Voiko puolen vuoden vanhoja jauhoja käyttää?
Löytyi sämpyläjauhopussi kaapista, mutta voiko niitä vielä käyttää, kun ovat noinkin vanhoja? Mitä haittaa on jos leipoo vanhoista jauhoista? Siis onko terveydellistä haittaa? Kiitos asiallisista vastauksista.
Kommentit (10)
Kannattaa tietty katsoa että ei nyt mitään jauhomatoja ole pesiytynyt sinne
minä söin tänä aamuna viilin mikä oli viikon vanha.... ja täysin kunnossa.
Just sanoi joku asiantuntija radiossa että kuivatuoteet esim. säilyy kuukausia päiväyksen jälkeen, edellyttäen että säilytys on jotakuinkin ohjeen mukaista.
Mitenkähän ihmeessä ne ennen selvis kun ei ollut jääkaappeja eikä pakastimia? lihat yms kesällä...
no niillä olikin vastustuskykyä vähän toisella tavalla kuin nykyHysteerikoilla... eikä ollut allergioita. Home mm oli arkipäivää: sitä oli itsetehdyn hillon ja mehun päällä mutta ei tahtia haitannut. Home pois päältä ja hillot naamaan.
Nykyään yskitään heti jos vähän on leivän kanta homehtunut..
ja valmistajat tietty pelaa varman päälle.
ja hygieniakoulutuksessa oltinn täysin erimieltä ; )
eli sit mä voin syödä liha ja kala-tuotteitaki vaik päivämäärä mennyt!! Mä jo luulin et mun pitää heittää ne pois!
Onpa hyvä juttu et bakteerit ei alakkaan lisääntyä vanhassa tuotteessa nopeasti niinku mä oon luullut
Ainoa este niiden käytölle olisi jos sieltä löytyisi jotain toukkia tai muita ötököitä, aina asia kannattaa tarkistaa siivilöimällä jauhot astiaan ennen käyttöä.
Juuri ostetuissakin jauhoissa joissa on käyttöaikaa päivämäärän mukaan voi olla saastuneita jauhoja näin on minulle käynyt.
se on tätä päivää....
Ei ihme että kaikenmaailman Noroviirukset laittaa koko kansan mahan kuralle.
Maalaisjärki on tietty paikallaan: jos lihan päiväys oli eilen niin ei se nyt tänään oli pilalla! mutta 2 tai 3 päivän päästä varmasti jo on.
Nenä on aika hyvä konsultti!
Ja raakakala ei näin kesä aikaan taas meinaa säilyä edes päiväykseen asti....
Joskus on nimittäin liha ollut vanhaa vaikka päiväystä on vielä jäljellä.
Jauhoja voi käyttää jos pussissa ei mitään liiku.
Toki jos itse syöt,mutta ei ne uudetkaan jauhot paljoa maksa.