Mitä mieltä tästä rangaistuksesta (lapset 5v ja 3v)
Keräsin juuri kolme lelulaatikollista leluja varastoon ja jätin vain unilelut lapsille. Olen nyt kolme viikkoa ollut lomalla ja joka ikinen päivä sanonut samoista asioista, mutta ne eivät mene perille.
Esimerkiksi olen kieltänyt, että keittiöön - varsinkaan lattialle - ei saa tuoda leluja. Ihan siitä syystä, että kannettaessa kuumia kattiloita tai astioita tms en ehdi katsella jalkoihini koko aikaa. On tosi ikävä polkaista terävän legopalikan päälle kiehuvien makaronien kanssa. Joka päivä on puhuttu ja joka päivä lapset lupaa, etteivät tuo leluja keittiöön ja joka päivä kannan sieltä sylillisen rojua pois.
Toinen esimerkki on, että lapset eivät yhtään kunnioita saamiaan leluja. Nuorempi tyttö sai mummiltaan pienen nuken (mini barbi tms) ja ensimmäisenä repi siltä jalat ja kädet irti ja hajoitti vaatteet. Vanhempi tyttö sai samaiselta mummilta pelin, josta siitäkin heti revittiin kaikki irtoava osiin, nappulat viskeltiin ympäri asuntoa ja lopuksi rasian päällä alettiin hyppiä. Ja tämä oli sen jälkeen kun peliä oli jo yhdessä pelattu, säännöt käyty läpi ja pelille oli oma paikka hyllystä näytetty.
Tänään meni hermo sitten lopullisesti, kun ajatellaan miten paljon leluja lapsilla on ja heidän suuri huvi on vetää kaikki kaapeista alas. Eli ihan mikä kaappi vaan tyhjäksi ja tavarat heitellään ympäri huonetta. Paras oli eilen kun löysin omat vaatteeni (sukkakorin sisältö) vessan lattialta ja tämä oli ehditty tehdä sillä aikaa kun tutkin päivän postia.
Ajattelin että jätän vaan ne yhdet lelut nyt ja jos osaavat olla repimättä paikkoja yhden päivän niin saavat yhdet lelut takaisin.
Kommentit (34)
Kun se vaan on niin että jos lapsi purkaa ts. rikkoo lelunsa niin ne on parempi laittaa pois kunnes purkamisvietti on mennyt ohi.
Meillä ei ole koskaan saanut tuoda leluja keittiöön, ja keittiössä (hella/jääkaappi/ymp) ei oleilla muutenkaan.
Varmaan tuossa tilanteessa kokeilisin ihan samaa.
Samaa rangaistusta täällä harkitsen.
Ensinnäkin, miksi lapset eivät saa leikkiä siellä, missä aikuisetkin ovat? He haluavat olla sinun seurassasi. Kun eivät saa olla lähellä, etsivät huomiota muille keinoin eli tuhoamalla.
Mielestäni olisi parempi tuoda niitä leluja ja leikkiä vaikka keittiössä tai jossain lähettyvillä ja sitten opettaa lapsia siivoamaan jälkensä. Eli siivota lelut lasten kanssa.
Lisäksi en voi ymmärtää, miten lapsesi hajottavat noin paljon leluja ja tekevät tuhoja. Minusta se tulisi lopettaa heti alkuunsa eli ottaa lelu pois siinä vaiheessa, kun rikkominen alkaa. Pitäisi seurata lasta, kun hän saa vaikka lahjan. Opettaa kiittämään ja kunnioittamaan myös tavaroita. Jos ei onnistu, lelu otettava heti pois, eikä myöhemmin vasta kaikkia leluja.
Meillä on onneksi pärjätty sillä, että nostettu lelu kerrallaan jäähylle, jos ei ole osattu varoituksista huolimatta leikkiä kauniisti.
Keittiöön ei meilläkään saa tuoda leluja. Se on ihan ehdoton sääntö. Mä en rupea siinä pyöriessäni väistelemään ja hyppelemään tavaroiden yli. Jos jotain meinaa jäädä keittiöön, huomautan siitä (tai karjaisen..) ja yleensä lelu silloin häviää vauhdilla. Yhden lelun olen kerran viskannut roskiin, kun ei kehotuksista huolimatta liikkunut keittiöstä.
Toki joudun asiasta muistuttamaan harva se päivä, mutta eikös se ole äidin tehtävä! Leluja meillä ei hajoteta. Ap:llä taitaa olla niitä todellakin liikaa? Meillä osa leluista on aina komerossa varastossa. Tuntuvat sitten vähän ajan päästä taas uusilta ja hienoilta, kun otetaan uudestaan esille.
Kaipasi koko leluröykkiöstä ainoastaa jotain hassua nallea tai vastaavaa! Pidin leluja varastossa muistaakseni ainakin 2 viikkoa, poika oli silloin 5-vuotias. Ja syy takavarikointiin oli sotkuisuus, poika ei olisi millään ikinä siivonnut omia sotkujaan muuta kuin hirveän tappelun kera.
Ylipäätäänkin olen sitä mieltä, että lapsilla on nykyään aivan liian paljon leluja, mikään ei tunnu missään niissä kaameissa tavarakasoissa.
Eli ei kyllä lelujen määrästä tuo johdu. Opeta lapsillesi, että tavaroita ei rikota!
meilläkin oli lelut takavarikossa pari viikkoa tuossa
Kolmevuotiaalla on myös usein purkamisvaihe. Kaikki, varsinkin uusi, pitää paloitella osiin. Minusta siis kohtuuton rangaistus.
mielestä ihan oikea ratkaisu! voi ne lapset olla ilman lelujakin vähän aikaa... ei ne siitä rikki mene ja sitten annat joitakin leluja pikku hiljaa takaisin mitä osaavat pyytää!!!
mielestäni on täysin sopiva rangaistus, kyllä kolmevuotias jo kieltoja ymmärtää niistä oli jo monesti sanottu, jos ei uskota toteutetaan rangaistus, niin sen pitää mennä!
Minusta pienempikin on jo niin " iso" että ymmärtää miksi näin tehdään.
Ei lapsi kielloista mene rikki eikä edes opi jos ei kiellä.
kanssa yhtään siedä sitä, että omia tavaroita ei arvosteta, vaan niitä revitään ja riepotetaan miten sattuu. Se on asia missä mulla palaa hihat, eli samoja elkeitä esittää meilläkin esikoinen välillä, mutta lyhyeen loppuu.
Esimerkiksi kaikki cd:t ja DVD-levyt olen joutunut nostelemaan ylähyllyille, koska 5v ottaa hyllystä levyn, avaa sen, heittää kotelon lattialle ja tulee pelkän levyn kanssa kysymään " saako tätä ohjelmaa katsoa?" . Pienempi on heti juonessa mukana ja hakee polkutraktorinsa, jolla alkaa ajella kotelon päällä.
Pienemmällä oleva purkamisvimma näkyy mm niin, että repii kaikki irti. Kuten kirjoista sivut, cd-levyjen kannet, kodinkoneisiin liimatut tarrat ja ohjeet, tietokoneen " käsipehmusteet" , keittiönkaappien ja laatikoiden pehmustetyynyt, ikkunoiden tiivisteet, auton tiivisteet, seinille kiinitetyt kuvat ja lopuksi tapetit.
Vanhempi huvittelee snomalla, että haluaa leikkiä rauhassa omassa huoneessaan ja myöhemmin selviää, että hän on heitellyt tuuletusikkunasta nukkekodin tavarat ulos tms.
Olen jokus uhannut laittaa esimerkiksi muovailuvat roskiin, koska kesken muovailun lapset alkaa viskoa vahaa ja tekevät siitä pientä murusta, jota yrittävät liimata jokapaikkaan. Uhkailut roskiin laittamisesta eivät auta, koska lapset mielellään kantavat itse kaiken roskiin kun vähänkin vihjaan. Joten ajattelin että takavarikointi olisi parempi ajatus.
ap
Eivätkä he tietenkään koko aikaa tee näitä typeryyksiään, vaan jotain pientä joka päivä. Pienemmällä on tapana hoitaa vauvanukkea ja saattaa istua nuken kanssa paikallaan pitkänkin aikaa. Sitä kuvittelee, että turha sitä on kytätä kun tuossa niin kivasti istuu ja hoitaa vauvaa, joten käväisempä laittamassa pyykit koneeseen ja sitten kun tulen takaisin niin vauvalle on vähän luettu kirjaa ja sivut ovat lattialla.
ap
meillä kyllä auttaa se että HUUDAN. siis olen huomannut että se on tosiaan sellanen mikä auttaa! kun ei muutakaan keksi
voisin kokeilla samaa omiin riiviöihin :-)
Että jos meno on tuollaista niin eikö ne vain enemmän revi tapetteja tai riko muita tavaroita kuin lelujaan?