Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saatte rahat riittämään?

06.07.2007 |

Kotiäidit hoi, tässä yön pikku tunteina tein jälleen kuukausi budjettia ja totesin että rahat eivät riitä, niin tuli mieleen että millä muut kotiäidit saa rahat riittämään? Kotihoidon tuki kun ei päätä huimaa ja lapsilisätkään nyt mitään mittavia ole, eikä mieskään ihan kaikkea pysty maksamaan, niin miten hoidatte talouden? Pidättekö tarkkaa kirjaa menoista, suunnitteletteko ruokamenot viikoksi eteenpäin...jne..? Taas tuli ahdistava tunne että kai tästä on töihin mentävä kohta, vaikka millään ei haluaisi !!!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
07.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä periaatteena on ollut " ei ne suuret tulot vaan pienet menot" . No, kuusihenkisenä perheenä se ei aina onnistu, mutta yritetään. Vaatteet kirpparilta/sukulaisten kaapeista, itse parturoin lasten tukat ja omaani vain 1-2x vuodessa tasataan latvoja. Ruoka on perusruokaa ja suoraan tuottajilta kasviksia isoja määriä pakkaseen ja maito lähitilalta. Kestovaipat käytössä nuorimmalla ja harrastukset sellaisia, ettei vaadi suuria investointeja (partio, omaehtoinen liikunta, puutarhanhoito...).

Mulla on yks hoitolapsikin, josta saan omille lapsille kaveria ja pikkaisen lisätuloja samalla.

En tiedä, onko tästä mitään apua, mutta kirjoitimpahan nyt omia juttuja. Maalla kun asutaan, niin kaks autoa on päivittäin ajossa, julkiset kun ei kulje laisinkaan. Iso talo nielee paljon rahaa, koirat, kissat ja jatkuvasti nälkäiset " isot lapset " , eli 7 ja 6-vuotiaat. Syövät enemmän kun minä ja mies!

Mies tekee pitkää päivää yksityisyrittäjänä ja tullaan toimeen, mutta ylimääräistä ei jää.

Vierailija
2/8 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin pieni! Kauhistuin ihan itsekkin esikoisen jälkeen kun sille jäin; että miten tällä voi tulla toimeen?!Nyt olen äitiyslomalla,mutta hivenen on käynyt mielessä (tuttavien jutuista) että kun kuopus tulee tuohon " kodinhoidontuen ikään" niin en jää sille vaan ilmottaudun työttömäksi työnhakijaksi...Sitenhän tienaa esim. liiton rahoilla paljon paremmin!Riippuen tietysti sinun työhistoriastasi?

Niin, ja lisätienestiähän voisit ajatella esim. lastenhoidolla?Tai jollain muulla kotona tehtävällä työllä esim. puhelinmyynti?

Me myös suosimme vaatteiden/lelujen ostoa kirppiksiltä, sieltä voi säkällä saada tosi hyviä ja edullisesti!Ruuat kannattaa ostaa tarjouksista ja mieluiten isompia paketteja, nekin edullisempia. osanhan voi sitten pakstaa.Lastenruokia kannattaa tehdä itse.Ja jos teillä on maito-tai velli-ikäisiä lapsia kannattaa käyttää jauheita, ennemmin kuin valmiita tetroja.

Kestovaippoihin mekin ajattelimme siirtyä, kaksi vaippaikäistä kun on.

Ja jos tialnne tuntuu siltä niin yksi vaihtoehtohan on sosiaalitoimistosta hakea toimeentulotukea.Siellä ynnäävät omasi+puolison kk-tulot yhteen ja suhteuttavat menoihin (hyväksyyvät kait lääkäri-ja asumiseen liittyvät menot)...ihmiselle täytyy jäädä näiden jälkeen se " tietty" summa elämiseen/kk.Eikä sitä ole mitenkään noloa hakea, mieluumminhan varmaan auttavat lapsiperheitä kuin joitain " puliveivareita" !? Eihän apua saa, ellei sitä itse hae; kotiin sitä ei kukaan tuo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ilmoittautumalla työttömäksi työnhakijaksi sinulle voidaan osoittaa työpaikka, jolloin et pystykään hoitamaan lastasi kotona :o( Vaikka voihan sitä tietysti siinä tapauksessa kieltäytyä työstä ja elää taas karenssin ajan kotihoidontuella.....

Tiltu-71:

Nyt olen äitiyslomalla,mutta hivenen on käynyt mielessä (tuttavien jutuista) että kun kuopus tulee tuohon " kodinhoidontuen ikään" niin en jää sille vaan ilmottaudun työttömäksi työnhakijaksi...Sitenhän tienaa esim. liiton rahoilla paljon paremmin!Riippuen tietysti sinun työhistoriastasi?

Vierailija
4/8 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sillä konstilla ehkä kovin kauaa pystyisi ketkuttelemaan...mutta, ainahan voi työpaikasta kieltäytyä " pakollisista" syistä esim. jos ei olekkaan hoitopaikkaa yks kaks lapselle..useinhan se ei niin helposti onnistu saada...kaunko toi karenssi aika muuten on?

Vierailija
5/8 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri kodinhoidontuelle ja laskeskelin kanssa, että miten saadaan rahat riittämään. Noh.. Käyttörahaa jäisi 30¿ minulla(mikäli turvautuisin lapsilisiin 100¿/kk) plus miehellä vajaa 100¿ kuukaudeksi käyttöön.

Hain tässä töihin pariksi kuukaudeksi niin, että teen illalla töitä 4h/ilta ja mies tekee päivät niin kuin tähänkin asti. Paremmat on tulot kuin kodinhoitotuella ja rahaa riittää mukavasti jo ruokaankin. :)

Vierailija
6/8 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn kaupassa 2-3 kertaa viikossa. Samoille päiville yritän ympätä kaikki muutkin asiat, jotka on hoidettava keskustassa (asutaan maalla). Kaupassa pyrin käymään kerran viikossa heti aamusta, jolloin tarjolla on viimeisen myyntipäivän tuotteita. Ne voi sitten kotona pakastaa. Lisäksi käyn kerran kuussa mm. Fazer:n leipomasta hakemassa sekundatuotteita mm. ruisleipää ja kääretorttuja.

Talvella leivon paljon mm. sämpylöitä. Siitä syystä talvella, koska talossamme on puuhella. Silloin tulee myös tehtyä päivän toinen ateria vähintään puuhellalla. Yleensä keväästä teen todella paljon pakkaseen esim. lihapullia, kalapihvejä ja makaronilaatikkoa.

Koska asutaan maalla, niin mehut tehdään omista marjoista. Kaupoista ei mehua osteta ja loppukesä juodaan vettä, jos mehut loppuvat kesken. Perunat ostan syksystä lähinaapurilta eli kerralla koko talven perunamäärä.

Lämmityksessä säästetään lämmittämällä puuhellaa. Ilmanvaihto ottaa lämmön talteen ja käyttää sen uudelleen talon lämmittämiseen, kun huoneilma viilenee.

Vaatteissa harrastan kierrättämistä. Sukulaisilta tulee pieniä lasten vaatteita jonkin verran. Myös kavereiden ja naapureiden kanssa tulee harrastettua vaatteiden vaihtoa. Kengät hankin kyllä uusina, paitsi ns. kotikengät eli huonon kelin pihakengät kotioloissa voivat olla kyllä hyväkuntoiset käytetyt. Tarvittaessa vaatteet hankintaan ensin kirpputorilta ja seuraavaksi alennusmyynneistä. Aikuisten vaatteissa meillä pätee samat säännöt kuin lastenkin. Lisäksi korjaan vaatteet itse, jos se vain on mahdollista (puhkimenneet housunpolvet, rikkinäiset vetoketjut, revenneet saumat). Ja jos rikkinäisistä vaatteista voi tehdä vielä jotain, niin niistä tehdään esim. vaatteita nukeille, hiusdonitse, polven paikkoja, patalappuja, jne.

Leluja en lapsille ostele ellei ole aivan pakko (esim. uudet hiekkalelut rikkinäisten tilalle). Kirjat haetaan kirjastosta.

Mies on opetellut korjaamaan perheemme autot, jos vain viat ovat itse korjattavissa.

Puhelinkuluihin saatiin säästöä, kun hankittiin kiinteähintaiset liittymät kännyköihin eli tietyllä summalla voi puhua tietyn määrää minuutteja.

Käyn mieheni kanssa pari kertaa vuodessa ravintolassa syömässä. Muulloin ei tule kodin ulkopuolella ruokailtua.

Ja kun rahat ovat oikein tiukalla käydään jomman kumman kotona vierailulla lasten kanssa. Niin ja silloin tietysti tarttuu mukaan aina yhtä sun toista syötävää, kun äitimme pakkaavat lasten lempiruokia mukaan " kun nyt tuli tehty vähän liikaa...."

Ai niin ja lapsille hankittiin myös polkupyörät, luistimet ja sukset käytettyinä. Osa oli ennestään " tallessa" , kun vanhempamme olivat niitä varastoissaan säilyttäneet.

Sähkölaskuun saatiin säästöä, kun vihdoin hankittiin uudet kodinkoneet. Ja koska asutaan maalla niin talossa pitää olla sähkökiukaan sijasta puukiuas, johon klapit tehdään itse ja tukit ostetaan naapurilta.

Joululahjoja emme anna muuta kuin lapsille (koskaa myös sukulaisia ja tuttavia). Olen jo nyt hankkinut osan lahjoista alennusmyynneistä. Samoin varastossa on myös syntymäpäivälahjoja ensi vuodelle.

Ja se tärkein asia. Laskunjen jälkeen katson paljonko tilille jäi. Sen jälkeen siirrän osan jemmaan toiselle tilille pahan päivän varalle (esim. jos tulee lääkärireissuja, autoa hajoaa, jne). Loput rahat jaan kuukauden päivien lukumäärällä ja kauppaan lähtiessä otan mukaan esim. 3 päivän rahamäärän, jolla pitää saada ostokset tehtyä. Eipä tule tehtyä heräteostoksia.

Nämä konstit eivät silti välttämättä toimi kaikilla. Itse olen huomannut, että jokainen luo omat tapansa miten saada rahat riittämään.

Vierailija
7/8 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies kotona hoitamassa lapsia joten ei raha-tilanne ole tästä parantunut :) Tässä jotain listaa

-kestovaipat tuli tehtyä/ostettua heti ensimmäiselle. Ei ole tarvinnut ostella kakkoselle kuin muutama vaippa rikki menneiden tilalle. Odottavat kolmosta kaapissa.

- tehdään itse ruoat, mahdollisimman vähän valmisruokia. Aamupalaksi puuroa, ei muroja tms.

-kesällä kerään marjoja ja pakastan ja mehustan

-ollaan energiapihejä, mahdollisimman vähän sähkölaitteita päällä, suihkussa käydessä saippuoinnin ajaksi vesi pois

- kuljetaan mieluummin julkisilla (tai pyörällä). Autolla vaan pidemmät matkat

- ostan laadukkaita vaatteita jotka kestävät. Myyn huutonetissa pieneksi jäänet ja turhat tavarat

- lehtitilausten määrää olen kauhistellut mutta en ole oikein raaskinut lopettaakaan mitään

- visaa vingutan mahd.vähän, tulee muuten osteltua liikaa

-ruokakaupassa valitsen kaupan oman tuotteen jos halvin, esim.pesuaineissa säästää kun ei osta sitä kalleinta

- ompelen itse

- synttärilahjaksi lapsille ollaan pyydetty ihan käyttötavaraa/vaatteita, leuja pyörii nurkissa (isovanhemmat kun kysyvät mitä voisi ostaa)

Vierailija
8/8 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin ollaan mielestäni pärjätty mutta ois kiva kuulla vielä lisää vinkkejä missä vois säästää, tossa edellä olikin aika kivasti listaa.