***Joulukuiset tiistaina***
Kommentit (15)
Ei taas nukuta ei tätä mammaa. ilmeisesti neuvolan lähestyessä alan alitajuisesti stressaamaan että mitähän tästä tulee,vai tuleeko mitään. neuvolaa olisi siis reilun viikon päästä tarjolla, toivotaan että ne sydänäänet siellä kuuluisi ilman mitään hämminkiä... On muuten sijainen neuvolassa, saas nähdä onko puoletkaan niin mukava kuin alkuperäinen.
Kamala stressi, kun ei mitään tunnu mahassa, pari kertaa olen kuvitellut jonkun muljahduksen, mutta koko juhannuksena ei mitään =(
Ajattelin tänään mennä kauppoihin, josko löytyisi jotain vaatetta, joko mammaa tai sitten ihan tavallista, mutta ongelma on se että en viitsisi ihan kamalasti ostaa kesä-äitiysvaatteita, kun maha on kuitenkin suhteellisen pieni kesällä, pitäisi löytää jotain vaatteita jotka ovat muokattavissa myös syksyisemmille keleille...
Te kenellä on muita muksuja, miten he ovat reagoineet tulevaan, jos siis olette kertoneet? Meidän poitsu täyttää siis syksyllä 4, että vähän jo ymmärtää, mutta uskoisin kun maha kasvaa ja potkut alkavat tuntua ulos niin ymmärtää vielä paremmin. Yhtenä päivänä kysyi että onko sillä vauvalla vaatteet päällä sun masussa, vastasin että ei, siihen tokaisi että eikö edes pikkareita?!?
Toivotaan että säät vähän lämpenisi!!
Heiluri & elvistonttuvauva 15+5
Jospa taas päivittäis kuulumisia... Aika monella tuntuu jo liikkeet... mulla viikkoja enemmän kun monella ja vieläkään ei tunnu, neljäs raskauskin menossa :O tosin kolmosestakin tunsin vasta 18+++++ viikoilla, lääkärit onkin sanonut että mun kohtu on niin taakse päin kallellaan, joten jospa tämä selittäisi sen ettei liikkeitä vielä tunnu, niin ei tarvi alkaa panikoimaan ;).
Viime viikolla rupes supisteleen aivan järkyttävän kipeesti, soitin nlaan ja ottivat mut sinne ylimääräsenä, ja selvis sitten syyksi että emätin tulehdus, nyt on ollut jo parempi olla kun lääkekuurikin loppui jo.
Parinviikon päästä olis sitten se rakenne ultrakin ja kyl ootan sitä kovasti.
S ja pallero 17+1
meidän lapsille kerrottiin tulevasta vauvasta, ja vastaan otto oli kiva, tytöt varsinkin oli ihan innoissaan kun taas tulee vauva. Nuorimmainen nyt ei vielä ymmärrä asiaa mutta kyllä hänkin tulee tökkimään masua ja sanoo että vauva :)
Mutta muut lähisukulaiset eivät sitten olekaan ottanut asiaa ihan niinkään innoissaan, kommentteja on kuulunut että eikö kolme nyt olis riittänyt ja ei olis tarvinnut tulla mutta kun kerran on tulossaa... yms... Harmittaa tuollaiset kommentit mutta eipä niille mitään voi.
S ja Pallero 17+1
Mulla on kauhea vaunu/ratas pohdinta menossa! Meillä on tytöille tuplat mutta myydään ne varmaankin pois. Sit meillä on ihan vaunut mutta mä oon totaalisen kyllästyny niihin ;) Nyt tarvittais tytöille yhdet rattaat joihin pääsee reissulla vuorotellen istumaan ja nuorempi menee iskän selässä kantorinkassakin näppärästi. Ja esikoinen täyttää jo 4 joten jaksaa jo kävelläkkin. Tuplat myyn pois kun vaikka nyt yhdessä suostuvat istumaan niissä niin kun vauva tulee ja vain toinen mahtuu niin toinen haluaa myös kävelemään kun toinenkin..joten turhaan työnnän tuplia =) Rattaat haluan myöskin siks että käyn usein shoppailemassa lasten kanssa ja rattaat vauvalle olis näppärämmät kuin vaunut..varsinkin kun nuo kaks häärii ympärillä. Vähän isompiin rattaisiin myös sais turvakaukalon kyytiin (niitä myydään kyllä ihan sellasia mallejakin mut värit on yäks) Kävin noita kuolaamassa lastentarvikkeessa ja ihastuin yksiin " isompiin" rattaisiin..olivat vaan yli 400¿ =( MUTTA löysin samat huuto.netistä =P Ainoa vaan että sulkeutuu vasta ens viikolla ja me tarvittais niitä jo viikonloppuna (toki pärjätään just ilmankin. Mut mennään Helsinkiin ja sais haettua samalla). Myyjä vaan ei vielä oo vastannu mulle..mun tuurilla ei vastaakkaan tai suostu niitä myymään ennen =/
Mä tosiaan haluaisin ne ;D Pitäkää peukut pystyssä että saatais!!!!!!
Toisaalta tuntuu hassulta viel miettiä rattaita vauvan kannalta kun liikkeetki on niin kadoksissa ettei tie onko siellä enää ees ketään hengissä..mut toisaalta ensisijaisesti nää onkin jo olemassa oleville lapsille ja on vaan ajateltu jo niin että menee sit vauvallekkin ;)
Sit te joilla on kolme lasta..miten ootte ratkassu auto-ongelman? Meidän nykyseen ei ainakaan mee kolmea turvaistuinta taakse. Esikolla on korokeistuin (missä on selkänoja ja turvakaaret), nuorimmalla turvaistuin. Mä en oo mitenkään ihastunu siihen kliks-turvakaukaloon kun tuntuvat olevan isompia kuin muut mallit mutta voi olla että olis tässä kohtaa aika järkevä kun tilaa on vähän niin ei tarttis pelata turvavöiden kanssa joka kerta...
Jep, ompelukone kutsuu taasen =)
masu 18+1
mukavasti ropisee ikkunalautaa vasten pisarat, rentouttavaa :)
Ponnari on lähdössä Kreikkaan, eikö näin? Siellä pitäisi sitten hellettä piisata, kun eilen uutisissa ilmoitettiin, että säätilana jatkuu yli +40 astetta juuri suomalaisten suosimilla alueilla! Suojakerroin saa olla varmaan sata :)
Itsekin olen lähdössä ulkomaille viikonloppuna, vähän jännittää lähtö, kun TAAS eilen lorahti vähän verta :((( Pitäisi vaan yrittää olla huolehtimatta, eihän tässä muuta voi tehdä kuin elää normaalisti. Helpommin sanottu kuin tehty...
G 13+5
mul on nyt jotenkin masunnus hetki...pluuh...kun nyt sais kasattua itsensä.
Mun systerin lapsi(mun kummityttö) 6-v on nyt mul su-to asti hoidossa ja mun tyttö innoissaa siitä ja käy ihan yli kierroksilla,et sit koko ajan saa olla kieltämässä ja torumassa.Mä hyvin harvoin teen niin ja itku kurkus monesti oman lapseni istuttanut sit rauhottumaan kun ei ite jaksa kuunnella sitä melua.
Sit yrittää tehdä koti hommii ja pestä pyykkii ja siivota ja laittaa ruokaa ja keksii noil neideille tekemistä kun ulkonakin sataa koko ajan... sit ku ne ei kato ohjelmii ja ei kunnolla leikikkää ja pelata tai muovailla ei koko ajan jaksa niiden kaa...ja plääh!
Mul ei liikkeitä tunnu tai no pientä kuplintaa mut en oo oikeesti niitä edes viellä odotellukkaa kun sit odottaa niitä oikeita potkuja.
mä yrittäny syöd' et paino nousisi eikä tartteis pelätä neuvolaa kun mul se ongelma et paino ei nouse tarpeeksi...toisil se on näin päin...
sit sen takia itkeny et jos sitä joutuu sairaalaa viel sen takia ja kun mul lkohtu on viel ihan alhaalla ja liikkumistanikin on jo rajotettu niin pelkää viel joutuvansa vuode lepoon... no ei pitäs murehtia turhia...
ompa mul valitus kirje taas...
juuh me meidän 2-v neidil puhuttu et äidin masussa on vauva-ei se viel tietenkää hirveesti ymmärrä mut silittelee mun masua ja suukottelee ja sanoo välillä et ei saa milla hyppii äidin masun päällä=)
vois noi ilmat muuttuu jospa sit itekkii taas piristyis ja pääsis ulkoilee lapsien kaa...meil ku on viel pieni kaksio rupee tuntuu et seinät kaatuu päälle ja sit ku en viel omista ajo korttia.
hei laittakaas täs pari päivää vaik viel kukin et mis päin asustelette kun luin tos et joku käyny sellossa ostoksilla...ois kiva vaik tutustuakkii jos joku asuis lähettyvil tai tutun lähellä mm..mun systeri asuu espoossa ja sello ym...seutu on tuttua.
mut nyt paimentamaa lapsii...
mukavaa päivää kaikille... manja82(marika) ja vilperi 15+6 MIKKELI
olipa ihanaa...kun neitil oli kakat ja just oli syöny sitä ennen noh tiedätte varmasti kuin mul pahoinvoinnista edelleen kärsivälle sit kävi...onko kellää viel näil viikoil tai jälk.pahoinvointii? loppuukoghan tää multa koskaa? neuvolas sanottii et mul voi olla koko raskauden ajankii tätä...outoo kun ekalta ei tämmöstä ollu kun pientä pahoinvointii enkä oksennellu ja nyt tää on koko vuorokautista joka ikinen päivä....no jospa tämä viel tästä...kyl tän jaksaa kun ajattelee et masussa kasvaa uusi elämän alku.
onko kukakii hommaillu vaavil jo kuin paljon tarvikkeita?
mul vaatteet,lelut,vaunut,turvakaukalo.,häkkisänky..
äp otan rahana ja ostan sil sit mm...sitterin jne....
kaik hommannu käytettynä rattaat ovat ainuut mitkä ekalta jälellä kaik muut myin tilan ahtauden takia pois.
mut jospa kokeilisin syödä jotain ku entiset on pois tullu.
manja ja rv 15+6
Juu tuolla Pargassa jonne mennään on tällä viikolla ollut poikkeuksellisen lämmintä; 40 astetta ja ylikin... Viime kesänä oli kanssa niin kuuma Karpthoksella (Kreikkaa sekin) ettei mittari enää riittäny, ja juniori oli 2,5kk. Toivotaan, ettei kuumuus vaivaisi tätä touhukasta yksvuotiasta, sitä kun ei saa nyt samalla tavalla auringolta piiloon enää ;-)
Galluppia pukkas, eli on kysytty isommista sisaruksista, meillä on kanssa kerrottu, mutta vastaanotto oli " hiukan" laimea, murkkuikää lähestyvät ei ollut uskoa ja nuoremmat ei muuten vaan välittänyt, tuskin ovat edes isälleen kertoneet;-) No eiköhän tämäkin asia tule todellisemmaksi kasvavan mahan myötä, eipä tuota raskautta saati vauvaa ole kauhiasti kerennyt ajattelemaan itsekään...
ponnari samat viikot ja päivät kun aamullakin ;-))
oli aivan pakko tulla hehkuttamaan. Kävin lindexillä ja siellä oli alessa mammavaatteitakin... Ostin farkut, paidan ja sellaisen mekko/tunikahärdellin. Ja kun puen nuo päälle niin olen raskaana =DD maha on tosi ison näköinen, että jos vielä " unohtaisi" ne hetkeksi piiloon kaappiin, koska suurin osa vanhoista vaatteista mahtuu vielä...
Että tämmöistä, nyt lähden syömään. Hyvää matkaa sille kuka matkustaa helteisiin (ei muista nimimerkkiä) tuo viimeistään mukanasi tännekin vähän lämpöä!
Heiluri
Onpas taas vierähtäny aikaa, melkein viikko edellisestä käynnistä... On touhuttu niin paljo, juhannus vietetty ym. ettei oo konetta tullu paljo aukaisseeksi.
Ylihuomenna ollaan sitte lähössä reiluks pariks viikoks reissuun... Pyykkikone pyörii lähes koko ajan ja äiti yrittää parhaansa mukaan selvittää mitä kaikkee tarvitaan mukaan.
(.) Uskallan jo sanoa tuntevani liikkeet!!! Jonkin aikaa on jo pieniä muljahduksia ollut mutta kun en ole ollut ihan varma että onko vaa ilmakuplia.. Nyt siis ihan kunnon tömähdyksiä ja eilen illalla potku tuntui jo päällekin päin!!! No ei ihan säännöllistä vielä tuo liikkuminen ole, mutta kyllä hymy nousee korviin joka kerta kun pikkuinen antaa merkkejä itsestään! To aamulla on sitten se eka lääkärinvla ja sitten lähetäänkin heti reissuun! Saa nähä miten iso tauko mulla sitten tulee palstailussa.
Autosta: Kannattaa tosiaan tarkastaa mahtuuko 3 istuinta takapenkille, autoissa kun on erittäin paljo eroja tässä. Meilläkin vaihdettiin viime keväänä ihan sillä autoa kun ei olis edelliseen mahtunu enää vauvan koppaa (meillä nyt siis 3 lasta ja nuorin 1v) Farmariautoja molemmat mutta sisätilat aivan erikokoiset. Nykyisin kun on edessä nuo airbakit nii ei voi laittaa yhtä lasta edes etupenkille.
Nyt meillä on tila-auto jo hommattu koska pitäähän tämä neljäskin saada asiallisesti mahtumaan. Vaihdettin tossa keväällä ku ajateltiin että näin kesäreissulla on kiva jo vähä tilavampi auto. Takimmaiset penkit ei ole nyt käytössä joten tavaratilaa jääkin reilusti käyttöön. Lastenistuimissakin on muuten eroa, meillä 1turva istuin ja 2 turvavyöistuinta. Aluks hommattiin 2kpl recaron turvavyöistuinta nii eipä mahtunu kaikki istuimet vierekkäin, kun on niin leveä tuo istuin, no toinen vaihdettiin sitten kapeampaan malliin taitaa olla craco:n ja nyt mahtuvat!
Pikaisin terveisin daisy82, joka suuntaa taas pyykkikoneen äärelle...
rv. 15tasan!
Taustalla pysyttelijäkin kirjoittelee... :-). Minullakin pahoinvointi - tai kyllä sitä onneksi voi jo pelkäksi kuvotukseksi kutsua - vielä vaivaa. Aamupalan jälkeen tulee merisairas olo, mikä kyllä voi johtua omituisesta sokeriaineenvaihdunnastani (alhaisia arvoja), mutta iltaisin on alkanut olla ihan hyvää oloa (koko alkuraskauden illat olivat pahimmat). Tässä neljännessä raskaudessani pahoinvointi alkoi viikkoa myöhemmin kuin edellisissä, mutta aikaisemmin olen jo näillä viikoilla voinut kukkeasti ja hyvin. Odotellaan... Maha onkin sitten isompi kuin millään edellisistä kerroista, vaatteet eivät mahdu. Muuten ihan samanlainen raskaus kuin edellisetkin: paino nousee (52 kg -> 75 kg...). Saan taas imettää reilun vuoden, vararavintoa piisaa. Liikkeitä olen ollut tuntevinani jo, mutta nyt pariin päivään en juurikaan ja siitähän sitä innostuu murehtimaan varsinkin kun sairastin oksennustautiakin kuumeella... Neuvolantäti sanoi, ettei listeria-kokeita tuon takia kannata, kun kerta muillakin perheenjäsenillä sama tauti oli. Mutta kuitenkin. Kun oikein kuulostelen mahan kuplintoja ja niitä ei tunnu, alan huolestua ja pelätä, että vaistoan, jotta kaikki ei ole hyvin... No, taikauskoa se vaan on, sanon itselleni. Mutta kun jo on kolme onnistunutta raskautta ja tervettä lasta ja mukavat synnytykset, niin pelottaahan se suomalaisella mielenlaadulla varustettua, että nyt on epäonnen vuoro. Kuka filosofi se väittikään, että onnella ei ole kiintiötä. Pitänee uskoa häntä! Istukka vauvalla on kohdunsuulla ja toivon, että se siirtyy, jottei tule verenvuotoja ja muuta horroria loppuraskaudessa. Ja saa synnyttää alateitse!
Kesäterveisin, parantumaton pohdiskelija Kisukatti rv 16 tasan
Hippuskainen,vai kuka se nyt olikaan,joka kyseli autosta. Meillä on renault megane scenic(mitenköhän kirjoitetaan?),sinne mahtuu jotenkuten kolme istunta takapenkille,mutta turvavöiden kiinnitys on kyllä todella hankalaa ja aikaa vievää touhua,koska istuinten väliin ei jää tilaa yhtään. Meillä myös siellä sitten turvakaukalo,turvaistuin ja korokeistuin. Siellä on myös kaksi penkkiä takapenkin takana,mutta sitten ei ole juurikaan takakoppatilaa. Yhden penkin jos laittaa taakse,niin mahtuu vielä rattaatkin kyytiin. Siihen saa myös yhden turvaistuimen eteen,koska turvatyynyn saa napista painamalla pois päältä,mutta uskaltaako siihen nappiin luottaa??? Onko kellään kokemusta siitä,tunnetteko ketään joka olisi luottanut tuohon nappiin ja laittanut turvakaukalon etupenkille?
Rattaita olen minäkin miettinyt kovasti. Meillä on vain tuollaiset yhdistelmä vaunut/rattaat,kaksostenrattaita ei ole lainkaan. Kovasti mietin,että pärjätäänkö ilman kaksostenrattaita,vauvan ja keskimmäisen ikäeroksi tulee 1v7kk,niin että kyllä se kulkeminen aika hankalaa varmaan on,jos ei saa keskimmäistä rattaisiin,tuo meidän 3,5 vuotiaskin on aika vilkas tapaus. Pelkään vaan,että ne kaksostenrattaat jää aika vähälle käytölle ja ovat kuitenkin aika kalliita.
Omassa voinnissa ei ole mitään muutosta,päätä särkee silloin tällöin ja liikkeet ei tunnu...huoh...
terv. Himpula rv17+0
Voi vitja! Kirjotin varmaan puoli tuntia viestiä tänne ja sit netti tilttas! Että nyt sitten alusta. Ihan en jaksa kaikkea nyt uudestaan kirjoitella.
Juhannus meni ihan mukavasti. Tosin nyt on kurkku kipeänä ja pojalla pientä flunssan poikasta.
Nimimerkin taustoja joku kyseli. Omasta nimestäni tuon väänsin. Mielikuvitusta ei riittänyt pidemmälle. Autosta: tosin meillä ei ole kolmea lasta, vasta yksi ja toinen tulossa, mutta uskaltudun kuitenkin vastaamaan. Siis auto on Opel Zafira elikkäs semmoinen 7-hengen tila-auto. Hommattiin se esikoista odotettaessa ja hyvä on ollut. Tiukkaa siinäkin kyllä kolme turvaistuinta on saada vierekkäin, mutta on siellä kaksi penkki vielä takana (vaikkei vielä ole tarvittukaan), joten ei ihan heti tila lopu kesken. Eteen ei saa laittaa turvaistuinta airbagin takia. Mitäs muuta. Ai niin, aleostoksilla en ole vielä käynyt. Pieni likviditeettikapeikko tällä hetkellä, joten paljon ei ole shoppailuvaraa. Mutta olisi ihana käydä edes katselemassa äippävaatteita.
ON: Tuntuu, ettei vatsa kasva yhtään. Se pullahti ulos kyllä jo varmaan rv. 10, mutta sen jälkeen ei juuri muutosta ole ollut. Yhdet äitiysfarkut on hyvät, muut on vielä vähän isoja. Liikkeitä en ole juurikaan tuntenut. Huomenna neuvola, rakenneultra heinäkuun puolivälissä. Nyt alkaa tää istuminen kolottaa kankkua sen verran, että on pakko nousta ylös. Toivottavasti tää viesti nyt tulee. Mä en ala mitään, jos tää taas tökkii!!!
Marianni rv.15+4
Ja mulle iski silmätulehdus eilen illalla, nyt on sitten silmät kuin särjellä ja raveihin ajattelin lähteä töiden jälkeen.
Mulla tuntuu liikkeet jo tosi hyvin, useita potkuja sarjoina ja monta kertaa päivässä, itsekseni sitten hymyilen :)
Auton vaihto olisi meilläkin edessä. Mulla on kaksi VW:a GOlf Variant ja Transporteri, jonka ostin tammikuussa hevoskopin vetoa varten. Se olisi todella hyvä auto, mutta mahtuu vain 3 henkilöä kyytiin, joten eipä mahtuisi edes lapset yhtäaikaa, saati mies sitten. Tarkoituksena olisi saada nuo myytyä syksyllä ja laittaa sellainen, johon mahtuu koko porukka (koiratkin) ja pystyisi sitä traileria vetämään. Eli kyseeseen tulee lähinnä maasturit.
Haaveena on ollut laittaa Chevrolet Suburban, mutta nykyinen mies ei oikein autojen rassuusta perusta, joten tulisi kalliit remontit.
Muutenhan sitä ajelisi tuolla Golfilla, mukavasti tilaa jne, mutta tuo hevosurheilu helpottuu huimasti, kun on oma kalusto, eikä tarvitse lainailla toisilta. PItäisi vielä se kuljetuskoppikin ostaa... Suunnitelin jo, että asuntolainaa sen verran reilummin kysyisin, että saa tuon puolen kuntoon samalla. Löytyisi nyt edes se mieluisa talo.
Lapset lähti juhannuksena isänsä luokse toiselle puolen Suomea ja tuntuu, että talossa on aivan liian hiljaista eikä mitään tekemistä :(
No, pääsempähän lenkille aamuisin ja ens viikolla alkaa heinän teko, jos poutaa piisaa. Tammatkin ovat vielä ainakin tämän viikon astutusreissulla, joten ei ole niidenkään kans touhuamista.
Vesikoira-pentele oli eilen raapinut kaksi ovea säröille, kun jätin sateen takia sisälle, enkä laittanut häkkiin. Manasin, että saa tästä lähtien talvipakkasillakin olla häkissä!
Marzi 17+0
Ensin unohdan alottaa pinon ja sitten alotan pinon omaan kirjotuksen...
No mutta tässä siis aamunavaukseni:
Huomenia!
Taas tuli luettua myöhään, lomaa odotellessa;-)
Työpäiviä tämän jälkeen kolme, jes!
Vaihdettiin eilen sitten autokin isompaan, kun tää meidän sortinsakki mahdu mihinkään pienempään...Saas nähdä kuinka tämää mamma ajelee tuolla, auto on iso...Parkkihallit jätän alkuun ainakin väliin suosiolla etten tuki koko liikennettä;-D
Joku oli löytänyt äippävaatteitakin alesta, Sellossa ei sunnuntaina ollut:-( Huonosti kokoja muutenkin joka putiikissa. Ostin ensviikon Kreikan matkaa varten muutaman isokokoisen, ei mammavaatteen, kun pakko oli, omat vaatteet ei enää mahdu.Mahasta kiristää, eikä viitsi viritellä nappeja kuminauhoilla, kun repsottaa kuitenkin. Alesta löysin vain lapsille vaatteita, pojalle en muuta kuin shortsit, poikien vaatteitakin oli huonosti, tytöille olisi saanut vaikka mitä!
Liikkeitä taas odottelen..Muutamia kunnollisia tuntunut juhannuksena, sen jälkeen ei taas ole kerinnyt istuskelemaan, no jokunen viikko vielä ja jos kaikki sujuu hyvin, niin sitten kyllä tuntuu ;-)
Ponnari ja itu 15+4