Pitääkö teidän mielestä kummin olla lapsenvahtina kummilapselleen?
Olen itse ottanut sen periaatteen, etten vahdi kavereiden lapsia, edes kummilasta, muuten kuin hätäilanteessa (jos vaikka vanhemman täytyy päästä lääkäriin tms.). Nyt olen kuullut, että 1-v. kummipoikani äiti on nyrpällään kun en ole suostunut ottamaan heidän vauvaansa hoitoon kuluneen vuoden aikana (hoidontarpeen syinä huvittelut, ei mikään pakollinen). Hyvänen aika, minun mielestäni alle vuoden vanha nyt varsinkaan ei kuulu vieraalle hoitoon!
Kommentit (7)
jos on joku meno (lääkäri, hieroja, baariin...) mut harvemmin tarvii.
oman lapsen kummi eli mun sisko hoitaa ihan mielellään silloin tällöin poikaa, mun töiden, työreissun tms takia.
pyytää kummia lapsenvahdiksi, että pääsisin itse huvittelemaan! Eiköhän ne kummin tehtävät ole jotain ihan muuta...
Ja saan myös itse apua tarvittaessa!
Tuleeko tehtävä täytettyä viettämättä aikaa lapsen kanssa?
Olisiko kannattanut kieltäytyä kummin roolista, jos ei kerran huvita?
Erityisen uskonnollinen en itse ole, kuten eivät kummilapseni vanhemmatkaan.
Mutta mielestäni noin pienen lapsen kanssa voin solmia suhdetta ilman hoitamista, esim. niin että lapsen vanhemmat joskus vaikka kutsuisivat minua kylään. Itse olen heitä kylään kutsunut ja pari kertaa ovat käyneet. Ja sitten olen pari kertaa heille tuppautunut kutsumatta (mm. 1-vuotispäivänä menin viemään lahjaa, vaikkei minua synttäreille kutsuttukaan).
Pointtini onkin se, etten halua olla vain ilmainen lapsenvahti, mutta haluaisin olla kyllä osana lapsen elämää.
Ja mainittakoon vielä se, että olen kyllä ottanut kummilapsen vanhempia alle kouluikäisiä sisaruksia meille useaankin otteeseen hoitoon. Ja itsellänikin on kaksi alle 5-vuotiasta lasta ja kolmas syntymässä piakkoin eli on sitä perhe-elämää minullakin...
ap
aktiivisesti olla mukana, vaikka välimatkaan on useamman maan verran. Usein sanonkin kummilapsien vanhemmille, et menkää viettämään aikaa kahdestaan ja tuokaa meille muksut. Sama juttu myös kavereiden lapsille, joiden kummitäti en edes ole, must on ihana hoitaa lapsia ja puuhata muksujen kans kaikenlaista, rakastan lapsia, eikä niitä voi hoitaa koskaan liikaa :)
Omilla lapsilla kummit ovat myös ahkerasti hoitamassa lapsia. Kyllä minusta oudolta tuntuis, jos joku kummi ei koskaan voisi viettää kahdenkeskistä aikaa lapsen kanssa, ööh mitä järkeä silloin koko kummiudessa on?! Jos ei kummina olo miellytä niin siitä tehtävästä voi myös kieltäytyä!!
ÖÖhhh viimeinen lauseesi on hyvin OUTO!!! Mikä se vieras Sinulle on AP? Joku muu kuin äiti. No ehkä on hyvä joo, jos et muiden lapsia hoidakaan!!
Vierailija:
Olen itse ottanut sen periaatteen, etten vahdi kavereiden lapsia, edes kummilasta, muuten kuin hätäilanteessa (jos vaikka vanhemman täytyy päästä lääkäriin tms.). Nyt olen kuullut, että 1-v. kummipoikani äiti on nyrpällään kun en ole suostunut ottamaan heidän vauvaansa hoitoon kuluneen vuoden aikana (hoidontarpeen syinä huvittelut, ei mikään pakollinen). Hyvänen aika, minun mielestäni alle vuoden vanha nyt varsinkaan ei kuulu vieraalle hoitoon!
olen hoitanut hänen ollessaan sairas ja äidin pitäessä päästä töihin.