Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaushepatoosiko? Kokemuksia?

Vierailija
20.06.2007 |

tämä on jo kolmas raskaus ja eilen alkoi kamalat kutinat käsissä ja jaloissa. Heti vaan tuli se hepatoosi mieleen. Ennen ei ole ollut.

Onko siinä muita oireita?

Väsymys on kyllä myös ihan mahdotonta!

ja voiko se tulla jo nyt rv 28+1, luin että se puhkeis yleensä vasta joskus rv32.

Jos on hepatoosi, saako olla normaalisti kotona vai joutuuko olemaan saikulla?

neuvola viikon päästä, odottelenko sinne rauhassa, jos nämä kutinat vaikka loppuis?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

just kämmenet ja varpaanvälit niin penteleesti! :(

mutta välillä tuntuu että kutkuttaa vaikka mistä, näkyvää ihottumaa ei ole. siksi tuo hepatoosi tuli jostain mieleen. ap

saitteko nopeastikin verikoetulokset? vai pitikö odottaa viikkoja?

Vierailija
2/11 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdit siis saada jotain tietoa jo ennen juhannusta, jos saat tänään labralähetteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan raskausmyrkytykseen. Hepatoosissa sappihappoja kertyy vereen.

Vierailija
4/11 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eniten kutinaa kämmenissä ja jalkapohjissa ja mitään ihottumaa tms. ei näy. Itselläni alkoi viikolla 29. Minulla on ollut hepatoosi kaikissa kolmessa raskaudessa, mutta kaikki on mennyt hyvin , eikä sairaalahoitoakaan tarvittu (kokeita toki otettiin äitiyspoliklinkalla viikottain ja ultrattiin).

Vierailija
5/11 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miekiin oon itelläni pelännyt, nyt viikkoja 30 ja kutisee hirviästi. Saiskohan sellaisen lähetteen verikokeisiin ihan puhelimitse?

Vierailija
6/11 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv 23. Minulla kyseessä kaksosraskaus, joten se selitti varhaisilla viikoilla alkamisen. Jos kyseessä hepatoosi, niin silloin tarkka seuranta on tarpeen. Ongelmaan on olemassa myös lääke (muistaakseni Adursal). Hepatoosiin liittyy kohonnut kohtukuoleman vaara, joten tästä syystä kehotan ottamaan pian yhteyttä äitipolille.

Kuriositeettina muuten: tämä on sairaus, jota ei gynekologini mukaan esiinny juurikaan keski-Euroopassa. Sitä esiintyy Suomen lisäksi- Chilessä!!

Vierailija
7/11 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun menin Naikkarille, osastolla oli äiti, joka oli saanut sen jo jossain puolessavälissä raskautta. Eli käyhän neuvolassa/lääkärissä, niin saat apua. Se kutina ei ole mitään kivaa, muistan tunteen kun yritin viilentää niitä kutiavia kohtia keinolla millä tahansa, ja mikään ei auttanut :(

Vierailija
8/11 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää kokemuksia?

Vierailija
9/11 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nesteet alkoivat kertyä myös ja valkuaista alkoi olla virtsassa. Kävin tiheästi polilla ja ultrasivat monesti, mutta eivät käynnistäneet ennen kuin viikolla 39 kun verenpaineet kohosivat ja istukka oli kalkkeutunut.

Vierailija
10/11 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski lapsen hengissäpysymiselle, joten itse en paljon miettisi, kävisinkö neuvolassa näyttämässä vai en. Kannattaa piipahtaa labrassa!

Vierailija
11/11 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat ne tyypilliset paikat. Mutta on kyllä niitäkin, joilla on raskaushepatoosi vaikka juuri ne eivät kutisekaan vaan kutinaa on muualla. Verikokeilla selviää mikä on tilanne. Mulla on kokemusta vain raskauden loppuvaiheessa alkaneesta hepatoosista (37-40 viikolla). Ja hepatoosiin on muuten olemassa jotain lääkettäkin mutta se on sitten kyllä äitiyspoiln juttuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi