harjotus supistuksista kysymys, vastauksia kiitos!
eli siis ovako harjoitus supparit yleensä vain vatsan kovettumisia, vai joskus jopa kipeitä?
mietin tässä vain, kun eilen illalla alkoi supistelemaan, kesti n.30min-45min ennen kuin laantuivat niin että sain nukuttua. Ja tänä ammuna taas heräsin siihen, että supistaa, mutta menivät n. tunnissa ohi. supistukset olivat kipeitä, mutta eivät lähelläkään sitä kipua mitä synnytyksessä.
Vajaa viikko sitten Myös alkoi kaupassa samnlaiset supiostelut, silloin kesti parikin tuntia.
Missä vaiheessa kannattaa käydä näytillä varmistamassa. etteivät supistukset ole saaneet aikaan mitään kohdun duullu, vai onko ihan normaalia tällaiset?
Kyseessä Toinen raskaus, mutta ensimäiseltä pääsin niin helpolla, että kaikki vaivat ovat yhtä uusia kuin ensisynnyttäjille.
Kommentit (9)
Mutta sekin tapahtui kyllä enemmän supistusten ihmettelyn ja seuraamisen kuin kivun vuoksi. Minulla oli niitä paljon ja kävin polilla tarkastuttamassa tilanteen jossakin vaiheessa. Ei ollut auennut.
se vaan pisti ihmetyttämään, kun olivat kuitenkin niin kovia, että heräsin niihin, enkä enää saanut unta.
ap
En tiedä, voihan niitä olla kipeämpiäkin, mutta kannattanee soitella neuvolaan ja kysyä.
Itse olen ollut 3 viikkoa sairaslomalla tuollaisten supparaiden takia (alkoivat rv16) ja lääkäri oli sitä mieltä, että eivät ole vielä varsinaisesti suotavia näillä viikoilla - tai ainakin on riski, että vaikuttavat kohdunkaulaan.
maha kovettui mutta kipeää ne eivät tehneet. Selällään kun makasi niin huomasi miten kohtu työntyy eteen päin. Soitin äitipolille (oli sunnuntai joten neuvolaan en voinut soittaa) ja ne käskivät levätä kyljellään (lihakset rentoutuvat) ja mennä pitkään lämpimään suihkuun. Ja jos eivät olisi loppuneet muutaman tunnin sisällä niin olisi pitänyt mennä käymään näytillä.
Nyt suppareita tulee melkein päivittäin (nyt meneillään rv 20+3) muutamia. Ilta on aktiivisinta aikaa. Mihinkään tekemiseen en osaa näitä yhdistää, useimmiten ne tulevat makuulla ollessa kun rentoudun televisiota katsomaan. Olen ruvennut ottamaan löysästi, niin töissä kun kotonakin. Turhia en touhuile ja kun minulla on aika stressaava työ (ihan johtuu tyhmistä työkavereista eikä siitä että työ oikeasti olisi stressaaava) niin olen silloin tällöin päiviä pois töistä jos edellisenä iltana on ollut liian paljon suppareita.
Juttele neuvolantädin kanssa, hänellä on varmasti enemmän kokemusta neuvoa sinua.
Oikea sana niitä kuvaamaan taitaa olla epämukava, mihinkään ei satu mutta ei se kivaltakaan tunnu.
Mulla on sellainen vika että en osaa oikein pitää vatsalihaksia rentoina. Yht' äkkiä vaan huomaan että taas jännitän vatsaa ja täytyy niitä lihaksia oikein rentouttaa. Luulen että tuo on osasyynä noihin minun alkaneisiin suppareihin. Äitipolilta ne kyllä sanoi että todennäköisimmin ne johtuvat kohdun kasvamisesta.
t. 8
itselle haittaakaan ole. mutta jos sitten käykin " turhaan" näytillä niin hävettää :) pää asia että vauvelilla on kaikki kunnossa.
ap
kun että synnytät vauvan rv20.
Minun työkaverillani alkoi supistuksia tulemaan rv18, kohdunkaula oli 3cm auennut. Ompelivat sen sitten polilla kiinni ja siitä alkoi makaaminen, nyt hän sai rv34 terveen vauvan :) Tosin tämä vauva oli hänen 4 tai 5 joten paikat ovat ehkä hieman joustavammat kuin sinun mutta käy ihmeessä näytillä. Saat mielenrauhan!
t. 8
t. terveydenhoitaja