Sukset ristissä hoitolapsen vanhempien kanssa :(
Lapsi tulee milloin tulee, vanhemmat myöhästelevät, lapsella ei ole riittävästi/sopivia varusteita (esim sadepäivänä kurapuku puuttuu). Nyt kun vihdoin sain suuni auki ja mainitsin asiasta, olen kuulemma lapsellinen. Kyseessä on tuttu pariskunta ja pelkään, että ystävyys menee.
Kommentit (33)
Minun lapsillani ei välttämättä ole ollut kurapukua. Tämä on johtunut yksinkertaisesti rahapulasta. Ei ole ollut rahaa ostaa kurapukuja joka kokoa. Niinpä ehkä yhdelle ikäkaudelle on sellainen löytynyt, mutta ei koko pikkulapsi-iäksi.
Tämän lisäksi mielestäni minun valintani lasten vaatteiksi pitää olla riittävät. Osittain vaatevalintani johtuivat rahapulasta eli ei ole ollut varaa ostaa joka säälle joka ko' on vaatteita. Osittain myös mielipiteeni siitä, million rukkasia tarvitaan ovat eronneet yhden hoitotädin ajatuksista. Muuta tädit eivät koskaan näyttäneet ajatuksiaan.
Toisaalta minä olen aina vienyt lapset päivähoitoon miten sattuu. Siinä päivähoitopaikassa ovat ottaneet asian rauhallisesti. Eivät koskaan valittaneet, vaan sanoivat, että ei se heitä haittaa.
Myöhästellyt en ole koskaan hakemisesta. Siinä olen pitänyt huolen, että olen aina ennen viittä hakemassa. Kerran olin viittä yli viisi.
Mielestäni hoitopaikan on joustettava joissain asioissa.
Esimerkiksi kun lapseni ovat tyttöjä, he tykkäävät hameista. Niinpä joskus he saattoivat laittaa hameen housujen alle, mutta hoitotädin mielestä tämä ei ollut hyvä ratkaisu. Minä taas olin itse ohjeistanut lapseni siihen, että saavat ottaa saman hameen kotiin, kun laittavat ulkohousut hameen päälle.
Itse tein muutaman myöhästymisen jälkeen vanhemmille selväksi, että minulla on menoa heti hoitoajan päätyttyä. Hakivat jatkossa ajoissa.
Nuo kuravaatteet ovat kinkkisempi juttu, jos vaikka tilanne tosiaan on sellainen, että perhellä ei ole varaa hankkia sellaisia. Mutta jos tiedät, että ei ole rahasta kiinni, niin anna mennä normivaatteissa lammikkoon hyppimään. Voisin kuvitella että kurikset ilmaantuvat aika pian.
Itse en ota kavereiden lapsia vakkareiksi, juuri näiden juttujen takia.
Kaikki muutkin lapsen siinä kärsivät jos yhden lapsen takia ei voikaan mennä ulos koko päivänä kun tällä ei ole ulos sopivia vaatteita - sen verran pitää olla rahaa, että saa ostettua kuravaatteet!!! Tarjoustalosta saa sadetakin ja -housut 15e ja kestävät tasan yhtä hyvin kuin Rukkan versiotkin ja tämä 15e ei varmasti voi olla kenellekään liian suuri hinta tai sitten on jo päässä vikaa vanhemmilla. Joten sanot seuraavalla kerralla, että asialliset vaatteet on oltava tai sitten lähtevät niitä hakemaan.
Myöhästelystä voit myös ottaa ihan tiukan, mutta asiallisen asenteen. Jos on puhe, että lapsi on hoidossa vaikka klo 16 saakka, niin klo 16 pitää ihan viimeistään vanhemman olla hakemassa tai sitten pitää olla oikeasti hyvä syy, mikään " liikenneruuhka" ei sellainen ole - sellaiseen pitää aikuisen ihmisen osata varautua.
Nyt siis vain säännöt selkeiksi kaikille, se on teidän kaikkien etu.
Kyllä Suomesta oikeasti löytyy ihmisiä, joilla on niin vähän rahaa, että välttämättä ei tuota 15 euroa ole varaa käyttää vaatteisiin. Olen monta kertaa käynyt Tarjoustalossa ja mietin usein, että noita vaatteita ostan sitten, kun on rahaa. Eipä sitä rahaa ole kovin usein.
Sitä paitsi joskus vanhemmat voivat olla oikeasti sitä mieltä, että vaatteet ovat sopivat juuri sitä säätä varten. Kyllä minä ainakin olin myös oikeasti välillä sitä mieltä, että minun valitsemani vaatteet ovat juuri sopivat siihen säähän, mitä oli. Ei kaikkien tarvitse olla veistetty samasta puusta, jos kerran on muitakin vaihtoehtoja olemassa.
Kuten joku jo kirjoitti, niin menkää vain ulos niillä vaatteilla, mitä vanhemmat ovat laittaneet. Jos he ovat sitä mieltä, että ne ovat sopivat, niin sitten ne ovat sopivat.
Vierailija:
Kuten joku jo kirjoitti, niin menkää vain ulos niillä vaatteilla, mitä vanhemmat ovat laittaneet. Jos he ovat sitä mieltä, että ne ovat sopivat, niin sitten ne ovat sopivat.
Ja lapsi kastuu ja palelee niin pihalle vaan? Tuskin.
Omat lapset menevät vasta syksyllä hoitoon joten kokemusta ei vielä ole mutta tunnen itseni ja tiedän että varaan lapsille riittävästi vaatetta.
Vai odotatko, että joku aikuinen jää sun lapses kanssa sisälle sadesäällä, kun muut menevät ulos? Toi hakeminen ja vieminen miten sattuu kertoo kans sun asenteestas aika paljon..
Ei ne niin kalliita ole etteikö voisi jostain muusta tinkiä ja silti vielä syödä kuten tavallisesti.
Kyllä lapsella täytyy siis olla asianmukaiset varusteet hoitopäiviksi. Se ei tarkoita sitä, että asusteiden tulisi olla kalliita. Jos on oikeasti sitten niin tiukkaa ettei pysty lapselle kurahousuja ostamaan tai kenkiä hommaamaan edes kirpparilta niin sitten on jo syytä kääntyä sossun puoleen.
Sovituista hoitoajoista on myös pidettävä kiinni. Lasta ei siis voi tuoda koska sattuu huvittamaan sillä eihän hoitaja voi päivystää kotona yhden lapsen takia. Jos tulee muutoksia suunnitelmiin, niin ne sitten ilmoitetaan. Muutoin hoitoajoista välittämättömyys näyttää siltä, että hoitajaan suhtaudutaan kuten omaan " orjaan" joka on paikalla silloin kun " master" niin haluaa.
Vierailija:
Minun lapsillani ei välttämättä ole ollut kurapukua. Tämä on johtunut yksinkertaisesti rahapulasta. Ei ole ollut rahaa ostaa kurapukuja joka kokoa. Niinpä ehkä yhdelle ikäkaudelle on sellainen löytynyt, mutta ei koko pikkulapsi-iäksi.Tämän lisäksi mielestäni minun valintani lasten vaatteiksi pitää olla riittävät. Osittain vaatevalintani johtuivat rahapulasta eli ei ole ollut varaa ostaa joka säälle joka ko' on vaatteita. Osittain myös mielipiteeni siitä, million rukkasia tarvitaan ovat eronneet yhden hoitotädin ajatuksista. Muuta tädit eivät koskaan näyttäneet ajatuksiaan.
Toisaalta minä olen aina vienyt lapset päivähoitoon miten sattuu. Siinä päivähoitopaikassa ovat ottaneet asian rauhallisesti. Eivät koskaan valittaneet, vaan sanoivat, että ei se heitä haittaa.
Myöhästellyt en ole koskaan hakemisesta. Siinä olen pitänyt huolen, että olen aina ennen viittä hakemassa. Kerran olin viittä yli viisi.
Mielestäni hoitopaikan on joustettava joissain asioissa.
et voi kun sillä ei taaskaan ole sitä ja sitä vaatetta....
niin itsekästä ajatella vaan omaa persettään
ihan liian monta näitä lapsia siel päiväkodissa nähneenä
ja oletko niin ylpee että kirppis vaatteet ei kelpaa, siis oikeesti parilla eurolla sieltä saa noita vaatteita
Vierailija:
Ja lapsi kastuu ja palelee niin pihalle vaan? Tuskin.
Omista lapsistani varsinkin yksi on ollut sellainen, että hän ei paljon vaatteita tarvinnut. Hän hikoili paljon nopeammin kuin kukaan muu lapsista. Opin, että hänellä ei tarvitse olla niin paljon vaatteita kuin muilla.
Tietysti jos sinä ajattelet oman lapsesi puolesta, niin saat pakata hänelle vaikka jäänapavaatteet, vaikka hän ei niitä tarvitsisi. Silloin se on sinun valintasi.
Minä lähdin siitä ajatuksesta, että jos näen lapsella oikeasti olevan kuuma, niin silloin hänen ei tarvitse pukea samoja vaatteita kuin muiden. Minulla on kuitenkin kolme lasta ja kaikilla on omat persoonalliset piirteensä. Olen kyllä nähnyt jopa omien lasten joukossa sitä, miten erilaisia he voivat olla tällaisissa asioissa.
Eli jos näkee kuravaatteet lapselleen tarpeellisina, ne kyllä tulee hommanneeksi vaikka kirpparilta tai tutunkumminkaimalta sillä hinnalla, minkä niistä pystyy maksamaan.
Veikkaankin, ettei kaikilla vanhemmilla vain ole oikeasti mitään käsitystä, kuinka tärkeät ne lapsen ulkoilun kannalta ovat. Veikkaan myös, että näistä vanhemmista aika moni jättää itse lasten kanssa ulkoilun väliin pienelläkin kurakelillä saati sadesäällä...?
Kyse ei ole tyhmyydestä tai siitä, että käyttää rahat väärin. Ruoankin kanssa olemme joskus joutuneet pihistelemään. Emme paljon pysty säästämään ruoasta enää. Kyllä Suomessa on oikeasti köyhiä.
Vierailija:
Veikkaankin, ettei kaikilla vanhemmilla vain ole oikeasti mitään käsitystä, kuinka tärkeät ne lapsen ulkoilun kannalta ovat. Veikkaan myös, että näistä vanhemmista aika moni jättää itse lasten kanssa ulkoilun väliin pienelläkin kurakelillä saati sadesäällä...?
Minä käyn ulkona lasten kanssa tosi kovilla sadesäillä. Kaikista kovimmilla sadesäillä laitoin lapsille talvihaalarit, jotka eivät nyt niitä lämpimimpiä haalareita ollut. Pienemmillä sateilla laitan farkut ja mukavan takin. Riippuu miten kylmä sää (esimerkiksi viime talvi oli kylmä ja vesisateinen), jolloin laitan enemmän pusakoita tai sitten vähemmän.
Kotioloissa vain on niin helppo tulla kotiin ja vaihtaa vaatteet heti, kun tulee kotiin. Tämän lisäksi päivähoitoonkin vein varavaatteita, jotta voisivat vaihtaa. Kumma kyllä eivät koskaan vaihtaneet, vaan varavaatteet olivat aina käyttämättöminä hyllyllä.
Meillä ei ole lapsituttuja kovin paljon. Sain kyllä serkultani jonkin verran vaatteita, mutta ei hänenkään lapselta kuravaatteita löytynyt. Hänkin oli saanut suurimman osan vaatteista lahjoituksena.
Meillä ainkin kurahuosut on lahkeista aika tiukat vaikka ovat liian suuret muuten lapselle eli jäävät rypyille polvista. mutta kun ei niitä ihan joka päivä kuitenkaan piretä ja ovat pitäneet kosteuden pois, niin mun mielestä on ihan turhaa ostaa kokoajan uusia kokoja. Sama juttu sadetakin kans. Näihin ostoksiin meni 5 euroa yht. kirpputorilla
Vierailija:
Yhden, tai kahdenkaan lapsen vanhemmalla ei välttämättä ole mitään käsitystä lapsiRYHMÄN ulkoilun tärkeydestä.
Varsinkaan perhepäivähoidossa.
Jos siis sataa, ja yhden lapsen kuristen puutteen takia ei voida mennä ulos, niin viisi lasta sisällä muistuttaa aika äkkiä apinaorkesteria puolen päivän tietämillä...
t: jo aiemmin vastannut pph
Lasteni päivähoitopaikka oli ilmoitettu olevan auki 7-17. Aamupala päättyi 8.30.
Yleensä vein lapset jotain välillä 7.45-8.30, jos en muuta ilmoittanut. Jos huomasin, että en ehdi ennen 8.30, ilmoitin että tänään ei lapsille tarvitse säästää aamiaista. Ulos he lähtivät aina noin 9.30. Niinpä olin hoitopaikassa ainakin ennen tuota.
Jos hoitopaikalla oli jotain omia retkisuunnitelmia ja sen takia he lähtivät hoitopaikasta tavallista aikaisemmin, he kertoivat siitä minulle viimeistään edellisenä päivänä, jolloin sitten tiesin, että vien lapset ennen kuin he lähtevät.
Kirppareilta löytyy ehjiä ja hyväkuntoisia kuravaatteita ihan pilkkahintaan, parhaimmillaan alle euron per vaate!
Vaatii toki hieman vaivaa kierrellä sopivia etsimässä, mutta ihan mukavaa puuhaahan se on, ja samalla voi tehdä muitakin edullisia löytöjä. Ja jos pöytäkirppiksien kiertely on liian vaivalloista, niin kannattaa mennä Fidaan tai Konttiin tms., jossa vaatteet on lajiteltu ja kaikki kuravaatteet löytyvät samasta rekistä.
t. eräs, joka ei ihan periaatteesta osta kuravaatteita läheskään aina uutena, kun niiden käyttö on kuitenkin suht vähäistä ja käytettynäkin löytyy oikein kelpoja kun vain vähän viitsii etsiä
Kuravaatteet voi ostaa myös kirppikseltä, aivan uuden veroisia saa huomattavan edullisesti. Esim. minä olen ostanut 1 - 5 eurolla Rukan sadetakkeja, kurahousuja. Ja näitä löytyy aina.
Minulla olisi varaa hankkia kurikset myös uutena, mutta minusta ei ole järkeä laittaa niihin isoja summia, kun saa käytettynäkin ihan hyviä sadevetimiä. Sen sijaan kurahanskat olen yleensä ostanut uutena, sillä ne tahtoo ainakin meillä kulua sellaiseen kuntoon, että jo yhden jälkeen hanskat sisällä kastuu.
Mitä tollasilla ystävillä tekee, jos ovat niin tyhmiä että loukkaantuvat kun sinä ajat heidän lapsensa parasta. Tyhmä defenssi oli vanhemmilta.