Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin synnyttämään, kokemuksia?

09.07.2007 |

Nyt on rv 38+ meneillään ja pikkuhiljaa alkaa synnytyskin mielessä käymään.

Tilanne on se, että mies ei välttämättä ehdi mukaan. Meillä on kolme lasta ennestään ja niille on kyllä hoitaja järjestynyt, mutta mies tekee töitä pelastuslaitoksella 24h vuoroissa ja sieltä ei aina pääse niin vaan lähtemään. Myös matka kotiin kestää kaksi tuntia ja kotoolta sairaalaan vielä puoli tuntia. Suoraan töistä mies ehtisi sairaalaan kahdessa tunnissa.

Eli on iso " riski" että synnytän tämän neljännen yksin.

Ja nyt kaipaisin kokemuksia muilta. Näkyykö kätilöä paljon salissa, vai ollaanko siellä liki kokoajan yksin? Nyt kesällä tuskin on opiskelijoitakaan.

Kuopuksen aikana en itse tajunnut ponnistusvaihetta, vaan mies soitti kelloa ja tilanne olikin sellainen että kätilö juuri ehti paikalle, lapsi oli jo hyvää vauhtia tulossa ja syntyi 2min kuluttua kätiön saapumisesta saliin. Joten hieman hirvittää olla salissa yksinään loppuajat...

Mitens avautumisvaihe on yksin synnyttäneillä mennyt, kun ei ole toista juttukaverina, hieromassa, suihkuttamassa ym?

Tiedän, että siitä selviää yksinkin, onhan meidän iseiltämme ollut porttikielto saliin ja äidit synnyttäneet yksin, mutta silti jännittää.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin kolmosemme yksin, kun mieheni ei kotoa kerennyt ajoissa sairaalaan (itse olin jo sairaalassa).

Mulla kätilö pysytteli koko ajan huoneessa eikä poistunut mihinkään, oli kylllä niin nopea synnytyskin ettei varmaan olisi edes kerinnyt poistumaan. Luulisin että jos yksin menet niin kätilö ei sinua pitkäksi aikaa jätä yksikseen vaan pysyttelee huoneessa.

Et ole ajatellut pyytää ketään muuta henkilöä tueksesi synnytykseen?

Toivotaan kuitenkin että miehesi kerkeää paikalle tuona tärkeänä hetkenä :)

S rv 19+0

Vierailija
2/8 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäheidän tapansa on tällaisessä tilanteessa on. kerran juttelin siviilissä yhden kätilön kanssa ja hän ainakin sanoi että jos on tullut yksin synnyttämään niin kätilöt/kätilö on vieressä enemmän ellei jopa koko aikaa, kuin jos kaveri/mies/ tms saattaja matkassa. oman kokemukseni mukaan kätilöt toteuttavat tosi pitkälle synnytttäjän toiveita ja toimivat niinkuin hän toivoo ja haluaa.

tsemppiä synnytykseen menitpä sitten yksin tai kaksin! eipä se mies siinä tilanteessa oikein muuta osaa kuin haukotella ja ojentaa rättiä naamalle, ainakin niin meillä... ja olla vieressä. niin ja painaa kelloa. :O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myöskin ajatellut, että tämän toisen lapsen menisin synnyttämään yksin. Mies jäisi siis esikoisen kanssa. Hieman mietityttää juuri tuo kätilön läsnäolo. Eka synnytys oli rajuhko ja nopea ja kätilö oli kyllä oikeastaan koko ajan huoneessa vaikka mieskin oli mukana. Itse olin niin pihalla koko ajan, että en olisi tiennyt synnytyksen etenemisestä mitään, jos mies ei olisi jälkeenpäin kerrannut kanssani mitä tehtiin ja monelta. Mulle tämä oli henkisesti todella tärkeää. Mietin kyllä myös tuota lähtöä. Millä sinne sairaalaan mennään? Ottaako taksit kyytiin? Saako sen taksin just tarvittaessa? Entä vauvan ensikuvat? Haluaisin tokasta lapsestakin ehdottomasti kuvia heti syntymän jälkeen. Kuka nämä ottaa, jos mies ei ole paikalla? Ei kätilöt ehdi kuvaamaan.

Vierailija
4/8 |
12.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan ekat kuvat otti lastenhoitaja, saatiin oikeen perhepotretti ja kylpykuvia:)

AE

Vierailija
5/8 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on menty taksilla molemmat kerrat kun ei ole autoa. Ekan kerran miehen kanssa ja tokan yksin. Tokasta synnytyksestä olin suurimman osan yksin ja mies ehti mukaan lopussa. Kuvia on molemmilla kerroilla ottanut kätilökin, niin on saatu vanhemmat ja vauva kuvaan. Kyllä apua on varmasti näissä asioissa tarjolla kun otat sen avoimesti vastaan. Musta on muuten ollut ihanaa mennä " vanhanaikaisesti" taksilla sairaalaan!

Vierailija
6/8 |
15.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekalla kerralla oli kätilö koko ajan mun kanssa, ei olis tarvinnut kyllä olla mut ensisynnyttäjä kun olin. nukuin monta tuntia puudutusten voimin ja niin teki kätilökin. kuvia otti toinen kätilö.

tokassa mies oli mukana, onneks. oli niin hirveä synnytys et olis taju mennyt yksin, vaikka ei mies juuri voinut muuta tehdä siellä ku jutella, mies otti sit kuvia urakalla.

kolmosesta ei ehditty lastenvahtia ettimään, joten yksin menin. kätilö kävi välillä auttamassa muita synnyttäjiä ;)) ja minä makolin sängyssäni puudutusten voimin. eipä tullut missään vaiheessa paniikki. kuvat jäi aika vähiin salissa, muutaman puhelimella nappailin kun tuli niin kiire lähtö et ei tullut siinä kamerat mieleen

kuumetta

Vierailija
7/8 |
15.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siten, että pääsisi synnytyksen? Lapsen syntymä on kuitenkin elämän tärkeimpiä tapahtumia. Vaikka kyseessä olisi kolmas tai neljäs lapsi, niin sen lapsen kohdalla syntymä on ainutlaatuinen. Entä jos kaikki ei menekään odotetusti, ei ole kiva äidin olla yksin silloinkaan. Tiedän kyllä, että taloudelliset seikat ja lapsenhoitojärjestelyt painavat päälle, mutta eikö kaikki ole järjestettävissä, jos oikein haluaa.

Vierailija
8/8 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

edelliselle sen verran, että tottakai työt järjestettäisiin niin jos voitaisiin. Mutta jos esim on ambulanssissa juuri silloin työvuorossa, ei voi sieltä lähteä niin vaan, kun ei ole ketään tilalle. Ja tosiaan matkakin on pitkä. Työvuoro kun on 24h niin ei siinä lähtiessä vielä tiedä tuleeko tänään vaimolle synnärille lähtö.

Valokuvista. Niinkuin jokin muukin sanoi, niin meillä on kätilö kuvannut vaikka mieskin on ollut mukana, on saatu sellaisia kuvia sitten missä on vanhemmat ja tuore perheenjäsen.

Tuota tukihenkilöä olen kyllä miettinyt ja jos joku ystävä on vapaana, niin toki pyydän. Mutta suurin osa on itsekin pienten lasten vanhempia ja töissä.

Keskimmäisen synnytyksessä mulla olikin mukana tukihenkilö, kun mies ei silloinkaan ehtinyt mukaan. Ja oli upea kokemus noinkin! Isän ja lapsen suhteeseen ei isän poissaolo vaikuttanut, isä ja poika on kuin paita ja peppu nykyään, pojan ollessa 6v vanha. Ehtiihän isä vauvaan tutustua vaikka ei synnytykseen ehtisikään, äiti on kuitenkin aluksi vauvalle kaikki kaikessa!