Mikä kiire niillä kiinteillä on?????!!!???
Halusinpa ihan vaan ruveta kysäisemään, että minkä takia teistä suurin osa aloittaa kiinteitten antamisen jo noin 3-4kk:n ikäisenä? Suositus kun kuitenkin on se 6kk:n täysiimettäminen.
Minusta jotenkin tuntuu, että se kiinteitten antaminen on jotenkin äideille tärkeämpää kuin niille vauvoille, sillä ihan varmasta suurin osa vauvoista pärjäisi paljon kauemmin imetyksellä. Ei kai siitä parista lusikasta porkkanaa niin paljon energiaa saa ;-)
Sitä paitsi allergiariski on suuri, jos liian aikaisin aloittaa. Minkähän takia lähes kaikilla suomalaisilla lapsilla on jos jonkinlaista allergiaa, ja muualla Euroopassa lapset on aikalailla terveitä.
Perustelkaahan, minkä takia kiinteitä pitäis jo noin aikaisin (3-4kk) aloittaa!
karoli ja " helmivauva" Sini *31.01.2007
Kommentit (38)
Enpä nyt tiedä, onko kyseessä suurin osa, mutta syitä voi olla esim.
- jotkut ovat malttamattomia vauvan kehityksen seuraamisessa; kiinteiden aloittaminen on yksi askel eteenpäin
- on kiva katsoa, miten vauva tutkiskelee uusia makuja
- jotkut toivovat pidempiä yöunia
- joillakin on epävarmuutta maidon riittävyydestä (vauvan kasvu on ehkä tilapäisesti notkahtanut, kun vauva vielä hakee omia kasvukanaviaan)
- ajatellaan, että ennenkin on syötetty kiinteitä jo 2-3 -kuisille eikä siitä mitään haittaa ollut ainakaan kummin kaimalle
- vauva voi oikeasti tarvita tuhdimpaa ruokaa tai totutella kiinteisiin tavanomaista nopeammin
On hyvä muistaa, että joku saattaa täällä kysyä neuvoja kiinteiden aloittamisesta haluamatta kertoa koko elämäntarinaansa. Itse olen todennut, että jos kerron kiinteiden aloittamisesta silloin 4-kuiselle esikoisellemme, kannattaa mainita perustelut (keskosuus, pieni syntymäpaino viikkoihin nähden, anemia), kysyttiin niitä tai ei, koska muuten ketjuun ilmaantuu ihmettelyjä, miksi ihmeessä kukaan haluaisi aloittaa kiinteät ennen 6 kuukautta. Aikaisempaa kiinteiden aloitusta tunnutaan paheksuttavan välillä kohtuuttomasti.
Toista lastamme olen saanut täysimettää puolivuotiaaksi. Mun mielestäni se on ollut ihanan vaivatonta - eikä onneksi ole tarvinnut stressata kasvusta tai siitä, alkavatko kiinteät upota tarpeeksi nopeasti.
Ei kaikilla äideillä onnistu, syystä tai toisesta, tuo kuuden kuukauden täysimetys, niin hienoa kuin se olisikin, jos onnistuisi.
Neuvolaa voinee " syyttää" tässä asiassa paljosta, sillä imetystietous tuntuu siellä olevan paikoin aika heikkoa, ja jos ei äiti muualta tietoa hae/saa niin heikoilla jäillä ollaan...
Tyttö oksensi kaiken pois, ei selvästikään ollut valmis. Odotettiin kuukausi ja 5kk iässä aloin uudestaan antamaan kiinteitä. Pikku hiljaa oppi syömään, niin että 6kk iässä söi yhden purkillisen päivässä.
Minun syyni olivat tässä: Vauva kasvoi hyvin rintamaidolla, pulloa ei huolinut, nukkui yön 21-9 yhdellä syötöllä klo 4. Halusin silti opettaa hänet kiinteille jotta siinä vaiheessa kun tissimaito ei riitä pitämään nälkää, tyttö osaa jo syödä kiinteää. Olen niin monta kaverin vauvaa nähnyt, jotka aloittavat kiinteät 6kk iässä, ja ne alkavat maistua vasta 8-9kk iässä. Siinä vaiheessa yöt ovat olleet yhtä syömistä, ja äidit aivan poikki. Tämä suurin syyni.
Toinen syy tosiaan se, että saisin itsekin joskus mennä jonnekin ilman vauvaa. Olipa muuten ihanaa mennä ekaa kertaa shoppailemaan illaksi vauvan 6kk jäädessä kotiin isänsä kanssa!Olkootkin että vauva-aika on lyhyt, haluan silti joskus tehdä jotain ilman vauvaa. Ehkä se sitten on itsekästä...Sanoisin että se, joka sanoo sitä itsekkyydeksi, on kateellinen siitä että joku muu voi joskus olla hetken ilman vauvaa.
Mitähän vielä... eipä taida tulla enempää syitä mieleen.
Syitä kiinteiden aloittamiselle voi olla monia ja jokainen äiti puntaroi oman lapsensa kohalla, koska niiden aloittamisen aika on sopiva. Tästähän on aina hyvä keskustella neuvolassa ja jos terveydenhoitaja sekä äiti ovat sitä mieltä, että kiinteiden aloittaminen on suotavaa, asia lienee ok?
Minä aloitin kiinteät 4,5kk iässä, koska vauva söi rintaa tunnin/puolentoista välein 24/7. Kaikkei yritin, jotta maitoni riittäisi, mutta se ei riittänyt ja aloitin rintamaidon ohella antamaan kiinteitä. Puntarissa oli oma jaksamiseni ja neuvolassa juteltuani asiasta päädyimme tähän ratkaisuun. Imetysväli pidentyi 2-3 tuntiin ja vauva oli tyytyväisempi. Itse sain tehtyä muutakin (mm. oltua esikoisenkin kanssa) kuin imettää- ennen sitä 4kk aikani oli mennyt käytännössä sohvalla istuessa vauva tississä kiinni. Imetystä en silti lopettanut siihen vielä pitkään aikaan.
6kk täysimetyssuositus on hyvä, mutta tässäkin asiassa tulisi käyttää maalaisjärkeä. Toisilla maito riittää ja vauva kasvaa hyvin ja on tyytyväinen- meillä näin ei ollut. Mitä muutakaan vaihtoehtoa tälläisessä tilanteessa kun ei ole.
Itse asiassa, meidän sukupolvi (70-lukulaiset) ovat terveempiä ja vähemmän allergisia kuin nykylapset. Ja meidän aikana kiinteitä aloiteltiin jo 3kk iässä, aiemminkin. Nykyään allergiathan ovat oikea vitsaus, niitä esiintyy paljon enemmän, vaikka kiinteiden aloitusikää on koko ajan myöhennetty.
Mistä olet lukenut, että Euroopassa olisi vähemmän allergioita lapsilla? Ainakin oman tietämykseni mukaan Ranskassa ja briteissä sekä Italiassa, Espanjassa jne, imetys ei ole ollenkaan suosittua- vain joka toinen saa mm. Englannissa rintamaitoa. Allergiatilastoja näistä maista ei ole, mutta kyllä meillä Suomessa imetysasiat ovat ihan hyvällä mallilla. Pohjoismaihin verrattuna olemme toki jäljessä tässäkin asiassa...
Moni vauva alkaa kiinnostua ruuasta 4kk iässä- katsotaan, kun äiti syö ja mitä hän syö. Oma nyrkki/lelut ovat koko ajan suussa. Onhan sanottu, että tämä aika on suun motoriikan kannalta otollisin aika kiinteiden aloittamiselle ja tässä vaiheessa se sujuukin paremmin kuin 6kk iässä.
Anyways, meitä on moneen junaan ja jokainen tekee ratkaisunsa. Pienin paha on mielestäni se, että aloittaa ne kiinteät 4kk iässä. Kun maailmassa on tuhansia ja taas tuhansia äitejä, jotka polttavat, juovta, käyttävät huumeita jne odottaessaa ja imettäessään, jos nyt ylipäätään imettävät.
Ei vedetä sitä pipoa ihan niin tiukalle tässäkään asiassa, ok? :)
e/e 0706/0504
minusta myös tuntuu, että neuvolan tädit taitaa olla Suomessa varhaisen kiinteitten aloittamisen kannalla, sillä kun pinoja lukiessa on tullut se tunne, että monet äidit sanovat " neuvolan tätiki oli sitä mieltä, että kiinteitä voitas aloitella kun painoo ei oo tullu niin paljoo..."
Ei kai niitä painokäyriäkään pitäis paljoo katella, pääasia että lapsi on tyytyväinen. Onhan niitä hoikkiakin lapsia paljon, eikä niitten täydy silti nälkää näkeä. Minua kuitenkin huvittaa aina se, että kiinteillä muka paino nousisi, sillä eihän niissä vihanneksissa kovin paljon kaloreita ole. Jos paino pitäis saada nousemaan, niin eikö se maidonkorvike ja pullo olis kuitenkin jotenkin järkevämpi vaihtoehto.
Ja joo, kyllä minäkin ilman vauvaani käyn ostoksilla ja harrastuksissa, pari tuntia kun hän kuitenkin ilman tissiäkin tulee mummon tai iskän luona toimeen. Ja jos pidemmille harrastuksille tulee lähtö, niin onhan noita rintapumppujakin olemassa ja korvikkeitakin pystyy antamaan, ennenkuin kiinteillä pitää aloitella.
Minä kuitenkin aina jaksan ihmetellä niitä äitejä, jotka valittaa hirveesti lasten allergioita ja silti ovat sitä mieltä, että kiinteitä voi aloittaa aikasin.
Ja vielä siihen suositusiän siirtymiseen sanoisin sen verran, että kannattais ehkä ajatella miksi? Kai sitä ennenvanhaan lehmänmaitoakin lapsille annettiin, mutta kun tiedot ja taidot on kehittynyt sen verran, että nykyisin tiedetään asiasta enemmän. Ei kai sitä suositusikää ihan turhaan ole tuonne 6kk:een siirretty.
Että semmosta.
Karoli
Hei Elinana:
Minä asun Saksassa ja olen paljon yhteydessä expatriatti-äiteihin monilla puolilla maailmaa ja joskus ollaan puhuttu siitä, että onpa kummaa, että päiväkotien lapsilla ei ole täällä ulkomailla minkäänlaisia allergiota. Meidän esikoisen päiväkodissa yhdellä lapsella on astma ja parilla taitaa olla pähkinäallergia - mutta ei keliakiaa, ei laktoosi-intoleranssia tms., mitkä Suomessa kuitenkin ovat melko yleisiä.
Olet oikeassa siitä, että täällä Keski-Euroopassa täysi-imetysprosentti taitaa olla aika pieni ehkäpä Pohjoismaihin verrattuna, mutta monet imettävät kuitenkin korvikkeen ohella ja jopa töissäkäynnin ohella. Kyllähän niillä korvikkeillakin pääsee aika pitkälle ilman että kiinteitä täytyy aloittaa.
karoli
eroaa keskieurooppalaisista ja sieltä löytyy syy moneen sairauteemme. Olemme aika sisäsiittoinen pieni väestö. Kuitenkin tosiaan 70-luvulla kiinteitä aloitettiin 3kk iässä ja tuon ikäluokan allergiat ovat kyllä varmaan harvinaisempia kuin nykylasten eli kiinteiden syönti on toiminut myös siedätyshoitona.
Itse toivoisin lapsen oppivan syömään kiinteitä kunnolla siihen mennessä kun vanhempainvapaa päättyy, sillä olen palaamassa tuolloin työelämään ja olisi kiva jos lapsi voisi hoidossa aterioida yhdessä muiden kanssa muutoinkin kuin maitopullolla. Nyt vauva on 4+kk ja edelleen täysimetän. Vauvan kiinnostus ruokaan on kuitenkin jo todella suuri: maiskuttaa nähdessään muiden syövän, välillä meinaa alkaa itkeäkin kun näkee ettei itse saa mitään suuhunsa vaikka olisi juuri tätä ennen imetetty. Toistaiseksi ainoa kiinteä mitä vauva syö on lusikka, mutta varmaan jo vähän ennen 6kk ikää aletaan totuttelemaan kiinteisiin makuannoksina.
karoli:
Minä asun Saksassa ja olen paljon yhteydessä expatriatti-äiteihin monilla puolilla maailmaa ja joskus ollaan puhuttu siitä, että onpa kummaa, että päiväkotien lapsilla ei ole täällä ulkomailla minkäänlaisia allergiota. Meidän esikoisen päiväkodissa yhdellä lapsella on astma ja parilla taitaa olla pähkinäallergia - mutta ei keliakiaa, ei laktoosi-intoleranssia tms., mitkä Suomessa kuitenkin ovat melko yleisiä.
Olet oikeassa siitä, että täällä Keski-Euroopassa täysi-imetysprosentti taitaa olla aika pieni ehkäpä Pohjoismaihin verrattuna, mutta monet imettävät kuitenkin korvikkeen ohella ja jopa töissäkäynnin ohella. Kyllähän niillä korvikkeillakin pääsee aika pitkälle ilman että kiinteitä täytyy aloittaa.
Ihan pakko kirjoittaa tähän, koska minulla kolme allergista lasta (eli omaa kokemusta löytyy) ja heitä olen imettänyt kaikkia hyvin eri tavoin. Esikoista täysimetin 4kk, seuraavaa 6kk ja kolmatta en lainkaan, mutta sai äidinmaitoa 5 viikkoa. Vanhin ei ole koskaan saannut korviketta, keskimmäinen 9kk ikäisestä. Kaikilla on allergiaa ja nyt tuntuu, että pahin tuolla keskimmäisellä, joka kuitenkin sai pisimpää pelkkää äidinmaitoa. Hänellä on atooppinen iho ja edelleen 4,5v iässä oireilee vehnälle, kananmunalle ja pähkinöille, kun esikoinen taas pääsi allergioistaan alle 3 vuoden ikään mennessä. Vauvasta ei voi oikein vielä sanoa, mutta jotain allergioita ainakin hänelläkin on. Kuinka laajasti, sen näyttää aika.
Keliakia ja laktoosi-intoleranssihan eivät muuten kumpikaan ole allergiota. En tiedä suomalaislasten allergioista verrattuna muun maalaisiin, mutta ainakin Suomessa imetetään enemmän ja pidempään kuin useiassa keskieuroopan maassa. Luulisi sen sitten näkyvän allergiatilasoissakin. Nykyisinhän epäillään, että osaltaan allergiat johtuvat liiasta hygieenisyydestä ja siitä, että lapset altistuvat vähemmän erilaisille kulkutaudeille, koska ne on saatu rokotuksin kuriin ja näin ihmisen kehon puolustusjärjestelmä alkaa taistella pöpöjen sijasta ruoan valkuaisia vastaan. Mene ja tiedä sitten siitä.
Olisi myös mukava saada jostain tilastotietoa siitä, missä vaiheessa muissa euroopan maissa yleisesti aloitetaan kiinteät, kuinka pitkään vauvat saavat pelkkää äidinmaitoa ja missä vaiheessa korviketta.
Aloitin vauvallakin kiinteät jo 4,5kk ikäisenä, ihan neuvolan ja lääkärimme " luvalla" , päätös toki oli meidän vanhempien. Vauva alkoi siinä vaiheessa syödä tiheään myös öisin (isoja määriä kerralla, eli selvästi nälkäänsä) ja vuorokausiannos ylitti 1,5l mikä on määrä, joka lääkärin mukaan yläraja korvikkeella, koska mununaiset eivät kestä suurempaa määrää. Kirjoitit tuossa, ettei se muutama lusikallinen porkkanasosetta nälkää pidä, mutta meillä ainakin lapsi söi tosi nopeasti ihan kunnon annoksia eli sen 125g pilttipurkin/ateria ja maidontarve väheni alle litraan, samoin yöunet paranivat.
Olen edelleen sitä mieltä, että ratkaisu oli oikea. En usko pitkän täysimetyksen estävän allergioita, se vain siirtää oireiden puhkeamista, allergiaa tulee perimästä.
Tästäkin ketjusta näkee, että harva on ihan huvin vuoksi aloittanut kiinteät aikaisin. Joskus se vain on pienempi paha kuin mahdolliset seuraukset. Ja joskus ei ole vaihtoehtoja.
Kiinteissä on usein vähemmän energiaa kuin ämmässä, mutta esim. esikoisemme tapauksessa kyse oli siitä, että kasvun turvaamiseksi liha ja viljat piti saada ruokavalioon suhteellisen nopeasti. Energiapitoisuudella ei ollut niin väliä, mutta rautaa ja proteiinia piti saada. Ja koska kiinteiden syöminen ei useinkaan suju ihan hetkessä, totuttelu piti aloittaa ajoissa, jotta ruokaa menisi hyvin sitten silloin, kun sille on oikeasti kova tarve. Alun perin meidän oli tarkoitus aloittaa kiinteiden syöttäminen jo 3-kuiselle, mutta koska tyttö oli siihen mennessä kasvanut ämmällä + keskoskorvikkeella hyvin, saimme kuukauden lykkäystä.
Korvike on vähän kaksipiippuinen juttu. Jos äiti on imettänyt (osittainkin), korvikkeen antaminen pullosta voi häiritä imetystä. Parempi ehkä kuitenkin ämmä + kiinteät kuin korvike?
karoli:
Minua kuitenkin huvittaa aina se, että kiinteillä muka paino nousisi, sillä eihän niissä vihanneksissa kovin paljon kaloreita ole. Jos paino pitäis saada nousemaan, niin eikö se maidonkorvike ja pullo olis kuitenkin jotenkin järkevämpi vaihtoehto.
Mayella:
En usko pitkän täysimetyksen estävän allergioita, se vain siirtää oireiden puhkeamista, allergiaa tulee perimästä.
Tämä on tutkimustenkin mukaan totta: pitkä täysimetys siirtää allergioiden puhkeamista, jolloin niiden selvittely ja hoitaminen on helpompaa. Niissä tapauksissa, joissa allergiat puhkeavat vasta kun lapsi saa itse kiinteitä, allergian aiheuttajien selvittely voi olla helpompaa kuin jos allergiat puhkeavat vielä täysimetysaikana - jolloin aiheuttajien selvittely on hankalampaa ja voidaan varmasti tehdä vain äidin välttämis-altistamisdieetin aikana.
Missään tutkimuksessa (tai lukemassani varteenotettavassa lähteessä) ei väitetä, että täysimetys ehkäisisi allergioita täysin. Tai että edes ehkäisisi.
Ninni-03:
Korvike on vähän kaksipiippuinen juttu. Jos äiti on imettänyt (osittainkin), korvikkeen antaminen pullosta voi häiritä imetystä. Parempi ehkä kuitenkin ämmä + kiinteät kuin korvike?
Tätä myös STM suosittelee: STM:n julkaisuja " Lapsi, perhe ja ruoka" (2004:11).
http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/documents/2298/index.htx
halusin ihan vaan aloittaa keskustelun tästä asiasta. Ja en minä edes tarkoittanut, etteikö joillekin lapsille olisikin hyväksi aloittaa kiinteät 4-5kk:n jälkeen, minua lähinnä ihmetyttää ne syyt ja TOSI varhainen aloittaminen 3kk:n ikäisenä.
Ei kukaan vauva kyllä vielä 3 kuukautisena varmaan ruoasta oo kiinnostunut, niistä 5-kuukautisista ehkä jo monikin. Mutta noilla muutamilla viikoilla on hirveä merkitys ruoansulatusjärjestelmän kehityksessä.
Esikoiselle annoin 5kk:n ikäisenä gluteenitonta iltapuuroa, koska oli iso poika ja imi tissiä kahden tunnin välein öisin. Minäkin luulin, että ehkä nukkuisi sitten paremmin - väärin luulin ;-)
Nyt pikkukakkonen on ollu ihan samalla rintamaidolla ja nukkunut yöt läpi jo 12-viikkoisesta asti ja täysimetyksellä nyt siis mennään, ikää kohta 5 kuukautta.
Haluaisin kuitenkin painottaa:
monista pinoista on tullut se mielikuva, että kiinteitten syöttäminen on äideille tärkeämpää kuin vauvoille.
karoli
Tuo on totta. Näin se vain tuppaa olemaan, että ne, joilla ei ole ollut varsinaista syytä aloittaa kiinteät aikaisin, eivät halua vastata tällaisiin ketjuihin. Kyllä mäkin olen kuullut näitä " oli niin kiva nähdä, miten vauva maiskutteli" -juttuja tai että " pitäähän sille antaa, kun muutkin saavat" .
Joskus kyse on vääristä luuloista, kuten että kiinteät automaattisesti pidentäisivät syöttövälejä/yöunia tai että pitää aloittaa kiinteät ajoissa, jos vauva vielä 4-5 -kuisena syö useamman kerran yössä (koska puolivuotiaanhan pitää pärjätä jo ilman yösyöttöjä, eikös vain ;)?)
karoli:
monista pinoista on tullut se mielikuva, että kiinteitten syöttäminen on äideille tärkeämpää kuin vauvoille.
Ninni-03:
Tuo on totta. Näin se vain tuppaa olemaan, että ne, joilla ei ole ollut varsinaista syytä aloittaa kiinteät aikaisin, eivät halua vastata tällaisiin ketjuihin. Kyllä mäkin olen kuullut näitä " oli niin kiva nähdä, miten vauva maiskutteli" -juttuja tai että " pitäähän sille antaa, kun muutkin saavat" .
Kiitos tästä, minä kun jo luulin, että minä olen ainut, joka tällaisia mielipiteitä on lukenut. Harmi, ettei kukaan näistä äideistä tähän pinoon oo vastannut. Kyllähän niitä varmasti on tärkeitäkin syitä kiinteitten aloittamiseen, vaikkei kuitenkaan ehkä alle nelikuisena.
karoli
ottamatta kantaa onko ne oikeita vai vääriä...
Minä olen jo pitkään pohtinut kiinteiden aloittamista, yöt on risaisia (ennen ei olleet!) joten toivon kiinteiden pikkuhiljaa vaikuttavan yöuniin. En toivo niiden pitentävän syöntivälejä, enkä toivo että itse olisin sitten vapaampi menemään, vauva kasvaa hyvin jo nyt, toivon vain että saisin nukkua joskus pitempään kuin kolme tuntia.
Toivoin/toivoisin niin kovin että olisin voinut täysimettää 6 kk, ja olen siirtänyt kiinteiden aloittamista koska tuntuu etten henkisesti ole itse vielä valmis siihen muutokseen, vauvahan kyllä lipoo lusikkaa D-vit. annettaessa eli luulen että hän kyllä olisi valmis.
Meillä mies on lisäksi painostanut heti kiinteisiin jos yöt menee huonosti tai päivisin itketään paljon. Tämä johtuu juuri siitä että ennen kiinteät aloitettiin aiemmin, ja mies itse on alkanut saada soseita jo 2 kk iässä ja äitinsä jaksaa tätä toitottaa, joten he ovat sitä mieltä että poika on kuten isänsä ja tarvii lisäruokaa hyvin varhain. Olenkin hyvin ylpeä siitä että olen voinut anopille näyttää että pelkällä äidinmaidolla kasvaa oikein hyvin! Poika on kasvanut lähes kilon/kuukausi ja on nyt 4,5 kk ikäinen.
Itse olen lakannut pohtimasta aloittaako kiinteät vai, kannattaako se vai ei, lakannut kysymästä muiden mielipiteitä vaan olen päättänyt juhannuksen jälkeen alottaa kiinteät! Päätös on helpottanut elämää, ei tarvi käyä enää kamppailua oman pään sisällä! (ja imemislakon kokeneena korvike+pulloruokinta ei kiinnosta)
HANNELE + poika 4,5 kk ja ENS VIIKOLLA ALKAA SOSEIDEN SYÖNTI
aina ole sanottua että imetys ehkäsee allergioita tms korvatulehduksia jne, kyllä niihin vaikuttaa moni muukin tekijä. tietty äidinmaito on hyvää mutta en usko että korvike lapset yhtään sairaampia ovat, tunnen monta korvike lasta jotka terveitä ku pukit ja itselläni esim.atoopikko tyttö jota vielä imetän 7kk. kaverini imetti lastaan 2 vuotta ja lapsella oli sen ekan 2 vuoden aikana 7 korvatulehdusta että se siitä ....
Meidän tyttö " aloitti kiinteät" 3kk:n iässä.
Tosiaan heittomerkeissä siksi, että sehän on maistelua aluksia: muutamia lusikallisia jne. Meillä mentiin siihen asti korvikkeella täysin. Rintamaitoa tyttö sai ensimmäiset viikot.
Ensinnäkin mielestäni silloin kun vauva on valmis maistelemaan -kyllä sen huomaa kun ei ole, joku kertoi, että oksensi kaiken pois jne- on hyvä aloittaa maistelut. Eihän sitä yhtäkkiä aleta syöttämään kiinteää ruokaa kunnon annoksia. Meillä tyttö alkoi tuossa 3kk iässä olemaan todella kiinnostunut kaikesta: miksi ei vahvistaisi tuota kiinnostusta? Eihän kukaan esim. estä vauvaansa kääntymästä selältä mahalleen kun alkaa siitä kiinnostua vain siksi että " ei sitä nyt vielä tarvitse osata" ?
4kk:n iässä kiinnostus vain lisääntyi kaikkeen ulkopuoliseen tapahtumaan: johon siis mielestäni ruokahetket kuuluivat tärkeänä osana. Meillä vauva osallistuu kyllä ihan kaikkeen muuhunkin perheen tekemiseen ruohonleikkuusta lähtien. Välillä tyttö sai syödä sylistäni pari lusikallista sosetta yhdessä aikuisten kanssa jne.. Samalla opetellaan mielestäni tärkeitä pöytätapoja jo pienestä pitäen.
Nyt kun tyttömme on kohta jo puoli vuotta, on ollut helppo lisätä ruuan määrää aivan hänen tahtinsa mukaisesti. Mikään ruoka ei ole aiheuttanut mitään allergioita -onneksi- (jolla siis ei varmasti oo mitään tekemistä tuon varhaisen aloittamisen kanssa -en elä siinä harhassa). Vajaan 5k:n iässä selvästi huomasi, että maito ei tahdo enää riittää ravinnoksi. Ihan maalaisjärjellä katsottuna asiaa: tyttö tihensi todella paljon ruokailuvälejään, iltaa kohden tankkasi paljon ja aamulla kun heräsi oli iso nälkä jne. Eihän sitä pieni vauva kuitenkaan määräänsä enempää jaksa kerralla syödä, joten ihan loogisena vaihtoehtona: ravitsevampaa ruokaa!
Mitä neuvolaan tulee, siellä mennään ihan suositusten mukaan, joista siis ihan itse poikkesin. Kysyivät koska on alkanut maistelemaan, kerroin, eikä siitä sen enempää. Lihoja suositteli jo 5kk neuvolassa kokeilemaan seuraavaksi. Tyttömme kasvaa tasaiseen tahtiin, ei ole mikään iso joten mitään " superkasvua" tässä ei ole haettu vaan monipuolista ruokaa vähän kerrallaan.
Sen verran neuvolan täti tosin sanoi, kun juteltiin ylimalkaisesti maidosta, velleistä, kiinteistä yms ruoka-asioista, että toivoi äitien enemmän lukevan lapsiaan ja tulkita oikein heidän valmiuttaan: toiset oikein janoavat kaikkea uutta ja tietoa tosi varhain ja sitä pitää tukea. Toisille riittää paljon vähempi eikä sitäkään tule liikaa häiritä. Siitä oli pahoillaan, kun neuvolaan tuodaan vuodenkin ikäisiä lapia, jotka eivät osaa muuta syödä kuin tuttipullosta velliä.
Mutta hei maalaistytöllä on maalaisjärki ja kukin taaplaa tyylillään =)
Hyvää Juhannusta !
kaatta:
aina ole sanottua että imetys ehkäsee allergioita tms korvatulehduksia jne, kyllä niihin vaikuttaa moni muukin tekijä. tietty äidinmaito on hyvää mutta en usko että korvike lapset yhtään sairaampia ovat, tunnen monta korvike lasta jotka terveitä ku pukit ja itselläni esim.atoopikko tyttö jota vielä imetän 7kk. kaverini imetti lastaan 2 vuotta ja lapsella oli sen ekan 2 vuoden aikana 7 korvatulehdusta että se siitä ....
Pakko kommentoida, kun tuo meidän tyttö on tuttelityttö ollut alusta saakka (vaikka aluksi sai rintamaitoakin pari viikkoa lisäksi), että meillä ei ole ollut minkäänlaista allergiaa, ihottumaa, tulehdusta, kuumetta, nuhaa yms. Ei siis yhtään mitään. Ystäväni imettää pelkästään ja he ovat olleet sairaalassakin virtatietulehduksen takia, on ollut nuhaa jne..
Se, että meidän tyttö on pysynyt täysin terveenä, johtuu tuttelista yhtä vähän kuin se, että ystäväni lapsen sairaudet imetyksestä! Ammun heti alas väitteet, että korvikkeilla tehdään sairaita lapsia: ei pidä paikkaansa.
Väitteestä allergiaoireiden siirtymisestä imetyksellä olen myös eri mieltä, koska melkein kaikki lähipiirissäni olevat imettävät äidit ovat jonkin sortin dieetillä vauvan oiriessa heidän itse syömäänsä ruokaan! Eikö se ole silloin allergiaoireita? Tälläkin palstalla usein kyselllään, miten välttää sitä ja sitä oiretta kun imettää. Eli käsittääkseni ainakin ruoka-aine allergiat tulevat ilmi jo imetyksessäkin.
Mutta kaikesta huolimatta, olisin itsekin mielelläni imettänyt pidempään, jos se vain olisi ollut mahdollista! En tiedä olisiko tilanne tässä kohtaa toinen, se jää arvoitukseksi.
karoli:
Haluaisin kuitenkin painottaa:
karoli
Tuo on täysin totta muuten! Tuo pätee moneen muuhunkin asiaan täällä! Kun ajattelee mitä vauva todella tarvitsee: äitiä/isää, rakkautta, huolenpitoa, ruokaa ja toisaalta kun lukee mitä kaikkea vauvalle tehdään kuitenkin " että aikuisilla olisi kivaa" ?
Vertaan vaan siihen yhteen keskusteluun, jossa joku oli bussissa? nähnyt kun vauvalla oli korvikset... Vauva oli varmaan ne halunnut..
mutta muistuttelen vanhoja suosituksia:
1984 kiinteät aloitettiin 3kk vanhana
2002 kiinteät aloitettiin 4kk vanhana
2007 kiinteät aloitetaan 6kk vanhana
Jotkut äidit ajattelevat, että kiinteät 1) saavat lapsen nukkumaan paremmin 2) pidentävät syöttövälejä 3) kasvattavat lasta paremmin 4) saavat äidin paremmin menemään omia menojaan ilman vauvaa 5) epäilevät, ettei oma maito riitä... onhan näitä syitä.