Osaatko elvyttää? Ja luuletko kykeneväsi toimimaan hädän hetkellä?
Kommentit (15)
en osaa sanoa pystynkö toimimaan hädän hetkellä, todennäköisesti menisin sekaisin enkä muistaisi puhallusten ja painelujen lukuja, mutta jos joku antaisi minulle selkeät ohjeet miten toimia niin sitten varmaan pystyisin toimimaan..
Hätäännyn pienistäkin asioista joskus. Mutta ei sitä tosipaikan tullen tiedä vaikka kykenisikin.
Kerran vanha mies sai sairauskohtauksen kadulla, olin vieressä ja elvytin. Ambulanssin henkilökunta kiitti. Mies selvisi ja sain häneltä kiitoskukkasia myöhemmin, kortissa luki että vaikka on jo ikää, niin paljon on vielä kokematta ja tekemättä, kiitos sinun saan jatkaa vielä elämääni, tms :)
Isoäitini teki itsemurhan hukuttautumalla. Nostin hänet lammesta ja elvytin. Hän kuoli.
Ulkomailla auto ajoi päin taloa. Tämä ei ole elvyttämistä, mutta autoin mieheni kanssa kuskin autosta joka oli jo syttynyt tuleen (moottori siis, ei koko auto), ja tyrehdytin verenvuotoa. Hän selvisi.
olen sairaanhoitaja. Viimeisestä elvytyksestä n. 2-3 kk aikaa.
Olen elvyttänyt vauvaa, meni hyvin vaikka mitään ei enää ollut tehtävissä.
Osaan elvyttää ja työssäni aina välillä joudunkin...
Olisi pitänyt laittaa lainausmerkkeihin se hyvin meneminen. Sillä tarkoitin teoreettista elvytyksen sujumista. Kammottavaahan oli tietenkin ettei mitään voinut tehdä. Kyseessä ei ollut puhdas sairaalaelvytys, ei iv-lääkkeitä mutta imut, hapet, ym oli käytössä.
Kuolinsyy oli lopulta kätkytkuolema. Itse tapahtuma oli henkisesti rankka ja toipuminen vei aikaa. Olen psyk. sh koulutukseltani joka selventänee epävarmuuttani.
-vauvaa elvyttänyt-
Osaan olla kriisitilanteessa pelottavan järkevä, tunteet siirtyvät täysin taka-alalle...
Olen myös hoitanut yhden hätä(eli ennenaikaisen syöksy-)synnytyksen, se meni tosi hyvin, terve vauva ja äiti nostettiin ambulanssiin. :)
niin monesti lukenut ohjeet ja nähnyt kuinka tehdään. Kriisitilanteessa olen rauhallisen viileä, enkä mene paniikkin.
Ongelmallista vain on, että jos uhri on tuntematon, en tiedä uskaltaisinko puhaltaa. Maskia kun ei aina ole mukana.
Hätä ei lue lakia, vai jätätkö pöpövaaran vuoksi todellakin elvyttämättä?
ja uskon pystyväni sen tekemäänkin (ei ole onneksi tarvinnut). Olen muuten joutunut hätätilanteisiin ja toiminut kylmän rauhallisesti, tärinä tulee vasta jälkeenpäin.
Se suoja pitäisi olla aina mukana. Lasta ja vanhusta ja siistin näköistä aikuistakin puhaltaisin, mutta jos kyseessä olisi vähän epämääräisen näköinen kenties narkkari niin epäilyttäväähän se on alkaa limakalvokosketukseen.
Jos on syytä epäillä tartuntavaaraa, voi elvyttää pelkästään painamalla. On myös ehdotettu, että maallikoille opetettaisiin vain painaluselvytystä ja puhalluksesta luovuttaisiin.
Mutta suussa saattaa olla pieniä haavaumia. Ja kyllä moni kelku pöpö tarttuu ihan tuolleen suukontaktissa.