Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Dysfasia-lapsi vieraskieliseen kouluun/päiväkotiin?

07.07.2007 |

Eli meillä on 3-vuotias lapsi, joka odottaa aikaa foniatrille ja virallista diagnoosia ei ole. Olen jo oikeastaan lapsen syntymästä asti halunnut hänet vieraskieliseen päiväkotiin ja sitten kouluun. Onko lapselle liian rankkaa, tulisiko koulusta liian vaativaa?



Lapsi kyllä puhuu, mutta äänteet vaihtuvat ja sanat lyhenevät ja on hieman kömpelö liikunnallisesti. Vielä jotenkin elättelen toivetta, että kyseessä on pelkkä puheen viivästymä, mutta todellisuudessa kai joudutaan sopeutumaan dysfasia/dyspraksia-dignoosiin..



Ongelma on se että englantil. kouluun pitää hakea ensi keväällä ja puheterapiaan emme ole vielä päässeet (jonossa ollaan ja syksyllä kai päästään). Myös erityisryhmää päiväkodissa mietitään, tavallisessa vois pärjätä tietyin tukitoimin.



Mitäs luulette voisko kokeilla hakea kouluun (koetilaisuudessa kyllä sitten varmasti ilmoittavat jos lapsi ei sovellu ko kouluun)? Olemme muuten kolmekielinen perhe ja englanti on ns. kolmas kieli.



Kiitos!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaako kielihäiriöistä lasta laittaa vieraskieliseen päiväkotiin. 3-vuotiaana sanojen lyheneminen ja äänteiden vaihtuminen ei tietenkään vielä ole mikään katastrofi, joka tarkoittaisi, että kyseessä olisi vaikea kielellinen ongelma. Mitä tarkoittaa käytännössä se, että englanti on perheenne kolmas kieli? Onko se teillä aktiivisessa käytössä? Jo se, että kieliä on perheessä käytössä useampi, saattaa viivästää puheenkehitystä, kun kieliä on samanaikaisesti omaksuttavana useampi kuin yksi. Lopputulos useamman kielen käyttämisestä voi olla hyvinkin optimaalinen, eli lapsi oppii kielet sujuvasti. Toisaalta seurauksena voi (mikäli lapsella oikeasti on kielellisen kehityksen erityisvaikeus) olla se, että kaikkien kielten omaksuminen takkuaa ja kielet sekoittavat toisiaan. Käy ilmoittamassa lapsesi päiväkotiin, samalla saat tilaisuuden keskustella henkilökunnan kanssa siitä, mitä he tilanteesta ajattelevat. Päiväkotiahan voi aina vaihtaa, mikäli näyttää hankalalta. Toivottavasti löydätte hyvän ratkaisun!

-aranja-

Vierailija
2/6 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämän nyt kohteliaasti sanoisin, mutta dysfasia on ihan aikuisten oikeesti vakava juttu. Sinun pitäisi nyt pystyä unohtaa omat sinänsä ihan hienot suunnitelmasi. Jos lapsesi tarvitsee jo nyt tukea selvitäkseen normaalista päivästä, hän ei varmastikaan kaipaa siihen enää lisää haasteita. Kyllä sinä tämän syvällä sisimmässäsi tiedät. Ja muista, ammattilaiset sinun ja lapsesi ympärillä eivät ole voittaneet tutkintoaan arpajaisista. Heidän neuvojaan kannattaa kysyä ja vielä uskoa sitten se vastauskin.





Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se kyllä vaikeaa :(. Englantia minä ja mies puhutumme päivittäin. Ja lisäksi on ollut suunnitteilla muutto ulkomaille...ihan kamalaa kun kaikki vaikeutuu/peruuntuu lapsen erityistarpeiden vuoksi.



No odottelen nyt ainakin sitä foniatrin mielipidettä pojan puheen kehityksestä.

Vierailija
4/6 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellet sitten saa lupaa foniatrilta! erityislapsen kanssa on luovuttava omista toiveistaan. on pakko toimia lapsen edun mukaisesti.

Vierailija
5/6 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei _kaikista_ omista suunnitelmista ja toiveista ole pakko luopua!



Kyllä niitä erityislasten kanssa ulkomaille muuttaneita on, samaten muuttoa suunnittelevia. Edellisen jyrkkää kirjoitusta lieventääkseni...



Minusta ap:n aloitus kuvaakin sitä, että nyt ollaan pohtimassa lapsen tulevaisuutta, lapsen parasta ja elellään sen mukaan: eri vaihtoehtoja on mietittävä. Kun perheen arki on kolmikielistä ja ulkomaille muuttoa suunnitellaan, niin ymmärrän varsin hyvin, että tekisi mieli laittaa lapsi englanninkieliseen päiväkotiin. Tosin sitä täytyy harkita tavallista tarkemmin, enkä kyllä laittaisi, jos ammatti-ihmiset ovat eri mieltä.

Vierailija
6/6 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsemme englanninkielisessä pk ryhmässä on yksi lievästä kielenkehityksestä " kärsivä" lapsi. Hän on ollut pk:ssa jo 3v eikä ole omaksunut juuri yhtään englantia. Ymmärtää joitain yksittäisiä lauseita, mutta ei itse tuota kieltä. Lisäksi toisinaan turhautuu, kun muut puhuvat englantia ja purkaa turhautumisensa negatiiviseen käyttäytymiseen muita kohtaan.

Meidän lapsemme on ns. normaalisti kielellisesti kehittynyt Osaa lukea ja puhuu jo kivasti/ymmärtää englantia, mutta silti mietimme rasittaako englannin kielinen koulu/osittainen englannin kielinen koulu häntä liikaa. Onneksi päätös pitää tehdä vastajoulun jälkeen.

Sinuna jättäisin asian sikseen, jos foniatri toteaa ongelmia lapsesi kielellisessä kehityksessä.

Lisäksi testit kielikouluun vaativat hyvää oman äidinkielen taitoa, eikä läheskään kaikki edes täysin normaalisti kielellisesti kehittyneet lapset läpäise testejä.

Minusta sinun pitäisi tukea lapsesi heikompia alueita sopivalla pk ryhmällä, ja tarvittaessa terapialla, jotta lapsesi olisi aikanaan valmis aloittamaan hänelle sopivan koulun.

Lapsesi on varmasti taitava ja ihana monilla muilla osa alueilla ja hänelle kannattaakin antaa paljon positiivista palautetta niissä asioissa, joissa hän on hyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi