Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen on ortodoksinen kastetoimitus?

Vierailija
30.06.2007 |

Olen luterilainen ja olen menossa kummin ominaisuudessa ortodoksiseen kastejuhlaan. Mitä minun pitää tehdä siellä, ja millainen on toimituksen kulku? Kestää kuulemma tunnin.

Kiitos!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Hyvä että asiasta tietäviä on paikalla ja minä hölmö halusin auttaa ja uskoin löytäväni faktaa ortodoksi sivuilta.

Se ortodoksikummi hoitaa sitten nuo em. asiat.

Mitä kohtaa et nyt ymmärrä???

Vierailija
2/12 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Toinen voi olla luterilainen. Ja ihan samanlailla hän vastaa niihin kysymyksiin kuin ortodoksikummikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. meidän lapsia ei ole upotuskastettu, koska kasteastia ei ole niin suuri. Heidät on kastettu vain kainaloita myöten.

Ehkä tämä luterilaisten kummien kelpuutus johtuu siitä, että Suomessa on kuitenkin vähän ortodokseja. Mekään emme olisi löytäneet enempää kuin tämän yhden ortodoksikummin, joka on molempien lasten kummina.

Vierailija
4/12 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ehkä tämä luterilaisten kummien kelpuutus johtuu siitä, että Suomessa on kuitenkin vähän ortodokseja. Mekään emme olisi löytäneet enempää kuin tämän yhden ortodoksikummin, joka on molempien lasten kummina.

Vierailija
5/12 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Toinen voi olla luterilainen. Ja ihan samanlailla hän vastaa niihin kysymyksiin kuin ortodoksikummikin.

Ja näin on toimittu kummankin lasten kasteessa, vaikka pappi on ollut eri.

Vierailija
6/12 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

http: //www. ortodoksi. net/tietopankki/sakramentit/kaste. htm

käypä sinäkin

Vierailija
7/12 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ortodoksi

Vierailija
8/12 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vauvaa voi pitää kummit vuorotellen jos näyttää siltä ettei yksi jaksa.

Eli pääasiassa seisot siinä ja katselet vierestä toimitusta. Jossain vaiheessa kierätte kolme kertaa kaste" puljun" ympäri, mutta pappi sanoo sitten siitä.

Suomessa ollaan kyllä totuttu siihen että kummeina on luterilaisia jotka eivät tiedä tapoja (eikä kyllä välttämättä ortodoksitkaan) ja pappi kyllä neuvoo tarvittaessa. Ei se ole vakavaa.

Mut ei meidän kastejuhlat ole kyllä tuntia kestäneet.

Vierailija
9/12 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymykset kummille

Näiden rukouksien jälkeen kummi vastaa kastettavan lapsen puolesta papin esittämiin kysymyksiin, joissa kysytään pahasta hengestä luopumista ja Kristuksen puoleen kääntymistä. Kummi, jonka sylissä lapsi on, vastaa siis näihin. Aikuiskasteessa kastettava itse vastaa kysymyksiin. Samalla kummi tai kastettava tunnustaa kristillisen uskonsa ja lukee uskontunnustuksen. Tämän vuoksi kummin on oltava ortodoksisen kirkon jäsen.

Vierailija
10/12 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappi neuvoo kyllä, milloin pitää lähteä kiertään sitä kasteastiaa. Ja jos vauva on sylissäsi, pappi tahtoo sen sulta kastaakseen lasta kasteastiassa. (Tämän jälkeen vauvalle puetaan vasta kastemekko)

Meillä toisen lapsen kaste kesti 45min ja toisen tunnin. Toisella kertaa pappi kertoi kastetoimituksesta ja siitä, mitä kaikkea ortodoksisessa kasteessa tapahtuu ja mitä ne merkitsevät. Oli minusta todella mukavaa, koska itse olen myös luterilainen. Lapset on kastettu isän uskontoon ortodoksiperinteen jatkamiseksi suvussa.

Vierailija
11/12 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/12 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nyt näytti pölähtävän useampikin asiasta tietävä paikalle.

Hyvä että asiasta tietäviä on paikalla ja minä hölmö halusin auttaa ja uskoin löytäväni faktaa ortodoksi sivuilta.

Tuo toimitushan on sitten ekumeeninen jos kelpaa muutkin kuin ortodoksit.

Mielenkiintoista oli tuo upotuskaste, niinhän Jeesuskin teki samoin Johannes Kastaja ennen Jeesusta valmistaessaan tietä Messiaalle.