Kohdunkaulan avautuminen ennen aikojaan?
Hei,
Minulla todettiin kohdunkaulan yläpään avautuma, sellainen lahdelma eilen ultarassa 21+2. Itse kohdunkaula oli kiinnin ja lähes 5 cm. Olen niin huolissani. Miten teillä muilla meni kohdunkaulan kanssa raskausaika. Pysähtyikö, muuttuiko tilanne yhtäkkiä rajusti, miten hoidettiin?
Kiitos!
Kommentit (2)
Mulla tilannetta seurattiin ja saikulle jäin heti kun todettiin (rv 26). Liikunta kiellettiin, jatkoi lyhentymistä, olin Naistenklinikalla rv31- rv32 lepäilemässä ja sain kortisoni piikit.
Kotona otin rauhallisesti lähinä makoilin sängyssä ja surffailin netissä.
Lepäily auttoi mulla ja päästiin rv 37+3, jolloin syntyivät normaalisti alakautta.
Lepäile ja ota rauhassa pistä mies tekemää kotityöt. Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, että on mukavampi lepäillä kotona.
Hei!
Mulle todettiin kohdunkaulan yläpään avuantuma rv 24. Puhuttiin funneling ilmiöstä eli kohdunkaula rupesi avautumaan ylhäältä kiilamaisesti. Minut määrättiin heti vuodelepoon. Kohdunkaula oli tässä vaiheessa kiinni mutta mittaa en muista. Äitipolilla kontrollit olivat kerran viikossa.
Rv 26+5 oli kontrolissa äitipolilla ja jäin sitten sairaalaan koska kiila oli kasvanut huomattavasti sekä kohdunkaula lyhentynyt. Sain heti kortisonipiikit. Seuraavana päivänä minut siirrettiin lähimpään yliopistolliseen sairaalaaan. Rv 27+6 kohdunkaulassa suljettu osaa 21mm ja kiila oli 19 mm pitkä ja ylhäältä 28 mm leveä. Olin vuodelevossa, pää hieman jalkoja alempana, vessassa sain käydä samoin kerran päivässä pika suihkussa. Jouduin syömään jopa makuuasennossa.
Sain koko ajan lääkettä supistuksia ehkäisemään, mutta siitä huolimatta kohdunkaula lyheni koko ajan, tosin ei mitään hirveää vauhtia. Sain jossain vaiheessa myös uudelleen kortisonipiikit, mutta en muista missä vaihessa. Rv30+2 minut siirrettiin takaisin paikalliseen keskussaiiraalaan. Kohdunsuun tilannetta seurailtiin muutaman kerran viikossa, riippuen siitä kuinka paljon supisteli.
Rv32+4 lapset sitten päättivät syntyä. Lapset syntyvät sektiolla osittain siksi, että oli kesä ja lääkärilakko, osittain siksi, että oli tulossa keskoskaksoset ja osittain siksi, että b-vauva oli perätarjonnossa.
A-vauva oli syntyessään 1705 g ja 41 cm. B-vauva oli 2060 g ja 43 cm. Olivat teholla viisi viikkoa lähinnä kasvamassa ja opettelemassa syömään. Molemmat saivat valohoitoa päivän ajan. Nyt kaksoset täytävät ensi viikolla joo 6 vuotta.
Sinulle antaisin nyt neuvoksi, että lepää mahdollisimman paljon. Kotona on aina mukavampi levätä kuin sairaalassa. Lepääminen tuntuu rankalta ja pitkäveteiseltä, tiedän sen makasin itsekin niin monta tuskaista viikkoa. Mutta kun sen tekee vauvojen vuoksi, niin se kannattaa. Jokainen tapaus on kuitenkin erilainen.
Toivon sinulle oikein paljon enkeleitä loppuraskauden ajalle ja toivottavasti kaikki menee hyvin.
Ninna
Vilja: