Kääk, meidän poika säästää mopoa varten!
Kroonisesti rahanahne 13-vuotiaamme kertoi juuri, miksi hinkuu niin paljon erilaisia hommia, joista voi ansaita rahaa. Säästää kuulemma mopoa varten. Nytkin olisi tarjolla ollut kivempaakin tekemistä, mutta halusi mieluummin matonpesupaikalle, kun naapurissa asuva vanhempi rouva on tarjonnut 5 euroa per pesty matto (meidän omat juuriharjapesun tarpeessa olleet matot on jo pessyt samalla taksalla.) Samainen rouva juuri kysyi minulta, saako pojalle tarjota viinimarjojen poimintaurakkaa, kun kuulemma on niin reippaan, ahkeran ja kiltin (;-), muuttamisesta on joskus hyötyä...) oloinen poika. Toki annoin luvan, koska mikä minä olen toisen bisneksiin puuttumaan, mutta se mopo-juttu ei kyllä ilahduta pätkääkään. Koko mopo olisi niin paljon helpompi kieltää, jos pojalla ei olisi omia rahoja sen ostoon (tosin mies luultavasti silti puhuisi minut asiassa yli) ja minä ihan oikeasti en haluaisi sitten aina olla sydän syrjällään huolesta, kun penikka pihasta poistuu. Onhan tässä vielä kaksi vuotta armonaikaa, mutta minä kyllä aloitin huolehtimisen jo nyt. Perhana!
Kommentit (21)
Vierailija:
kai heilläkin on asiaan joku mielipide?
Minusta poikasi osoittaa suurta kypsyyttä keräämällä itse rahoja..
Epäilen kuitenkin, että kahden vuoden ajan rahat polttaa liikaa taskussa, kuluttaa johonkin.. mutta se on sivuseikka..
Eli ottaa jo vastuuta siitä mopon hankkimisesta.. Usein nämä, jotka ovat omalla hiellä ja verellä joutuneet jonkin hankkimaan, ymmärtävät arvon päälle ja pitävät tunnollisesti huolta ja kunnostavat tavaroitaan!!
Nää pappa betalar tyypit taas eivät vois vähempää välittää kun iskähän sen on maksanu ja maksaa jos jotain sattuu!
Oma pikkuveljeni ajoi nyt kevarikortin ja kauhistuttaa aivan järkyttävästi osaako ajaa sillä kunnolla ja maltilla!! Kaverinsa kaahaavaat autoilla ja kevareillaan.. Pikkuveli toisaalta on aina saanut olla kulkuneuvojen kanssa tekemisissä, joten ehkä osaa käyttäytyä!!
Isä maksoi kevarikortin, mutta pyörää ei ole ostettu.. Paiskii nyt kesätöitä, että olisi varaa ostaa kunnon pyörä!! Ja kesätöikseen ajelee muuten traktoria.. Maalla siis asustelee ja nauttii siitä! Ajaa kymmeniä tunteja päivässä maailman hitainta välinettä, joten ehkä se vauhdinhurma ei ole hänelle se tärkein!!
Eli älä ole huolissasi, tiukka opetus liikennetavoista ja teette selväksi, että yksikin virhe ja mopo lähtee pois!! Ja pari kertaa voi ottaa mopon pois ja antaa takaisin, kokeilla oppiko.. jos ei oppinut, niin myykää vaan mopo pois! Siinäpä sitä sitten oppii, että teillä on edelleen valta!
Mopoikä oli hienointa aikaa elämässä, oikeasti. Kyllä siinä omallakin kohdalla piti vähän äitiä vakuutella, että ei ne mitään tappovehkeitä ole. Omaa tyhmyyttä jos niillä päästelee päättömästi liikenteessä.
on kertonut, että aloitti seksin 12-vuotiaana ja omaa poikaa kohtelee kuin 1-vuotiasta, ettei edes mopoa saisi hankkia.
Jos itse on mokannut jossain ja kärsinyt siitä, niin ei kai sitä samaa kärsimystä rakastamalleen lapselle halua? Ainoastaan teinit kuvittelevat, että heillä pitäisi olla oikeus tehdä jokin ei-toivottava asia, jos vanhempikin on sen joskus mennyt tekemään.
Vierailija:
on kertonut, että aloitti seksin 12-vuotiaana ja omaa poikaa kohtelee kuin 1-vuotiasta, ettei edes mopoa saisi hankkia.
On vaan niin kallis.
Etkö voisi suostutella poikaasi säästämään/tienaamaan rahaa mopoautoa varten, lupaisit maksaa osan?
Näin minä ajattelin tehdä, mopoa meille EI tule.
Näyttää pojat kuolaavan tytön perään ;) Tai auton perään?
Kun on itse nähnyt kovan vaivan mopon hankkimisessa, sitä menopeliä myös todennäköisesti arvostaa paremmin, eikä lähde heti ekaksi pärtsäilemään jonnekin rutakkoon tai temppuilemaan esim. keulimalla, jolloin voi käydä vahinko niin ajajalle kiuin ajokillekin.
Mitä tulee siihen, että en saisi huolehtia ja suojella lapsiani, koska minua ei ole lapsena suojeltu, niin sitä logiikkaa en ihan ymmärrä. Päinvastoinhan on niin, että minä tietysti olen tavallistakin suojelevampi omiani kohtaan (he sitten varmaan menevät omien lastensa kanssa taas toiseen suuntaan, kun eivät halua toistaa minun virheitäni...)
Vierailija:
Vierailija:
Mikä siinä mopossa on niin kamalaa?
Niin voi käydä polkupyörälläkin, kävellessä, uidessa
Ei kaikkea voi pelätä sen takia että voi joutua onnettomuuteen.
Eli raamatun totuuden mukaisesti. LOPETA huolehtiminen jo alkuunsa.
Mitä se auttaa huolehtia. Ei huolehtimisella (huolella) voi oikeasti tehdä mitään. Pahimmassa tapauksessa se lisää nuoren uhkaa ja hän alkaakin salaa virittämään mopoaan ja sitten kaahailee uhmakkaasti heti kun äidin silmä välttää.
OHJE:
Lähde mukaan mopohankkeeseen. Menkää jopa yhdessä katsomaan malleja liikkeisiin. JA KOEAJA SINÄKIN joku (helppo) malli. Tekee taatusti poikaan lähtemättömän POSITIIVISEN VAIKUTUKSEN.
Toisin kuin tuo huolehitiminen, että mitähän sille tapahtuu kun näköpiiristä poistuu. Poisuut joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin etkä voi yhtään tietää mitä huumeita hänelle ensimmäisessä kadun kulmassa tarjotaan. Sellaista tämä elämä on.
Ei mulla muuta...
:)
Tosin olisi kamalaa, jos meidän poika (tai tytöt) hankkisi mopon tai skootterin, hössöttäisin ja huolehtisin koko ajan ettei tulis vahinkoja.
Mutta eiks nykyään pidä käydä se joku mopokortti, et kai siinä vähän jo laps oppii ettei voi ihan miten sattuu hurjastella.
Meidän tyttö aloitti mopoa varten säästämisen 9-vuotiaana. Nyt 12-vuotiaana aloitti jo erilaisten mopo-mallien hintavertailua.
Paljon negatiivisempaa mielestäni olisi jos poikasi kinuaisi mopoa, eikä tekis sen eteen mitään. Näin hän oppii että se raha ei taivaalta tipu, ja että sen eteen on tehtävä jotain. Ja hän oppii myös säästämisen pitkällä tähtäimellä.
Ja todellakin, sattua ja tapahtua voi aina ja missä vain. Sen sijaan että pelkäät pojan puolesta, niin puhu mielummin mopo ajakoulusta ja kunnon turvavarusteista.
Mopoilu ja myöhemmin sitten tietysti moottoripyöräily on kuitenkin vähän toinen juttu. Mieheni moottoripyöräilee ja huolehdin siitäkin (vaikka itse olen ratsastaessani satuttanut itseni useasti paljon pahemmin kuin hän ikinä moottoripyörällä.) Enkä pojankaan ratsastuksesta niinkään huolehdi, mutta tuo mopoilu on jostain syystä se kamala juttu minulle. Toki tiedän, että monessa muussakin voi loukata, mutta silti.
Toki hienoa on, että itse säästää ja on valmis tekemään töitä, mutta pitääkö sen nyt juuri mopo haluta?
Koeta käännyttää siitä vaikka osakesäästäjä ;)
Koskas olet kuullut jonkun uineen lyhtypylvästä päin?
Eiköhän 5 tarkoittanut että uidessakin voi kuolla.
Minun taistelustrategiani taitaakin olla, että sitkeällä vastarinnalla saan kiristettyä lupauksia niin pojalta siitä, että käyttäytyy järjellisesti mopon kanssa ja mieheltä, että pistää energiaa sen valvomiseen, että näin käy. Samalla kun poika joutuu perustelemaan minut kumoon, joutuu myös miettimään kunnolla turvallisuusasioita ja siten ne saattavat pysyä aavistuksen paremmin mielessä...
Vierailija:
Koeta käännyttää siitä vaikka osakesäästäjä ;)