***JOULUKUISTEN PERJANTAIPORINAT***
Kommentit (20)
Oli tosi kiva kesäteatterireissu..ilmakin rauhottu kuin taikaiskusta! Ja kun kotiin tultiin oli sähköpostia odottamassa että ratas kaupat tulee =DD JEE!! Huomenna sitten hakemaan kun ollaan viikonloppu Helsingissä!
Joku eilisessä pinossa jutteli raudasta ja mulla maha kesti hyvin kun otin aina yöllä kun kävin vessareissulla..alotin päivällä ottaan ja ei kanssa ollu paras mahdollinen juttu..kannattaa kokeilla ellei jo tehnykki näin =)
Mä oon kyllä niin kade teille muille kun liikkeet tuntuu jo vaikka kuinka hyvin. Väkisin tulee olo että onko mun masussa enää kukaan hengissä kun alan olla ainoo jolla ei säännöllisiä liikkeitä ja mä sentään oon pisimmällä =/ Pitääkö mun siirtyä marraskuisiin että oon sit edes vika ja voin lohduttautuu sillä ;)
Maanantaina rakenneultra siellä yksityisellä ja keskiviikkona sit neuvola. Mulla myös maanantaina hammaslääkäri! Toivottavasti ultrassa menee hyvin niin jos kestäs suunronkkimisenkin paremmin ;)
Nyt suihkuun ja lapsia herätteleen..
mau 18+4
hippuskainen, älä huoli. mulla ekassa raskaudessa oli istukka edessä ja en tuntenut koko raskauden aikana liikkeitä kunnolla. ensimmäiset hennot semmoiset tuntuivat vasta vklla 19+ ja silloinkin vain tietyssä asennossa.voisko sulla olla tommonen juttu? mie en oo tuntenu liikkeen liikettä vielä, pientä kuplinaa joskus jota vois ehkä pitää liikkeenä, tai sit vaan ilma kiertää.
viimeine työpäivä ennen lomaa myös täällä menossa. pakatakin pitäs ku just on saatu purettua suurin osa muuttotavaroista. entinen asunto luovutettiin eilen pois, IHANAA yksi stressitekijä vähepänä. eläissäni en oo ollu näin väsynyt kuin nyt, tuntuu että hiekkaa silmät täynnä eikä ees näe kunnolla :(( mutta pahoinvointia ei oo nyt lähes tulkoon kahteen viikkoon ollu, mutta yllättävää kyllä painokaan ei oo noussu yhtään, päinvastoin jokusen satagrammaa tippunu. mutta eipä mulle herkut maistukkaa ja muutenkin olen kovasti koettanut vahtia että mitä syön. esikkoa odottaessa ei tarvinnut kuin vilkaista ruokaa nin pam se oli vyötäröllä. mutta nyt en ota +25kg se on varma!!
joku oli käynyt kesäteatterissa, niin mekin käytiin keskiviikkona, olikin ihanan rentouttava reissu, vaikka vettä tuli taivaan täydeltä, toi on onneksi katettu teatteri niin ei haitannu.
maanantaina lähdetään ajelemaan kohti pohjois-suomea, päästään mummon hoiviin pariksi viikoksi. jipiiiii.
rakenneultran varasin just äsken ja me mennään helsinkiin felicitas-klinikalle, ultra on kyllä vasta viikolla 21+5 että täytyy toivoa ettei tuu huonoja uutisia. esikosta´han me päästiin/jouduttiin lapsivesipunktioon rakenneultran perusteella, mutta terve poika syntyi kuitenkin.
nyt täytyy jatkaa töitäkin, käyn kyllä lomalla ollessa lueskelemassa juttuja mutta voi olla vähäisempää
joten oikein mukavaa kesän jatkoa ja masunkasvatteluja kaikille!!
tamatu+ihme rv 14(tasan)
Sä olet Hippuskainen kyllä paria viikkoa pidemmällä kun minä, mutta siitä huolimatta tuntuu ettei tässä raskaana edes olla (taas kerran).
Ne pienen pienet muljaukset jotka jokin aika sitten olin tuntevinani, ovat totaalisesti kadonneet.
Ei tunnu siis niin mitään.
Vatsan kasvu... nooh, olen lihonut (?).
Mutta toisaalta eihän se sisuksissa kasvava elämän alku vielä kovin suuri ole,
kohtu voi olla taaksepäin kallellaan (niinkuin minulla) ja istukka edessä. Voisko takarajana liikkeitä ajatellen pitää viikkoa 20 ? Eihän siihenkään niin pitkä aika enää ole.. .. ...Kai ne sieltä joskus ilmestyvät.
(Toivotaan)
----------
NEUVOLASTA : Asun siis Helsingissä, ja täällä neuvolatätit lomailee !!!! Viime nauvola oli Toukokuussa, ja seuraavaksi pääsen kuulemma ELOKUUSSA !?!??!?!?!?!?
Kolmen kuukauden väli tuntuu kummalliselta.
Haluaisin sinne sekä sydän-äänten vuoksi, niiden kuuleminen kun tuo aina jonkinlaista levollisuutta tullessaan,
ja toisaalta myös hemoglobiini kiinnostaai. Olen jatkuvasti silmät ristissä, ja hetkittäin jopa tuntuu että taju lähtee. Kävely, niinkuin aiemmin kerroin, saa sydämen takomaan miljoonaa ja saa kerrassaan karmeen olon aikaseks.
Suvussani on myös aikuisiän diabetesta, eli sokeritilanteestakin olisi kiva kuulla !
Mutta ei !
Miten voi olla ettei neuvolaan muka pääse ?!?!
Aion tänään puolenpäivän jälkeen soittaa ja kysyä tilannetta uudelleen,
tämä oma vointi kun ei todellakaan ole enää normaaliin luettavissa...
Neuvolaan kun mun tietojen mukaan pitäis normaalisti päästä jopa kerran kuussa .. . .. . . ?!?!?
Täällä aikas viilee keli, puolipilvistä.
Mutta mä en ookkaan helteiden ystävä niin ihan ok näin.
Vettäkin on saatu mutta näin kun on tuota peltohommaa meillä niin vesikin otetaan aina kiitollisuudella vastaan, ainakin kun pysyy kohtuuden rajoissa kuten tänä kesänä tähän asti on tehnytkin.
Asustelen varmaan koko joukon pohjoisimpana täällä Pohjois-Pohjanmaalla pienessä maalaiskaupungissa nimeltä Nivala. Koti on mulla Kokkolassa ja siellä oon käynyt lapsetkin synnyttämässä ja sinne nenänpää näytää nytkin kun synnytyksen aika on.
Eilen oli mulla lääkärineuvola, vähän aikasessa siihen miten oon edellisistä käynyt mutta kävihän se näinkin. Vauvalla oli kaikki hyvin, sain kuulla ultran kautta sydänäänetkin ekan kerran, meillä ei terkka ala doplerilla kuunteleen kun joskus vk 20 tietämissä, ultralla kun on sydämen nähty pumputtavan. Kasvanut oli taas, kymmenessä päivässäkin vaikka miten, oli mennyt jo edelle mun viikoistani eli ei varmaankaan ole tälläkään kertaa odotettavissa ihan pikkasta kääröä.
Kuopus syntyi kyllä niin nätisti että en varmaan tällä kertaa hätäile käynnistystä jos sattuu, että masussa viihdytään tälläkin kertaa yli lasketun.
Oma paino oli - 2kg ja se on kyllä tosi huippua!! Nyt kun saan vaan itsekurin pitämään niin ei tuu kiloja juuri yhtään kuten ei näillä kiloilla saisikaan=) Tässä on kuiteskin ollut juhannuskin grilliherkkuineen.
Mulla vaan menee maha aina raskausaikana sellaseksi ettei lämmin ruoka oikeen uppoa niin annokset mitä vängällä syön niin on paljon pienempiä kun normaalisti kun mahalaukku on pohjaton kaivo;D
Migreenin takia on vaan pakko koittaa syödä vaikkei aina maistuiskaan. Yleensä migreeni on jättänyt mut rauhaan kun toiselle kolmannekselle on päästy ja on tuossa muutama mennyt jo ilman lääkettäkin ohi, että varmaan se rauhottumaan päin on.
Jo vain, oishan tarinaa mutta kuopus kantaa kumisaappaitaan siihen malliin,e ttä ulos ois mieli.
Palataan!!
Lahja rv 14+0
p.s jos täällä on taustailijoita täältä meiltä päin niin ei kun itestään ilmotteleen, kaikki muut täällä pinossa on niin kaukaa....
ihanaa kun aurinko jo vähän paistaa... mä tämän aamua pakannut,tänään äitini luo (vaikka hän ei kotona olekkaan=) ) eli menemme ns.kisun hoitajiksi sinne viikonlopuksi ja su sitten lähdetään miehen kanssa kaksin ylihärmään ystävien/esikoisen kummin/miehen serkun luo eli tosi ihanaa nähdä heitä...kummipoikani on myös siellä.
ikävä kyl tulee varmaan neitiä kun jää mummilaan,mut kaksin keskinen loma tekee kyl hyvää kun ei oo oltu kahteen vuoteen missään...
mies laittaa sähköä sit siel et ei se nyt ihan lomaa kyl oo mut jospa sitä rentoutuakii kerkeis=)
mä sovittelin aamul omia vaatteita läpi ja niin se vaan on et vaik ei hirveesti huomaa masua ja kiloja ei oo tullu yhtää mut vaate koko muuttunu 34- nyt 38 rintaliiveiskii huomas et isompii on ostettava...
liikkeistä-mul kupruiluu tuntuu välillä,mut kyl sitä odottelee et viikkoja tulee lisää ja niitä ns.kunnon potkuja alkaa tuntee=)
mul ollu nyt huimausta,tänää oli taas aamul vaik olin syöny huono olo ja alko heikottaa ja sumentuu silmis...mut neuvolas sanottii kun soitin et se on normaalia...no katotaa nyt ku parin viikon päästä on sit neuvola.
moni varannu rakenneultran...miettiny ite sitä samaa mut mun täytyy totta puhua et ei oo varaa yksityiselle ja sellaiseen vaik kuin haluais ja tuntuu oudolta et ei oo ku se yks ainut äp käynti niskapussiseula...
onneks neuvolas aina sydänäänet kuunnelaan ja se helpottaa oloa...kumma miten kaikki muuttuu nykysin...
mut mentävä viel pakkaamaan a ruokaa tekemään...
palaillaan=)
manja ja 16+2
Liikunnasta on keskusteltu ja minä en sitä nykysellään juurikaan harrasta mitä nyt ramppaan navettaa ympäriinsä ja kyykin siellä, nyt pienen tauon jälkeen totesin, että alkaa vähän jo tuntumaan kyyryssä oleminen lehmän alla, mahan on siis kasvanut. Ja onhan tuossa tuota lääniä juostavana kun on noi vanhemmat lapsetkin tuossa.
Muuten vain hillitön väsymys päällänsä, olisikohan hemoglobiinissa jotain sanomista, no neuvola on vajaan parin viikon päästä. Nyt on muutenkin tuntunu olo vähän hylätyltä kun ei tarvitse neuvolassa tai lääkärissä juosta kun ei ole suurempia ongelmia ollut mutta hyvä niin. Kyllä se neuvola sitten tulee taas tutuksi syksyn ja talven aikana =)
Ja pari hauskaa sattumaa olen poiminut täältä, itse olen siis jostain Mikkelin seutuvilta ja siellä olen hetken asunutkin, että hei vaan Manja!
Ja Lahja-Unelma, mun äitini suku on seltä Nivalasta lähtöisin, tila oli aikoinaan Syrjässä, nykyään lähimmät asuvat tuolla etelä-Suomessa mutta ennen kävin useamman kerran vuodessa Nivalassa, tuttu paikka siis. Jos edes vähän piristäisi =) vaikken siellä lähellä olekaan.
Ja joku oli keravalaistunut, nyt ei muistu nimimerkki mieleen, anteeksi! Se taas on mun syntymäpaikkani =) Ja siellä suunnalla piipahdan useampaan kertaan vuoden aikana, elokuussa ainakin seuraavaksi.
Onko kellään ollut ongelmia selän kanssa? Mulla on nyt parin päivän aikana napsunut alaselkä, ei mitenkään kipeästi mutta askarruttaa, että miten käy kun maha kasvaa ja painopiste muuttuu?
Ruokahommia tekemään, mukavaa päivänjatkoa kaikille
Rilla-ma-rilla ja Tonttunen 14+4
Mie sain eilen kaksi päivää saikkua, kun on tuo kurkku hieman tulehtunut ja töissä pitää puhua puhelimessa > ei ainakaan parantaisi tilannetta. Ollut alkuviikon niin kipeä, ettei ole oikein pystynyt nukkumaankaan. Illalla oli vielä tosi kipeä, mutta nyt tuntuu jo paremmalta. Kävin jo leikkaamassa nurmikon ja miehekkeen kanssa oli puhetta nakella vanhat heinät tallin vintistä pois, että ens viikolla jos pääsis heinäntekoon, niin mahtuu uudet sinne.
Oon nyt parina päivänä käyny vähän pidemmän kävelylenkin, niin alavatsaa juilii hetkittäin, niinku lihakset ois venähtäny tms. Sama oli edellisessäkin raskaudessa, kun alkoi tauon jälkeen liikkumaan enemmän. Olisi pitänyt jaksaa silloin alkuraskaudessakin hieman kuntoilla.
Sijainti: Mie asustelen Oulun korkeudella itärajan pinnassa, eli Suomussalmella. Rakenneultra on 18.7. ja seuraava neuvola vasta elokuun alussa, ilmeisesti terkkari siinä välissä lomailee.
Lapset on isällään vielä pari viikkoa, ikävä on jo kova... Tammatkin vielä astutusreissulla, toinen siemennetään tänään ja toinen tamma pihtaa kiimaansa, olisi pitänyt olla jo alkuviikosta otollinen aika, mutta ei vieläkään kuulema ollut.
Oon täällä siirtänyt siivousta, että jos ne heinätyöt alkaa, niin ei kannata vielä siivota. Alkaa vaan olemaan aika rapaiset lattiat, kun isompikin koira on välillä käynyt makoilemassa sisällä. Voishan ne tietty pyyhkäistä pikaisesti..
Marzi 17+3
Täällä kurjasti alkanu taas päivä. Pahoinvointi on palannut pahemman kerran. Nythän sen pitäis olla ohi, eikä alkaa yli kuukauden tauon jälkeen. Kävi mielessä joku raskausmyrkytyskin, mitä oireita siinä ja voiko tässä vaiheessa jo tulla? Makuullaan ihan hyvä olla, mutta kun nousee ylös, esim. tähän koneelle, oksettaa ja huimaa. Joo, ja minäki Helsingistä, jossa todella neuvolan tädit lomailee, eli eka neuvola 30.4 ja seuraava joskus elokuun alkupuolella, kai siellä joku päivystäís.
Sain ostettua taas läjän vauvan vaatteita, olis tarkoitus käydä joku päivä vaikka ikeassa ja ostaa vähän liinavatteita ja katsoa sänkyä yms.
Pakko käydä pitkälleen, kun on niin huono olla.
P-M 15 +5
että kävin lukee jotain raskausmyrkytysjuttuja, ja ei se nyt sitä ole. Ei nimittäin turvota yhtään, paino paremminkin laskenut ja sormukset irtoo. Kai se elimistö otti taas jonkun hormoonipiikin..... HEH... ja yök
mulla on alkanu päivä ihan p:stä. mun mies on pettäny minua marraskuun alkupuolella ja nyt kuultiin että tällä typyllä on la 18.8!!! kaiken järjen ja mun laskutaidon mukaan se vois hyvinkin sitte olla mieheni lapsi. kertoisko joku mitä mä teen, mulla on pää ihan tyhjä.
Taas näitä elämän varjopuolia.
Näihin on aina hirveän vaikea kommentoida kun ei tiedä tilannetta sen tarkemmin, ja toisaalta taas täällä julkisella keskustelupalstalla henkilökohtaisten asioiden puiminen voi olla kiusallista.
Esiksikin, mikä on järkytyksesi tila nyt... eli saitko tietää ylipäätään koko pettämisestä vasta nyt,
vaiko oliko se jo ennestään tiedossa ja nyt tuli lisätietona raskaus ?
Se, onko lapsi miehesi, on tieto joka varmistuu vasta kun lapsi on syntynyt, eli sen miettiminen tässävaiheessa on kuluttavaa ja turhaa. (kliseitä jotka on helpommin sanottu kun tehty)
Enneminkin pohdittava asia olisi mitä teet suhteessa mieheesi.
Jos olet pettämisestä tiennyt jo aiemmin, olet mitä ilmeisimmin antanut anteeksi ja päättänyt jatkaa.
Jos osoittautuu että lapsi on miehesi, mitä mies tekee vastuunsa suhteen ja miten sinä suhtaudut siihen?
Vaikeita kysymyksiä. Minulla on " hyvin hyvin lähipiirissä" tarina jossa mies oli syrjähypyn lapsen isä, etc...
Tunnistettavuuden vuoksi en siitä sen enempää tässä kerro, mutta sanotaanko näin että ihminen on sopeutuvainen eläin ja joskus venyy ja joustaa ihan käsittämättömyyksiin asti...
Tästä privapuolesta puheen ollen, henk. koht. postiakin saa kuka vain lähettää,
niin vois jutella asioista pintaraapasua syvemmältä.
karjalankatjusha@suomi24.fi
VOIMIA !
Tänään olin neuvolassa, ekan kerran saatiin sydänäänet kuuluviin, viikkoja siis jo 14+5 sentäs. Toki ultrassa oon nähnyt että kaikki ok vauvalla, mikä lie syynä ettei sydänäänet kuulunut aiemmin. Vauva on kuulema yllättävän ylhäällä jo, eli nla-lääkäri ehkä etsi liian alhaalta aiemmin kun kävin neuvolassa.
Nla- tätikin " vahvisti" että pakko olis olla neiti-puoleinen tämä, koska hedelmöitys on tapahtunut ultran perusteella liki viikko siitä kun tuo yksi ainoa kerta ilman ehkäisyä oltiin...no, sen näkee sitten joulukuussa ;). Eipä sillä väliä ole :)).
Kaikki oli ok, verenpaine laskenut aiemmasta, hemoglobiini 140. Painoa toki on jo tullut +3kg, eli ihan ööh riittävästi. On kyllä tullut herkuteltuakin..täytyy ottaa niskasta itseä kiinni! Tosin ei mulla ole tullut aiempien kanssa liikoja tota painoa, ekasta 13kg, tokasta 9kg ja kolmannesta 10kg. Ja tytön imetys mulla vei kiloja hurjalla vauhdilla, poikien imetys taas ei vienyt, mistä lie sekin johtunut?!
Miehellä vielä kaksi viikkoa töitä sitten alkais virallisesti loma meillä. Lähdemme mökkeilemään.
Myyden, aika rankka tilanne teillä. Luulen ettei asialle voi tehdä muuta kuin odottaa että vauva syntyy ja voitte tehdä dna-testin? Mulla on esikoinen syntynyt elokuun 19 (laskettuna päivänä!), ja hän sai alkunsa marraskuun-joulukuun vaihteessa. Positiivisen raskaustestin tein 19.joulukuuta kun menkat oli päivän myöhässä, muistan sen koska oli synttäripäiväni :). Jospa se ei olekaan miehesi lapsi kuitenkaan? Eli jos ovat olleet marraskuun alussa.
Miten moni meinaa mennä 4d-ultraan?
t. mariadee ja tonttu 14+5
Olen kyllä ihan pihalla teidän kuulumisista :( Varmaan toista viikkoa kun olen täällä viimeks käynyt pyörähtää.
Sijainnista. Tässä reippaan sadan kilsan päässä Kuopiosta asustelemme. Nivalaan ei kauhia matka täältä ;) Kys on sairaalana kuten aiemmillakin kerroilla.
Liikkeet: jaa-a jotain kuplintaa mut varmaks en voi sanoa onko ne nyt niitä vai suoliston touhuja. Mut luulen et kohta alkaa tuntumaan paremmin :)
Pahaolo: ei ole ollut ikuna, onneksi.
Liikunta: en kerkiä. Arjen pyöritys maatalossa, monen työmiehen syöttäminen, lapsien kaitseminen ym saa riittää :) Uinti olis kyl ihanaa!
Äippävaatteet: juu käytössä on jo hyvän aikaa ollu. Eihän ne ihan kunnolla pysy mut inhoon kun ahistaa omat jo niin paljon. Saan kyl farkut jalkaan nappi auki systeemillä mut sit rupee koskemaan niin eipä ole tullut pidettyä. Huutiksesta olen paljon ostellut ym kirppiksiltä. Uutena ei taida olla kuin yks parempi paita.
Rakenneultra: varmaan joskus heinä-elokuun vaihteessa. Ajan saan kun menen toka neuvolaan 9.7.
Täällä pääsee sydänääniä kuuntelee kätilön luo vaikka joka päivä kuhan soittaa. Eipä oo vielä tarttenu :) Oma kätilö lomalla ja en jaksanu mennä toiselle niin siks neuvoloissa väliä noin pitkään. Viimeks oon käyny toukokuussa ja np-ultrassa lääkärillä kesäkuussa...
ON: alamahaan sattuu niin pirusti!!! Kävellä ei tee todellakaan mieli :( Sellainen painotuntuu alhaalla häpyluun päällä. Liekkö jotain liitosjuttuja vai kasvaneeko kohtu. En tiedä mut ilkeetä tekee :(
Jaahas esikko tuntuu kolistelevan sisään. Oli isänsä kanssa traktori hommissa :) Pikku isäntä.
Kanelinen rv 15+6
Voimia Myydenille. Vaikea tilanne sulla.
Ei tunnu ne liikkeet tälläkään suunnalla,ei kertakaikkiaan mitään tuntemuksia,että vatsassa olisi yhtään mitään. Huoli alkaa taas olemaan melkoisen suuri. Kaiken lisäksi illalla poltti mahaa pari tuntia. Mistähän se voisi johtua...? Täälläkin neuvolan täti lomailee. Rakenneultra on kolmen viikon päästä,aika pitkä aika jos koko ajan on näin huolestunut olo.
Väsymys on tullut takaisin oikein kunnolla,en jaksaisi tehdä yhtään mitään. Ja väsymyksestä huolimatta en saa öisin nukuttua,nyt olen kolmena yönä valvonut yli yhteen. Ja jompikumpi lapsista herää aina seitsemältä,silloin kyllä uni maistuisi.
Ei olla menossa 4d-ultraan. Ensinnäkin täällä päin ei sellaista ole,vaan pitäisi mennä naapurikaupunkiin. Ja toinen syy on se,ettei haluta tietää vauvan sukupuolta ja siinä sen kai näkisi väkisinkin,näin olen ainakin ymmärtänyt.
Nyt pitäisi mennä loihtimaan perheelle ruokaa,silläkin saralla olen viime päivinä mennyt helpoimman kautta. Pakasteet ja kaikki puolivalmiit jutut on on tulleet tutuiksi tälle perheelle. Ja 1v. on saanut luvattoman paljon purkkiruokaa,siitä mulla on jatkuvasti huono omatunto. Ensi viikolla on pakko tsempata tämän asian suhteen (vaikka väsyttäisi kuinka paljon),ja tehdä jotain kunnon kotiruokia,joita voisi antaa tuolle nuorimmaisellekin.
No niin,nyt mä häivyn tuonne keittiön puolelle!
Himpula rv 17+3
Marzi kertoili mahajuilinnoista liikkumisen jälkeen. No sitä samaa - ja ilman liikuntaakin - on minulla päivittäin. Kohtuni on supisteluherkkä, joten sekin siinä on varmaan mukana, kun alavatsaa puristaa/painaa ja koko alaosa on jotenkin kipeä. Liitokset ovat levällään, kun on löystymiseenkin taipumus ja jo 4. raskaus. Huolettaa vaan, kun pitäisi ulkomaille lähteä kohta reissuun perheen kera, ja istukkakin on kohdunsuulla (rv 14 ainakin oli), joten hirviää, jos alan vuotaa jossain Tanskassa... Mietin kuumeisesti, että miten pääsisin ilman lomailevia neuvoloita äitiyspolille ultraan ennen lähtöä. Jospa istukkakin on jo siirtynyt ja turhaan huolehdin vuodoista ym. On vaan otettava rauhallisesti ja matkan ajaksi nostelu- ja petipuuhakielto päälle. Ei mitään riskejä nyt. Tiedän, että tämä on viimeinen raskaus ja jos jotain menee pieleen, niin " lohdutukseksi" ei uutta raskautta tule. No nyt tulee jo pateettista tekstiä. Johtuukohan migreenistä, joka on ollut monta kertaa rask.aikana (muulloin tosi harvoin, ehkä kerran kesässä hellesään tullessa).
Liikkeistä: olen tuntevinani niitä jo ihan selvästi etenkin, jos hetken makaan vatsallani. Joku siellä alkaa tuuppia, kun kohtu hieman litistyy. Pallona tuntuu jo masu, joten kauaa ei mahallaan kykene enää olemaankaan.
Liikunnasta: alun pahoinvointi vieroitti siitä touhusta ja nyt olen vasta alkanut harrastaa rataslenkkejä lasten kanssa, tosin kerran viikossa näin alkuun... ;-). Mieliala kyllä paranee ulkoillessa ja ehkä nämä viikotkin ovat jo suotuisat!
Helteistä: olen alkanut iän myötä pitää lämpimistä säistä ja ihan lamaannun, kun tulee kylmä sää, ainakin kesällä se on inhaa. Miten muilla?
t. Kisukatti rv 16+3
Piitu-Miinalle: Minä taisin oksentaa vain kerran alkuraskaudessa mutta nyt olen oksentanut viimeisen viikon aikana pari kertaa. Toki kylläkin yskimisen yhteydessä (astma + flunssan jämät) kun on keuhkot täynnä limaa. Mutta tänään on maha ollut välillä tosi kipeä ja olen oksentanut mutta on kyllä ollut ripuliakin. Eli jonkinlaista pahoinvointia täälläkin on ilmassa tosin en tiedä onko se vain mahatautia.
Lahja-Unelma: likeltä liippaa tuo asuinpaikka. Minä asun naapurikaupungissa =). Kirjoittamaan olen kerennyt vain harvakseltaan. Minä kylläkin olen hakenut nämä kaksi poikaa Oulaskankaalta vaikka itse olenkin syntynyt Kokkolan keskussairaalassa.
Itsellä on viimeajat mennyt sairastellessa. Flunssasta on jäljellä vielä räkäisyys ja mahatautia tai jotain muuta pahoinvointia pukkaa päälle. Lapsilla saattaa olla meneillään Parvorokko eikä itsellä ole tietoa olenko sairastanut sen aikaisemmin...
Noo jospa tämä tästä alkaisi helpottamaan. Ainakin miehellä alkoi tänään kesäloma, JEEE.
Liikkeitä olen alannut tuntea nyt viimeaikoina.
t. MiTeSa ja viikkoja jotain 17+
Onhan täällä sitten muitakin susirajan tältä puolen, kiva juttu!!
Mun miehen sisko asuu muutes Kuopiossa;D
Pienihän tää Suomi lopen on! Oon monta kertaa tullut huomaamaan..
Viimen kun kirjottelin jouluisten 05 pinossa niin meitä oli aikas monta tästä sadan kilsan sisältä, yhden kanssa satuttiin synnyttämäänkin muutaman tunnin erolla=)
Oon vähän tuumaillut vaihtelun vuoksi jos ois käynyt Oulaskankaalla synnyttämässä mutta kun mulla on istukan irtoamisen kanssa ongelmaa(kahdelta ekalta irrotettu käsin nukutuksessa ja kuopukselta raakasti ilman mitään puudutuksia....) niin en tiedä onko Oulaskankaalla miten toimintavalmiutta siihen vai viedäänkö piipaakyytiä Ouluun sitten.....Kaverin äiti kun vietiin istukkaongelmien takia niin siksi mietin. Kun mullakin oli ekan kassa jo vähän täpärällä..
Kun noi kolme vanhintakin Kokkolassa syntyneitä niin onhan siinä tunnearvoakin siinä paikassa. Pojat on syntyneet jopa samassa salissa ja olin osastolla samassa huoneessakin molempien kanssa...
Myydenillä on kyllä kurjaakin kurjempi tilanne..
Mäkin mietin tuota, ootko tiennyt pettämisestä ennemmin ja antanut sen jo anteeksi vai tuliko kaikki kertarytinällä..
Paljon paljon jaksuja sinulle!!
Täällä on meilläpäin ollut aika montakin tapausta kun vaimo on ollut synnärillä mies on mennyt ja pettänyt sillä aikaa, maalaispaikkakunnalla kun ollaan niin niitäkin on kun äijä on äitiyslomittajan kanssa alkanut vehtaamaan ja se on kyllä jo säälittävää!!
Onneksi meillä lomittaa anoppi;D
Tosta liikuntapuolesta ootte jutelleet, mun täytyy kyllä nolona tunnustaa että oon hyvin laiska liikkumaan, työkään ei enää ole fyysisesti niin raskasta kun robotti lypsää lehmät ja automaatti jakaa rehun, tuo työpaikkaliikunta ole ennen vanhaan aikas hyvää jo itessään kun siihen vielä laskee, että ipanat nukkui sisällä tai katteli pikkukakkosta, kyllä siinä ois askelmittariin kertynyt päivän aikana kilometrejä kun niitä piti hypätä kattomassa vähän väliä. oli kyllä todella stressaavaakin kyllä.
Nykyään käydään vaan lasten kanssa pyöräilemmässä ja pienintä lykin rattailla tuossa tiellä. Kuntopyörä ostettiin tuossa talvella polventähystyksen jälkeen kun sellasta suositeltiin vaan kun tää pienin on oikee takiainen ja istus äiskän sylissä polkiessa niin on jäänyt sekin homma, iltasin niin sippi ettei enää jaksa kun lapset on nukkumassa.
Mulla on maha niin kivuton, että tuntuu oikeen oudolta, viimen kun olin näillä viikoilla jo ekalla sairaslomalla suppareiden takia.. Mutta ilmeisesti streptokokki ei riehu vielä ainakaan..
jo vain, pienimmällä tuntt olevan kuumetta, sai viikko sitten 1,5v rokotuksen ja siihjen meiän kaikki lapset reagoineet kuumeella, näköjään tää kin..
Lahja rv 14+0
Olenko minä AINOA Joensuun seudulla mahaansa kantava?!? Nyt joku sieltä taustalta äkkiä hihkaiskaa, en voi olla ihan ainoa???Enhän??
Liikkeet: Tässä kolmen lapsen härdellissä ei paljon liikkeitä ennätä kuunnella, mutta iltaisin asetun hetkeks mahalleni (vaikkei se enää kauhean mukavalta tunnukaan) ja kyllä siellä myllätään sen verran että mieli rauhoittuu. Usein myös aamun tunteina jossai puolihorteessa rekisteröin potkuja.
Pahaolo: onneks oli tosi vähäistä tässä raskaudessa, joskin vieläkin joskus iltaisin ällöttää.
Liikunta: no eipä paljon tule liikuttua täälläkään, ihan on arkiliikuntaa kaikki, joskus saatan ennättää lenkille nykyisin.
Äippävaatteet: Ei ole vielä kaikki käytössä, joistakin jo käyttelen, mutta suuresa osassa mahan kohdalla on vielä pussukka ja vyötärö nousee kainaloihin ;) On maha jonkin verran kasvanut, mutta lähinnä tuntuu työntävän tuota ylämakkaraa ylemmäs...
Rakenneultra: Se on jo reippaan kahden viikon päässä! Olen ihan ihmeissäni että minne aika katoaa, olenko muka kohta jo puolessa välissä raskautta??
ON: Muuten melko oireetonta, mutta viime yönä ponkasin koupusta rauhoittelemaan ihan sikiunesta ja tuntui kuin joku lihas olisi revennyt vasemmalta puolelta, oli ihan juntassa tosi kauan ja piti jo ihan ähkiäs en kanssa ja siitäkös isäntä ponkasemaan kans ylös huolissaan että tuleeko keskenmeno...onneks ei sentään! Liekö ollut esikoisen 7v kinkerit siivouksineen liian rankat eilen kun tänään olen tuntenut muutamia supistuksia, siis en missään tapauksessa kipeitä, mutta napakasti kiristää alamahalla kuitenkin. Mietin että onko kohtu jotenkin supistusherkempi jos edellisestä raskaudesta on vähän aikaa, onko kenelläkään kokemusta/tietoa?
Unet ovat päässeet valloilleen täälläkin, ihan järkyttäviä unia näkyykin, viimekin yönä näin enoni kuoleman, koko unen ajan odotin että milloin se tapahtuu ja kun se viimein tapahtui, mulle tuli siinä unessa ajatus:" just näinhän mulle kerrottiin sen tapahtuvan siinä toisessa unessa" . Olipa siitä kalsa herätä 03.30. Inhottavinta on että ovat niin todellisen tuntuisia.
Nyt täytyy lukea hetki Täällä pohjantähden alla-kirjaa ja ruveta " kärsälleen" eli nukkumaan :)
Minjuska ja Manteli 17+5
Viimeinen työpäivä, tämän nyt vaikka seisoo päällään kun tietää pääsevänsä lomalle.
Paikkakunta gallup: Minä olen Vantaalta kaks vuotta sitten Lohjalle muuttanut ja todella hyvin viihtynyt. Alussa oli vaikeampaa, kun oli tottunut asioimaan isoissa kauppakeskuksissa viikottain ja tottunut siihen, että tarjontaa oli oli sitten ostamassa mitä hyvänsä. Nykyisin käyn ostoksilla harvakseltaan siellä, vaikka täällä ei kauppoja ole kauheasti lisää tullutkaan. Kaverit ja suku asuu Vantaalla, mutta toisaaltatänne/täältä ei ole sinne pitkä matka.
Tänään olis loman kunniaksi hammaslääkäri, yäk:-( Ja pakatakin reissua varten pitäisi...No aina se tuntuu jäämään ihan viimeselle illalle..
ponnari ja itu 16+0