Vanhemmat lomalla - lapsi hoidossa?
Näin tuttavaperheessä!
Lapsi kuulema haluaa hoitoon, vaikka vanhemmat on lomalla. Mä en ymmärrä. Pitäisin omat lapset kyllä visusti kotona oman lomani aikana.
Kommentit (40)
jotka joutuvat olemaan koko heinäkuun päivystyksessä. Siellä sekä lapset että henkilökunta vaihtuvat viikottain ja lapsia on yleensä aivan liikaa henkilökuntaan nähden.
Myös tulevat 1lk joilla ei ole ollenkaan lomaa ennen koulun alkua säälittävät minua. 1Lk on tosi rankka jokaiselle koulun aloittavalle ja tuntuu hurjalta, että toisilla ei oikeasti ole ollenkaan lomaa ennen sitä.
Jokaiselle lapselle soisin kyllä sen kuukauden loman iästä riippumatta.
Ihan oikeasti luin tätä aivan ihmeissäni. Siis lapset ovat hodossa vanhempien loman aikana koska ei ole omakotittaloa tai aikuinen ei " osaa" askarrella/laulella lapsensa kanssa.
Voi surku miten hakusessa on vanhemmuus. Lomathan ovat perheen kulta-aikaa, jolloin voi viettää kiireettömästi aikaa, ihan turhaa tulla sanomaan, että ei voi viettää lomaa kun ei ole rahaa.
Tämä ketju oli mulle silmiä avaava. Omassa tuttavapiirissa en ole kuullutkaan tällaisesta, enkö voinut kuvitellakaan, että tämä olisi yleistä (paitsi siis kuin ongelma/ls-perheissä).
Voi surku pieniä, jotka eivät saa kesälomaansi :(
On kieltämättä vähän huono omatunto tästä, vaikka oikeasti en ole kotona tuolloin. 1.-3. päivä olen työhön liittyvällä matkalla. Seuraavalla viikolla olen myös ti ja ke työhön liittyvässä koulutuksessa. Muut päivät teen kotona alustavia töitä ja työpaikalla siivoilen ja järjestelen.
Pahinta tässä on se, että lapset vaihtavat uuteen päiväkotiin. No, pitää toivota, että kaikki menee hyvin ja mies voi lyhentää työpäiväänsä silloin...
Niin ja meidän lapsilla kesälomaa on kuitenkin tuo 2 kk, että tuskin tuo puolitoista viikkoa tuntuu niillä missään. Mutta sitä mieltä kyllä olen, että lapselle kuin lapselle kuuluisi kesäloma, edes pari viikkoa.
Hyvää tekee lapsillekin, että voivat itse keksiä tekemistä ja olla omien vanhempiensa kanssa ilman ennalta suunniteltua ohjelmaa ja aikataulua.
Vierailija:
Asunto on pieni ja ulkona sataa vettä. Rahaa ei ylimääräiseen ole.Hoidossa leikitään, lauletaan ja askarrellaan. En minä tuollaisia osaa.
Mikä siinä on, että ei haluta viettää aikaa OMAN RAKKAAN LAPSEN kanssa? Halutaan, että muut hoitaa OMAN RAKKAAN LAPSEN? Pistää todella miettimään, onko lapsi aikuiselle todellakin vain este, hidaste ja välttämätön paha ja ylimääräinen riesa, kun ei haluta olla ja tehdä asioita yhdessä. Lasten kanssa elämä ei ole aina helppoa, tiedän, sillä itselläni on kolme pientä lasta. Mutta jos ei ole valmis viettämään vapaa-aikaa omien kultien kanssa, kannattaisi miettiä kaksi kertaa ennen kuin jättää ne pillerit pois. Kesä on hienointa aikaa ja lapset on pieniä vain kerran, mikä ihme siinä on että lapset ovat joillakin vain tiellä? En voi muuta sanoa, kun että säälin näitä lapsia jotka syntyy tällaisille vanhemmille :((( Enkä halua kiillottaa omaa sädekehääni, mutta en kyllä olisi ylpeä omasta äitiydestäni jos laittaisin lapseni omalla lomallani hoitoon jos asiat kotona on hyvin.
Luen kauhulla tätä vietiä! Ei kai kukaan tervejärkinen vie lomalla lasta hoitoon? Naurettavin on äidin viesti, koska lapsi haluaa! Antaako vanhemmat kaikessa periksi lapselleen? Entäs jos lapsi sanoo ettei tahdo päiväkotiin? silloinko vanhempi ei vie lastaan sinne? tuskimpa. Tähän on puututtava. jos äisillä on sosiaalisia ongelmia tai pönttö hajoaa on päiväkoti väärä paikka siihen ongelmaan. silloin täytyy hakea apua muualta. useat päiväkodit ovat kiinni ja vain päivystävät päiväkodit ovat auki. se ei ole mikään unelma paikka lapselle. usein pieniin tiloihin on sullottu yli-paikoille lapsia. puistoissakin on kivaa toimintaa lapsille. Vanhasen Matti riennä apuun! Jotkut äidit on oikeesti hukassa!
Mies lomalla kuukauden, minä koko kesän.
Tuosta miehen loma-ajasta vietämme viikon kahdestaan niin että lapsi on päivisin hoidossa. Muuten lapsi on koko kesän lomalla.
Kamalaa!
lapsistaan kuin vain kaksi viikkoa? Tunnen minäkin erään äidin joka sanoo tahtovansa omaa aikaa puolet lomastaan. Sen lapset ei sitten tarvitsekkaan lomaa? Tätäkös se subjektiivinen hoito-oikeus on? Päiväkodin tätien pitäisi ryhtyä nyt tosi hommiin ja vaatia ettei hoito kuuluu kesällä lomalaisten lapsille. Mielenterveystapausten lapset on sitten ihan eri asia.
esim siivota kunnolla (meillä ei ole mitään hoitopaikkoja muutoin), mutta en silti ole sitäkään tehnyt. Haluan, että lapseni saavat myös kunnon lomat. Se joka sääli päivystyksessä heinäkuussa olevia lapsia, niin mulla ei ole ikinä ollut heinäkuu lomaa niin kauan kuin on lapsia ollut. Eli meillä usein heinäkuussa hoidossa, mutta mitä säälimistä siinä on, kun ovat kesäkuussa ja elokuussa molempina aina pari-kolme vkoa lomalla, eli yhteensä yli kuukauden? Tosin tänä vuonna kun isompi on jo ekaluokkalainen on hoito kotona ja lapset lomailee elokuun puoleen väliin asti :D
Olen opiskelija ja kesällä minulla on lomaa, mutta lapset on välillä hoidossa.
Ei siinä tarvitse itse koko ajan nukketeatteria esittää tai muuta ihmeellisen luovaa keksiä. Lapsi kyllä keksii itsekin ja pelkkä vanhemman läsnäolo riittää.
Tykkää olla pph:lla. Pph myös toivoi että lapsi olisi hoidossa, koska nyt hänellä on omamme lisäksi vain 1 lapsi ja olisi kurjaa jos ensinnäkin lapsilla ei olisi seuraa toisistaan ja toisekseen hän olisi joutunut päiväkotiin töihin jos vain 1 ilmoittautunut kesäkuuksi hoitoon.
No tuskinpa kovinkaan moni koko kesää lastaan hoidossa pitää, mutta esim. meidän pk:ssa useammassakin perheessä lapset ovat hoidossa kuun loppuun, vaikka vanhempien loma alkanut jo maanantaina. En todellakaan ajattele että tämä olisi jotenkin KAMALAA.
Itse teen lyhyttä päivää läpi vuoden l. lapsen hoitoaika on normaalisti 6-7 tuntia, tämän viikon olen ollut lomalla ja lapsi päiväkodissa n. 4 tunnin päiviä. Tämän jälkeen on jäänyt kyllä aivan ruhtinaallisesti aikaa vielä siihen vesilätäköissä hyppimiseen ja majojen rakenteluun.
Vierailija:
Luen kauhulla tätä vietiä! Ei kai kukaan tervejärkinen vie lomalla lasta hoitoon? Naurettavin on äidin viesti, koska lapsi haluaa! Antaako vanhemmat kaikessa periksi lapselleen? Entäs jos lapsi sanoo ettei tahdo päiväkotiin? silloinko vanhempi ei vie lastaan sinne? tuskimpa. Tähän on puututtava. jos äisillä on sosiaalisia ongelmia tai pönttö hajoaa on päiväkoti väärä paikka siihen ongelmaan. silloin täytyy hakea apua muualta. useat päiväkodit ovat kiinni ja vain päivystävät päiväkodit ovat auki. se ei ole mikään unelma paikka lapselle. usein pieniin tiloihin on sullottu yli-paikoille lapsia. puistoissakin on kivaa toimintaa lapsille. Vanhasen Matti riennä apuun! Jotkut äidit on oikeesti hukassa!
Törkeetä pitää lasta hoidossa oman loman ajan!
Herätkää vanhemmat, olette lastenne VANHEMPIA. Älkää viekö lapsia hoitoon lomanne aikana!!
Vierailija:
sekin, jos lapsi HALUAA ennemmin hoitoon kuin olla kotona omien vanhempiensa kanssa....
Meillä sekä koululainen, eskarilainen sekä päiväkotilainen laski päiviä kesälomaan - tai viikonloppuihin.
Vierailija:
Tykkää olla pph:lla. Pph myös toivoi että lapsi olisi hoidossa, koska nyt hänellä on omamme lisäksi vain 1 lapsi ja olisi kurjaa jos ensinnäkin lapsilla ei olisi seuraa toisistaan ja toisekseen hän olisi joutunut päiväkotiin töihin jos vain 1 ilmoittautunut kesäkuuksi hoitoon.
Eipä tulisi mieleenikään laittaa lastani hoitoon vain, siksi että pph voi työskennellä kotona ja muilla lapsilla on seuraa!!
Vierailija:
On se tosi hassua, kun täällä syytellään heti vanhempia avuttomuudesta ja saamattomuudesta jos lapsi viihtyy hyvin hoidossa. Äiti kun ei voi samalla jakautua myös moneksi lapseksi, esimerkiksi. Taitaa olla kotiäitejä, jotka eivät uskalla viedä lasta hoitoon, koska pelkäävät lapsen siellä viihtyvän hyvin NYYYH...
Mutta että on siellä mielummin kuin kotona vanhempien kanssa, niin se on minusta huolestuttavaa. Jos lapsi tykkää enemmän hoitajastaan kuin vanhemmistaan, niin olisi tarpeen tutkia, millaista lapsen elämä kotona oikein on.
terv. työssä käyvä 3 lapsen äiti
Vierailija:
siinä yks syy miks lapsi haluaa hoitoon. jos äiti koko päivän tietokoneella av-palstailemassa, ja isä korjaa mopoa, niin ei se lapsikaan yksin viihdy.
Meillä lapset lomalla ja aikuiset töissä =) soittakaa vanhempainsuojeluun ja äkkiä =).