Onko outoa, jos 12-v tyttö EI tiedä, mitä on insesti?
Minä sain 12-vuotiaana tuntea itseni todella kummajaiseksi, kun en tiennyt aiheesta mitään. Kaikki luokkakaverini näyttivät tietävän. Nyt aikuisena kyllä ihmettelen, mistä he kaikki olivat aiheeseen niin tutustuneet. :/
Kommentit (12)
Pelkkä tieto voi aiheuttaa tuon ikäisellä tuskaa
En minäkään 12-vuotiaana olisi insestistä tiennyt.
mutta onhan tuosta lehdissä ja telkkarissa ja jos lapset seuraa niitä niin varmaan joskus törmäävät käsitteeseen.
En tosiaan tänä päivänäkään näe, mitä ihmeellistä tuossa on. Jotkut nyt tykkäävät rapsutella, eikä sen tarvitse tarkoittaa mitään kyseenalaista. Luokkakaverini kuitenkin nostivat tytön selän takana hirveän haloon ja olivat sitä mieltä, että tyttö ja hänen isänsä harrastavat insestiä.
Siis että tämä vaihtoehto ylipäätään tulee mieleen...?
ap
Minä en taatusti tiennyt mitään sellaisista käsitteistä siinä iässä eikä kyllä siihen aikaan kukaan ystävistänikään. Toivon lapseni saavan säilyttää viattomuutensa siksi, kunnes ymmärtää itsekin asioista vähän enemmän.
Tuskin sitä koulussa on opetettu ja en myöskään usko et on kaveriporukassakaan puheenaiheena, eikä ole kotona tarvinnut puhua tai selittää jos isä tai äiti kopeloi sieltä, niin se on insestiä vai kuka sitä rupeisi kertomaan omalle lapselleen, varsinkaan jos hän ei kysy.
ja paljon nuorempanakin ainakin noin 7-vuotiaasta asti olen tiennyt
Hyvistä ja pahoista. Minä en varmaan ennen Jammusetää ymmärtänyt että pedofiilejä on oikeasti olemassa, silloinkin epäilin että ei se mitään pahaa tytöille tehnyt. Olen ihan pumpulissa kasvanut.
Perustelette, että " tuon ikäisen ei tarvitse tietää sellaisista asioista vielä" . Päinvastoin, juuri tuon ikäisen täytyy tietää noista asioista!
Mitä jos lapsesi joutuu sellaiseen tilanteeseen, että on itse insestin uhri, eikä tunnista sitä erikoiseksi tai vääräksi tilanteeksi?
Puhukaa lastenne kanssa ikävistäkin asioista.
Kyllä tuon ikäisen pitää ehdottomasti tietää mitä insesti on. Vai eikö teidän lapset tiedä mikä on raiskaus, murha, kidutus, pedofilia jne.
Ei se maailma muutu sen pahemmaksi jos tietää näistä pahoistakin asioista.
On ihan eri aisa varoittaa lapsia vaaroista, kuin puhua asiasta ilmiönä.