Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Löysin ison punkin pojan päästä.

Vierailija
02.07.2007 |

Sain sen pois, mutta mitäs nyt? Seuraan tuleeko ihottumaa, mutta olisiko jollain kokemusta asiasta, että rauhoittuisin vähän. Se oli tosi karmea näky, punkin jalatkin sojottivat ihon alta, YÖK.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkin irrotus

LT, infektiolääkäri Jarmo Oksi

Kun punkki puree, Älä - joudu paniikkiin

- raaputa tai muuten yritä vahingoittaa kiinnittynyttä punkkia

- laita puremakohtaan muita kemikaaleja kuin desinfektioainetta

Käytä - punkinpoimijaa

- tai sen puuttuessa voi yrittää kiertää langan punkin imukärsän ympärille ja sen jälkeen vetää sitä ulospäin

- antiseptista ainetta puremakohtaan ennen ja jälkeen punkin poiston

- pese kädet punkinpoiston jälkeen

Punkin irrotus voi tapahtua monella tavalla. Vanha tapa on ollut upottaa punkki voihin tai muuhun rasvaan, jolloin punkin ruumiin takaosassa sijaitsevat hengityselimet eivät saa ilmaa. Tällöin punkki itse vetäytyy ulos ihosta. Tämän keinon haittapuolena on kuitenkin sen hitaus sekä se, että tukehtuessaan punkki saattaa oksentaa suolensisältöään (jossa saattaa olla esim. borrelioita) puremakohtaan. Suositeltavampaa kuin punkin rasvaamalla poistaminen on poistaa se mekaanisesti esim. pinseteillä. Apteekeista saa erityisesti tähän tarkoitukseen suunniteltuja punkinpoimijoita, joissa on taivutetut kärjet mahdollisimman tiukan otteen saamiseksi punkista. Pinseteillä tartutaan punkkiin mahdollisimman läheltä ihoa ja sitten vedetään ruuvaavalla liikkeellä punkki ulos. Taitavimmat kertovat onnistuvansa punkin irrotuksessa ilman työkaluja pyörittämällä sormellaan vain kevyesti sivelemällä punkkia ympäri kunnes se irtoaa. Punkin irrotuksen jälkeen voi haavan puhdistaa desinfektioaineella, joskaan ei ole tarkkaa tietoa siitä onko tästä vastaavaa hyötyä.

Vierailija
2/7 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta koiralta poistetaan niitä useampi joka kesä. ikinä ei ole tullut mitään jälkiseurauksia. korjatkaa jos olen ihan hakoteillä, mutta käsitykseni on, että jos poistetaan heti (siis samana päivänä) niin ei pitäisi mitään hätää olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mutta koiralta poistetaan niitä useampi joka kesä. ikinä ei ole tullut mitään jälkiseurauksia. korjatkaa jos olen ihan hakoteillä, mutta käsitykseni on, että jos poistetaan heti (siis samana päivänä) niin ei pitäisi mitään hätää olla.

Vierailija
4/7 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuisen pyöräytin ja lähti hyvin. Mutta olisi kiva kuulla kokemuksia.

5/7 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kohdan ympärillä näkyy punertava, laajeneva rengas, vie poika kipin kapin lääkäriin. Muuten ei hätää.

Vierailija
6/7 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten seurailin tuleeko se punainen rengas puremakohdan ympärille. Ei tullut joten ei kantanut Lymen tautia se yksilö. Jos rengas kuitenkin ilmaantuu niin lääkäriin vaan ja antibioottikuuri, sillä se hoituu. Älä suotta siis panikoi.

Vierailija
7/7 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kyllä vienyt päivystykseen poistattamaan ne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi