Olisko puolipäivähoito hyvä vaihtoehto teistä meidän 4v:lle?
Lapsi on kotihoidossa nuoremman sisaruksen kanssa. Käy kerran viikossa kerhossa ikäistensä kanssa ja 2 kertaa viikossa muskarissa ja perhekerhossa minun ja pikkusisaruksen kanssa. Muskarissa ja perhekerhossa on alle 2v lapsia, esikoinen on ainut 4v. Päivisin puistoissa on lähinnä alle 3v lapsia eikä meidän ystävilläkään ole samanikäisiä lapsia.
Esikoinen on sosiaalisesti melko kömpelö. Ei osaa oikein leikkiä ikäistensä lasten kanssa, arastelee ja vierastelee. Jännittää kerhoa, kun muut lapset ovat tuttuja keskenään (joko naapureita keskenään tai samassa perhepäivähoidossa). Kerran viikossa oleva kerho tuntuu olevan liian harvoin, ei oikein ole sopeutunut sinne. Lapsi ei ole muuten arka tai ujo, aikuisten ja ihan pienten kanssa tulee paremmin juttuun. Taidollisesti on hurjan taitava, osaa monia asioita ja haluaa tehdä paljon itse.
Olisiko teistä järkevää tässä tapauksessa hakea esikoiselle puolipäivähoitopaikkaa, että löytyisi ikätovereita ja leikkikavereita? Päivähoidolle varsinaisesti ei ole tarvetta. Vai mikä olisi teistä paras tapa tukea sosiaalisten taitojen kehittymistä, kun lähialueelta ei vain tunnu löytyvän yli 2v seuraa.
oon kolmevuotiaan pojan laittamassa kahtena päivänä viikossa kerhoon, täällä olis myös vaihtoehtona 3 pv viikossa, jos haluis ja jos kotona oon pienempien kanssa kouluunmenoon asti, jatketaan näin varmaan myöhemminkin, ei siis edes puolipäivä hoitoon missään vaiheessa.
itse olin pienenä hoidossa kotona, mutta lastenhoitajan toimesta ja muistan itselläni olleen vaikeuksia sopeutua eskariin ja kouluun, kun muut osasivat jo enemmän toimia ryhmässä jne, joten ihan "pystymetsästä" en omia lapsiani sinne halua laittaa, mutta tuollaisen olen ajatellut riittävän. (ja käy tanssissa ja muskarissa vielä..)