Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MITÄ teette lasten LAHJARAHOILLE?

Vierailija
09.10.2008 |

Mitä teette lapsen merkkipäivinä saamille lahjarahoille? Talletatte tilille? Ostatte jotain? (Kerrotteko tällöin rahan antajalle mihin se on käytetty?) Annatteko lapsen itse ostaa jotain? Vai käytättekö jopa perheen juokseviin kuluihin?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseessä olevan lapsen "turhuuksiin" mitä ei muuten tulisi ostettua. Ei siis mitään haalaria tms.

Vierailija
2/21 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten kerrotaan lahjanantajalle mitä ostettiin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. talvikengät, haalarin tms. Ja toki kerron lahjan antajalle mihin rahat menevät os vähääkään tuntuu että haluaa tietää.

Vierailija
4/21 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos raha on annettu nimenomaan lahjan ostamista varten, niin sitten menemme yhdessä ostamaan jonkun mieluisan lahjan (josta sitten tietysti kiitämme rahan antajaa kirjeellä/kortilla).

Vierailija
5/21 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostetaan sitä mitä rahan antaja on toivonut. Eli jos hän on nimenomaan halunnut että rahoilla ostetaan vaatteita, kenkiä ym. niin niitä ostetaan. Jos on sanonut, että voi ostaa mitä haluaa, niin sitten lapsi saa mitä tahtoo.

Vierailija
6/21 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lahjan antaja on maininnut jotain käyttötarkoituksesta, niin sitten ostetaan sitä. Muuten sitten lasten tilille.

Meillä kun on toisena kotimaana Skotlanti ja siellä on sellainen vanha tapa, että varsinkin vanhat miehet saattavat antaa vauvalle kolikon, yleensä ehkä punta. Siis esimerkiksi naapurin setä tms. Joka tapauksessa nuo kolikot ovat kyllä menneet ihan matkakassaan eikä niitä sen kummemmin olla talleteltu. No summatkin ovat pieniä, mutta kyllä kai kumpainenkin on vauva-aikanaan kerännyt sen 5-10 puntaa.

Vierailija
7/21 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

isovanhemmilta 20 e ja kortissa luki "osta itsellesi jotain kivaa" :-) Kyllä taitaa mennä tuo raha vielä vanhempien parhaaksi katsomaan käyttöön. Mutta voin sitten tehdä vaikka niin, että jos muuten ostaisin tavalliset saappaat niin nyt koitan löytää jotkut kivat kuvasaappaat tms tai vaatteesta en valitse ihan sitä perusjuttua. Voin myös ostaa esim palapelejä, joita lapsi nyt on innostunut tekemään, mutta en tod. anna tuon ikäisen vielä itse lelukaupasta mitä vaan valita enkä osta leluja kuin "tarpeeseen". Ei siis mitään krääsää. Isompia summia lapsi ei ole pahemmin vielä saanutkaan tai sitten ne on olleet selvästi korvamerkittyjä rahoja. Tilille laittaisin jos mitään senhetkistä tarvetta ei olisi.

Vierailija
8/21 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi jos on erikseen sanottu että ostaisi niillä jotain. Viimeksi sai isoisältään rahaa ja käskyn ostaa itse jotain mitä haluaa, käytiin sitten hakemassa mieluinen lego-paketti.

En osta mitään "tarpeellista" rahoilla, vaatteet tms. kustannetaan meidän vanhempien pussista.

Vierailija
9/21 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikamme kummitäti siirtää jouluksi ja lasten synttäreiksi rahaa meidän tilillemme, ostamme tällä rahalla yleensä kauden kengät (ja kummitädille lähetetään kuva lapsista uusine kenkineen;-))

Muidenkin sukulaisten lahjarahoilla ostetaan esim. talvihaalaria tms. tai käytetään vaikka huvipuisto- tms. retkeen. Lahjoittajalle kerrotaan sitten mihin raha käytettiin.

Lahjoittajat tietävät että meillä on talous tiukalla.

Vierailija
10/21 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sauvakävelen Lidliin ostamaan itselleni siideriä ja kaljaa ja makkaraa koko rahalla... hah hah haa...

Vierailija
11/21 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen tilille. Paitsi jos on erikseen sanottu että ostaisi niillä jotain. Viimeksi sai isoisältään rahaa ja käskyn ostaa itse jotain mitä haluaa, käytiin sitten hakemassa mieluinen lego-paketti.

En osta mitään "tarpeellista" rahoilla, vaatteet tms. kustannetaan meidän vanhempien pussista.

Vierailija
12/21 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tarpeellista (vaatetta), joskus vähemmnä tarpeellista (kirjoja) riippuen tilanteesta.

Vierailija
13/21 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain hankintaa. Lapsi on vielä niin pieni ettei täysin voi itse päättää mihin lahjaraha käytetään. Viimeksi synttärirahaa käytin kevätvaatteisiin ja polkupyörään, vaikka lahjan antajat eivät maininneet että osta kevätvaatetta tai pyörä. Sanoivat että saa ostaa jotain tarpeellista lapselle.

Nyt kun vauva on saanut syntymälahjaksi rahaa, niin käytämme ne rahat vauvaan ostamalla hänelle tarpeellisia juttuja. Emme laita tilille.

Isomman lapsen kanssa neuvoteltaisiin yhdessä siitä miten rahat käyetään. Luultavasti silloinkin osa tilille ja osalla saisi ostaa jotain haluamaansa/tarvitsemaansa.

Mihinkään yleisiin jokapäiväisiin menoihin lahjarahoja ei käytetä eikä koko perheen hankintoihin, vaan kyseisen lapsen hankintoihin.

Vierailija
14/21 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko tilille tai hankitaan jotain tarpeellista juuri nyt. Meillä kaikki sukulaiset antaa rahaa aina, ajatuksella että ostatte itse. Joten olen sijoittanut osan tarpeellisiin ja ajankohtaisiin + kertonut antajalle tästä ja loput menee tietty tilille.

Vauva-aikana ostin esim. ruskovillan haalarin + hatun + lapaset ja sukat lahjavaroin, viimeksi lapsi sai mieluisen lelun valita itse.

Vierailija
15/21 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä 20€ ostetaan. Tosin valitsisin lelukaupasta/vaatekaupasta muutaman vaihtoehdon, joista lapsi saisi itse valita. Mutta voi olla tekisin valinnan itsekin, ainakin silloin jos olisi kyse isommasta summasta.

Vierailija
16/21 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienempien kanssa vähän ohjaillaan, etteivät osta pelkkää karkkia. Isommat osaavat jopa säästää esim uuteen kännykkään. Täytyy tunnustaa että joskus oon vahingossa käyttänyt rahat ihan ruokaan. Oon sitten ostanut jotain lapsille kyllä.

Vierailija
17/21 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on ollut rahalahjan antajan toiveena eli "ostakaa jotain kivaa lapselle". Yleensä se kiva on tietty jokin lelu. Vaatteita ei osteta, jos ei se sitten ole ollut nimenomaan lahjanantajan toiveena.

Yleensä rahat menee lapsen tilille. Lasten tilit on meillä "koskemattomia" eli niiltä ei ole koskaan nostettu rahaa mihinkään.

.

Vierailija
18/21 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on ollut rahalahjan antajan toiveena eli "ostakaa jotain kivaa lapselle". Yleensä se kiva on tietty jokin lelu. Vaatteita ei osteta, jos ei se sitten ole ollut nimenomaan lahjanantajan toiveena.

Yleensä rahat menee lapsen tilille. Lasten tilit on meillä "koskemattomia" eli niiltä ei ole koskaan nostettu rahaa mihinkään.

Eli aina kerrotaan lahjan antajalle, mitä rahoilla hankittiin tai että ne meni säästöön tilille.

Vierailija
19/21 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremman rahat pistän yleensä säästöön, joskus ostan jotain tarpeellista mieluista hänelle.

Isompi saa itse päättää (7v) pistääkö säästöön vai ei. Jos ei niin neuvotellaan yhdessä siitä mihin rahan esim. saa käyttää (ei heräteostoksia ellei raha pieni).

Vierailija
20/21 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset 6,7 ja 9v. Nyt saavat jo itse päättää ostavatko jotain vai säästävätkö johonkin isompaan. 9v säästää parhaillaan uuteen pyörään ja 7v puhelimeen. Kun olivat pienempiä, meni lahjarahat yleensä tilille, jossa ovat siis vieläkin. Isovanhemmat ja kummit ostelee jonkun verran vaatetta lapsille, joten lapsille suoraan annetut rahat on yleensä menneet lasten itse valitsemiinsa leluihin tai peleihin. Yleensä ovat olleet kuitenkin melko nuukia, eivät raaski rahoja käyttää kuin tosi harvoin ja kaikista odotetuimpiin juttuihin. Hyvä näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän