Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko YO-todistustaan täydentää vuosien päästä??

Vierailija
09.07.2007 |

Iltalukion kanslia on nyt kesällä kiinni, mutta ehkä täällä joku tietäisi???

Olen kirjoittanut -95 B-ruotsin. Nyt haluaisin korottaa sen ' ruotsi toisena äidinkielenä' tasoiseksi. Mutta käsittääkseni yo-koetta saa tehdä vain kolmena perättäisenä kertana? Olen ottanut ne yo-paperit pihalle silloin -95, mutta saisko vielä korottaa? Tai mulle ihan sama vaikkei mun yo-tokarrin sitä korjattaisi, kunhan saisin siitä jonkun paprun.

Syy lyhyesti, tarvitsen kipeästi todistuksen ruotsista toisena äidinkielenä. Yliopiston kielikeskuksen kokeesta on käsittääkseni todella vaikea saada erinomaiset tiedot, mitä vaadittaisiin. Ajattelin suoriutuvani helpommalla yo-kokeesta... Pitäisi saada vähintään magna, kun taas tosta yliopiston kielikokeesta pitäisi saada 6 asteikolta 1-6. Valtionhallinnon ' ruotsi äidinkielenä' koe taas on kuulemma vieläkin vaikeampi. Tällä hetkellä en ole hyvä ruotsissa, mutta olen erittäin motivoitunut ja nopea oppimaan. Virkamiesruotsista on hyvät tiedot vuodelta -96 ja sen koommin en oo asialle korvaani lotakuttanut. Tiedekuntien virkamiesruotsista voi saada vain hyvät tiedot, ja nyt tarttisi saada erinomaiset tiedot, joten vaikeeta varmasti on.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

asian kanssa. Ja nyt puol vuotta aikaa harjotella tosissaan ruotsia.

Testin tekeminen kestää noin kolme tuntia. Testi koostuu erilaisista tekstinymmärtämis- ja kirjoitusosista sekä haastattelusta. Testi mittaa kielitaitosi tason Kielipalvelujen kuusiportaisella taitotasoasteikolla (taitotasot 1-6), joka vastaa yleiseurooppalaisen viitekehyksen kuusiportaista asteikkoa.

clip clip

6 (C2)

PUHUMINEN Puhun erittäin sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tyylillä, pystyn ilmaisemaan hienojakin merkitysvivahteita. Kieliopin ja sanaston hallinta on varmaa lähes kaikissa tilanteissa.

KUUNTELEMINEN Ymmärrän vaikeuksitta puhetta sekä kasvokkain että televisiosta tai radiosta. Ymmärrän syntyperäisen puhujan nopeaakin puhetta, jos minulla on ollut aikaa tottua puhetapaan.

LUKEMINEN Luen vaikeuksitta kaikenlaisia tekstejä.

KIRJOITTAMINEN Osaan kirjoittaa selkeästi, sujuvasti ja tyylillisesti oikein. Osaan kirjoittaa kirjeet, raportit ja artikkelit niin, että lukija voi helposti löytää tärkeät kohdat. Osaan kirjoittaa tiivistelmiä ja arvioita yhtä hyvin ammattiini liittyvistä kuin kaunokirjallisistakin teksteistä.

Vierailija
2/3 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän on monentasoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka vaaditaan kaikilta. Se on simppeli, eikä siitä ole vaikea päästä läpi. Silloin kun minä kävin, siellä ei edes annettu arvosanoja.

Sitten on valtion kielitutkinnot, joita on eritasoisia.

En kyllä ymmärrä, miten kuvittelet saavasi sen äidinkielen tasoisen testin läpi, jos ruotsi ei ole sinulla äidinkieli, etkä ole sitä erikseen jossakin opiskellut tms.

4

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi