Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kulkeeko kenenkään lapsi yksin eskariin? Millainen matka?

Vierailija
09.10.2008 |

Lapseni päiväkoti on kieltänyt yksin kulkemisen, mutta kuulemma toisessa päiväkodissa vain n. 5 km päässä saa mennä yksin. Myös lapseni päiväkodissa joillekin vanhemmille on kuulemma annettu lupa, tästä en kyl ole ihan varma. Yksi äiti väitti et johtaja oli sanonut et olis liian hankalaa kuljettaa eskarilaista kahden muun lapsen kanssa... Minullakin on kaksi muuta lasta joiden päivärytmiä eskarilaisen hakeminen sotkee. Matkaa on vain 200m pyörätietä. Autotietä ei tarvitse ylittää. Melkein näkee meidän portilta päiväkodin portille. Mielestäni lapsi voisi tulla yksin, menisin portille vastaan. Aion ottaa puheeksi ensi viikolla. Miksi yksi päiväkoti voi kieltää yksin kulkemisen ja samassa kunnassa toinen sallii? Vetoavat vakuutukseen. Minä kun olen sitä mieltä että lapsellani on lain mukaan oikeus esiopetukseen ja laissa ei sanota mitään siitä miten lapsi sinne menee. Saa nähdä minkälainen vääntö tästä tulee päiväkodin kanssa. Onko kellään kokemusta?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan laiska äiti pääsee helpolla. Jess!

Vierailija
2/34 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä matkaa eskariin/pk:hon n. 60 metriä, se on As.Oy:ssämme yhden huoneiston tiloissa. Käytännössä katsoin ovelta kun poika hilpaisi leikkipihan poikki vastapäiseen huoneistoon. Mutta tää olikin sitten varmaan poikkeustapaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ei nyt ollut kyse äidin laiskuudesta. Itse kyl mielelläni kävelisin kun muuten en juurikaan saa liikuntaa. Säälittää vaan aina puoli yhden maissa herättää vauva kesken unien ja pukea väsymyksestä itkevä yksivuotias. Sit kun tullaan takaisin, heräävät kun kannan rattaista sisään ja riisun. Aina ei uni tule enää uudestaan yksivuotiaalle, sit loppupäivän itkee väsymystään. Vauvan unet lyhyitä pätkiä kun rampataan edestakaisin, juuri kun ehtii nukahtaa niin taas herää kun puetaan / riisutaan. En toki myöskään vaarantaisi eskarilaiseni turvallisuutta, kuten sanoin meidän portilta melkeinpä näkee päiväkodin portille, poika ottaisi kännykän tai radiopuhelimen mukaan. Aamulla tietenkin vien hänet kun talviaamuisin saattaa olla pimeääkin.

ap

Vierailija
4/34 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiset on synnytyskoneita ja haalii vauvoja, toiset hankkii lapsia niin, että voivat huolehtia heistä isompinakin.

Eskarilaisen ei kuulu kulkea matkaan yksin. Niihin sääntöihin on ihan järkisyy, ei niitä sinun kiusaksesi ole laadittu.

Vierailija
5/34 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei mikään rämäpää, eikä säntäilijä. Vien hänet joka päivä eskarin ovelle asti. Niin vain meinasi tässä jäädä puistosta tulevan, pyörätiellä ylinopeutta ajavan huoltoauton alle siinä kolmen metrin matkalla, mikä autostani oli ovelle. Juuri sinä päivänä hän ehti loikahtaa, kun minä katsoin sekunnin muualle.

Paljon sitä sinunkin eskarilaistasi sitten lohduttaisi jäädä auton alle kännykkä kourassa melkein näköetäisyydellä äidistään!

Vierailija
6/34 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset saavat vanhempien luvalla kulkea esikoulumatkat yksinkin. Aika monet meidän kylän eskarilaisista kulkee matkat itsekseen. Itse olen saattanut ja hakenut lapseni.

Vierailija
7/34 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän se oikea synnytyskone, kun peräti kolme lasta olen synnyttänyt. Toiset ne on niin laiskoja ja itsekkäitä etteivät viitsi edes paria sisarusta tehdä lapsilleen. Sit niistä ainokaisista tulee sellaisia mulle-heti-kaikki-lapsia että oksat pois. Ja näistä lapsiraukoista vanhemmat sitten "huolehtivat" tipauttamalla heidät päiväkotiin työmatkallaan ja hakemalla pois kotiin palatessaan 9 tunnin kuluttua. Kaupassakin on kätevä käydä jo ensin ettei lapsi häiritse. Illalla ehditään pari tuntia tehdä yhdessä läksyjä ennen kuin onkin jo nukkumaanmenon aika. Ja sama taas seuraavana päivänä, kyl pääsee helpolla.

Alkuperäisen viestini sanoma oli juuri tämä että monissa paikoissa eskarilaiset kulkee yksinään. Ja niin kuin tuossa jo niin hyvin tulikin ilmi niin jos onnettomuuksia on sattuakseen niin niitä sattuu vaikka nämä niin huolehtivaiset vanhemmat seisoisivat vieressä! Lapseni on niin fiksu että olisi voinut jo mennä kouluun, sitten olisi joka tapauksessa kulkenut yksin ja paljon pidemmän matkan. Aina on tietysti niitäkin vanhempia jotka esim laittaa lapsen kouluun toiselle puolelle kaupunkia niin että tämä saa taksikyydin pihasta eikä lapsen tarvitse koskaan opetella liikkumaan yksinään, sen sijaan hän oppii että on ok kulkea joka ikiseen paikkaan autolla ja ajaa joka päivä turhaan toiselle puolelle kaupunkia.

Vierailija
8/34 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä v. 2004 homma onnistui yhden kaavakkeen allekirjoittamalla. Eskarilainen meni itseksekseen aamuisin eskariin (200 metrin matka, ei tienylityksiä) ja hain sitten iltapäivällä vauvan kanssa pois.

Meillä eskarilainen itse halusi olla 4-tunnin eskaripäivän jälkeen pari tuntia hoidossa ja siitä tuli meille 80 euron kustannukset kuussa. Oletko miettinyt tätä vaihtoehtoa? Onko se teillä mahdollista?

Vierailija
9/34 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tottakai niihin sääntöihin on syy, kuulemma se on se että lapset on vakuutettu matkankin aikana. Kuitenkin saman kaupungin alueella säännöt ovat aivan toiset kuten mainitsin, se vaan ihmetyttää. Ymmärrän myös sen että säännöillä suojellaan niitä lapsia joilla on pidempi matka, ja ettei yhden takia voida sääntöjä muuttaa - mutta kuulemma on muutettu, harmi vain et minä en ollut se yksi ja tällä lapsella joka siis saa johtajan luvalla kulkea yksin on kuitenkin autotie ylitettävänä.

Ihan niin kuin tahallani haluaisin asettaa lapseni vaaralle alttiiksi, naurettavaa. Ei tulis mieleenkään jos reitti ei olisi niin turvallinen. Nyt kun yhdessä kävellään hän huitelee joka tapauksessa pitkällä edellä, ei tunnu olevan paljon merkitystä sillä tulenko perässä. Niin ja hoitajat myös perustelee sillä et heidän täytyy tietää onko lapsi noudettu, silti useina päivinä viikossa kun haen pojan, ketään ei näy mailla halmeilla kelle voisi ilmoittaa, eikä ketään tunnu kiinnostavan, kun ollaan lähdetty ilmoittamatta, koska pienemmät itkee rattaissa.

Vierailija
10/34 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä voisi jäädä hoitoon mut poika ei missään nimessä halua, vaan haluaa tulla kotiin joten haen hänet sitten vaikka muksujen kanssa jos ei päiväkoti jousta. Raha ei ole ongelma mut mielestäni pojan on päästävä kotiin jos haluaa. Varmaan jos olisin laiskempi ihminen olisinkin tehnyt niin... mutta kun kerran olen äitiyslomalla / hoitovapaalla, niin tottakai poika saa tulla kotiin eskarin jälkeen.

Sanonkin päiväkodissa tuosta lomakkeesta. Ei tosin asuta Helsingissä eikä Etelä-Suomessa mutta silti.

Vierailija
11/34 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdin nostaa kädet ylös, huutaa ja pysäyttää sen auton. Sinä olisit tähyillyt sieltä 200 metrin päästä, että missä lie lapsi ja kännykkä.

6

Vierailija
12/34 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muiden eskarilaiset todellakaan liiku missään ilman vanhempia. Kyllä aivan varmasti normaali eskari-ikäinen kykenee liikkumaan 200 m päässä kodistaan, siis mikäli ympäristö on turvallinen.

Vuoden päästä nämä samat urpot ihmettelevät täällä miten ekauokkalainen ei osaa/uskalla liikkua yksin minnekään.

Ap:lle vielä. Ymmärrän täysin tilanteesi. Eskarista haku osuu varmaankin kaikilla päiväuni/lounasaikaan ja on tosiaan mietittävä kaikkien perheenjäsenten etua. Sinun tilanteessa hakisin tosiaan erityislupaa, jotta lapsi saa kulkea yksin. Meidän kaupungissa sellaisen saa myös yhdellä lomakkeella. Itsekin olisin päätynyt tuohon ratkaisuun oman eskarilaisen kohdalla, jos meillä olisi ollut noin lyhyt matka. Nyt kulkee kimppakyydissä pientä maksua vastaan. Meidän naapurustossa monet vauvaperheet muuten järkkäilevät näitä hakuja yhdessä naapureiden kanssa.

Vierailija
13/34 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuriin saa mennä leikkimään tai hakemaan, mutta sinne on vain pihaportti. Täällä ei kukaan muukaan laske lapsiaan yksin yhtään minnekään ennen kuin ekaa luokkaa edeltävänä kesänä.

On kyllä uusavutonta, jos päikkärit sitovat kotiin noin kellon tarkasti!

Vierailija
14/34 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapselle tapahtuu jotakin kotimatkalla yksin päiväkodista kotiin, päiväkoti luistaa kaikesta vastuusta ja vastuu kaikesta tapahtuneesta on vain ja ainoastaan lapsen huoltajien, niin ehkä sitten saat luvan...

Vierailija
15/34 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun sääntö on, että eskarilainen saa mennä ja poistua eskarista yksin, mutta jos jää iltapäivähoitoon niin sieltä ei saa poistua ilman aikuista hakijaa.

Vierailija
16/34 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan vaunuissaan pitkällä kävelylenkillä ennenkuin eskarilaisen hakuaika koittaa, ja sitten ulkoilisitte yhdessä jahka vauva herää vaunu-uniltaan.

Vierailija
17/34 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt naurattako. Yksivuotias herää seitsemältä koska silloin minun täytyy herätä, että ehdimme puoli ysiksi sinne eskariin. On vauvasta asti ollut herkkäuninen. Koska hän on vasta yksivuotias, tai no puolitoistavuotias, ja on siis herännyt olosuhteiden pakosta klo 7, on hän tietenkin jo väsynyt n. klo 12, jolloin hän syö lounaan. Sen jälkeen hän mieluiten menisi päiväunille, usein kapuaa tutin kanssa sänkyyn ja panee silmät kiinni mutta minun täytyy alkaa pukea häntä ja vauvaa joka on jo aiemmin nukahtanut. Seuraa itkua ja hammastenkiristystä ennen kuin olen saanut molemmat puettua ja rattaisiin, jonne nukahtavat taas. Haemme eskarilaisen, matka edestakaisin kestää alle 15 min. Sitten taas pikkuiset heräävät kun kannan heidät sisälle. Asumme luhtitalon yläkerrassa joten kukaan ei voi jäädä ulos nukkumaan, en uskalla jättää alas yksinään edes itkuhälyttimen kanssa.

Mitkään vaunulenkit ei oikein tule kysymykseen. Eskarilainen tahtoo eskarista suoraan kotiin ja itselläni on nälkä ja olen myös jo väsynyt koska vauva valvoo iltaisin yli puoleenyöhön ja heräilee monta kertaa syömään. Joskus menee niin hyvin että molemmat jatkavat uniaan sisällä kaikesta huolimatta. Joskus taas ei.

Jos olisin oikeasti uusavuton tuskin selviytyisin tästä rumbasta. Lisätään tähän vielä että olen käytännössä yksinhuoltaja koska mieheni on viikot töissä toisella puolella Suomea ja viikonloput raksalla. Mut en valita, nautin lasten kanssa olemisesta, en ole laiska, teen kaikki ruoat itse, käytän kestovaippoja. Haluaisin vain ettei heitä tarvitsisi itkettää joka päivä tuon eskarimatkan takia.

Vierailija
18/34 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä missä kuutonen asuu mutta täällä ei kyl kukaan aja pyörätiellä autolla ja ainakaan lasten päälle... Poikani on rauhallinen ja fiksu, osaa kyl väistää jos nyt joku tollanen älytön tilanne tulisi. Mut kuten sanoin, ei asuta Etelä-Suomessa, vaan rauhallisella pienellä paikkakunnalla eikä täällä ajella autoilla pyöräteillä. Lapseni eskarimatka on sellainen pyörätie jonka vieressäkään ei ole autotietä.

Vierailija
19/34 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä 1-vuotiaan pitää herätä seitsemältä, jos eskari alkaa yhdeksältä??

Ja mikä pakko sen eskarilaisen on päästä suoraan kotiin. Menkää ulkoilemaan ja ota hänelle buffettieväät, jotka syö sillä aikaa, kun pienemmät koisiin.

HALOO - järjenkäyttö ja rajanveto ja jokin tolkku ovat kaikki sallittuja keinoja!

Ja ethän sinä selviäkään, vai mitä, kun haluat laittaa eskarilaisen taipaleelle yksinään.

Vierailija
20/34 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sille mitään et yksivuotias herää, kun itse herään, vaik miten yritän olla hiljaa, ovet kiinni ja hän nukkuu eri huoneessa. On vaan herkkäuninen. Eskari alkaa siis PUOLI yhdeksältä. Eskarilaisen herätän puoli kahdeksan maissa ettei tule kiire. Aamupalahan tietysti syödään kotona, kun sitä ei päiväkodissa eskarilaisille tarjota. Yksivuotias saisi nukkua pidempään jos osaisi. Viikonloppuisin kyl nukkuu.

No mitäs järkeä sitä eskarilaista sit olis kotiin hakeakaan jos pitäis sit raahata jonnekin pakkaseen palelemaan. Parempi olis sit jäädä sinne lepäämään. Mut kuten jo sanoin, mielestäni hän saa tulla kotiin kun niin haluaa, kun kerran itse olen kotona. Siitä kärsivät vain pikkusisarukset, en minä.

Sitä järjenkäyttöä juuri tässä kuulutan - me kolme ihmistä lähdemme yhtä fiksua kuusivuotiasta hakemaan 200m matkan jonka hän voisi hyvin kävellä itsekin ja menisin vastaan sen verran että ainoa matka jonka hän kävelisi niin etten häntä näkisi olisi päiväkodin pihan poikki.

Se vasta curling-vanhemmuutta onkin että pitää isoa lasta hyysätä ja kädestä pitäen kuskata ovelta ovelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme