100 cm pitkän lapsen paino?
Millä haitarilla pitäisi olla, että olisi normaali?
Kommentit (48)
Ja aina on omalla käyrällään kasvanut hyvin.
Sillä oma 90-senttinen isäntämallinen lapseni (ei siis pyöreä, vaan rotevahko) painaa 13 kg ja pari vuotta vanhempi hoikkeliini on 110cm ja 17 kg.
Haarukoimalla saadaan siis hoikan 100-senttisen keskivertolapsen paino :)
Vierailija:
Haarukoimalla saadaan siis hoikan 100-senttisen keskivertolapsen paino :)
On sopusuhtainen, ja mielestäni paino kulkikin suunnilleen nollakäyrällä. Ainoastaan todella hentoisen naapurintytön vierellä lapseni näyttää tanakalta.
en pidä lasta lihavana - enkä kyllä laihanakaan.
Syö hyvin, liikkuu koko ajan, ja reisissä on jytyä! On tosi vahva myös nostamaan kaikkea painavaa.
Kaverin lapsi, poika myös ja ikää saman verran, painaa reilu 16kg ja pituutta arviolta 5cm enemmän. Toisen kaverin pian 4v poika painaa vasta 13kg, mutta on tosi laiha, pituus pari senttiä enemmän.
Itse arvioisin siis, että se normaalipaino on siinä 15-16kg tuntumassa.
Sairaslapsi . comin sivuilla poikien painossa 3v/4v on
pieni 12,7kg / 14,5kg
keskikokoinen 15,4kg / 17,3kg
suuri 19kg / 21,4kg
Eli jos arviolta 100cm on lähempänä 4v niin voisi ajatella, että 17,5kg ei ole vielä kovin paljon.
Vierailija:
Lisäksi en luota siihen että poitsu osaa itse sanoa koska on syönyt tarpeeksi, usein " pakotan" syömään lautasen tyhjäksi.
Älä koskaan pakota lasta syömään lautasta tyhjäksi. Lapsi kyllä tietää milloin on kylläinen. Ja syö sitten seuraavalla kerralla enemmän. Meillä kun sanoo olevansa täynnä niin sitä uskotaan. Seuraavan kerran saa ruokaa seuraavana ruoka-aikana. Ja hyvin on kasvanut ja paino lisääntynyt. Ei noilla mitoilla kannata tuputtaa. Itse meinasin sortua siihen aluksi, mutta sitten tajusin olevani täysin typerä. Jos lapsen paino on sopiva tai liikaa, niin silloin ei tuputeta.
Pohjaksi vielä, että olen itse reilusti ylipainoinen (BMI n. 40). Kouluiästä asti tapellut ylipainon kanssa ja sitä vain tulee ja tulee lisää. Itse en osaa lopettaa, koska on pakotettu ja käsketty syömään lautanen tyhjäksi. Syön myös lapsen " tähteet" vaikka siitä yritän päästä eroon. Oma kasvatukseni on siis ollut " ruokaa ei jätetä" . Herkkujakin on tullut syötyä vaikka kuinka. Lapseltanikaan en niitä kiellä, mutta yritän kasvattaa hänet niin, ettei hänelle tule äidin paino-ongelmia. Myös meillä suku on ylipainoista.
Kannustan lastani myös liikkumaan, vaikka itse en jaksa (vielä?). Hyvänä esimerkkinä viime kesänä lapseni totesi isälleen metsälenkille mennessä, että " isi mennään tätä helppoa reittiä, että äitikin jaksaa" . Yritän itse laihduttaa ja muuttaa tapojani, jotta oikeasti jaksaisin lapseni kanssa.
On toki rauhallisia lapsia ja villejä lapsia. Omani on jälkimmäinen tapaus, mutta kyllä ne rauhallisetkin lapset liikkuvat.
Myös siihen rasvattomaan maitoon - lapsi juo sitä mitä annetaan. Meillä " jouduttiin" lapsen pienenä ollessa maidottamalle ruokavaliolle laktoosiepäilyn vuoksi ja lapsi joi kalsiummehua. Ku epäily poistui, on " väkisin" unohdettu mehu (huonoksi hampaille) ja annettu enimmäkseen maitoa (ja rasvatonta), kyllä lapsi tottuu, mutta ei tietenkään heti ja jos annetaan muuta niin ei totukaan. Meillä koulutetaan nyt mummoa, kun jos lapsi ei syö sitä ruokaa mitä on, niin mummo alkaa kysellä " ottaisitko sitä tai tätä" ja lopulta pöydässä on kolmea, neljää sorttia sitä ja tätä, joista kaikista on näykkäisty eikä mitään syöty. Jos lapsi ei syö sitä mitä on tarjoilla, hänen ei ole nälkä. Suomalainen lapsi ei varmasti kuole normaalissa perheessä nälkään.
Ulkoilemme 2-3 kertaa päivässä, jolloin pelataan palloa, juostaan toisten lasten kanssa, keinutaan jne. Tyttö on aktiivinen, mutta rauhoittuu sisälle tullessa, kun on saanut ulkona purkaa energiansa.
On edesvastuutonta aiheuttaa lapselle elinikäinen lihavuus jo taaperoiässä. Terveellinen ruokavalio on hyvin helppo toteuttaa, edes lapsen lautaselle.
Tottakai lapsikin lihoaa jos tarjolla on samat eväät kuin ylipainoisilla vanhemmilla, vain olut ja siideri puuttuu.
Ap:lla on siis 3,5-vuotias tyttö 100 cm ja 17,5 kg. Se ei ole vastauksista päätellen vielä kauhean paljon, mutta selvästi enemmän kuitenkin kuin suurimmalla osalla vastanneista. Nyt on kamala morkkis, kun uskon itse aiheuttaneeni lapsen painon nousun. Tykkäämme herkutella jälkkäreillä, mutta aina on ensin syötävä lautanen tyhjäksi. Olen siis ihan itse tuputtanut ruokaa. Minulla ja miehelläni ei ole paino-ongelmaa (oma painoindeksi alle 21) mutta miehen suvussa on paljon huomattavan ylipainoisia ihmisiä. Eipä taida olla nyt muuta keinoa kuin luopua herkkupaloista itsekin ja ottaa lautasmalli käyttöön.
Tietääkö kukaan, miten lasten BMI (vai mikä se nyt olikaan) lasketaan?
ap
Vierailija:
Puolessa vuodessa lapselle on tullut kaksi kiloa, mikä on kai aika paljon. Sitä vain mietin, että onko tässä jo huolestuttavasta painon noususta kyse.ap
Omat lapseni ovat kaikki hoikkia ja olleet siinä 12-14kg kaikki 100cm pituisina. Nyt 105cm tyttäreni on 15kg, mutta ei ole mikään luuranko, vaan liikunnallinen, terve tyttö. Hoikka tietysti!
Vierailija:
lautasmallia ei voida toteuttaa joka aterialla kun reissaamme päivittäin kerhoihin (ei kesällä), kylään jne. Silloin minulla on mukana Muksun ateria tai makaronilaatikkoa tms.
Lautasmallia voi tasan tarkkaan toteuttaa myös kerhossa tai kylässä. Otat kurkkua tai porkkanaa suikaleina pakasterasiaan/-pussiin tai tomaattia lohkottuna tai jotain hedelmää varsinaisen ruuan lisäksi mukaan. Annat lapselle ensin vain kasviksia/hedelmää ja sitten lämpimän ruuan.
Rasvatonta maitoa lapsi oppii juomaan, kun muuta ei tarjota.
Minusta kuulostat, anteeksi vaan, saamattomalta ja omia virheitäsi kehnosti puolustelevalta. Älä siirrä omia paino-ongelmiasi lapsellesi, hänhän on vasta 3-vuotias, hyvänen aika sentään!
t. reilusti ylipainoinen äiti, jonka lapset ovat hoikkia ja toivottavasti sellaisina pysyvätkin, ainakaan emme pyri ruokavaliolla aiheuttamaan heille ylipaino-ongelmia
" Ai että jos lapsi ei tykkää ruoasta niin ei tarvitse syödä? Ja sitten kuitenkin pakotetaan odottamaan seuraavaa ruokaa? En halua pitää lastani nälässä ja aivot kuitenkin tarvitsevat ravintoa joten en usko noihin _Ei_haittaa_vaikka_jättäisi_aterian_välistä_-juttuihin"
* Kaikkea ruokaa pitää maistaa. En tarjoa lapselle ruoka-aikana sellaista ruokaa, mitä tiedän, ettei hän syö. Eli on tarjoilla normaalia kotiruokaa. Meillä lapsi on onneksi lähes aika kaikkiruokainen eikä ennakkoluuloinen minkään ruoan suhteen. En tarkoittanutkaan, että lasta pidetään nälässä, mutta jos hän syö lautaselta jotakin tms. niin ei pidä pakottaa syömään lautasta tyhjäksi. Jos annat lapsen päättää mitä syödään, niin varmasti pompottaa jatkossa kaikessa, joten jos ei syö niin ei syö. 3-4 tunnin ruokailuväli ei ole mahdoton. Ja voihan sen seuraavan aterian antaa vaikka vähän aikaisemmin.
" Minä taas kannatan enemmän toisia harrastuksia kuten musiikkia."
* En sanonut, etten kannata muita harrastuksia. Kuitenkin kaikki " terveysalan" ihmiset sanovat, että liikunta estää kaikkea mahdollisia sairauksia yms. aikuisiällä. Omista ongelmistani olen huomannut, että se lienee totta. Valitettavasti minua ei ole kehoitettu lapsena liikkumaan vaan syömään ja se näkyy. Meillä lapsi " harrastaa" myös musiikkia ja paljon muita " kehittäviä harrastuksia" oma-aloitteisesti. Tosin 3-vuotiasta on turha laittaa harrastamaan mitään täysipainoisesti, vaan olemaan lapsi.
" Myönnät silti että liikkuessa kuluu enemmän energiaa ->Hoikempi lapsi?"
* Tottakai liikkuessa kuluu enemmän energiaa, jos syö vähemmän kuin kuluttaa - laihtuu. Sehän on perussääntö. Tosin pelkällä liikunnalla ei pysy hoikkana, vaan ruokavalion täytyy olla kunnossa myös.
" Minä en voi/aio pakottaa lasta juomaan jos ei tykkää. Meillä on ruokajuomana yleensä vesi, maitoa juo päikkäreille mennessä, illalla ja varhain aamulla. Useinkaan ei syö aamupalaa, juo maidon ja kun noustaan niin juo tuoremehua. Lounas on sitten jo klo 11.00."
* Eli viitaten ensimmäiseen kommenttiisi - ruoan voi pakottaa syömään, vaikka ei tykkää, mutta juomaan ei voi pakottaa jos ei tykkää - missähän on johdonmukaisuutesi tässä asiassa? Omasta mielestäni kaikkea pitää maistaa ja lasten makutottumus syntyy noin 15 maistamiskerran jälkeen. Sen jälkeen voi uskoa, ettei tykkää. Ei ole pakko tykätä, eikä ole pakko juoda maitoa ollenkaan, mutta en ymmärrä miksi ehdoin tahdoin juotat rasvaista maitoa, jos neuvolakin sinua kehottaa toimenpiteisiin lapsen painon suhteen. Kivat vain lapsellesi kun häntä painon takia kiusataan koulussa jne. Siitäkin on kokemusta itselläni ja muutamalla tutulla lapsella, jotka itkevät kiusaamista kotona, jossa annetaan " pullaa ja herkkuja" ettei olisi enää paha mieli ja kierre jatkuu.
toinen menee -2 käyrällä painon suhde pituuteen ja toinen menee +3,1 käyrällä
lapsilla eri isät
koettakaa kuulkaa saada minut vakuuttumaan, ettei painon keräytyminen olisi perinnöllistä
Jätä heti tuoremehu pois, ihan turhaan annat sitä. Siitä tulee yllättäen paljon kaloreita.
Ja muuten saamasi neuvot ovat hyviä On tosi surullista kun lihavat äidit lihottaa lapsensakin ja sitten syyttää geenejä :( Lasta PITÄÄ kannustaa liikkumaan, huolimatta siitä pitääkö esim. musiikkia tai taidetta tärkeämpänä. Kyllä se lapsi ehtii piirtää, vaikka kävisitte pyörälenkin heittämässä ensin...
Ap:lle: lapsesi ei ole lihava. Pituuskasvu korjaa tuollaista pientä viatonta pyöreyttä, joten jos vähän vähennät herkkuja, niin eiköhän se siitä (jos ylipäätään tarvetta on). Kyllä sun lapsen pitää kesällä jätskiä saada, lihava hän ei missään nimessä ole!
Vierailija:
Vierailija:
Lisäksi en luota siihen että poitsu osaa itse sanoa koska on syönyt tarpeeksi, usein " pakotan" syömään lautasen tyhjäksi.Älä koskaan pakota lasta syömään lautasta tyhjäksi. Lapsi kyllä tietää milloin on kylläinen. Ja syö sitten seuraavalla kerralla enemmän. Meillä kun sanoo olevansa täynnä niin sitä uskotaan. Seuraavan kerran saa ruokaa seuraavana ruoka-aikana. Ja hyvin on kasvanut ja paino lisääntynyt. Ei noilla mitoilla kannata tuputtaa. Itse meinasin sortua siihen aluksi, mutta sitten tajusin olevani täysin typerä. Jos lapsen paino on sopiva tai liikaa, niin silloin ei tuputeta.
***Ai että jos lapsi ei tykkää ruoasta niin ei tarvitse syödä? Ja sitten kuitenkin pakotetaan odottamaan seuraavaa ruokaa? En halua pitää lastani nälässä ja aivot kuitenkin tarvitsevat ravintoa joten en usko noihin _Ei_haittaa_vaikka_jättäisi_aterian_välistä_-juttuihin
Kannustan lastani myös liikkumaan, vaikka itse en jaksa (vielä?). Hyvänä esimerkkinä viime kesänä lapseni totesi isälleen metsälenkille mennessä, että " isi mennään tätä helppoa reittiä, että äitikin jaksaa" . Yritän itse laihduttaa ja muuttaa tapojani, jotta oikeasti jaksaisin lapseni kanssa.
***Minä taas kannatan enemmän toisia harrastuksia kuten musiikkia.
On toki rauhallisia lapsia ja villejä lapsia. Omani on jälkimmäinen tapaus, mutta kyllä ne rauhallisetkin lapset liikkuvat.
***Myönnät silti että liikkuessa kuluu enemmän energiaa ->Hoikempi lapsi?
Myös siihen rasvattomaan maitoon - lapsi juo sitä mitä annetaan. Meillä " jouduttiin" lapsen pienenä ollessa maidottamalle ruokavaliolle laktoosiepäilyn vuoksi ja lapsi joi kalsiummehua. Ku epäily poistui, on " väkisin" unohdettu mehu (huonoksi hampaille) ja annettu enimmäkseen maitoa (ja rasvatonta), kyllä lapsi tottuu, mutta ei tietenkään heti ja jos annetaan muuta niin ei totukaan. Meillä koulutetaan nyt mummoa, kun jos lapsi ei syö sitä ruokaa mitä on, niin mummo alkaa kysellä " ottaisitko sitä tai tätä" ja lopulta pöydässä on kolmea, neljää sorttia sitä ja tätä, joista kaikista on näykkäisty eikä mitään syöty. Jos lapsi ei syö sitä mitä on tarjoilla, hänen ei ole nälkä. Suomalainen lapsi ei varmasti kuole normaalissa perheessä nälkään.
***Minä en voi/aio pakottaa lasta juomaan jos ei tykkää. Meillä on ruokajuomana yleensä vesi, maitoa juo päikkäreille mennessä, illalla ja varhain aamulla. Useinkaan ei syö aamupalaa, juo maidon ja kun noustaan niin juo tuoremehua. Lounas on sitten jo klo 11.00.
***T: Se jonka lapsi on pullukka
Neuvolassa sanoivat tosi sopusuhtaiseksi lapseksi.