Pakotatteko lapsenne harrastamaan jotain?
Siis jos yksinkertaisesti ei halua alkaa mitään harrastusta. Vai riitttääkö pelkästään perinteiset lukeminen, ulkoilu, leikki yms.
Kommentit (15)
Miksi et voinut vastata vain ettet pakota?
Nyt ei ole mitään harrastuksia kun käy päiväkodissa
Kuinka niin hurskastella? En käsittääksein ilmaissut omaa pielipidettäni ollenkaan.
ap ja 3
varsinkin, jos kyseessä liikunnallinen harrastus, niin se on vain tervettä.
Mutta ei, en pakota.
Lapset harrastivat tanssia, mutta eivät selvästi siitä innostuneet. Keskustelimme asiasta ja päätimme lopettaa harrastuksen.
Vielä on toinen harrastus, jota kumpikin jatkaa omasta halustaan ja vain odottavat pääsevänsä tunneille.
kyllä aioin ainakin kovasti " painostaa" ja auttaa lapsia löytämään mieleisen harrastuksen. Mutta jos ko. harrastus ei kiinnosta, en pakota. Sitten katsotaan tilalle jokin muu harrastus ja kokeillaan vaikka niin kauan, kun joku sopiva ja mieleinen löytyy.
Lapset 8, 9 ja 12, mielestäni voivat jo oppia siihen, että kun on sovittu jonkun asian harrastamisesta (heidän toivomuksestaan) siellä myös käydään, vaikkei aina huvita lähteä (esim. kun lähtö tulee just kun joku leikki on kesken tms).
Lopulta harrastuksessa on kuitenkin ollut aina ' tosi kivaa' .
Mutta kiitos vastaajille! Meillä on nyt se tilanne, ettei tytöllä, 8v, ole mitään harrastusta, hän ei halua. Olen kuitenkin miettinyt pitäisikö pakottaa kokeilemaan edes ja teidän vastauksia lukiessani, taidanpa pakottaa. Eli hänen pitäisi kokeilla edes ja jos ei miellytä, sitten ei tarvitse sitä harrastaa. Se miksi asiaa pähkäilen, johtuu siitä, kun minut pakotettiin lapsena soittotunneille, se oli tervan juontia :(
ap
Mielenkiintoa tuntuu löytyvän jo nyt. Tosin haluaisin ehkä vaikuttaa soitinvalintaan liiankin kanssa... (Ei pianoa eikä viulua, never...)
Mutta kuten omasta lapsuudesta muistan, se pianonsoitto oli välillä pakkopullaa ja äitin piti pakottaa mut harjottelemaan. Mutta siinähän sitä oppii pitkäjänteisyyttä ja sitoutumista. Tietty jos joku harrastus ei ole ollenkaan kivaa, en aio lasta siihen pakottaa. Eli jos lapsi haluaa pelata jalkapalloa eikä tanssia balettia ja itkee aina kun mennään tanssimaan, niin on se fiksumpi antaa pelata jalkapalloa.... Mutta toisaalta lapsella voi vaihtua se mielipide useinkin. Minä itse sanoin joka talvi noin 8 vuoden ajan lopettavani pianonsoiton seuraavaan kevääseen, mutta keväällä loppukonsertit ja stipendit vaihtoivat aina mielipidettä ja niin jatkoin...
johon vanhemmat " pakottaa" . Paras konsti olisi juttelemalla lapsen kanssa saada hänet innostumaan asiasta. Meillä aikoinaan lapset eivät halunneet harrastuksiin. Sain heidät houkuteltua katsomaan yhdessä minun kanssa millaista on yleisurheiluharjoituksissa. Eka käytiin vaan katsomassa, eikä mennyt kauaa kun lapset itse keksi että he haluaisivatkin kokeilla.... Ja siitä asti innostusta riittänyt. Mutta olen aika varma että eivät olisi innostuneet yhtä paljon jos olisin pakottanut suoraan menemään mukaan. Nyt he ikään kuin tunsivat itse keksineensä että haluavat urheilla.
Ne oli kaikki ihan ok. Aina uuden paikan jälkeen äiti kysyi minulta mielipidettä ja kun en hihkunut innosta aina vaan vaihdettiin paikkaa. Olisin voinut jäädä niistä mihin vaan, mutta äiti siis odotti, että kun olisin aivan huippuinnoissani jostakin, niin sinne jäätäisiin. Sellaista ei varsinaiseti koskaan tullut vastaan.
Muutenkin olisin halunnut " lievää painostusta" tai sellaista vastuuseen kasvatusta vanhemmiltani harrastusten suhteen. Jos en harjoitellut pianoläksyjä, niin mitä siitä. Jos halusin lopettaa jonkun jutun niin siitä vaan. Hiukan voisi keskustella lapsen kanssa siitä, miten asioihin sitoudutaan ja niiden eteen nähdään vaivaa. Ja vaikka aina ei tunnu kivalta, voi myöhemmin olla tosi tyytyväinen tuloksiinsa ja siihen, että jaksoi jatkaa.
mutta molempien pitää kokeilla muutamia lajeja ja jos ei tykkää niin sitten ei tykkään. Mitään ei ole pakko harrastaa - uimakouluun kyllä olen pakottanut !
Meillä on esikoinen harrastanut tanssia, kuoroa ja bändiä mutta mikään niistä ei ollut pitemmän päälle se mieleisin juttu, kaikkia ehti kuitenkin harrastaa vuosia. Nyt ratsastus on ollut harrastuksena jo 6 vuotta eikä todellakaan tarvitse pakottaa menemään talleille.
harrastaa ainakin jotain. Joidenkin kohdalla se vain vaatii pientä patistelua ja rohkaisua.
saa pakottaa harrastamaan mitään. Luuletko että lapsi nauttii jostain mitä ei itse edes halua, mutta vanhemmat pakottavat kun harrastus on heidän mielestään hyvä.