Te jotka ette anna amanuenssien tulla mukaan lääkärin tutkimuksiin.
Sama koskee terkkari ja kätilö opiskelijoita. Kirjekurssillako niiden pitäisi teidän mielestänne opiskella!? Eikös käytäntö ole se paras opettaja!?
Kommentit (13)
Teki sen sitten onnistuneesti proktoskoopilla (peräsuolen tähystykseen käytettävä laite. ) Ja potilas oli tyytyväinen, oli niin empaattinen tohtori.
Ja sitten täällä ihmetellään, kun ihmiset saavat esim. syöpädiagnoosinsa liian myöhään... Ja te vaan naureskelette räkäsesti päälle. Hyi helvetti. Mun lääkärien arvostus tippu just nollaan.
vahvasti ihmisläheiseen työhön. Tapoihin kuuluu, että ennenkuin aletaan toljottamaan ja tutkimaan, esittäydytään potilaalle, vaikka hän olisikin mielestänen vain mielenkiintoinen sairastapaus eikä ihminen ollenkaan.
Kroonisesti sairaana olen törmännyt tähän samaan moneen otteeseen. En edelleenkään kiellä opiskelijoita tulemasta, mutta mitään ei tapahdu ennen kuin esittelevät itsensä. Se nyt on vähintä mitä voi tehdä.
Lisäksi on tilanteita, joissa itsekään en haluaisi ylimääräisiä mukaan. Pelottava toimenpide on taatusti 10 kertaa pelottavampi jos sen suorittaa opsikelija ensimmäistä kertaa. Sairasta lasta odottaessa voi mieli olla myllerryksessä muutenkin eikä halua tutkimuksiin mukaan ylimääräisiä. Jne.
Kunnioittakaa ihmisten toiveita, ette tiedä mitä niiden taustalla on.
koska oma mies on lääkiksessä, enkä halunnut sen opiskelukavereita mukaan ihmettelemään mun alapäätä ja mahdollista epäasiallista kielenkäyttöä tms. Ehkä myös muissa " arkaluontoisissa" tilanteissa kieltäisin täällä lääkäriopiskelijat. Muiden alojen opiskelijoita vastaan mulla ei ole mitään, eikä lääkäriopiskelijoitakaan muissa kaupungeissa... Ehkäpä se oma mies sitten oppi jotain synnytyksessä, ainakin tarkkaan katseli välillä myös toimenpiteitä, vaikka pääsääntöisesti olikin mun tukena :)
Täällä meillä vaan opetustilanteissa se objektina olo konkretisoituu äärimmilleen ja lääkäreille kädestä pitäen opetettava potilaan halveksunta paistaa niin räikeänä.
viime aikoina vain on ollut paljon sellaisia tilanteita, että minulta ei ole edes kysytty saako opiskelijoita olla mukana.
omaa palvelupistettä, jossa olisi näitä opetustilanteita. Palvelisi myös sen empaattisemman palveluasenteen oppimista, kun tajuaisivat itse/perheensä kautta, millaista nöyryytys voi olla.
Oletat että se osaa, mutta todellisuudessa se ei oo koskaan pistänyt eikä tonkinut alapäätä koska kielsit sen tulevan mukaan harjoittelijana.
Ikinä ei ole nöyryytetty mitenkään. Missä te oikein olette käyneet?
lääkäriasemille, joissa lääkärit/hoitajat/hoitajien omaiset/lääkärien omaiset asioivat.
Siellä voivat sitten penkoa ja piikittää toisiaan ja perheitään ja opiskella asiakaspalvelua.
Loistava ratkaisu!
Lähtökohtaisesti minulla ei ole mitään sitä vastaan että harjoittelija on paikalla, mutta kerran gynellä käydessä itse gynen lisäksi alapäätäni tuijotti neljä muutakin silmäparia. sillon jos joskus koin oloni epämukavaksi.
Eihän kenenkään ole pakko suostua harjoittelijan läsnäoloon, ja jokaisella on siitä oikeus kieltäytyä.
Itse en ole vielä koskaan kieltänyt harjoittelijan läsnäoloa, en edes ollessani 16-vuotias, ja hakiessani ensimmäistä e-pillerireseptiä, johon tietysti kuului elämäni ensimmäinen gynekologinen tutkimus.
Voisin kuitenkin kuvitella, että olisi tilanteita/tutkimuksia, joihin en haluaisi harjoittelijaa. Jos minulla olisi arkaluontoista kysyttävää lääkäriltäni terveydentilastani, joka vaatisi rohkeuden keräämistä myös itseltä, ennenkuin uskaltaisin asiani ääneen esiin tuoda, voisin kuvitellä kieltäytyväni. Toinen tilanne olisi se, jos harjoittelija olisi " vastenmielinen" , eli joko joku tuttu, jota en halua paikalle, tai hänen asenteensa jollakin tavalla ärsyttäisi. Kolmantena voisin kieltää verikokeen ottamisen, koska minulla on suonet niin piilossa, että olo on monta kertaa kuin neulatyynyllä, vaikka on kokeneempiakin ottajia. Muutaman kerran otettu ylempää käsivarresta, joka kyllä sattuu enemmän kuin taipeesta otettuna, mutta eipä tarvitse kymmentä kertaa yrittää, joskus otetu myös jalasta.