Alkoholi + lapsen hoitaminen - mielipiteitä kaipailen!
Meillä on vuoden ikäinen poika, jota kävi eilen hoitamassa henkilö joka toi mukanaan 6 kolmos olut tölkkiä. Yöllä kun palasimme kotiin (olimme häissä) näistä kuudesta oluesta oli neljä juotu. Tänään aamulla kaksi viimeistä meni keskipäivällä ennen aamiaista.
Mitä mieltä olette kyseisestä asiasta? Voiko lapsen hoitaja juoda olutta?
Tilanne on meille hankala, koska kyseinen henkilö on yli 60-vuotias äitini. Itse olen absolutisti ja sitä mieltä, että nuo kaksi eivät kuulu yhteen. En kuitenkaan tehnyt asiasta numeroa, koska se ei auttaisi mitään. Sanoin kuitenkin, että ethän juonut niitä oluita ennenkuin poikani oli nukkumassa. Hän sanoi, että ei tietenkään...
Jos jotain sattuisi pojalleni niin äitini ei kyllä näkisi poikaani vähään aikaan, eikä enää koskaan saisi häntä hoitaa... mutta kuitenkin pelottaa jättää häntä äitini hoitoon. Mutta valitettavasti tulen aina silloin tällöin tarvitsemaan hänen apuaan.. mutta...
Mielipiteitä kaipailen...
Kommentit (29)
eli alkoholi on ongelma, jos sitä salakuljetetaan lastenhoitoon ja 4-6 tölkkiä ON iso annos naiselle. Ihan turha selitellä miksikään hellejuomaksi. Olutta löytyy myös alkoholittomana =)
Olen katsellut työssäni ja lapsuudessani niin paljon näitä " vähän juovia" kaappijuoppoja ( eli suomeksi alkoholisteja), etten näe siinä mitään iloa lasten kannalta. Eli mulla on ehdoton ei lapset ja alkoholi-yhdistelmälle. Lapsella täytyy olla ainakin yksi täysin selvä (lähi)aikuinen, joka ottaa vastuun /lohduttaa/hoitaa, jos muut ovat juoneet. Eli näin ollen se ainoa hoitaja ei saa mielestäni ottaa. Piste. Meilläkin on lähipiirissä ollut tapana tuota " ruoka/unijuoma" -asiaa puolustella, mutta muistan itsekin miten oudolta ja pelottavalta se tuntui lapsena, kun aikuiset muuttuivat. Tarkoitan, että kun tuttu aikuinen ottaa, hänen persoonansa muuttuu lapsen silmissä erilaiseksi. Olkoon sitten hyvässä tai pahassa. En halua omille lapsilleni samaa ja siksi meillä ei juoda kuin se lasi joskus ruuan kanssa eikä hilluta juhannusjuhlilla lasten kanssa.
Vaikka onkin vähentänyt juomistaan esim. parin vuoden takaisesta, ja nyt keskimäärin ihan kohtuukäyttäjä " normien" mukaan, on silti kurjaa, että monet kerrat kun olen jättänyt taaperon hoitoon hänelle illalla (esim. kuntoilua varten, tai vielä tärkeämpää, opiskelua varten luennoille mennessäni) ja tulen kotiin, niin siellä on maisteltu.
Olen tästä tietysti sanonut ja toivonut ettei juo, no sitten on alkanut sanomaan että avasi vasta aivan juuri... aina ei jaksa odottaa siihen että lapsi olisi nukkumassa.
Mutta enhän mä käytännössä ikinä pääsisi mihinkään jos en voi lasta miehelle jättää :-(.
mutta itse katson, ettei se ole selitys, että lapsi on nukkumassa, kun lapsihan voi herätä vaikka kesken pahan unen ja kaivata lohdutusta. Tiedän, että monissa perheissä otetaan tai toinen ottaa, kun lapsi on nukkumassa, mutta koska olen tässä asiassa nipo ja ehdoton, en halua, että meillä otetaan edes silloin ( siis jos toinen vanhemmista on yksin lasten kanssa kotona).
Me ollaan puhuttu näistä asioista ennen lapsia ja olen silloin sanonut kantani, josta en neuvottele. Vaikeampaa varmasti olisi, jos nyt tilanne muuttuisi, mutta voisin kuvitella, että luottamus olisi kyllä mennyt tietyllä tasolla, jos mies joisi vastaavassa tilanteessa. Niin ja vaikea on toisaalta ottaa kantaa toisten perhe-elämään sen paremmin aisaa tuntematta. Mulle vaan ei jotenkin mene jakeluun miksi pitää silloin saada alkoholia, jos on lasten kanssa yksin. Musta se on ihmiselle ongelma, jos ei voi yhtä iltaa olla juomatta joskus.
Ilman muuta alkoholia nauttinut ihminen EI sovi ottamaan yksin vastuuta lapsesta!
Tilanne on toki kurja, kun kyseessä on omainen, mutta jos hän ei pysty oleen ilman alkoholipitoista " janojuomaa" edes muutamaa tuntia, kun lapsia hoitaa, on selkeä herättely jo paikallaan. Eli itse ainakin sanoisin, että jos olet hoitamassa lapsia, ei alkoholia oteta yhtään. Itsekään en ole innokas viemään lasta isovanhemmalle, josta en ole varma, että ei käy " maistelemassa välillä kotiviinien kypsyysastetta" ym selittelyä alkoholisimille...
Jos lasta tarvii viedä lääkäriin, ja on kiire, voi ollakin että ambulanssissa on ruuhkaa (sitä tapahtuu) ja taksitkin just ajossa/vapaa taksi kaukana, niin ajokunto voikin olla todella tarpeen.
Lasten nostelu,hoitaminen jne jne tarvii mielestäni ehdottomasti selvän ihmisen. Jos me ollaan vaikka tuttujen mökillä koko perhe, on ilman muuta selvää, että jos toinen vanhemmista juo alkoholia, toinen EI. Minusta on tosi tärkeää, että lapsella on aina yksi selvä vanhempi huolehtimassa. On eri asia vielä, jos kyseessä on YKSI lasi viiniä ruokapöydässä tai YKSI olut, silloin voi jotenkin selittää, että kyseessä on vain ruoka-tai saunajuoma, eikä halu olla pienessä pierussa.
Jokainen meistä tietää ihan ite, kuinka huomiokyky, varovaisuus, kordinaatio ja moni muu asia heikkenee jo aika pian kun viinaa on juotu vähänkin.
On aika karmivaa, että jotkut ovat sitä mieltä, että ehdottomuus näissä asioissa on tiukkapipoisuutta negatiivisessa mielessä (tosin itse olen " tiukkapipoisuudestani" ihan vaan ylpeä.) No, aina löytyy niitä, joiden mielestä on ihan yes relata vetämällä kaatokännit vaikka molemmat vanhemmat ja vielä isovanhemmatkin yhdessä, ja lapset saa pelätä ja selvitä omillaan. Mutta sellaiset kai pitää tiukkapipoisena sitten kaikkea vähänkään järkevää menoa.
Pidä vain tiukka linja, koska tuo ongelma ei vähene sormien läpi katsomalla. Et varmaan antaisi itsellesi ikinä anteeksi, jos mummo ois niiden " vain kuuden" (se on muutes aika määrä) oluen jälkeen saanut humalaisen järki-idean vetää " parit" paukut tiukkaa päälle, ja sit vaikka sammahtais ja jotain ikävää tapahtuis lapsille. Siinä ei krapulaisen anteeksipyyntöitkut paljoo enää auttais.
Kaikenkaikkiaan tää Suomi tarvis jonkin sortin ryhtiliikettä ja ihan helvetin äkkiä, ennenkö on jäljellä pelkkä työtön ja alkoholisoitunut entinen hyvinvointikansa, joka on tyytvväinen virne naamallaan, kun on opittu oleen niin kovin eurooppalaisia juomatavoiltakin: vähän ja usein (tai ainakin usein)!!!
Oli se sitten oma vanhempi tai ulkopuolinen. En ymmärrä sellaisiakaan perheitä, joissa molemmat vanhemmat ottavat useamman oluen tms. kun lapset nukkuvat. Kun olen vastuussa lapsista, yksi tai korkeintaan kaksi annosta alkoholia (usean tunnin aikana) on minun rajani, silloin pystyn vielä täysissä sielun voimissa hoitamaan lapsiani ja vaikka ajamaan, vaikken rattiin mielelläni menekään jos olen yhdenkin ottanut.
Ulkopuoliselle hoitajalle en sallisi yhtä ainutta olutta paitsi ruokajuomana, kyllä sen yhden illan pitää pystyä olemaan vesiselvänä, kun on sellaisen luottamustehtävän saanut että joku antaa lapset hänen vastuulleen.
Meillä ei toinen mummi hoida lapsiamme, koska tiedän hänen olevan kaljaanmenevä, enkä voi luottaa siihen että hän näkee nollalinjan yhtä tärkeänä kun minä. En halua lapsilleni sellaista kokemusta, että he pelästyvät humalaista mummia, saatika että jotain sattuisi siksi että mummi on " hiukan huppelissa" eikä tajuakaan tilannetta ennen kuin vahinko on jo sattunut.
Iluvatar-76:
Mitä mieltä olette kyseisestä asiasta? Voiko lapsen hoitaja juoda olutta?
Todellakaan ei lapsen hoitaja saa juoda olutta.
Olen hyvin jyrkkä tässä asiassa. Emme muutenkaan tykkää, että kodissamme käytetään alkoholia, koska itse olemme absolutisteja.
jos tarve vaan se että kun ottaa alkoholia arvostelukyky alenee samoin refleksitoiminnat hidastuvat jolloin sattuu helpommin onnettomuuksia niin hoitajalle kuin lapsellekin. Yhden oluen janojuomana ymmärrän mutta 4-6 on jo liikaa. Oma äitini hoitaa paljon lapsiani ja saattaa juoda ohessa yhden oluen päivän lopuksi ruuan kanssa ja sen olen sallinut mutta tiukasti sanonut että jos enemmän ottaa haen lapset pois eikä tarvitse enää heitä hoitaa.
Eivät kuulu alkoholi ja lastenhoito yhteen minunkaan mielestäni millään tavoin. En missään nimessä suvaitsisi sitä, että lapsenvahti tulee omien juomien kanssa taloon. Käännyttäisin heti pois, kun huomaisin että on juomien kanssa tullut. Ei ole onneksi tullut sellaista tilannetta vastaan, mutta olisin kyllä niin nipo. En vain uskaltaisi jättää lasta hoitoon, jos on riski että hoitaja juo itsensä humalaan meidän poissaollessamme. En voisi ikinä antaa itselleni anteeksi, jos sellaisessa tilanteessa sattuisi lapselle jotain ja minä olisin antanut sen tapahtua jättämällä lapsi tietoisesti sellaisen hoitajan käsiin.
Enkä muuten uskaltaisi ylipäätään ottaa lapselle hoitajaa, jonka tiedän alkoholistiksi/kaappijuopoksi/tms. Kun mistä sitä tietää milloin se viinanhimo iskee niin kovasti, että jättää vaikka lapsen kokonaan yksin ja lähtee kaljanostoon - tai sitten on se oma salapullo mukana? :( Mieluummin ottaisin lapsenhoitajaksi sitten jonkun ihan ulkopuolisen maksullisen hoitajan (esim. MLL) omien menojeni ajaksi. Edes isovanhempiinkaan en turvautuisi, jos olisi tuo alkoholi taustalla ongelmana.
alkoholi ja lapset eivät kuulu millään lailla yhteen.
Lapsella pitää olla joku aikuinen, johon turvata hädän hetkellä. Juopunut aikuinen on pelottava ja äänekäs, vaikkei siltä hänestä itsestään välttämättä tuntuisikaan. Minun isäni on alkoholisti ja muistan kyllä miten pelottavaa se lapsena oli. Onneksi hän ei ole enää pitkään aikaan kuulunut elämääni mitenkään.
Ja kyllä minua näin aikuisenakin vielä pelottaa humalaiset, ei niistä koskaan tiedä mitä ne keksivät. En halua, että pojalleni sattuu mitään.
En ole absolutisti, juon silloin tällöin, mutten ikinä poikani ollessa paikalla. Enkä halua muidenkaan sitä tekevän.
minusta on suorastaan röyhkeyden huippu, että lapsen hoitaja ja vielä mummo, jonka suojeluvietti pitäisi lapsenlapsensa suhteen olla vanhempien kanssa lähes yhtä korkealla, tulee " hoitamaan" lapsia alkoholilastilla varustautuneena.. En ole absolutisti, eikä ole miehenikään, mutta jos meillä mummo tai kuka tahansa muu hoitaja tulisi hoitamaan lapsiamme olutkassia kantaen, käännyttäisimme varmasti heti ovella, oli menomme sitten häät tai hautajaiset, mutta mikään meno ei ole niin tärkeä, että lapsen voisi alkoholistille jättää hoitoon.
Mummo on varmasti tärkeä lapsellesi ja lapsesi on aivan varmasti tärkeä mummolle, mutta totuus on että äitisi on alkoholisti = sairas, eikä alkoholisti kykene asettamaan asioita tärkeysjärjestykseen, tarve juoda on niin suuri, että pahimmillaan ihmissuhteiden eheys menettää merkityksensä. Usein alkoholismiin liittyy vielä masennus tms mielenterveysongelmia, joiden hoitaminen olisi myös saatettava ajantasalle.
Älä silti jätä alkoholistia yksin, ajattelemalla että vastuu on mummolla itsellään. Alkoholisti kun ei kykene vastuuta itsestään kantamaan, vaan se jää usein valitettavasti lähimmäisten tehtäväksi. Siksi suosittelenkin että haet tietoa ja apua mahdollisimman pian, sillä alkoholismi ei ole flunssa joka paranee itsestään vaan ajan myötä alkoholistilla toleranssi kasvaa koko ajan ja samalla myös nautittavan alkoholin määrä.
Tsemppiä, rohkeutta ja päättäväisyyttä!
Tuttis
sellaista en sulattaisi. Ja kun joku kysyi siitä ajokunnon tärkeydestä, niin vaikka asunkin kaupungissa asun sen verran syrjässä, että taksin tai ambulanssin tuloon menisi aikaa 15-30 min. Ja saman verran sinne sairaalaan/terveyskeskukseen. Mun mielestä on tärkeää olla ajokuntoinen hoitaja.
Mistä tiedät, että juomiset jää siihen neljään, entä jos juokin seuraavalla kerralla enemmän? Itse tekisin selväksi, että lasta hoidetaan täysin selvänä, ei yhtään alkoholia. Kaappijuopolle on turha selittää kohtuuksia. Jos juo yhtään, etsisin muuta hoitajaa. Lapsen paikka ei ole juopuneen seurassa. Turha odottaa sitä ensimmäistä vahinkoa, jos sen voi ennalta estää. Itse olen ajatellut lapsen parasta, vaikka se toisikin aikuisille vaikeuksia (esim. välien rikkoutuminen). Meillä eivät alkoholistit hoida lasta ollenkaan, vaikka kuuluvatkin lähisukuun ja yksikin kerta humalaisena/krapulaisena lapsen läsnäollessa, johtaisi lopulliseen välirikkoon.
Meilläkin on sukulaisia, joille toi iloliemi maistuu.. Ja heidän mielestään on ihan ok vetää viinaa lasten seurassa esim. jouluna ja juhannuksena, suorastaan ihmetellään jos lasta ei oteta näihin juominkeihin mukaan, ovathan ne " koko perheen yhteisiä juhlia" . Itseäni tämä juhlajuopottelu vaivaa, koska en haluaisi että lapseni näkisi näitä mummeja ja ukkeja kännissä. Ikinä en kyllä antaisi lastani hoitoon henkilölle, joka ei ole selvin päin. Siksi en anna lasta anopille hoitoon, koska tämän mies on aina enemmän tai vähemmän pierussa. Ja voi tsiisus sitä lässytystä mitä nämä pienessä hiprakassa olevat isovanhemmat pitää! " Voi mummun kullat!"
Tulin vielä ihan mielenkiinnosta lukemaan, mitä ihmiset ovat aiheesta tulleet kirjoittelemaan, kun tämä aihe näkyy olevan " pinnalla" vielä (ja todella hyvä niin). Täytyy sanoa, että olin todella ilahtunut kun tänne on tullut noin paljon samaa mieltä olevilta kirjoituksia. Taas saa vähän uskoa siihen, että on niitä muitakin periaatteita omaavia ihmisiä vielä olemassa...Välillä kun tuntuu että niiiiiiin moni edustaa sellaista hälläväliä-mentaliteettia, pääasia että ollaan " relaa ja kivaa tyyppiä" ja " ei nyt viittitä turhasta nipottaa" jne, joka ei tosin valitettavasti yleensä johda kovin hyvään lopputulokseen. Se on helppo nähdä tässä yhteiskunnassa kun ihan vaikka tuolla kadulla kävelee, tai katsoo räkälöitten terasseja keväisenä arkiAAMUPÄIVÄNÄ JNE JNE...
Eli jatkakaamme siis samaan " tiukkalinjaiseen" ja asialliseen tyyliin, mieluummin näin!! :)
Niin muuten, ja jos ei ne isovanhemmat ym. itse ymmärrä mikä on oikein ja mikä väärin, niin jonkunhan se on heille sanottava/osoitettava. Siitä se herääminen voi sitten tapahtua jos on tapahtuakseen.
Olen kohdannut samanlaista, enkä ikinä haluaisi vastaavaan tilanteeseen joutua.
Mun linja on ehdottoman jyrkkä. Ei alkoholia lasta hoidettaessa. Piste. Jos näet jotain tapahtuisi, en voisi ikinä antaa itselleni anteeksi sitä, että jätin lapseni hoitoon.
Nykyisin tilanne on se, että annamme lapsemme ehkä pariksi tunniksi kerrallaan hoitoon, jos hoitaja on varmasti selvä. Pidemmäksi ajaksi ei uskalla, sillä tämä kerran tapahtunut kokemus oli sen verran paha... luottamus kun on kerran mennyt, niin vaikea sitä on takaisin saavuttaa. Vähän kerrallaan siis yritetään palauttaa sitä takaisin. Mutta voi olla, ettei lapsemme koskaan mene mummolaan yökylään, ja olen siitä myös hyvin surullinen. No, ehkä tilanne on joskus toinen... tosin alkoholismin kanssa ei pidä koskaan olla turhan optimistinen.
Neljän oluen jälkeen on jo humaltunut, vaikka ei nyt hirmu kännissä olekaan. Ja jos oluet oli ½ litran tölkkejä, kännikin on todennäköinen. Itse saatan juoda oluen, pari viinilasia tai snapsit, kun lapset nukkuu. Mutta jos lapselle " vieras" henkilö tulee häntä hoitamaan, edellytän hänen olevan täysin selvinpäin. Hän ei tunne lasta täysin, ei tunne kotiamme, ei tiedä mahdollisia vaaranpaikkoja. Arvostelukyky heikkenee humaltuessa. Sitä paitsi, en itsekään juo lasten nähden. Toivottavasti pystyt perustelemaan kantasi äidillesi, niin että hän ei suutu ja että se toisi tulostakin. Mutta missään nimessä en voisi vastaavaa hyväksyä. Yritä seuraavalla kerralla ehdotella, että onko äidilläsi muita suunnitelmia, aikooko viettää " rentoa" iltaa, että ei tarvitse tulla sitten hoitamaan, kun silloinhan et voi ottaa yhtään. Sillettiin ystävällisesti vihjaillen, että meidän lapsen luona et juo mitään.
Emme miehen kanssa yleensä koske alkoholiin, lähinnä juhlissa tms. Lapsen nukkuessa voin joskus saunan jälkeen juoda siiderin tms. mutta yksi pullo ei hetkauta, eikä hetkauttaisi hoitajallakaan, mutta jos tarkoituksella tuo sixpackin ja juo niitä " innolla" niin en kyllä tykkäisi.
Lapselle voi yölläkin sattua jotain, tulla sairauskohtaus, tippua sängystä ja lyödä päänsä tms. En halua arvailla paljonko alkoholia pitää olla, että ei osaa toimia sellaisessa tilanteessa oikein. Ja vaikka ei ambulanssia tarvittaisikaan niin ajokuntoinen ei ole enää neljän kaljan jälkeen, jos tarvitsisi jonnekin lähteä. Lisäksi alkoholia nauttinut nukkuukin (vaikka ei olisi sammunut) sikeämmin kuin ilman sitä, joten havahtuuko edes kaikkeen.
Jos kyseessä olisi ystävä tai muu hoitaja niin sanoisin suorat sanat, että meillä ei lasta hoitaessa juoda. Mutta kun kyseessä on oma äiti, jonka apua tarvitaan mahdollisesti useamminkin niin hankala tilanne. Itse tosin olen rotkottanut omalleni aika usein tupakasta, vaikka se onkin hieman eri asia.
... olut on janojuoma, joten hänen mielestään hänellä ei ole ongelmaa tuon alkoholin kanssa. Tästä aiheesta on käyty monet keskustelut ja riidat.
Äitini on myös ns. kaappijuoppo, joten äitini sanaan ei voi oikein luottaa. Siis vaikka äitini sanoisi, että ei juo lapseni ollessa hereillä niin
tuskin asia niin on.
Nuo oluetkin olivat hänellä kätkössä laukun pohjalla, mutta tein sinne ratsian hänen käydessä poikani kanssa vaunulenkillä, ja pistin ne jääkaappiin.
Mieheni mukaan äitini oli myös käynyt mieheni viskipullolla illan aikana.
Tuossa juuri laskiskelin, että jos hän joi vasta pojan mentyä nukkumaan, niin 4 tölkkiä (ei niitä isoja) meni 1/tunti.
sanoa äidillesi, että et hyväksi hänen juomistaan silloin kun hän hoitaa lapsesi! Äitisi saa sitten valita kumpi on hänelle tärkeämpi lapsi vai alkoholi. Jos hän valitsee alkoholin niin hän ei hoida lasta ja taas jos lapsen lapsensa kanssa on kiva olla, niin hän voi hyvinkin olla yhen vuorokauden ilman kaljaa.
" Jos otan, en aja, jos ajan en ota" Hyvä motto myös lastenhoidossa, eikö?
minusta lapsella on oikeus hoitajaan, joka on selvä ja tarvittaessa ajaa. Minusta se on aikuisten velvollisuus, että yksi pysyy " tolkuissaan" riippumatta siitä miten muut juhlivat/viettävät aikaa/olevat. Oli se sitten piirun verran yli promillerajan muilla tai reilusti.