Kaveri kastoi lapsensa samannimiseksi kuin lapseni - 1-kirjaimen erolla.
Molemmat etunimet etunimen viimeistä kirjainta lukuunottamatta täysin samat. :( Ei tietenkään saisi, mutta kyllä minua suututtaa.
Kommentit (40)
On meitäkin suvussa 3kpl Annaa ja arvatkaa monta kaveria samalla nimellä? Ei tulisi mieleenikään vaahdota nimistä' ! Jokainen antaa lapselleen sen nimen, minkä haluaa Eikä kukaan varmastikkaan kasta lastaan samannimiseksi VAIN JONKUN KIUSAN TAKIA!
HERÄTKÄÄ IDIOOTIT!
niin kyllä se pahalta tuntui kun se kaikkein kaunein tytön nimi meni sitten lapsen serkulle, mutta elämä on.
edelleen ihan viisas, mutta nimiasioissa ehkä vähän sitten " outo"
Sanoin aina että jos saan pojan niin siitä tulee Romeo, no, sain pojan ja niin sai eräs kaverikin. Minun pojasta tuli Romeo ja hänen poikansa kastettiin viikon päästä samalle nimelle. Täysin samalle nimelle, siis koko nimi. Ei tuntunut missään. Ja hän kyllä tiesi tämän meidän nimen. Otin ihan kohteliaisuutena että sama nimi kuulosti hänestä yhtä hyvältä kuin minusta :)
Vierailija:
Sanoin aina että jos saan pojan niin siitä tulee Romeo, no, sain pojan ja niin sai eräs kaverikin. Minun pojasta tuli Romeo ja hänen poikansa kastettiin viikon päästä samalle nimelle. Täysin samalle nimelle, siis koko nimi. Ei tuntunut missään. Ja hän kyllä tiesi tämän meidän nimen. Otin ihan kohteliaisuutena että sama nimi kuulosti hänestä yhtä hyvältä kuin minusta :)
Kun kuitenkin teidät tuntien ei kyse ole mistään oikeista harvinaisuuksista, vaan Emmoista, Roosista ja se sellaisista.
Tosi ärsyttävää tuollainen panttaaminen.
Vierailija:
Tiesivät oikein hyvin lapseni toisesta nimestä, muuten se tuskin heille olisi edes tullut mieleen. Kuten sanottu tiedän ettei saisi tällaisesta asiasta valittaa, mutta suututtaa kuitenkin.Mietittiin tätä nimeä kauan ja etsittiin nimenomaan toiseksi nimeksi jotain harvinaisempaa ja löydettiin sattumalta kaunis nimi, joka on ollut molempien jo edesmenneillä sukulaisilla. (isoisoisoisoäidilläni ja miehen suvusta löytyi vielä kauempaa historiasta) Tällä nimellä oli kaunis tarina meidän lapselle kerrottavaksi, nyt nimen hohto tuntuu menevän kun kaverin lapsi sai tismalleen saman. :( Kaimoilla on ikäeroa 4v, mutta kaverillani on samanikäinen lapsi kuin omani ja ovat bestiksiä.
Eniten suututtaa se ettei kaveri voinut edes etukäteen sanoa että aikovat nimetä meidän lapsen mukaan tämän oman kakkosensa. Sitten vasta ristiäisten jälkeen (ei päästy ristiäisiin, kun oli lakkiaiset samana päivänä) uskaltautui kertomaan.
Anna kun arvaan. Olisiko Alexandra tai Matilda?
vielä nyt, niin en halua pilata välejä kaveriin tämän takia. Nielen kiukkuni ja purnaan täällä asiasta. Etunimi on yleisempi, mutta tokanimi on sitten todella harvinainen nykyaikana. Tämän vuoden puolella ei ole muita samalla nimellä kastettuja kuin kaverini lapsi. Viime vuonna näkyy olleen 2kpl.
Vierailija:
Kun kuitenkin teidät tuntien ei kyse ole mistään oikeista harvinaisuuksista, vaan Emmoista, Roosista ja se sellaisista.Tosi ärsyttävää tuollainen panttaaminen.
Ja samalla paljastaa nimenkin täällä.
Todennäköisesti tämä asia kuitenkin pilaa välinne lopullisesti, etkä pääse siitä yli.
Vierailija:
Ja samalla paljastaa nimenkin täällä.Todennäköisesti tämä asia kuitenkin pilaa välinne lopullisesti, etkä pääse siitä yli.
Ei mitään masuasukkeja tai matkustajia, vaan ihan reilusti " Emma tai Juho" . Eipä ole sitten tullut epäselvyyksiä, eikä syytetä kopioinnista. Kaveri sai oman lapsensa hiukan ennen, kuin meille syntyi toinen lapsi. Hän tiesi nimiaikeistamme ja antoi lapselleen saman nimen kuin me olimme suunnitelleet. Ristiäisten jälkeen kysyi, mitä me nyt laitamme nimeksi, kun " hän oli vienyt meiltä nimen" . Öööh, tämä on Suomi ja mitään suojeltuja etunimiä ei ole olemassakaan. Lapsillamme on samat nimet.
Meidän tytöllä on tosi harvinainen toinen nimi, samannimisiä on kautta aikojen vain 12 kappaletta. Jos joku kaverini antaisi sen nimen omalle lapselleen toiseksi nimeksi, sekin olisi jo aika säälittävää. Puhumattakaan sitten siitä, että etunimikin olisi melkein sama (vrt. Julia - Julie).
En yleensäkään arvosta ihmisissä sitä, että matkitaan muita. Omaa mielikuvistusta voi jokainen käyttää, ei nimiäkään ole pakko napsia lähipiiristä. Eri asia jos kyseessä olisi joku Emma, Jasmin tai Neea, joita on joka nurkalla, mutta harvinaisten nimien kohdalla tietää tasan tarkkaan että ko. henkilö on ottanut omalle lapselleen saman nimen kuin kaverin lapsella on, kun ei itse säälittävyydessään osaa keksiä edes nimeä omalle lapselleen.
Meidän lähipiirissä on yksi nimi, joka on hieman samantyylinen kuin oman lapseni nimi. Vrt. Merete - Melene. Hänen äitinsä kysyi, mitä mieltä olen, jos he antavat lapselle nimen, joka on lähellä oman lapseni nimeä. Sanoin, että kaikin mokomin, kyseessä on kuitenkin aivan eri nimi. Mielestäni ap:n kaverikin olisi voinut suoraan kysyä, mitä mieltä ap on jos he antaisivat lapselleen käytännössä saman nimen kuin tämän lapsella on.
Viimeistään kun ap. mainitsi nuo väestörekisteriluvut.
Vierailija:
Ei mitään masuasukkeja tai matkustajia, vaan ihan reilusti " Emma tai Juho" . Eipä ole sitten tullut epäselvyyksiä, eikä syytetä kopioinnista. Kaveri sai oman lapsensa hiukan ennen, kuin meille syntyi toinen lapsi. Hän tiesi nimiaikeistamme ja antoi lapselleen saman nimen kuin me olimme suunnitelleet. Ristiäisten jälkeen kysyi, mitä me nyt laitamme nimeksi, kun " hän oli vienyt meiltä nimen" . Öööh, tämä on Suomi ja mitään suojeltuja etunimiä ei ole olemassakaan. Lapsillamme on samat nimet.
Minuakin ärsytti odottaessani pikkukakkosta, kun lapseton tuttava julisti aikoivansa antaa sitten tulevaisuudessa saman nimen, kuin itsekin olin ajatellut antaa kakkoselle. Ei siinä mitään, annoin sen nimen minkä halusin.
On aivan sama, vaikka puoli sukua/tuttavapiiriä olisi antanut lapselleen sen nimen. Olen tästä nimestä monille puhunut, eli periaatteessa aika monikin voisi sen " varastaa" , mutta sillä ei ole minulle merkitystä. Toki hieman voisi harmittaa, mutta missään nimessä se ei estäisi minua antamasta sitä nimeä!:)
Sama juttu pojan nimissä, olen jo vuosikaudet tiennyt mitä haluan antaa 2. ja 3. nimeksi (tulevat molemmat suvusta), mies saa sitten päättää 1. nimen aivan vapaasti, ei haittaa vaikka jollakin tutulla sama nimi olisi (tosin muutaman inhokki nimen olen rajannut vaihtoehdoista pois, tyyliin Yrjö, eli tuskin mieskään niistä innostuisi;)
Jos joku vielä kahdenkymmenen vuoden päästä on katkera jostain nimen " varastamisesta" niin olkoon, on meilläkin perusteet millä nimi on valittu.
antoi pojalleen esikoisemme nimen, mikä ei hirveästi kummastutanut, sillä ei ole mikään huippuharvinainen nimi (hyvä ja kaunis nimi tietenkin...). Alakerran naapuri sitten antoi lapselleen kuopuksemme nimen toisin kirjoitettuna ja tällöin kyllä olin havaitsevinani pienoista punastumista, kun nimeä kysyin... Kuopuksemme nimi on uniikki, eikä oikea kirjoitusasukaan ole pääteltävissä ääntämyksestä.
Naureskelin miehelleni, että ei meidän poikia naapurustossa ainakaan kauheasti inhota, kun nimensä kelpaavat muillekin!
Tiedän muuten tytön joka on ella esmeralda karoliina, joku kun viittasi nimeen aikaisemmin :)
Säälittävyyden huippu on se, ettei edes omalle lapselleen osaa keksiä nimeä, vaan sekin pitää kopsata muualta.
Vierailija:
Jos joku vielä kahdenkymmenen vuoden päästä on katkera jostain nimen " varastamisesta" niin olkoon, on meilläkin perusteet millä nimi on valittu.
Ihastuin hänen nimeensä jo tutustuessamme ja sanoin hänelle, että hänellä on kaunis nimi ja jos joskus saan tytön, annan varmasti hänelle sen nimen.
Vuosia myöhemmin tapasimme uudelleen ja oli erittäin otettu, että olin nimennyt lapseni hänen kaimakseen.
Sorry vaan, mutta et tunnu olevan ihan viisas :p
Vierailija: