Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huhuilen täältäkin; Onko raskausihottumasta kärsiviä kanssasisaria??

20.06.2007 |

Minulla todettiin vierihoito-osastolla raskausihottuma eli prurigo gestationis.

Kutina ja ihottuma alkoi vatsalta n.vko ennen synnytystä, ja paheni heti synnytyksen jälkeen.

Järjetön kutina, ja isoja laikukkaita ihottuma-alueita ympäri kehoa. Pahimmat alueet reisissä, pakaroissa ja käsivarsissa.

Nyt viikko synnytyksen jälkeen vatsan alue alkaa parantua..?

Mutta sääriin ja nilkkoihin on levinnyt uusia pahoja alueita.

Sain lääkäriltä resepti-kortisonivoiteen, ja lisäksi syön Zyrteckiä, mutta kumpikaan ei auta ainakaan kutinaan.

Onko kohtalotovereita?

Tämä on ihan hirveää, ja haluaisin tietää mitä teille muille on ihottumasta sanottu. Tuntuu nimittäin että kätilöt, terkkarit, tai sen kummemmin lääkäritkään eivät ihottumasta mitään tienneet.

Netistä luin toisestakin samanlaisesta ihottumasta, raskauspemfigoidista, joka on tosi lähellä omaani.

Netissä sanottiin, että 50% todennäköisyydellä ilmenee myös seuraavassa raskaudessa, ja kestää silloin jopa pidempään. (Nyt siis lääkärin mukaan 1-2vkoa)

Netissä sanottiin myös että voi kestää jopa 8kk!!! Ja aiheuttaa mm. sikiökuolemia.....

Miksei neuvolassa tutkittu heti tarkemmin, tai edes sairaalassakaan!?

Jos on kerran vaarallinen...

Tietäisikö joku sanoa tästä jotain faktaa?

Auttakaa!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ettei kellään muulla oo kokemuksia?

Vierailija
2/8 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! En ole kohtalotoveri, mutta vastaan kuitenkin..

Sinuna menisin ihotautilääkärille tai raskausajan ongelmiin perehtyneelle lääkärille käymään, jotta saisit hoitoa ja oikeaa tietoa. Joko neuvolan kautta tai yksityiselle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä auta kortisonivoide... Mieto pesuaine suihkussa käydessä, erisanin vartalovoide, bebanthen jos menee rikki, sinkkivoidetta välillä... Siinä mun ohjaistus.

Vierailija
4/8 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli jo viime raskaudessa loppu vaiheessa kamala kutina reisiin.Se tulee yleensä iltaisin kun olen menossa nukkumaan.Johtuisko siitä ku ei ole housuja reisien päällä.

Mikään ei oikeen auta.Näppylöitä ilmestyy vasta raapimisen jälkeen.

Iltaisin sitte pahimmillaan raavin näppylät verille.

Viime raskaudessa kysyin neuvolassa ja näytin kamalan näköiset verelle revityt reiteni ja neuvolatäti ei osannu sanoo mitään.

Nyt rv 28+2 ja olen jo pitempään kärsinyt samasta kutinasta.Reidet on tosi rumannäköisten näppylöiden peittämä joista osa ihan ruville revitty.Just mietin että ens neuvolassa on varmaan pakko pyytää että testataan maksa-arvot.Viimeks niitä ei katsottu ku sen kutinan pitäisi muistaakseni olla käsissä/kämmenissä ja jalkoissa/jalkaterissä.

Hui johan taas uuden paniikin sai jos tämä on tuollaista raskaus

ihottumaa joka aiheuttaa sikiö kuolemaa :(

mulla kun tätä kutinaa ja ihottumaa ei ole muulloin ku raskaana ollessa.

Ja välillä se kutina on niiiiiin mieletön että se raapinen on ainut mikä helpottaa :(

Vierailija
5/8 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin mulla sitten mitään sellaista onkaan. Maksa-arvot katsottiin ja ne on ok. Tarkoittikohan tuo sitten, että johtuu vaan raskaudesta?! Anteeksi hölmö viestini, en näemmä lukenut kunnolla aapeen aloitusta...

Vierailija
6/8 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ensimmäisessä raskaudessani sellaisia kutiavia punaisia laikkuja vatsan seudulla. Oma neuvolantätini sanoi että se on savipuoli nimistä ihottumaa, neuvoi pesemään nizoralilla. Pesin muutamaan otteeseen, muttei siitä ollut mitään apua. Järkyttävään kutitukseen helpotusta etsiessäni, ja perusvoiteen ollessa lopussa, laitoin siihen eräänä päivänä ruokaöljyä! Tämän jälkeen ihottuma parani täysin, helpotus voi siis löytyä lähempää kuin uskoisikaan :). Kannattaa ainakin kokeilla, vaikka en tiedä onko vaivakaan sama, mutta tutulta kyllä kuulostaa.

Vierailija
7/8 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.gynekologiyhdistys.fi/materiaalia/Reunala.pdf

Näyttääkö teidän ihottumanne tuolta?

Mulla nimittäin on just tommosta, mutta levis noin kauheeksi vasta synnytyksen jälkeen. Eli kun vauva oli vielä. vattassa, oli näppylätkin pieniä.

Vierailija
8/8 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mulla kyllä ole lähimainkaan tollaista.Söin tässä herneitä ja eipä maistu enää.

Pitää kokeilla tota ruokaöljy juttua,koska musta tuntuu että iho on tosi kuiva.