Mitä hel...tiä?! Paljonko se työttömyyspäiväraha oikein on?!
Siis onko työttömän, jolla kaksi lasta, peruspäiväraha todella 30 euroa päivässä? Ja moneltako päivältä sitä maksetaan kuukaudessa? Siitähän tulee vähintään 600 euroa/kk. Rupean välittömästi työttömäksi. Mitä järkeä kituuttaa kotihoidontuella, kun voi saada kaksi kertaa enemmän rahaa!
Kommentit (18)
... joka innosta pinkeenä suunnittelee työttömän uraa pikkukaupungissa
olisi lakipykälien mukaan pakollista muistaakseni 3kk työttömyyden jälkeen (tarkista). Käytännössä täysin sopimatonta työtä harvemmin tarjotaan, koska sitten työkkäri saa huonon maineen työnantajien silmissä, jos sieltä ei saa kunnon ehdokkaita paikkoihin.
Sitä ihmettelen että miksi ihmeessä miehen on elätettävä koko perhe jos toinen on työttömänä mutta silloin ei jos on kodinhoidontuella.
Ja jos mies tienaa " liikaa" (eli keskipalkkainen) miksi silloin ei voisi saada esim. jotain osaa siitä työttömyyspäivärahasta.
Tällainen systeemi houkuttaa perheitä " muuttamaan erilleen"
vaan työssäoloehdon täyttyessä saa sitä peruspäivärahaa 500pv, siis sama rahamäärä kuin työmarkkinatuki, vaikka puolisolla olisi mitkä miljoonatulot eikä itse kuulu liittoon.
Jos puolison palkka liian suuri, eikä oma työssäoloehto täyty (10kk töitä 28kk aikana 18h/vko), ei saa työmarkkinatukea eikä muutakaan. Tai saattaa sen muutaman euron/pv lapsikorotuksia saada, ainakin yksi virkailija ne lupasi jalosti minulle ;)
Äitiysloma, opiskelu tms hyväksyttävä syy olla pois työvoimatoimiston kirjoilta ei katkaise oikeutta peruspäivärahaan kun työssäoloehto on kerran täyttynyt.
Ja kyllä täytyy olla valmis ottamaan vastaan ihan mitä tahansa työtä kokopäiväisesti, puhelinmyyntiä tms myös jossa kiinteäpalkka.
Ensimmäiset 3kk sinulla on ns armonaikaa etsiä oma-aloitteisesti työtä, jos et ole onnistunut työllistämään itseäsi siinä ajassa, alkaa työvoimatoimisto aktiiviseti työllistämään sinua, eli osoituksia voit alkaa odottaa postiluukusta, niihin on pakko vastata työnanatjalle asiallisesti, on toki hänestä kiinni palkkaako hän sinua, mutta sinun on oltava kiinnostunut sinusta, työnantaja jättää sitten selvityksen sinusta työvoimatoimistolle miten haastattelu meni.
Tiedoksiannot ovat poistuneet käytöstä, eli kaikki posti on nykyään osoituksina suoraan.
Molemmat joutu töihin aika nopeastikki
Palkkaan ainoastaan sellaiset jotka ovat aidosti kiinnostuneet työstä ja haluavat töihin.
Osasta työttömistä huomaa kyllä että he eivät halua töihin. Joten näitä en sitten ota. He saattavat kertoa että on ongelmia saada lapsille hoitopaikkaa, lapset sairastavat paljon ja etc.
Eli työnsaanti on paljon kiinni omasta halusta. Jos et halua töihin niin et joudukkaan.
Jos itse olisin samassa tilassa, niin käyttäisin hyväksi mahdollisuutta olla työttömänä enkä kodinhoitotuella.
Meillä on kolme lasta ja peruspäivärahani on 520 euroa kuukaudessa - siis nettona. Bruttona se on 650 euroa kuukaudessa.
Sinulla siis peruspäiväraha on jonkin verran pienempi kun on vain kaksi lasta.
Jos sinulla kerran työssäoloehto täyttyy, niin silloin ei puolison tulot vaikuta.
Täytyy jaksaa käydä työkkärissä noin kolmen kuukauden välein. Ainakin jos annat sen kuvan, että olet itse aktiivinen työnhakija, he eivät odota tuon useampaa työkkärivierailua. Sitten he kysyvät, mitä olet tehnyt työllisyyden edistämiseksi.
Niissä työpaikoissa, missä saa itse kertoa palkkavaatimuksen, voi sanoa liian korkean palkan. Sitten ei myös saa töitä.
Hän olisi saanut töitä paikasta, missä teki sijaisuuksia. Hän sanoi, että jos he eivät suutu (= kerro työkkäriin), niin hän ei edes halua ottaa töitä vastaan.
on se lapsikorotuksineen suunnilleen 30e/pv
mutta jos sitten tulee osoitus työhön, on mentävä heti tai karenssi napsahtaa ja jäät ilmna pennostakaan.
ettet välttämättä saa kuin ne lapsikorotukset.
Mulla päiviä käytetty nyt vajaa 170 eli ainakin vuosi on vielä aikaa ennen kuin putoan peruspäivärahalle. Toki toivon löytäväni töitä ennen sitä.
Pitempi työttömyys onnistuu jossain perähikiällä mutta tuskin kaupungissa.
Minun miehen tulot on aina laskettu mukaan (siis joskus vuosia sitten)
kun olin kelan rahoilla. Eli en saanut juuri mitään.
Onneksi pääsin töihin.
Ei ole vieläkään hommia vaan olen kotona vauvan kanssa.
Vierailija:
Pitempi työttömyys onnistuu jossain perähikiällä mutta tuskin kaupungissa.
Alaikäisiä on 4 ja puolison tulot n. 3300 kuussa.
Hae molempia. Työttömyystuesta tosin vähennetään hoitoraha sekä -lisä, mutta voi sieltä vaikka saada satasen kuussa.
Tosin saattaa joutua käymään kursseilla yms...
hmm... jos osoittaa työkkäri osoittaa työpaikan, niiin kai se lopullinen päätös on kuitenkin työnantajalla....
En ole kyl koskaan kuullut et miehen tulot vois vaikuttaa peruspäivärahaan. Ja mitäs merkitystä niillä lapsikorotuksillakaan on jos niihin tulot vaikuttaa? Ei kyl Kelan sivuilla siitä mainittu mitään. En puhu nyt työmarkkinatuesta. Mulla kyl täyttyy se töissäoloehto - ei kai äitiysloma sitä kaada?! Eli siis jos oon ollu töissä 2 vuotta ennen äitiyslomalle jäämistä, niin eikös se riitä? Ammattini on sen verran harvinainen et ei ole pelkoa siitä, et joutuisin heti töihin. Jossain vaiheessa toki haluankin töihin. Eihän mitään siivoushommia ole pakko ottaa, jos on ihan kunnon ammatti ja koulutus siihen?