Ja tälläinen tapaus tällä kertaa...
Alle kouluikäiset Lapset (3kpl) olivat 1,5vrk hoidossa mummolassa. Vanhemmat ilmoittivat aika myöhään illalla että ovat ajamassa takaisin päin ja tulevat parin tunnin kuluttua hakemaan. Mummo oli vastannut, että lapset ovatkin jo aika väsyneitä, että taitaa mennä yhdeksään asti sitten.
Vanhemmat hakivat lapset. Eivät kyselleet mitään miten yökylä oli sujunut, eivät edes pienemmin osalta (1,5v) joka oli yön yli hoidossa ensimmmäistä kertaa. Mitään kiitosta eivät sanoneet.
Myöhemmin juttelin tämän isän kanssa. Olivat NIIN loukkaantuneita. Ikinä eivät vie kuulemma lapsiaan enää tuonne hoitoon, kun heillä meni kotimatka niin pilalla kun piti tulla NIIN Kiireellä. Kun tuli kuulemma sellaisia tekstiviestejä mummolta! Että kun kerran pyytävät heidän apsille hoitoa, niin sitten ollaan turpa rullalla! Että olipas nyt rankkaa hoitaa 1,5vrk 3 lasta, heillehän tämä on täysin arkipäivää, tälläistä heillä aina on! Miten mummo edes kehtaa vihjailla että meni niin kauan??? MInä sitten tyhmänä sanoin, että oliko lapset sitten ihan poikki, kun nehän tavallisesti käy aikaisin (20maissa viimeistään) nukkumaan? Siihenkin tuli kauhea kiukkuaminen että minun kanssakaan ei näköjään voi puhua mitään! Että ei mitenkään väsyneitä, olihan ne mummolassakin valvoneet. Lapset olivat kertoneet. (vaan mummoltahan vanhemmat eivät olleet kysyneet mitään, eli ei edes ollut totta). Lisäksi isä alkoi jauhaa, että eipäs juhannuksena haittaa mummoa mitään vaikka ilta venyy ja lapset valvoo! (No jos omien vanhempien läsnäollessa lapset valvovat, niin mitäs siihen muilla on sanomista?)
Siis olenko jotenkin puolueellinen vai kuulostaako tuo touhu muista itsekkäältä? Kenellä on oikeus loukkaantua, mummolla vai vanhemmilla? MInun mielestä kenelläkään EI ole varsinaista velvollisuutta hoitaa toisten lapsia ja olisi ihan kivaa vähän kysellä miten sujui ja kiittää hoitajaa. Lisäksi olisi ihan kivaa ilmoittaa vaikka päivemmällä, monelta tulee hakemaan, eikä antaa hoitajan ja lasten odotttaa koko iltaa. Tottakai sekä lapset että hoitaja olivat aivan poikki.
Kommentteja!
Kommentit (5)
Minä olen ainakin aidosti kiinnostunut lasteni päivistä, joten jos joskus ovat hoidossa ja etenkin YÖKYLÄSSÄ, niin kyllä haluan tietää miten nukkumaan menot sujui, miten yö meni ja muutenkin. Meillä poika on ollut kerran 2 yötä hoidossa putkeen ja minä kyllä silloin toin hoitajille kiitokseksi tuliaisia. Ei tulisi mieleenkään alkaa purnata ja haukkua hoitajaa jos tämäkin on väsynyt.
Sitä paitsi kyllä se on erilaista hoitaa toisten lapsia kuin omia. En käsitä, että nämä vanhemmat eivät sitä tajua. Itse ovat lapsensa tehneet, se on oma valinta. Valittavat aina sitä, että kukaan ei ota heidän lapsia kerralla hoitoon, että mummot ottavat vaan parhaat päältä (eli yhden lapsen kerralla ja pääsevät sitten lällyttelemään lapsen kanssa kunnolla). MInusta taas tuo on mummojen oikeus. Ja lapsellekin se on erilaista, kun saa joskus jakamattoman huomion. Ja nyt kun sitten otti kaikki kolme lasta kerralla ja kehtasi olla väsynyt, tuli heti hirveä valitus eikä mitään kiitosta.
ap
Mitä taas tuohon hoitoajan sujumiseen tulee, tuossa vaiheessa iltaa luultavasti ottaisin vain lapset äkkiä autoon ja sitten takaisin kotimatkalle. Soittaisin sitten seuraavana päivänä ja kyselisin tarkemmin. Olen toki kiinnostunut lapsen tekemisistä, nukkumisista ja syömisistä, mutta lapsi itsekin osaa kertoa jo jotain näistä ja puhelimet on keksitty, joten miksi jäädä silloin jaarittelemaan kun lapsi/lapset ovat vÄsyneitä.
Vierailija:
Minä olen ainakin aidosti kiinnostunut lasteni päivistä, joten jos joskus ovat hoidossa ja etenkin YÖKYLÄSSÄ, niin kyllä haluan tietää miten nukkumaan menot sujui, miten yö meni ja muutenkin. Meillä poika on ollut kerran 2 yötä hoidossa putkeen ja minä kyllä silloin toin hoitajille kiitokseksi tuliaisia. Ei tulisi mieleenkään alkaa purnata ja haukkua hoitajaa jos tämäkin on väsynyt.Sitä paitsi kyllä se on erilaista hoitaa toisten lapsia kuin omia. En käsitä, että nämä vanhemmat eivät sitä tajua. Itse ovat lapsensa tehneet, se on oma valinta. Valittavat aina sitä, että kukaan ei ota heidän lapsia kerralla hoitoon, että mummot ottavat vaan parhaat päältä (eli yhden lapsen kerralla ja pääsevät sitten lällyttelemään lapsen kanssa kunnolla). MInusta taas tuo on mummojen oikeus. Ja lapsellekin se on erilaista, kun saa joskus jakamattoman huomion. Ja nyt kun sitten otti kaikki kolme lasta kerralla ja kehtasi olla väsynyt, tuli heti hirveä valitus eikä mitään kiitosta.
ap
Voi siis kysellä hoitopäivien sujumsesta joko jo aiemmin (esim. samalla kun ilmoittaa monelta tulee...) tai sitten seuraavana päivänä. Nämä eivät kyllä tehneet kumpaakaan. Isommat toki osaavat kertoa, mutta tässäkin tapauksessa lapset olivat kertoneet katsoneensa kympin uutiset ja tiedän kyllä, että eivät takuulla katsoneet! Saattoivat katsoa aiemmat uutiset kyllä. Eli lasten jutuista ei ehkä kannattaisi vetää johtopäätöksiä, jos ei kysele mitään.
Minusta vaan on surullista hoitajalle, jos mitään kiinnostusta hoidon sujumiseen ei osoiteta eikä myöskään kiitosta saa. Tiedän nimittäin, että mummo ja pappa järjstivät lapsille paljon tekemistä, leipomista, ulkoilua, pyöräilyä ym. että homma pysyisi jotenkin kasassa, eik menisi riehumiseksi. Jatkuvan Tekemisen takia myös hoitajat tietysti väsyivät.
ap
Niin se vaan näyttää olevan, että kiittämättömyys on maailman palkka.