Tämä tilanne täysin toivoton :(
Faktat: Tällä hetkellä asunnoton 2v lapsen kanssa, tuloina kotihoidontuki ja lapsilisä, sosiaalitoimisto ei avusta.
Nuoruuden hölmöilyn takia luottotietoja ei ole, asuntoa ei tunnu saavan mistään :(
Soittelen, laitan hakemuksia jne, tuloksetta..
Asun tällä hetkellä äitini luona,käymme tappelua sosiaaliviraston kanssa asunnon hankkimisen kanssa, lastensuojelu on myös mukana.
Silti sitä todellista apua ei tule mistään!!!
Ainoa ehdotus sossulla oli: lapsi äidille ja ite asuntolaan, juu aivan varmasti niin menee!!
Ei jaksaisi enää :(
Kommentit (187)
Anteeksi. En lukenut sitä edellistä ketjua johon täällä viitattiin, joten en tiennyt kaikkea tilanteestasi.
-43
Ja asun ihan helsingissä. Nyt on tosiasia se, että sosiaalitoimisto on myös lastensuojelun mielestä toiminut väärin ja maanantaina yhdessä otamme sossuun yhteyden ja selvitämme asian.
Myös kuulema voi valituksen tehdä siitä kun minulle vain asuntolapaikkaa tarjottiin ja lapsi minne nyt haluankin sen hoitoon. Kuulema on perheasuntojakin vapaana/vapautumassa ja tätä minulle ei meinata edes myöntää.
ap
Joka ikinen ilta on voimat aivan loppu. Lapsen aikana en ole koneella kun se ei anna:)
Joten herään aamulla tuntia ennen lasta, etsin olisiko tullut uusia asuntoja markkinoille, etsin paikkoja jonne voin ottaa yhteyttä.
Sitten alkaa klo 9-10 sossun soittoajat jolloin yritän saada henkilöitä kiinni, jos saan niin tämä ei tiedä mistään mitään ja antaa toisen numeron jonka vastaaja ilmoittaa ettei ole paikalla. Joten odotetaan seuraavaan päivään.
Sitten soittelua lastiksen johtajalle yms että mitä vielä voisi tehdä ja hän sitten neuvoo parhaan kykynsä mukaan ja sitten odotetaan tapaamista.
Sitten soittelen alustavasti yksityisten asuntoja ja kyselen onnistuuko sosiaalitoimiston maksusitoomus takuuksi, yleensä ei.
Sitten lapsi jo herää ja yritän toimia normaalisti päivän vaikka itkettää ja ahdistaa kuinka paljon tahansa.
Päikkäri aikaan taas asuntoa etsimään, illalla taas koneelle jos jotain uutta löytyisi.
Olen aivan loppu enkä meinaa nyt enää tänään muuta tehdä kuin olla av:lla ja mennä nukkumaan.
ap
eli ei siis siinä mielessä raskasta.
Henkisesti kylläkin, heti kun on pieni toivonkipinä niin vedetään matto jalkojen alta :(
ap
Rautalangasta tämäkin: Hänen sairauden takia, ylimääräistä stressiä ei missään nimessä saa olla, tarvitsee tilaa ja rauhaa.
Tässä pienessä asunnossa sitten uhmaikäisen tytön kanssa voikin olla rauhassa, isommat suuttuu pienelle ja metakka melkoinen.
Äitini kyllä auttaa niinpaljon kun voi, soittelee virastoihin puolestani jos niin tarvitsee, etsitään asuntoa yhdessä, käydään lastensuojelussa molemmat ja hekin ovat sitä mieltä ettei tämä äitini jaksamisen kannalta todellakaan toimi.
Ja mene kriisi yms asuntoon, niihin ku ei noin vain mennä, sossusta olen kysynyt, he tarjoavat vain minulle asuntolaa, lapselleni ei todellakaan.
Onneksi tosiaan maanantaina on se lastis,siellä sentään riittää ymmärrystä ja autetaan niin paljon kun he voivat.
ap
meidän kaupungissa jos saa häädön maksamottomien vuokrien takia ei joudu tai pääse lastensuojelun asiakkkaaksi vaan asiakas asioi ihan vaan aikuis- ja perhesosiaalityön puolella. ELi jos menee ls-asiakkuuteen tulee olla laiminlyöntiä lasten hoidossa tai vanhemmalla päihde- tai mielenterveysongelmia tms. Se että muuttaa asumaan oman äitinsä luo ei todellakaan ole syy lastensuojelun asiakkuuteeen.
ja laitat hänen hoitamaan asioitasi? Käy asioillasi lapsesi kanssa, ole hänen kanssaa iltaisi paljon ulkona ja anna äitisi levätä!
Taitaa tosiaan olla nyt vähän ongelmia. Jos ls velvoittaa äitiäsi mukaan niin olet jossain määrin holhouksen alla.
Minä hakisin pk-paikan lapselle ja suksisin töihin.
Jotain ristiriitaa jutuissa on..
että tuli tieto tulevasta häädöstä, heille se menee automaattisesti kun lapsi on myös häädössä mukana.
Näin siis päädyin ONNEKSI heidän asiakkaakseen.
En laita äitiäni hoitamaan asioitani, hän yrittää auttaa soittelemalla ja selvittämällä tilannetta. Ihan itse, jotta mahd pian tilanne järjestyisi.
Ja kyllä,lastensuojelu ehdotti, että äitini tulee myös tapaamiseen mukaan sillä koskee tämä nyt herranjestas häntäkin. He myös huolehtivat hänen jaksamisestaan ja siellä ajatellaan hänenkin kannaltaan eikä vain oleteta niinkuin sossu tekee, että kyllä täällä tietenkin voidaan olla.
Eli aina ei todellakaan tarvita mitään päihde yms ongelmia. Ja siis asioin ihan aikuispuolella sossussa ja heidän kanssa tappelemme asioista.
Lastensuojelu sitten erikseen on lisänä ja turvana.
Ymmärretty?
ap
puolesta ja on mukana virastotapaamisissa jne.. Mitä jos sanoisit sairaalle äidillesi, että nyt sinun ei tarvi hoitaa asioitani vaan hoidan ne itse? Näin äitisi voisi saada hieman levättyä.
vastaatko vielä miksi et yksinkertaisesti vaan mene töihin? Lapsen saa myös vuorotyöläisen päiväkotiin jos yötyöhön menet.
Ei ap voi mennä töihin, koska hän asuu väliaikaisesti äitinsä kanssa! Ja hänen äitinsä menettäisi tuet, jos ap menisi töihin! Itse elän vanhempainrahalla, lapsilisällä, asumistuella sekä toimeentulotuella! Lapsi on nyt 5kk, mutta jos lähtisin tekemään esim. keikkaa muutaman vuoron per kk, niin menettäisin heti asumistuen ja toimeentulotuen eli kuusisataa euroa! Menisin mielelläni töihin ja äitini olisi oikein mielellään lapseni kanssa, mutta en voi tehdä töitä kuudensadan euron edestä, koska äitini ei todellakaan itse työssäkäyvänä ihmisenä voi useana iltana viikossa katsoa lastani!
Eikö hän voisi olla päivät siellä edelleen? Ja kyllä moneen työpaikkaan (kaupat ja siivousala pääsee juuri noin) Moi, onko teillä tarvetta työntekijälle? Ovat innoissaan kun saavat noin hyvin suomea osaavan töihin.
Ihan selkeä juttu, vain noin selviät tästä.
En ymmärrä mikä ongelma tässä on? Pääkaupunkiseudulla luulis olevan ainakin töitä. Ryhdistäydy nainen!! ota se oma elämä nyt haltuun ja tee jotain!!
Jos kukaan nyt edes luki kun kerroin, että olis lastensuojelun pyyntö ottaa hänet mukaan, tämä kun koskee häntä ja sisaruksiani myös todella paljon!!
ja ne pari kertaa kun hän on virastoon soittanut,on ollut sen jälkeen kun puhuin itse sossun kanssa ja nämä eivät sanoneet mihinkään mitään, eli en vastauksia saanut.
Silloin äitini otti johatvaan yhteyttä se selvitti tilannetta, ei mistään minun asioiden hoidosta ole kyse.
Hänkin haluaa tilanteen normaaliksi,joten katsoo myös asuntoja kun ehtii, pomii numeroita joista voi saada apua jne..
Miksi en mene töihin? No jumalauta, monesti se pitää kirjoittaa?
Päivittäin kuule laitan asuntohakemuksia, työpaikka hakemuksia ja juu, muuallekkin kuin omalle alalle, vieläpä ei ole mitään kuulunut.
Kesätyöni loppui paljon aikasemmin kuin piti, ja kun se loppui aloin katsomaan uutta työtä.
Tällä hetkellä yritän parhaani mukaan asuntoa järjestää, se on nyt tärkein, mikäli saan työpaikan, otan sen tietenkin vastaan.
Vai marssinko vain johonkin ja sanon, moi tulin töihin??
ap
että mikäli nyt menen töihin kun äidilläni olen ni hänellä menee kaikki etuudet siinä vaiheessa kun talossa on toinen aikuinen töissä!
Siinäpä sitten palkasta jääkin sivuun runsaasti kun MINÄ maksan suurimman osan asumisesta vain sen takia kun menin töihin ja etuudet lähti ja äitini tulot putosi.
Hyvä se on käskeä menemään töihin jos ei näitä asioita ajattele yhtään...
ap
niin se e todellakaan tarkoita, että sen voisin aloittaa niin kauan kun äidilläni joudun olemaan edellämainitun asian vuoksi.
Joten toivottavasti nyt on asia ymmärretty?
T: ap joka on nyt niin huonolla tuulella,se surku vaihe tilanteesta meni täysin ohi ja totaalinen raivo iski
etuudet laskee. Jos äitisi etuudet laskee, sinä maksat sitten isomman osuuden vuokrasta.
masennus ei paljoa auta tässä asiassa enää, kun vaan saisi asiat kuntoon jotenkin.
ap