Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten osa-aikatyontekijalla lasketaan vuosiloman kuluminen? Siis kuluuko vuosilomapaivia vaan niihin poissaolopaiviin, jotka osa-aikaisuuden mukaan olisin toissa, vai kuluuko

Vierailija
28.06.2007 |

jokainen arkikalenteripäivä (+ lisälauantai)? Siis jos olen joka toinen viikko poissa ja toinen töissä, niin kuluuko lomapäiviä myös noilla poissaoloviikoilla? Kiitos jos joku tietää.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosiloman sijoittamisesta kannattaa keskustella työnantajan kanssa, mutta jos yhteisymmärrykseen ei päästä, voi työnantaja määrätä loman ajankohdan. Jos työntekijä tekisi töitä esim 1-2 päivää viikossa, voisi hänen loma tulla aika pitkäksi, jos loma sijoitettaisiin vain työpäiville.

Vierailija
2/24 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. lomaviikko (menee 6 pv)

2. vapaa viikko

3. lomaviikko (menee 6 pv)

4. vapaa viikko

5. jäljelle jääneet 2 päivää lomaa?

Kun mulle samat lomapäivät riittävät vain

1. lomaviikko (kuusi päivää)

2. lomaviikko (kuusi päivää)

3. ma ja ti lomalla, ke töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä luulin, että mulla on normaalit osa-aikaisuudesta johtuvat vapaapäivät ja sitten niinä päivinä, jolloin olisin töissä, olen lomalla lomapäivien osoittaman määrän (miinus se lauantaijuttu). Mutta vaikka työssä olen osa-aikaisesti, lomalla olen kuulemma kuten koko päiväinen. Eli vaikka laskennallinen työaika on 4 h päivä, niin lomalla mulla kuluu lomaa 8 tuntia joka päivä.

Vierailija
4/24 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdyt tunnit. Olen vakituisen työtekijän osa-aikanen sijainen ja tämä vakituinen pitää juuri ensi- ja seuraavan viikon lomaa, jotka olisivat hänen työviikkojaan. On siis 6 vko poissa, mutta paikka on tyhjillään vain kaksi viikkoa.

Vierailija
5/24 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

1. lomaviikko (menee 6 pv)

2. vapaa viikko

3. lomaviikko (menee 6 pv)

4. vapaa viikko

5. jäljelle jääneet 2 päivää lomaa?

Kun mulle samat lomapäivät riittävät vain

1. lomaviikko (kuusi päivää)

2. lomaviikko (kuusi päivää)

3. ma ja ti lomalla, ke töihin.

Vierailija
6/24 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomapäiviä ovat kaikki viikon arkipäivät ma-la. Valtiolla osa-aikaista ohjeistetaan, että lomat on pidettävä nimenomaan täysinä viikkoina, jos mahdollista.

Vierailija
7/24 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli olisin lomalla noin kuukauden, tai sitten että osa-aikaisen lomapäivät kuluvat ihan samoin kuin kokopäiväisellä, eli 14 lomapäivää riittää noin 1,5 viikon poissaoloon.

Mä en oikeasti tiedä asiaa.

ap

Vierailija
8/24 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo valtion ohjeistus käytännössä tarkoittaa? Sitä siis, että loma kuluu jokaisena arkipäivänä?

Vierailija
9/24 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tienasin täysipäiväisenä lomaa 2,5 pvää * 12 = 30 päivää. 

Siirryin osa-aikaiseksi tekemään kahta päivää viikossa. 

Pidin lomaa nyt melkein kuukauden (ma-ti päivät kolmelta viikolta eli 6 työpäivää) ja irtisanoin itseni jokin aika sitten. Nyt käyttämättömät lomat maksettiin rahana. Tässä yhteydessä myös selvisi, että tuo 6 työpäivän loma kulutti 3 viikon verran täysipäiväisenä tienattua lomaa, ei suinkaan esim. 6 työpäivää + lauantai (=7) Sen sijaan 18 päivää. 

Saatava lomakorvaus oli melkoisen mitätön. Siirtyessä osa-aikaiseen työhön olisi kannattanut irtisanoa itsensä, olla päivä työttömänä ja saada lomat rahana, ja sen jälkeen vasta alkaa osa-aikainen työ. En voi sanoa muuta kuin, että osa-aikaisesta työstä ei kannata pitää lomaa, jos on tienannut lomaa täysipäiväisenä.

Vierailija
10/24 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska sulle on kertynyt lomapäiviä myös poissaoloviikoilta, niitä myös kuluu poissaolo viikolla. muutenhan sulla olisi tuplamäärä lomaa täyttä työaikaa tekeviin verrattuna.

(lomapäiviä 14, kokoaikaisilla työntekijöillä lomaa 2 vkoa + 2 päivää

sulla 4 vkoa + 2 päivää)

Vierailija
11/24 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomapäivien suhteen ei ole väliä olisiko sinulla normaalisti silloin työvuoro vai ei. Usein TES määrittelee tietyn ajan, kuinka monta lomapäivää täytyy vähintään pitää putkeen ja tuo määrä voi olla esimerkiksi kaksi viikkoa. Jos putkeen pidettävä määrä on kaksi viikkoa, niin silloin ne pidetään putkeen, oli sulla työvuoroja tai ei eli myös ne viikot menevät lomiksi, jolloin sinulla ei olisi normaalisti töitä. Loma-ajan palkan tietysti saat myös niiltä päiviltä, jolloin sinulla ei normaalisti olisi työvuoroja. Eli siitä ei tarvitse huolehtia, että lomat kuluisivat palkattomana. Jos pidettävän lomaputken aikaa ei ole määritelty, voit sopia työnantajan kanssa milloin pidät lomasi. Työnantajan ei tietystikään tarvitse suostua siihen, että pidät lomasi vain niillä viikoilla kun sulla pitäisi olla töitä, vaan joutunut pitämään ainakin osan lomistasi putkeen ainakin kaksi viikkoa.

Ainoa seikka, joka erottaa sinun lomapäiväsi täyspäiväisen lomapäivästä on loma-ajan palkan suuruus. Loma-ajan palkka on keskiarvo lomanmääräytymiskaudelta ansaitusta eli huhti-maaliskuulta (en osaa sanoa voiko joillakin työpaikoilla olla jokin muukin aika kuin koko lomanmääräytymiskausi, josta tuo keskiarvo lasketaan) palkasta. Eli esimerkiksi jos olet tehnyt töitä joka toinen viikko täyspäiväisesti eli n. 40 tuntia viikossa ja joka toinen viikko et lainkaan, niin tästä tulee keskiarvoksi 20 tuntia viikossa, niin silloin sulle maksetaan kutakin lomapäivää kohden 4 tunnin palkka (20h/5työpäivää=4h/pv, johon taas ei lasketa lauantaita, koska normityövikko on 5 päiväinen). Ja tuon saman 4 tunnin palkan saat ihan kaikilta lomapäiviltä (ma-la) ja myöskin niiltä viikoilta, kun et normaalisti olisi työssä.

Vierailija
12/24 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ennen kaikki oli niin paljon paremmin, otsikotkin sai paljon pidemmiksi?

Vierailija
13/24 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako kukaan vastata tähän vikaan kyssään?

Vierailija
14/24 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis teen viikko töitä, viikko vapaata systeemillä ja pitäisin 15 lomapäivää niin saanko 3 viikkoa lomaa? Vai pitääkö sitten 4. Viikolla mennä töihin vaikka silloin olisi "vapaaviikko"?

Ei ap

Vierailija
15/24 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos säästää tuolta ajalta kertyneitä lomia ja käyttää ne sitten, kun tekee taas kokoaikaista työtä? Saako silloin pitää ihan normaalisti lomat eli esim. 20pv = 4 viikkoa? Vai saako silloin vain puolet lomapäivistä?

Vierailija
16/24 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikatyössä viikottainen vapaa lasketaan lomapäiviä kuluttavaksi. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Ja tiedän vanha ketju.

Vierailija
17/24 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatyössä viikottainen vapaa lasketaan lomapäiviä kuluttavaksi. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Ja tiedän vanha ketju.

Miksi ihmeessä sitten nostit ketjun ylös? Eiköhän asia ole selvinnyt ap:lle tässä 14 vuoden aikana.

Vierailija
18/24 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus löytyy oman alan TES:sistä, ei keskustelupalstoilta.

Vierailija
19/24 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tiedän vanha ketju.

Miksi ihmeessä sitten nostit ketjun ylös? Eiköhän asia ole selvinnyt ap:lle tässä 14 vuoden aikana.

Miksi sun, pölvästin, pitää kommentoida. Koska mä voin. Koska mä ajattelen muitakin.

Vierailija
20/24 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, paitsi, jos ei ole TES:n alaisessa työssä, ei se vastaus löydy kyllä sieltäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi