4-5-vuotiaat ja yksin liikuskelu. Annatteko tuon ikäisten
liikkua yksin?
Saavatko olla vain pihassa tai lähistöllä, mihin vedätte rajat?
Asuinalueellamme on eräs n.5-vuotias joka kuljeskelee yksinään pitkiäkin matkoja. Korttelin päästä toiseen jne. Osa alueen teistä on pienempiä mutta on myös yksi iso tie, jossa ajaa raskasta liikennettä.
Lapsi voi olla parikin tuntia omilla retkillään, kunnes jonkun vanhemmat patistelevat että menisi kotiinsa. Omat vanhemmat hyvin harvoin katselevat edes pihalle missä on. Muuten kai kaipailisivat jos on noinkin pitkään näkymättömissä.
Vaikka toiset olisivat lähdössä sisään syömään/kauppaan/lenkille tms. hän olisi tulossa mukaan. No, eihän vieraat ihmiset voi tuonikäistä ottaa mihinkään omiin menoihinsa, eikä ole tarpeenkaan.
Hän leikkii myös meidän lapsemme kanssa, ja olen sanonut lapselle ettei saa lähteä pihapiiristä minnekään ilman vanhempien lupaa. Meillä on 4-vuotias - eikä hän ole lähtenytkään - toistaiseksi. Tämä lapsi kyllä houkuttelee lastamme toisten vieraiden ihmisten pihoille mylläämään. Olen omalle lapselle sanonut että ei saa mennä vieraisiin pihoihin, jos ei ole pyydetty sinne leikkimään (joku kaveri tms.)
Mielestäni en ole liian ankara, tuon ikäinen ei voi kuljeskella omin päin. Lähistöllä on myös vesistöä, joten riski että keksivät jotain hölmöä on suuri.
Onko tämmöinen ihan yleistä että tuonikäinen kulkee yksinään? Tämä ei ole mitään haja-asutusaluetta vaan ihan kaupunkia.
Olenko niuho kun olen sitä mieltä ettei tuo ole ok?
kahteen ensimmäiseen vuoteen. Viedään aamulla kouluun samalla kun mennään töihin. Koulusta menevät iltapäiväkerhoon, mistä haetaan kun palataan töistä. Kolmannella luokalla voisin ajatella päästäväni lapsen yksin koulumatkalle.
Vierailija: