Anteeksi naapuri, mutta aion saada lapsesi pois poikani luokalta
Olen aivan kypsä siihen, että poikasi katsoo oikeudekseen vetää turpiin minun lastani ja hänen kavereitaan kerran viikossa. En ole sitä mieltä, että poikani ansaitsee rikottuja tavaroita, revittyjä vaatteita tai töhrittyjä koulukirjoja. Toistuvasti.
Uskon, että olette voimattomia ja väsyneitä tilanteen edessä, mutta niin olemme mekin. Raskasta se on minunkin motivoida poikaani menemään kouluun, kun hän pelkää törmäävänsä jo kotipihalla lapseesi. Poikasi on lahjakas juoksija, joten hänelle ei tuota ongelmaa saada minun lastani kiinni, vaikka hidas ei ole hänkään.
Olemme nyt päättäneet muutaman muun perheen kanssa, että koska koko tämä syksy on ollut tämmöistä, asiaan on tultava muutos. Poikanne tarvitsee apua ja meidän lapsemme ansaitsevat koulurauhan. Älkää pitäkö tätä ajojahtina, vaan ottakaa se mahdollisuutena. Poikanne ei ole tyhmä, mutta hänen käytöksensä ei ole normaalia ja samalla hän pilaa muidenkin kouluajan väkivaltaisuudellaan.
Jos lapseni tulee vielä kerran silmä mustana kotiin, minä kävelen poliisilaitokselle. Se on minun velvollisuuteni äitinä.
Kommentit (28)
sinä ap et voi näistä asioista päättää, ei kukaan vanhempi,
asioista päätetään ihan muissa elimissä, eikä siellä välttämättä ole asioihin ollenkaan samanlainen näkökanta kuin sinulla...luojan kiitos!mitä siitäkin tulisi jos lasten vanhempien annettaisiin alkaa päättämään luokkakavereista. soitteletteko sitten isona ja valitsette lapsienne työkaveritkin, kun jonkun kanssa ei osata tulla toimeen???
herranjumala mitä curlingvanhempia!
Tai lapsesi ei ole ikinä joutunut kiusatuksi.
Ei voi muuten kellään olla tuollaista kiusaajia suosivaa asennetta.
Siinä ei ole mitään curlingvanhemmuutta jos haluaa suojella lastaan fyysiseltä pahoinpitelyltä. Jos koulu ei saa sitä loppumaan niin silloin vaikka poliisiin yhteys.
Kaikkein pahimpia ovat muuten nämä vanhemmat jotka tulevat suunnilleen lankoja pitkin kun ope soittaa että teidän lapsi on kiusannut "Jereä" tänään, eilen ja toissapäivänä jne.
Asenne on jo valmiiksi se että "ei meidän lapsi kiusaa".
Vanhempien olisi syytä avata silmät ja tajuta että lapsi käyttäytyy koulussa ja kavereiden kanssa usein hyvin erilailla kuin kotona vanhempien silmien edessä.
Ja monesti nämä kiusaajat kiistävät vanhemmilleen viimeiseen asti ketään kiusanneensa vaikka asiasta olisi varmat todisteet.
tietyksi ajaksi. Ehkä silloin myös koulussa tajutaan että te vanhemmat olette tosissanne!
Ehkä kiusaajalle voitaisiis järjestää hlökohtainen avustaja joka pitää hänen muissa tiloissa ja vahtii välitunnilla. Näin muut lapset saavat työrauhan. Tällaiseen ratkaisuun on päädytty poikani koulussa ja vihdoinkin ns. normaalit lapset saivat työrauhan.
poliisi antaa automaattisesti syyttämättäjättämispäätöksen
mutta tältä foorumilta ne vanhemmat ei ehkä tuota kirjettänne lue. Ajattelitko kirjoitaa sen paperille kanssa ja postittaa heille?
Hesarin mielipideosastossa oli hyvä kirjoitus kiusaamiseen liittyen, ja siinä ei äiti tiennyt kiusaamisesta mitään, koulu oli puhunut siitä kyllä kiusaajien kotiin... pelkkä puhe ei nyt auta, toimia tarvitaan ja vaadittava. Olette siinä aivan oikeassa!
sinä ap et voi näistä asioista päättää, ei kukaan vanhempi,
asioista päätetään ihan muissa elimissä, eikä siellä välttämättä ole asioihin ollenkaan samanlainen näkökanta kuin sinulla...luojan kiitos!mitä siitäkin tulisi jos lasten vanhempien annettaisiin alkaa päättämään luokkakavereista. soitteletteko sitten isona ja valitsette lapsienne työkaveritkin, kun jonkun kanssa ei osata tulla toimeen???
herranjumala mitä curlingvanhempia!
Kyllä lapsella on oikeus väkivallattomaan elämään. Ajattele jos työpaikalla tulisi viikottain turpaan ja sun uudet vetimet revittäisiin riekaleiksi! Aivan, kuulostaa järkyttävältä. Miksi sitten lasten pitäisi kestää moista?
jutellut asiasta kuinka paljon open kanssa? Mikä on koulun kanta asiaan?
Kannattaa kertoa asioista opelle mahdollisimman tarkasti ja paljon. Ope ei välttämättä ole ajan tasalla tilanteesta. Tilanne luokassa on aivan eri, kuin esim. välitunnilla tai kotimatkalla. Varsinkin isossa koulussa ope ei todellakaan näe kaikkia tilanteita missä oppilaansa ovat päivän aikana. Oppilaat eivät myöskään kerro opelle asioita ihan helposti. Jos lapsesi sanoo ettei opelle saa kertoa, selitä että open täytyy tietää.
Minun opettajana on vaikea uskoa että olisi olemassa opettaja joka ei haluaisi puuttua kiusaamiseen. Vaikka varmasti sellaisiakin on, mutta itse koen asian niin tärkeänä, etten voi sietää kiusaamista missään määrin.
Totta on että keinot on rajalliset ja kiusaamisen lopettaminen on vaikeaa, mutta on se mahdollista, yhteistyöllä hyvässä hengessä. Ja kyllä näitä siirtoja luokalta toiselle tehdään, varmaankin koulukohtaista on kuinka hankalaa se on.
TSEMPPIÄ ap!
että nämä jotka tällä palstalla ns.puolustelevat kiusaajia eivät ole törmänneet kykeiseen asiaan henkilökohtaisesti. Itse olen aina opettanut pojalleni (nyt murrosikäinen) että ketään ei saa lyödä. Poikaa koulukiusattiin 6:lla ja 7:lla luokalla. Alasteella asiaan puutuin, nyt tilanne rauhoittunut itsestään. Vaan niin sapetti poikani puolesta, että toisinaan kadutti koko opetus ettei saa lyödä. Olisi tehnyt mieli sanoa, että vedä turpiin vaan (poika ei ole mikään heiveröinen, vaan lihaksikas, jotta voimaa kyllä löytyy), vaan sai hillittyä itseni. Koulukiusaaminen on aina saatanan väärin, sekä kiusaaja että kiusattu tarvitsevat apua ja joka muuta väittää ei todellakaan tiedä asiasta mitään, vaan tuuli huulia liikuttaa ja tyhjyys pääkopassa kaikaa.
ja tämän sanon itse koulukiusauksen uhrina ja nykyään opettajana. YHTÄ KIUSAAJAA EI OLE! Siinä on AINA mukana muitakin, muita jotka yllyttävät, mahdollistavat ja palkitsevat, joskus jopa kauempaa käsin johtavat sitä kiusaamista.
Ja siksi se on oikeassa, joka tässä ketjussa sanoi, että yhden lapsen poistaminen joukosta tai rankaiseminen ei auta.
Osa pää-ja myötäkiusaajista kiusaa, myötäilee tai ohjailee kiusaamista ihan vain siksi että pystyy, pelkästä vallanhalusta. Siltikin vielä isompi osa itse asiassa tekee sitä puolustautuakseen tilanteessa, jossa itse kokevat olonsa uhatuksi. KIUSAAJAN REAKTIO ON VÄÄRÄ, MUTTA SE YLEENSÄ ON REAKTIO JOHONKIN! Tottakai kiusaajaa pitää rankaista tästä väärästä reaktiosta , mutta jos asia jätetään siihen, se on vasta puolitiessä. Kiusaaminen jatkuu, ja jos tämä yksi kiusaaja siirretään pois, epävarmuus kasautuu jonkun muun päälle ja hänestä tulee kiusaaja. Jos taas ongelmaan puututaan myös myötäilijöiden ja ohjailijoiden osalta, tätä voidaan käyttää hyödyksi. Kun kenenkään ei tarvitse tuntea oloaan uhatuksi, kenenkään ryhtyminen kiusaajaksikin on epätodennäköisempää.
Siksi myös ap:n ja kaikkien ketjussa kiusaajan eristämistä suunnitelleiden kannattaisi miettiä, mikä kiusaajaa on uhannut.
...se, etten tykkää, että poikani saa mustan silmän, hänen koulureppunsa rikotaan ja tavarat sotketaan tekee minusta curling-vanhemman? Tämä, jos mikä saa minut toimimaan entistä voimakkaammin, koska tajuan, että todennäköisesti kiusaajan vanhemmat eivät usko, että saatan tehdä jotakin sellaista.
No, ensi kerralla, kun lapselta katkeaa edes hius, teen rikosilmoituksen. Ja niin tekevät muutkin vanhemmat. Ikävää tämän kiusaajan kannalta, mutta minä olen lapseni äiti ja tehtäväni on suojella häntä.
Onhan minullakin työpaikalla ihmisiä, joista en pidä. Mutta he eivät vedä minua turpiin säännöllisin väliajoin ja riko perusfasiliteettejä. Jos he sen tekisivät, pitäisin myös huolen, että heillä ei olisi tulevaisuutta tässä talossa.