Sektiohaavan paraneminen
Mulle tehtiin 3kk sitten hätäsektio ja haava pystyasentoinen, eli navasta alaspäin karvoituksen yläpuolelle asti. Ulkoisesti haava meni umpeen kahdessa viikossa ja siinä on nyt " siisti" arpi. Lääkäri sanoi että ehdoton minimi raskaiden tavaroiden kantamiseen on 3kk (joka nyt siis kulunut, nippa nappa), mutta mielellään 6kk että haava paranee hyvin myös sisäisesti.
Osaako kukaan sanoa miten pitkään on normaalia että haavaan särkee? Kun mulla on alkanut välillä tulemaan ihan kovia kipuja, mitkä kestää hetken ja sitten lähtevät. Joskus voi mennä viikkokin ilman mitään kipuja ja sitten taas yhtäkkiä tulevat. Siksi vaan kyselen että tietäisin missä vaiheessa pitäisi mennä lääkäriin..
Ja kiinnostaisi tietää myöskin se että kuinka pitkään muille on annettu kantokieltoa sektion jälkeen, kun toi mulle annettu aika kuulostaa järjettömän pitkältä.
Kommentit (9)
Yleensä se on se puoli vuotta kai ennenkuin voi raskautua, mulle henkilökohtaisesti suositeltiin vähintään vuosi, ja mieluummin kaksi tai kolme, että haava varmasti paranee hyvin. Mutta normaalit tapaukset selviää helpommalla. :)
Ja vatsalihaksiakin voi kokeilla (syviä ensin ja tosiaan, koska tahansa aloittaakin niin tosi varovasti ihan alussa tuntemusten mukaan edeten), varmasti ei ennen puolta vuotta ole hyvä aloittaa niitä kenenkään ellei nyt ole lääkäriltä ihan erikseen lupaa saanut. Ja tuleehan sitä treeniä ihan lapsen hoitamisessa ja kävelyssä ja kotitöissä itsekseen, että ei ne nyt ihan täysin käyttämättä liene kenelläkään alkuvarovaisuuden jälkeen.
Itselläni on kiireellisestä sektiosta noin vuosi, enkä ole enää pitkään aikaan mitään kipua haavan seudulla huomannut, ehkä korkeintaan yskiessä rajusti. Tunto sen sijaan ei ole vieläkään täysin palautunut oikealle puolelle.
Mutta se, mikä pisti keskustelussa silmään on haavan suuntaan liittyvät käsitykset. Hormonihöyryistä huolimatta muistan varsin selkeästi, että minulle sanottiin Kättärillä ihmetellessäni haavakipua, joka ulottuu navasta alaspäin (näkyvä arpi siis bikinirajan alapuolella vaakatasossa), että ihokerros leikataan kiireellisessä sektiossa vaakasuoraan, mutta kaikki muut kerrokset pystysuoraan, kuten hätäsektiossakin!! Eli että nahkaa venytetään jotenkin tms. Olin tosi ihmeissäni, koska en moisesta ollut koskaan kuullut keneltäkään, mutta kipu todisti kyllä asian oikeaksi. Ja minulla on kohtuuvahva mielikuva myös siitä, että kätilö korosti, että se tehdään AINA näin, ei vain minun tapauksessani.. Aattelin vaan, että jos ette tätä tiennyt, kun en minäkään. Toisaalta toivon, että asiaan ottaisi kantaa joku paremmin sektioihin perehtynyt.
Vauvaa painavempaa ei saanut nostaa muistaakseni 6-8 vkoon.
Minulla haava parani hyvin mutta olin aika kipeä pitkää.
Nyt olen käynyt jumpalla pari kertaa. Vatsaa olen treenannut omien tuntemuksien mukaan ja yllättävän hyvin olen niitä jaksanut/pystynyt tekemään.
Nipistelyä ja tunnottomuutta on vieläkin ja käsittääkseni siinä voi mennä pitkäkin aika ennen kuin palautuu ja joillakin tutuilla ei ole palautunut tunto takasin ollenkaan.
Paranemista sulle ja pitkää pinnaa haavan suhteen!
SM
Minulla tehtiin viilto vaakatasoon. Vauvaa painavampaa ei saanut kantaa n. viiteen viikkoon. Haava parani erinomaisesti, kuitenkin välillä on ollut jaksoja, että on tuntunut kirvelevää ja polttavaa kipua haavan tienoilla, ikäänkuin olisi avohaava, vaikkei mitään näy päälle päin. Nyt 4kk leikkauksesta, ei ole mitään, paitsi että kun erehdyin mattopyykille ja suurta mattoa pesemään ja nostelemaan, niin seuraavana päivänä aristi haavan seudulta. Olin jo ennättänyt unohtaa varoa koko haavaa.
Mullekin tehtiin esikoisesta hätäsektio, eli pystyviilto. Haava parani tosi nopeesti, enkä muista, että olis ihan 3 kk tarvinnut olla nostelematta. Jos en väärin muista, niin sanoisin, että 6 viikosta puhuttiin.
Kipujakaan mulla ei kauheesti jälkeenpäin ollut, ehkä jotain pientä. Ainakaan en miettinyt, että pitäiskö käydä näyttämässä lääkärille. Tosin haavan vieressä, muutaman cm:n päässä, tuntui välillä nipistelyä pitkäänkin ja nyt tässä toisessa raskaudessa (edellisestä synnytyksestä 2 v.) nipistely on palannut. Terkkari ja lääkäri epäilivät, että saattaisi olla jotain kiinnikkeitä, mitkä ois jääny leikkauksesta. Kuulemma vaarattomia.
Mutta käy ihmeessä näyttämässä, niin saat rauhan!
mulla eka sektio tehtiin vaakaan ja sit kax seuraavaa pystyyn,ja minulla ainaki tuo pystyyn leikattu parani paljon paremmin ku vaakaan leikattu,ja minulle sanottii et pariin kuukauteen ei saa nostella mitää vauvaa raskaampaa mutta kyllä minä jo kotiin tultua kauppakasseja kantelin ja ku toinen synty ni esikoista kantelin,eikä tehny kipeetä...ehkä se on nii yksilöllistä et miten siitä leikkauksesta toipuu,mutta minä en niitä kieltoja oo totellu vaan tehny kaikkee sen mukaan ku kunto on antanu periksi....
Ja 6 ihan minimissään, haava vaakasuoraan suunnitellusti tehtynä.
Voin hyvin kuvitella että jos on pystyyn ja hätänä, voi olla vielä kipeämpi.
Ja meni vuosi ennenkuin pystyin elämään täysin normaalisti. Siihen asti oli vihlomisia ja kipuja.
Vajaa 1,5v synnytyksestä onnistui kaikki vatsalihasjumppakin aloittaa. Nyt sitten jo rankemmallakin tasolla, 1v8kk, mutta aina vieläkin huomaa ylirasituksen tai ihan vaan jos tekee jotain uutta liikesarjaa ja jos on vähänkin rankempi nin pitää aloittaa vaan muutamalla toistolla, eikä perättäisiä sarjoja ollenkaan... haava on heti tosi kipeä, ei sentään vihlo.
Ekat menkat myös koski TODELLA kamalasti minulla, 1,5v synnytyksestä..
Sen verran otan kantaa, että eräs tutun tuttu kun nosti kantokiellon aikana jotain painavampaa, niin haava repesi auki! Myös koska vatsalihakset eivät leikkauksen takia ole tukemassa selkää, niin selän välilevyt pullahtivat siinä rytäkässä. Joten ei todellakaan kannata nostella mitään painavampaa, vaikka haava muuten hyvältä tuntuisikin!
Ehkä ei olisi pitänyt tätä ketjua avata, oma sektiohaava on vasta viikon vanha.... Minulle kantokielto 1 kk, mutta PAINAVISTA tavaroista ei erityisesti ollut kyse vaan vauvaa painavammista... sektiohaava oli hätäsektio vaakatasossa.
Kysyisin vielä muilta tuosta kommentista vatsalihasliikkeisiin. Eli onko todella noin vaikea/pitääkö noin pitkään odottaa ennen vatsalihastreenejä?? Meillä kun olisi vielä yksi vauva toiveissa niin mietin että miten uskallan tulla uudelleen raskaaksi olemattomilla lihaksilla... sektion tehnyt lääkäri kertoi että suositellaan puolen vuoden odotusta sektion jälkeen ennen uuden vauvan yrittämistä, onko teille muille kerrottu sama ohje??