Lomaongelma, tarjotkaapa ratkaisuja.
Etukäteen jo vähän hirvittää miehen alkava kesäloma, kun tiedän, että ajankäytöstä tulee närää. Ongelma on se, että mies tahtoo elää fiiliksellä eikä voi tehdä etukäteen suunnitelmia.
Tämä aiheuttaa sen, että minulla on koko ajan päävastuu kolmesta pienestä lapsestamme. Menot tehdään siis miehen fiiliksen mukaan. Jos minä suunnittelen etukäteen jotain yhteistä, olen päällepäsmäri. Ja jos suunnittelen jotain omaa juttua, vien mieheltä aikaa, koska hän olisi juuri silloin aikonut tehdä sitä tai tätä hyödyllistä perheensä eteen (remonttia/asianhoitoa).
Ja sitten kun tehdään (miehen) fiiliksellä asioita, käytännön järjestely jää minun harteilleni ja elämä hankaloituu, kun järjestelyihin on niin lyhyt aika.
Hänelle ei sovi se, että sovittaisiin etukäteen edes alustavasti molemmille omat ajat ja erikseen perheen yhteinen aika. Se kun rikkoo sen fiilistelyn.
Huoh. Onko sovittamaton ristiriita? Miten te olette ratkaisseet tämän?
Kommentit (9)
Otan jotenkin niin hirveästi itseeni, jos joku läheinen narisee minulle jostain. Varmaan joku kiltteys-syndrooma, että minun pitäisi aina olla mieliksi... Hankalaa.
Meno varmasti jatkuu, mikäli et(te) keksi jotain sääntöjä. Elä säkin vähän aikaa " fiiliksellä" , jotta mies näkee, ettei homma toimi. Ts. sano, et nyt on fiilis lähteä kavereiden kans kahville, vahdipas lapsia. Ehkä sen jälkeen pystytte keksimään tavan ratkaista ajankäyttönne molempia tyydyttävällä tavalla.
mulla olisi koko ajan siellä kahvilla ollessa kurja olo ja kotona vielä kurjempi. Ja sitten vaan riideltäisiin siitä ja mies ottaisi sen argumentiksi, että menithän sinäkin sillon kerran, miksen minäkin voisi mennä. Se ei siis tajuaisi koko näytöksen tarkoitusta, vaan käyttäisi sitä omaksi edukseen...
Olen itsekin tällaiseen kiltteyteen taipuvainen. Näin ulkopuolisena vaan on helppo sanoa, et tee jotain tai mies jatkaa tätä " pompottamista" ja usein se vain pahenee. Ts. mies kokeilee rajojaan tietyllä tavalla. t. 5
Tai jotain ihan uutta ratkaisumallia, joka ei ole minulle juolahtanut mieleen?
mutta että tämä asia aiheuttaa sinulle kovasti stressiä. Ja sitten voit vaikka näyttää tämän aloituksen (ja vastaukset?) hänelle.
Hän tuntuu ymmärtävän huoleni, mutta mitään konkreettista ei kuitenkaan tapahdu ja kun tilanne on päällä, siitä seuraa taas riitaa.
Eli ihan fiiliksen pohjalta ilmoittelet aina miehelle et hei nyt mä lähden salille tuun joskus parin tunnin päästä yms. Sit kun mies yritää jonnekin lähteä niin sanot et joo mut mä oon sit lähdössä uimaan tunnin päästä jne. Annat miehelle paaaaljoon vastuuta lapsista ja hoidat omia asioitasi. Kyllä se mies muutamassa päivässä huomaa et sillä jää loma aika lyhyeksi kun perheessä on muitakin ihmisiä kuin HÄN. Vastuuta miehelle niin se herää todellisuuteen. Mulla menisi tosiaan hermo.
ne tärkeimmät? Ukko parvekkeelle fiilaroimaan!