Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka moni antais 10v. vanhalle seuraavanlaiset tehtävät:

Vierailija
05.07.2007 |

- siivoa koti

- leivo pullaa

Ja tämä 10v on siis klo7-17 yksin kotona.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmänkin niin, että siivoa huoneesi, ja syö välipalaksi pullaa jota on valmiina, äläkä koske uuniin!

Vierailija
2/21 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tietenkään antaisi niitä sellaisiksi tehtäviksi, jotka pitäisi olla suoritettuna illalla (siivoaminen on koko perheen tehtävä ja leipominen ei ole välttämätöntä ollenkaan) mutt akyllä ne voisivat olla listassa jossa olemme yhdessä miettineet sopivia ajankuluvaihtoehtoja ja tekemistä lapselle. On hyväå miettiä sitä yhdessä, jos lapsi joutuu olemaan noinkin paljon yksin. Ei tule niin helposti tylsää eikä lapsikeksi niin helposti mitään todella tyhmää ajankulua, kun soveliaitakin vaihtoehtoja on tyrkyllä. TOki listassa olisi myös pyöräilyä ja leikkimistä ja lukemista, jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka mieheni tyttären äiti oli laatinut tyttöä varten huomiselle. Minä ja tytön isä muutimme lähelle (matkaa 150m) tyttöä ja äitiä. Tyttö on ollut meillä tämän viikon päivät. Huomenna ei voi tulla, kun äiti on käskenyt siivoamaan kodin ja leipomaan pulla, kun äidin veli on tulossa käymään. Mulla melkein tekis mieli mennä kaveriksi siivoamaan ja leipomaan ne pullat.

Itse en kyllä uskaltais yksin antaa leipoa tuon ikäistä (yksi omistani on 10v), koska ikinä ei tiedä mitä sattuu. Ennemmin leivottais yhdessä. Ja mun mielestä 10v:n ei kuuluis siivota koko asuntoa, vaan kaikkien yhdessä.

Vierailija
4/21 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerätä tavarat, imuroida, luututa. Ja tämän lisäksi leipoa.

Ja tästä ei ole luvassa palkkaa. Ihan nämä tehtävät sen takia, että ei tule aika pitkäksi. Äiti ei halua, että tyttö tulis tänne leikkimään kahden pikkusisaruksen kanssa. Syytä tähän en tiedä. Itse olen kyllä kertonut äidille, että minua ei haittaa vaikka tyttö täällä päivät oliskin (isä on töissä).

Mä en omaani raskis velvoittaa koko siivoukseen ja leipominen olis mun mielestä jo ihan ylivaativaa. Ihan senkin takia, jos tulis tulipalo (mikä on varmaan melko harvinaista) mitä 10v osais silloin tehdä...

Vierailija
5/21 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en pidä pahana, moni tuon ikäinen tykkää leipoa! Mutta kodin siivoaminen yksin on jo liikaa :O Tai ehkä jos kyseessä on esim. kaksio ja siivoaminen käsittää tavaroiden järjestelyn ja imuroinnin, niin on ok. " Kunnon" siivoamista; imurointi, pölyjen pyyhintä, lattianpesu, vessan pesu, keittiön siivoaminen jne., en jättäisi tuon ikäisen harteille!

Vierailija
6/21 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän moni pitää leipomisesta enkä nyt jotain kevyttä imurointia ja pölyjen pyyhintääkään pidä lapsen riistona kunhan ei ihan orjana ole jatkuvasti.

Vierailija
7/21 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuumien peltien käsittelyineen ja kellon vahtimisineen.

Vierailija
8/21 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka pieni kaksio, ja aikaa ei mene kamalasti, niin voisin pyytää siivoamaan. Vaikea kuvitella, että en maksaisi mitään, mutta sehän on kysymys myös perheen tavoista: toisissa perheissä saa aina viikkorahan ja lasten oletetaan olevan mukana siivouksessa.

Kuumaat pellit ovat hankalia käsitellä, joten en kyllä antaisi lupaa leipoa yksin pullaa.

Vierailija
9/21 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..että sitä v---ttaa kun se on teillä. exän uus on aina se pirukas, jonka luona kukaan KUKAAN ei halua lapsensa viettävän aikaa.

Tää on taas näitä äitejä, jotka laittaa sitten vaikka kilometrin mittaisen tehtävälistan lapselle, ettei lapsi vaan ehdi mennä käymään isän uuden luona..

(itse moistta " simputusta" kokenut aikanaan)

Vierailija
10/21 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhin on 11v, tokaksi vanhin 7v. Kuopuksen takia meillä on ollut työpäivinä kesällä lapsenvahti (17v tyttö). Kummallekin omalle tytölleni olen antanut tehtävän, joka tulee tehdä päivän aikana. Se on voinut olla esim. pyykin lajittelu, koneellisen peseminen ja kuivumaan ripustaminen tai alakerran imurointi.

Itse olen ainoana lapsena ollut 10v yksin päivät kotona ja myös siivonnut koko talon. Ihan omasta tahdostani tosin. Vieläkin muistan miten tuuletin keittiön räsymattoja.

Vierailija
11/21 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kymmenenvuotias voi tyhjentää astianpesukoneen, imuroida, pyyhkiä pölyt ja tekaista kääretortun ainakin.

Vierailija
12/21 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivouksen tasosta. En odottaisi kymmenenvuotiaalta mattojen tamppausta, pyykkäämistä, lattioiden pesua, ikkunoiden ja vessojen pesua, yms " kunnon siivousta" .

Ennemmin siivous tarkoittaisi: Kerää likaiset vaattee(si) pyykkikoreihin, järjestä omat tavarasi olkkarin lattialta paikoilleen ja vie roskat.

Kyllä minun yhdeksänvuotiaani harrastaa leipomista, on ollut kokkikurssillakin ja uskallan antaa käyttää uunia yksin kun tiedän että osaa mm. pullat laittaa.

Vierailija
13/21 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pulla on eri kuin kääretorttu?

Oletko ikinä leiponut pullaa? Jo taikinan alustaminen on kohtuullisen kovaa työtä aikuisellekin. Koneet tietysti auttaa, jos niitä on käytössä, mutta kyllä taikinakoukullisen vatkaimen pitelemisessäkin on hommaa 10-vuotiaalle. Sitten kohotellaan ja pannaan pellille jne. Aikaa menee monta tuntia.

Kääretorttuun vatkataan munat ja sokeri (kevyt työ vatkaimella), sekoitetaan muut ja pannaan uuniin. Ainoa mahdollisesti hankala vaihe lapselle on se, kun pitää ottaa pelti uunista.

Minustakaan siivous (imurointi+luutuaminen) ei ole kohtuuton homma, jos aikaa on koko päivä ja asunto ei ole mikään iso okt. Mutta en kyllä pyytäisi tuon ikäistä leipomaan yksin, varsinkaan saman päivänä siivousurakan kanssa.

Vierailija
14/21 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa kun omat lapset kasvaa niin heillä on aina joku aikuinen lähellä siihen asti kunnes itse ehdin töistä kotiin. Palkkaisin vaikka jonkun jos sukulaiset ei viitsi katsoa lapsen perään ;)

Vierailija
15/21 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tulevaisuudessa kun omat lapset kasvaa niin heillä on aina joku aikuinen lähellä siihen asti kunnes itse ehdin töistä kotiin. Palkkaisin vaikka jonkun jos sukulaiset ei viitsi katsoa lapsen perään ;)

Vierailija
16/21 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika raisu jo nyt.

Vierailija
17/21 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis esim. pyyhkimään pölyjä ja imuroimaan. Ei mitään luuttuamista ja mattojen ulosvientiä tms. Leipoa en antaisi tuon ikäisen vielä yksinään.

Vierailija
18/21 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitinsä on loukannut kätensä ja nyt turvautuu kavereidensa apuun, kun ei voi muka mitään tehtäviä antaa pojalleen. Ärsyttävää.

Vierailija
19/21 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on vaan pakko jättää 10v yksin kotiin ja nuoremmatkin. Koululaisilla kun on loma niin ei paljon vaihtoehtoja ole kuin olla yksin kotona. Ei riitä vanhempien lomat ei sitten mitenkään niin että olisi koko koululaisen loman ajan jompikumpi vanhemmista kotona.

Noi työt on sit toinen juttu! Mutta ilmeisesti ne hoituu kun on annettu tehtäväks.

Vierailija
20/21 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

omasta tahdostaan vohvelitaikinan ja paistaa ne raudalla, leipoo kuivakakkuja ym.

Ja meillä myös lapset siivoavat.