ilmavoittamaan kompostia.
Tämä maapallojuttu ei meillä kyllä ihan toimi koko talvea, mikä johtuu osin siitä, ettei jätettä ole tarpeeksi. Mutta ei se mitään, sillä keväällä se taas sulaa ja lähtee käyntiin.
saa kannattavaksi jos ostaa sellaisen helvaton kalliin lämpökompostorin... 400 euroo moisesta pytystä on kyllä tolkuton hinta. Ei pysty jätemaksujen vähenemisellä kompensoimaan tuota kompostorin hintaa. Meillä käy nyt jäteauto joka toinen viikko ja kertatyhjennys maksaa noin 4 euroo. Jos kompostorilla sais tyhjennys välin pidennettyä neljään viikkoon niin menisi 8 vuotta ennen kuin tuo 400 egee ois näin kuoletettu.
On muuten eristeellä ja mittarilla kova hinta kun vastaava astia pelkkänä roskiksena maksaa 40 euroo.
Minä laitoin talvellakin kaiken biojätteen ei-lämpökompostoriin. Keväällä kun kököt oli sulaneet, käänsin kompostorin sisällön (siis mylläsin), laitoin herätettä ja kuiviketta päälle. Noin viikko sitten mylläsin taas sisällön ja oli siellä jotain tapahtunut.
Eikai tuo ole ihan oppikirjojen mukaista, mutta en viitsinyt kaatikselle talvella biojätettä pistää.
Meillä on komposti, jonka pitäisi toimia kesät talvet. Kesäisin komposti toimii mainiosti, mutta talvella jos on kovia pakkasia, niin toiminta hidastuu kompostin lämpötilan pudotessa. Kompostori ei ole onneksi koskaan jäätynyt kokonaan. Pyrimme aina pilkkomaan kompostiin laitettavat jätteet pieniksi. Esim. ananaksen " töyhtö" , vesimelonin kuoret ym. kannattaa pilkkoa, siten maatumisprosessi nopeutuu tai ainakin talvisaikaan pysyy käynnissä.
Meillä olevaa kompostoria on markkinoitu siten, että sieltä tuleva multa olisi valmista suoraan kukkapurkkiin. Itse en ko. tavaraa laittaisi suoraan kukkapurkkiin. " Mössö" ei ole mielestäni vielä niin hyvää multaa, vaan se kaipaa jälkikompostoinnin. Meillä tilanne on ratkaistu niin, että " ruoantähdekompostorista" mössö siirretään toiseen kompostoriin (tavallinen, halvempimallinen kompostori) " tekeytymään" noin vuodeksi ja sitten sieltä kasvimaalle.
Itse pidän kompostoinnista vaikka se välillä vaatiikin työtä: sekoittamista, kuivikkeiden laittamista, jälkikompostointia. Meille kompostointi on pieni arkipäivän ympäristöteko.