Maratoonarit!
Haaveilen maratonista, mutta juoksen tällä hetkellä vain 6-7 km lenkkejä joka toinen päivä. Miten te aloititte treenauksen? Minkälaista juoksua harrastitte ennen kuin aloitte treenata maratonille?
Mulla on polvi herkästi ärtyvä. Alkaa sattua joskus pitemmillä lenkeillä. Onko silti toivoa maratonista? Onko polvivaivat parantuneet juoksutreenillä?
Kommentit (3)
Polvivaivoja oli minullakin, kunnes vaihdoin tossumerkkiä. Miehelläni polvivaivoja aiheuttaa kireät etureiden lihakset, venyttele siis tai vaihda jalkineita.
Juoksen n. 60 kilometriä viikossa, kolmisen kertaa kovan kympin ja yhden pidemmän lenkin n.7-10 päivän välein. Pidempi lenkki on minulle sellainen puolimaraton, mutta niinkään pitkää lenkkiä ei tarvitsisi kuulemma tehdä. Pitkä lenkki on normaalisti 1,5-2 kertaa pidempi kuin peruslenkki. Minulla peruslenkki on siis tuo 10 kilsaa, joten pitkä on tuplasti sen verran.
Kerran viikossa käyn myös salilla tekemässä keskivartalon lihasharjoituksia ja pitkiä kyykkysarjoja jaloille. Näillä opein olen juossut maratonin nyt kahdesti ja elokuussa taas uudestaan.
ja onhan lenkkarit hyvät ja jalalle sopivat?
Lenkkejä kannattaa tehdä erillaisia: lyhyitä nopeita, pitkiä oikein matalalla sykkeellä, vetoja,mäkitreeniä, hyppylyjä. Muitakin lajeja kannattaa treenata: pyöräily, spinning, lihaskunto-treenit.
Juoksussa myös keskivartalon lihaksilla on iso rooli ja tärkeitä ovat myös hartia- ja käsilihakset.
Jos venyttelyt ja kengät on kunnossa, on syytä tutkituttaa se jalka
Mene lääkäriin...