Anteeksi naapuri, mutta aion saada lapsesi pois poikani luokalta
Olen aivan kypsä siihen, että poikasi katsoo oikeudekseen vetää turpiin minun lastani ja hänen kavereitaan kerran viikossa. En ole sitä mieltä, että poikani ansaitsee rikottuja tavaroita, revittyjä vaatteita tai töhrittyjä koulukirjoja. Toistuvasti.
Uskon, että olette voimattomia ja väsyneitä tilanteen edessä, mutta niin olemme mekin. Raskasta se on minunkin motivoida poikaani menemään kouluun, kun hän pelkää törmäävänsä jo kotipihalla lapseesi. Poikasi on lahjakas juoksija, joten hänelle ei tuota ongelmaa saada minun lastani kiinni, vaikka hidas ei ole hänkään.
Olemme nyt päättäneet muutaman muun perheen kanssa, että koska koko tämä syksy on ollut tämmöistä, asiaan on tultava muutos. Poikanne tarvitsee apua ja meidän lapsemme ansaitsevat koulurauhan. Älkää pitäkö tätä ajojahtina, vaan ottakaa se mahdollisuutena. Poikanne ei ole tyhmä, mutta hänen käytöksensä ei ole normaalia ja samalla hän pilaa muidenkin kouluajan väkivaltaisuudellaan.
Jos lapseni tulee vielä kerran silmä mustana kotiin, minä kävelen poliisilaitokselle. Se on minun velvollisuuteni äitinä.
Kommentit (28)
mitäs jos ne muut pojat nyt kasvattaisivat itselleen vaikka selkärangan ja panisivat tämän pikku-terroristin järjestykseen ihan itsekseen? Tai ottaisivat vähän isoveljiä apuun? Joihinkin kun ei vaan tehoa mikään muu kuin nyrkki takaisin, valitettavasti.
Uskomaton asenne teillä. En voi ymmärtää et syyllistetään normaalit lapset ja annetaan kiusaajan jatkaa vaan.
Ikävä tilanne mutta sinä et voi häätää tätä poika luokalta. Ainoastaan voit anoa omalle pojallesi siirtoa toiselle luokalle.
Ja jos pojat rökittävät tämän kiusaajan niin veikkaanpa ettei kiusaajan vanhemmat jätä asiaa siihen. Eli en suosittele.
lähinnä mä luulen, että ne tappelevat ihan koko jengillä, kaikki kaikkia vastaan tai ainakin joka viikko jotakuta vastaan, mutta syyttävät sitten yhtä yksimielisesti koko jengillä tätä yhtä niin kauan, kuin vanhemmat ovat tarpeeksi tyhmiä uskoakseen... Eihän sellaisia poikia olekaan, jotka isommalla jengillä antavat yhden vetää itseään turpaan...
mitäs jos ne muut pojat nyt kasvattaisivat itselleen vaikka selkärangan ja panisivat tämän pikku-terroristin järjestykseen ihan itsekseen? Tai ottaisivat vähän isoveljiä apuun? Joihinkin kun ei vaan tehoa mikään muu kuin nyrkki takaisin, valitettavasti.
opettajan kanssa keskustelu tai poikajoukko laittaa tuon pojan nyrkeillä kuriin - valitettavasti. VAikka väkivaltaa ei periaatteessa saisi tehdä mutta tuoniläisten kanssa ei helposti auta muu kuin samantyylinen ojennus. Tällöin poika tietää että joskus saattaa tulla takaisinkin
Meillä oli vähän sama tilanne ja opet ja vanhemmat selvittivät tilannetta aika kauan ja lopulta se poika siirtyi peruskouluun. Nyt on tosi mukava oppimisympäristö muulla luokalla.
Meillä oli vähän sama tilanne ja opet ja vanhemmat selvittivät tilannetta aika kauan ja lopulta se poika siirtyi peruskouluun. Nyt on tosi mukava oppimisympäristö muulla luokalla.
meilläkin oli tuommoinen tilanne. Luokalta siirtyi poika toiseen kouluun ja vanhemmat huokaisivat "(ääneen vanhempainillassa) että kyllä nyt on rauhallista kun se yksi poika lähti. Kunnes parinkuukauden päästä tilanne oli jokseenkin entisellään, kiusaajana nyt vain toinen poika. No puolen vuoden kuluttua hänkin siirtyi toiseen kouluun. Taas vanhemmat kehuivat, kuinka rauhallista nyt on, kiusaajia olikin kaksi mutta nyt on molemmista päästy eroon. Minä näin jo omasta lapsestani, ettei se kauaa kestäisi, eikä kestänyt. Hän siirtyi toiselle luokalle. Siltä ensimäiseltä luokalta on lähtenyt nyt kolme lasta, ja tilanne on vielä pahempi kuin aluksi. Kerrottakoon vielä, että sen ääneen vanhempain illoissa toisista lapsista eroonpääsemistä kiitelleen vanhemman oma poika kivitti viime kuussa läheisen päiväkodin ikkunat rikki. En tosin tiedä, uskooko HÄNEN äitinsä sitä silti.
Yhdestä lapsesta eroon pääseminen ei oikeasti auta juuri koskaan. Luokka, jossa kiusataan etsii joukostaan uuden lapsen joka pakotetaan kiusaajan rooliin. Koko luokan toiminta pitää saada muuttumaan, jotta roolijakokin muuttuu. Siis myös niiden teidän kullannuppujen.
parempi kuin että se poika olisi jatkuvasti yhtäkkiä mätkäissyt kesken tunninkin niin että terkkariakin jo tarvittiin välillä apuun. Jäljelle jääneet "kullannuput" ovat kyllä huokaisseet helpotuksesta. Eikä meillä tuollaisia asioita käsitelty vanhempainilloissa! Häirikkö ja "uhrit" open ja reksin ja psykologin kanssa hoitivat asian keskenään.
Kokemusta tuon kaltaisesta tilanteesta ja ainoastaan voin saada siirron omalle lapselle. T. 4
Ikävä tilanne mutta sinä et voi häätää tätä poika luokalta. Ainoastaan voit anoa omalle pojallesi siirtoa toiselle luokalle.
että kiusaajia hyysätään ja kiusatut joutuvat vielä lisärangaistuksena vaihtamaan luokkaa tai jopa koulua.
Kouluilla ja opettajilla pitäisi olla suuremmat valtuudet tuollaisten kiusaajien käsittelyyn. NykySuomessa kaikenmaailman pikkurikollisten alut käyttävät systeemiä häikäilemättä hyväkseen ja hyppivät opettajien silmille ja uhkaavat jopa väkivallalla. Se on arkipäivää tänä päivänä kouluissa, jopa ala-asteilla. Turha siis ihmetellä miksi (pätevistä) opettajista on pulaa.
Eikö tuollaisessa tilanteessa ole yhteiskunnan velvoite puuttua asiaan jos lapsen omat vanhemmat eivät saa lastaan kuriin tai jos vanhempia ei edes asia kiinnosta. Miksi kiusattujen pitää kärsiä aina vaan?
Täysin peestä tämä systeemi.
Aikuinenkin joutuu vastuuseen jos hän on väkivaltainen muita kohtaan. Miksei lapsi joudu? Ja miksei näillä kiusatuilla ole oikeutta fyysiseen koskemattomuuteen? Tässähän rikotaan jo ihan perusoikeuksia?
TÄHÄN ON SUOMESSA SAATAVA MUUTOS!!!!!!!!!!!!
Vaan eipä virkamiehiä tunnu kiinnostavan kun se ei ole se oma lapsi joka kärsii.
Hyvä ap että puolustatte lapsianne. Sitä ei täällä kukaan muu tee.
Kieltämättä olen ollut aika pulassa tämän ongelman kanssa. Suhtaudun totta kai skeptisesti myös poikani juttuihin (on kolmannella), joten minä leikin vähän vakoojaa... Parina päivänä menin katselemaan, miltä touhu näyttää viereisestä puistosta, kun lapset ovat välitunnilla.
No, tämä naapurini lapsi saattoi juosta parin muun lapsen ohitse ja ilman mitään sananvaihtoa pudottaa lapsen kiipeilytelineestä. Ottaa vain nilkoista kiinni ja vetäistä. Sitten juoksi pois paikalta.
Kotimatkalla näin, kuinka poikani käveli parhaan ystävänsä kanssa metsäpolkua pitkin kotiin, niitä näitä jutellen, tämä poika lähestyy takaapäin ja löi poikaani. Kieltämättä olo oli vähän tyhmä, kun puskasta pomppasin ja ripitin tämän pikkujätkän. Eli en sano, että oma lapseni olisi kaikkeen syytön - osaahan hän äitiäänkin ärsyttää joskus kilahtamispartaalle. Mutta näissä tilanteissa en ole nähnyt minkäänlaista provosointia uhritaholta.
Lisäksi, olemme mieheni kanssa pasifistejä emmekä usko siihen, että väkivalta loppuu väkivallalla. Naivia ehkä, mutta milloinkas ne sodat ovat sotimalla loppuneet? Olemme korostaneet viimeiseen asti, että toista ei saa vahingoittaa. Nyt alkaa olla kyllä sellainen fiilis, että eihän se pahitteeksi olisi, jos tämä kiusaaja vaikkapa uitettaisiin purossa... No, ei kuitenkaan.
Mä olin koulukiusaaja kuudennelta luokalta lähtien ja tiedän vallan mainiosti, että kunnon jatkuvalla räyhäämisellä ja pelottelulla ihmiset väistää.
Kyllä varmasti olisin lopettanut koko koulussa käymisen jos mut olisi joukolla lynkattu, mutta kukaan ei uskaltanut yksin mua lähestyä siinä mielessä ja ilmeisesti jengillä päälle tulo olisi kanssa vaikuttanut joko liioittelulta tai sitten pelkäsivät, että kosto elää, kun näen kyseisiä ihmisiä ilman kavereitaan.
Syy miksi käyttäydyin niin oli huomion haku. Sitä ei kotona tullut hyvällä eikä pahalla, niin jollain tavalla piti saada tuntea, että olen edes olemassa. Elän, hengitän ja olen näkyvä, pystyn vaikuttamaan asioihin omalla olemisellani ja tekemiselläni.
"suosituilta"sain ihailua rohkeuteni ja "vahvan" luonteeni takia. Hissukat nolostelivat, koska niitä kiusaavia urpoja mä nimenomaan höykytin.
Ja tein sen näkyvästi.
Joku arvosteli hiljaisen pikkutytön rasvaista tukkaa ja kissanpissanhajuisia vaatteitakovaan ääneen ilkkuen, kävin pyöräyttämässä ja kysymässä miltä tuntuu julkinen nolaaminen.
Olin jonkin sortin poliisi olevinani..
Edelleen vihaan lellittyjä kakaroita/aikuisia joiden vanhemmat ovat kasvattaneet lapsensa siihen uskoon, että ne ovat parempia ja muiden yläpuolella enempi kuin toiset.
Tasa-arvo ja reiluus kun lähtee myös niistä ketä koulussa höykytetään.
Harva kaveri on niin sekaisin, että kiusaa vain kilttejä ilman mitään provosointia.
Ehkä tämä kyseinen kiusaaja on alunperin jätetty ulkopuolelle ja sen vuoksi tekee selväksi, ettei niiden "ylempien" seuraa olisi kaivannutkaan?
Kolikolla on aina kaksi puolta. Kiusaaja pärjää aina, yksinäänkin, mutta olisiko tehokkaampaa yrittää selvittää käytöksen syy ja tasoittaa polkua molemmin puolin, jotta kaikki voisivat toimia yhdessä yhteisillä kohteliailla perrussäännöillä?
Eli kukaan ei nouse toisten yläpuolelle?
Opettajakin olisi johdonmukainen ja tasa-arvoinen, eikä suosisi "lempioppilaitaan"?
Tämä aihe tekee mut lähestulkoon fyysisesti sairaaksi. Saakutin jeesustelijat.
T: Nainen 29v
asui naapurissa pitkään ja kävi mulle kertomassa ongelmiaan iltaisin. Kai mä olen sen ainoa kaveri tätä nykyä. TÄmmöinen vanha täti.
Sulta on jäänyt näkemättä se, mitä on tapahtunut näitä tempauksia ennen, kenties aikaisemmin päivällä, kenties jo kuukausien ajan. Se poika on pyytänyt ja pyytänyt päästä leikkiin ja aina sille on huudettu että NO ET PÄÄSE. Sitä syrjitään, kohdellaan niin kuin sitä ei nähtäisi, kuultaisi olisi olemassakaan. Kun se tulee pihamaalle, toiset menee vähän kauemmas ja kuiskii keskenään. Se ei saa luokkakavereihinsa mitään kontaktia, mutta kaipaa jotain suuresti. Kaiken muun yritettyään se yrittää väkisin, väkivallalla, edes sitä yhteyttä että saa lyönnillä tai pipon viennillä jonkun myönnytyksen siitä, että ylipäänsä on olemassa...
Yleensähän tätä tekee tytöt, mutta kyllä pojatkin sen osaa. Ja ihan turha sanoa, että ne toiset ei ota sitä mukaan kun se ei osaa käyttäytyä. Syrjiminen alkoi jo silloin kun sen pojan leikit oli ihan tavallisia ja se paini vain ystävällismielissti molemminpuolisen sopimuksen mukaan.
pitämään pelossa ja pihdeissä. Aikuisten joukossa ei toimisi, mutta ne on lapsia eikä uskalla ja älyä toimia kuten aikuinen.
Mulla on kokemusta, että tyttö piti pihdeissä koko luokkaa. Näin jälkikäteen ajatletuna se tuntuu aivan käsittämättömältä! Mutta niin se vaan oli.
että yksi poika siirrettiin toiseen luokkaan.
Meitä oli kolme äitiä joiden lapset oli eskarissa yhden häirikkölapsen kanssa. Kun koulu alkoi ja kävi ilmi että häirikkö/kiusaaja olisi tulossa samaan luokkaan niin vaihto tehtiin seuraavasta aamusta alkaen. En tiedä minkä syyn opettajat siirrolle ilmoitti. Me kerrottiin että meidän mitta on täynnä ja emme halua lapsiamme x kanssa samaan luokkaan. Meitä onneksi ymmärrettiin.
Myöhemmin tuo häirikkö on siirretty pienryhmään ja jopa eri kouluunkin.
Joskus se onnistuu.
Toivon ap että onnistutte yhteistuumin muiden vanhempien kanssa tässä asiassa ja saatte oman lapsenne pois kiusaajan vaikutuspiiristä.
Kouluampujat niin ulkomailla kuin kotimaassakin ovat olleet kiusaamisen kohteina, asiaa on tutkittu. Kiusaaminen tulee pysäyttää keinolla millä tahansa.
Vuosien piina vammauttaa ihmisen ja hän alkaa hautoa kostoa.
Lukekaa Suomen Kuvalehden artikkeli asiaan liittyen, on julkaistu Kauhajoen tapauksen jälkeen.
kutsut tuon pojan leikkimään teille ja he tutustuvat toisiinsa. Ja muut pojat tekevät samoin. Näin saattaa kiusaaminen loppua kun oppivat tuntemaan toisensa. Eikös kerran hesarissa ollut juttua tällaisesta kylään kutsumisesta ja siinä tuosta pojasta tuli paras kaveri.
sinä ap et voi näistä asioista päättää, ei kukaan vanhempi,
asioista päätetään ihan muissa elimissä, eikä siellä välttämättä ole asioihin ollenkaan samanlainen näkökanta kuin sinulla...luojan kiitos!
mitä siitäkin tulisi jos lasten vanhempien annettaisiin alkaa päättämään luokkakavereista. soitteletteko sitten isona ja valitsette lapsienne työkaveritkin, kun jonkun kanssa ei osata tulla toimeen???
herranjumala mitä curlingvanhempia!
tietyksi ajaksi. Ehkä silloin myös koulussa tajutaan että te vanhemmat olette tosissanne!
Ehkä kiusaajalle voitaisiis järjestää hlökohtainen avustaja joka pitää hänen muissa tiloissa ja vahtii välitunnilla. Näin muut lapset saavat työrauhan. Tällaiseen ratkaisuun on päädytty poikani koulussa ja vihdoinkin ns. normaalit lapset saivat työrauhan.
vai liittyyköhän tähän jotain mitä teille vanhemmille ei kerrota?