Itsetutkiskelusta
Onko teidän mielestä mahdollista sekoittaa päänsä liiallisella itsetutkiskelulla? Entä miten päästä eroon jatkuvasta itsensä analysoinnista, jos se alkaa tuntua häiritsevän elämää?
Kommentit (5)
Vähän molempia. Eli olen kai jossain määrin onneton, tai paremmin sanottuna stressaantunut, ja tähän tilanteeseen pyrin tuomaan helpotusta itsetutkiskelulla. Toisaalta kuitenkin kaikki on hyvin ja uskon vaan jatkuvalla analysoimisella löytäväni ongelmia asioista, joissa niitä ei oikeasti olekaan...
AP
sit menee hyvin jos on tekemistä eikä ehdi ajatella
Analysointi on tärkeää, sitten kun sen osaa tehdä oikein. Jos ei tiedä mitä tekee, siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
Nyt kun olen itse ymmärtänyt mikä mun elämässä kiikastaa, itseanalyysi on auttanut aivan hirveän paljon. Sitä ennen se ei auttanut tippaakaan. Varsinkin terapiassa mentiin niin metsään että hirvittää. Tekisi mieleni sanoa, että sellainen terapia jossa vaan jaaritellaan lapsuuden vääryyksistä tajunnanvirtamenetelmällä ja terapeutti koettaa pidätellä haukotuksiaan on ihan turhaa, jollei vahingollista. Pitää opetella tuntemaan itsensä, ja siinä asiassa ainakaan vuoden terapiajaksosta ei ollut mitään hyötyä.
Kannattaa opetella ensinnäkin miten oma psyykke toimii. Minä esim. en tiennyt (eikä sitä mulle terapiassakaan opetettu), että ihmisen psyykessä on ns. skeemoja, tai skriptejä. Eli opittuja malleja, jotka on automaattisia. Mikä tahansa tapahtuma laukaisee salamannopeasti menneisyydessä opitun toimintamallin. Tämä on oikeasti kiehtova aihe, siitä kannattaa aloittaa. Esim. Tony Dunderfeltin kirjassa Voimavarana itsetuntemus asia on selitetty kansantajuisesti.
Kiitos, tilasin heti kirjastosta tuon Dunderfeldtin kirjan. Terapiasta sen verran, että itseäni hirvittää välillä, että olen muutamissa strssaavissa elämäntilanteissa (mm. yksin pidempään vieraassa maassa, lapsen syntymä) tuntenut sekoavani aivan totaalisesti, mutta räpistellyt näistä fiiliksistä irti yksin, ilman minkäänlaista mielenterveyskonsultaatiota, vaikka ajoittain tuntuu, että olisi varmaan pitänyt hakea apua.
Oletko onnellinen ja haluaisit vaan nauttia, ei analosoida kaikkea puhki. Vai oletko onneton tai ahdistunut ja yrität analysoimalla helpottaa oloasi.