Käytätkö jo kuukuppia? Se on tainnut yleistyä paljon.
Itsellä on ollut käytössä pari vuotta ja pois en enää antaisi. Aiheesta ei vaan jaksa ruveta puhumaan työpaikan kahvitunnilla, vaikka tekisi mieli kertoa kaikille kuinka kätevä se on. :)
Kommentit (37)
Mutta minua kyllä kanssa hieman mietityttää sen keittäminen ja se että miten sen tilavuus sitten riittää kun on todella runsaat kuukautiset.
Pari ensimmäistä päivää kun menee suurimman tampaxin ja siteen yhdistelmällä ja vaihto vähintään kahden tunnin välein. Muuten on kaikki paikat sutussa. Onneksi sentään ovat hieman pienentyneet synnyttämisen jälkeisistä kuukautisista jolloin oli kyllä pakko olla koko kuukautisten ajan kotona kun ei sitä suttaamista olisi missään muualla olisi voinut huomaamattomasti voinut toteuttaa.
Vasta parien viime menkkojen aikaan olen päässyt kunnolla jyvälle sen laitosta niin ettei falskaa. Joten vaati ainakin mun kohdalla harjoitusta. Mutta loistovehje on.
Tyhjensitkö usein ja mitä oireita ilmeni?
kokoinen aukko. Eli en kuunaan ole kuullut moisesta, mutta kurkkasin googlen kautta ja asia alkoi kiinostamaan. Voiko sitä käyttää synnytyksen jälkeen jälkivuotoon. Se kun kestää taas sen viisi viikkoa...
Tamponit riittävät minulle, käytän vain niitä, myös öisin. Menkkani ovat varsin " normaalit" , eli ei tule paljon vuotoa.
Jotenkin ällöttää ajatus kuukupista, vaikka sinällään en ällöä kuukautisverta tmv. En osaa selittää miksi...
Eihän siinä ole sinänsä ideaa, jos joutuu pitämään sidettä varalta ylivuotojen pelossa.
Kuppi on hankittu joitakin vuosia sitten ja kierukan laitatin viime syksynä. Lääkäri ei osannut (halunnut?) ottaa kantaa kupin käyttöön, joten olen yrittänyt pärjätä ilman sitä. Huonolla menestyksellä tosin, mielelläni ottaisin kupin taas käyttöön :)
Siellä on varmasti tietoa asiasta.
en vaihtaisi pois! olen huomannut että joskus runsaamman vuodon aikana tulee verta pikkareihin, ja pitkään mietin missä syy. sitten tajusin, että sinä aikana kun tyhjensi ja asetin kuppia takaisin paikoilleen, oli jotain hyytymiä ja verta päässyt kulkemaan jo alaspäin, ja ikäänkuin kupin ohi, ja nykyään on melkein pakko pesaista bideesuihkulla kupin vaihdon yhteydessä sinä yhtenä runsaampana päivänä. ei kyllä ole mikään hurja vaiva verrattuna entiseen läträämiseen tamponien ja siteiden kanssa :D
En ole koskaan voinut sietää siteitä ja tamponin käyttökin oli jotenkin epämukavaa, mutta kuppi on hyvä.
käytän ja olen erittäin tyytyväinen käyttäjä, myös monet ystäväni ovat alkaneet käyttää kuppia :)
Kesti aika kauan, noin puoli vuotta oppia luonteva, mukava käyttö, mutta sen jälkeen olen ollut äärimmäisen tyytyväinen omaan Diva-kuppiini. :) Minullakin on useita ystäviä, joilla on kuppi. Tuntuu niin kaukaiselta se aika, kun joutui kantamaan kotiinsa muovijätettä siteiden muodossa kuukaudesta toiseen, maksamaan itsensä niistä kipeäksi ja muistamaan vessan roskiksen tyhjentämisen tarpeeksi usein... Nyt en useimmiten muistakaan kuukautisiani, vaikka minullakin varsin runsas vuoto. :D
En osaa ajatellakaan enää käyttäväni mitään muuta. Ja mitään lisäsuojaa en tarvitse. Olo on varmempi kuin tamponin tai siteen kanssa koskaan. :) Alkuajat olivat hieman hankalia, mutta opin käytön muutamassa kuukaudessa. Nyt kaikki sujuu loistavasti.
Tai raskauksien välissä olen käyttänyt, juuri nyt ei ole tarvetta. Kuppi on erinomainen nimenomaan yöllä, ei tarvita enää märkiä, vuotavia siteitä, vaan voi nukkua vaikka alasti. Tamponit kuivattavat emättimen limakalvoja, kupin kanssa ei ole sitä ongelmaa.
Kunhan kupin oppii asentamaan oikein (tarpeeksi syvälle ainakin minun kohdallani), sen ei pitäisi tuntua eikä falskata. Parit kuukautiset harjoittelin niin alkoi sujua.
Olen varsinkin mammapiireissä mainostanut kuppia, muille tuttaville sen kehuminen on hankalampaa. Jos kuukautiset jostain syystä tulevat puheeksi, niin pidän kyllä ylistyspuheen kupin puolesta :o)
sitten laitoin h-kierukan ja menkat loppuivat siihen.
mutta mitä ehdin kuppia käyttää vakuutti minut kyllä täysin! minusta kuppi oli helppo asettaa paikoilleen heti alusta lähtien, harjoittelin ensiksi asettamista ennen menkkoja niin ei ollut yhtään sottaista touhua. tosi ihana kun ei tunnu missään ja voi pitää yölläkin toisin kuin tamponia (inhoan siteitä).
minulla oli kohtuuniukat menkat mutta en ymmärrä miksei kuukuppi sopisi sellaisellekin jolla on runsaat kuukautiset! voihan sitä kuppiakin tyhjentää tarpeen mukaan. itselläni riitti tyhjennys 2x päivässä mutta jos joutuu sidettä vaihtamaan 2h välein niin samalla vaivalla voi tyhjentää kupinkin vaikka 2h välein. kun homman oppii niin laitto ei oikeasti ole sen kummempi juttu kuin tamponin laitto ja itse asiassa sileä kuppi on mielestäni helpompi laittaa kuin karheapintainen tamponi.
ja kupin plussia on myös se, että kuukautissuoja on aina valmiina. ei tarvitse huomata menkkojen alkaneen päivää liian aikaisin ja tamponien olevan taas ihan loppu... töissäkin on helpompi kun voi vaan mennä vessaan ja tyhjentää kuppi eikä tarvitse aina käydä ensiksi laukkua rapistelemassa.
Tyhjensin aika usein 4 tunnin välein ja huuhtelin ihan ohjeiden mukaan. Aina kupin laiton jälkeen n. puolen tunnin kuluttua tuli tosi hurjan huono olo, oksetti ja silmissä " välkehti" ...
enkä enää muuhun vaihtaisi, ei tunnu missään ja tosi harvoin tarvitsee tyhjentää