Kiroilusta..
Elän melko tuoreessa " uusperhe" -suhteessa (asumme erillämme). Minua häiritsee kun miehen 6-ja 3-vuotiaat tytöt kiroilevat eikä mies juurikaan puutu siihen. Tyyliin että aikansa saavat kiroilla ja sit jossain vaiheessa mies komentaa vaisusti:" no niin riittää jo.." Mun lapset ovat 3- ja 8-vuotiaita ja he eivät kiroile..vielä.. Nuorimmaiseni vasta opettelee puhuun ja pelkään että oppii näitä kirosanoja heiltä. Itse yritän aina puuttua (nykyään enemmän) tyttöjen kiroiluun, mut ei tunnu olevan mitään otetta heihin sen suhteen. Varsinkin sanoja " paska" ja " perse" viljelevät koko ajan. Välillä on kyllä hankalaa pitää pokkaa kun 3-vuotias sanoo autossa: " Laita se helvetin turvavyö kii!" Tiedän että pitäisi puhua miehelle asiasta, mutta vaikeeta alottaa..
Kommentit (10)
Meillä ei todellakaan kiroilla, ei aikuiset eivätkä lapset.
6-vuotiaalle voi jo selittää kiroilua, sen merkitystä taustaa jne. Niin asiasta ehkä häviää " hohto" .
" minun ja sinun lapsilla" ... Muitakin kasvatukseen liittyviä puutteita olen huomannut, mutta tämä asia vaivaa tällä hetkellä paljon. Myös se, että mies nukuttaa tyttöjään, siis tätä eskari-ikäistäkin. On siis lasten makuuhuonessa niin pitkään, että kummatkin nukkuvat. Omia lapsia ei ole tarvinnut ikinä varsinaisesti nukuttaa (vauvaiän jälkeen). Menevät sänkyyn, peittely, yöpusut ja ovi kiinni. -ap
Jos et nyt uskalla puhua asioista, mutta haluat puuttua miehen tapaan nukuttaa lapsensa, kannattaa unohtaa koko juttu. Ei tule toimimaan.
hän vetoo tottumuskysymykseen. No siinähän sitten nukuttaa lapsia vielä yläasteikäisinäkin ;) Ja kyllä mulla olen aikeissa sanoa tosta kiroilustakin... -ap
on mielestäni aika vastuuton ja välinpitämätön! ei muutakun alat pitämään kuria tytöille! mikä perhe se sellainen jossa " äiti" ei voi lapsiaan kasvattaa? jos mies ottaa tästä nokkiinsa niin käske pitää tenavat kurissa ja jos ei pidä niin yksinkertaisesti anna kenkää!! lapsien kiroilu on järkyttävän kuulosta!!!!
Ja heillä on oma äitikin... joka ilmeisesti on jonkun vapaan kasvatuksen kannattaja koska mussuttanut joskus miehelle, ettei lapsia saa komentaa.. Ja sen kyllä huomaa tytöistä. Kaikkeen sanotaan aina ensimmäisenä " ei" . Käskyä ei viedä loppuun ja rangaistuksilla vaan uhataan. Paljon olisi tehtävissä kyllä.. -ap
Minun naapurissa asuu lukioikäinen tyttö ja aina kun juttelen hänen kanssaan niin hänellä on joka toinen sana 'hitto'. En oikein tiedä mitä pitäisi ajatella. Tuosta puheesta huomaa kilometrin päähän että jos hän puhuisi kaverilleen niin käyttäisi jatkuvasti vittua mutta sensuroi sen pois hieman vanhemmalle ihmiselle puhuessaan.
Lapset lopetti seinään kiroilun, kun ärräpään jälkeen " kauhistuin" , että nyt tuli mato suusta. Nappasin " madon" ja heitin pois. Ainakin 3vuotiaaseen tehosi.