4-5-vuotiaat ja yksin liikuskelu. Annatteko tuon ikäisten
liikkua yksin?
Saavatko olla vain pihassa tai lähistöllä, mihin vedätte rajat?
Asuinalueellamme on eräs n.5-vuotias joka kuljeskelee yksinään pitkiäkin matkoja. Korttelin päästä toiseen jne. Osa alueen teistä on pienempiä mutta on myös yksi iso tie, jossa ajaa raskasta liikennettä.
Lapsi voi olla parikin tuntia omilla retkillään, kunnes jonkun vanhemmat patistelevat että menisi kotiinsa. Omat vanhemmat hyvin harvoin katselevat edes pihalle missä on. Muuten kai kaipailisivat jos on noinkin pitkään näkymättömissä.
Vaikka toiset olisivat lähdössä sisään syömään/kauppaan/lenkille tms. hän olisi tulossa mukaan. No, eihän vieraat ihmiset voi tuonikäistä ottaa mihinkään omiin menoihinsa, eikä ole tarpeenkaan.
Hän leikkii myös meidän lapsemme kanssa, ja olen sanonut lapselle ettei saa lähteä pihapiiristä minnekään ilman vanhempien lupaa. Meillä on 4-vuotias - eikä hän ole lähtenytkään - toistaiseksi. Tämä lapsi kyllä houkuttelee lastamme toisten vieraiden ihmisten pihoille mylläämään. Olen omalle lapselle sanonut että ei saa mennä vieraisiin pihoihin, jos ei ole pyydetty sinne leikkimään (joku kaveri tms.)
Mielestäni en ole liian ankara, tuon ikäinen ei voi kuljeskella omin päin. Lähistöllä on myös vesistöä, joten riski että keksivät jotain hölmöä on suuri.
Onko tämmöinen ihan yleistä että tuonikäinen kulkee yksinään? Tämä ei ole mitään haja-asutusaluetta vaan ihan kaupunkia.
Olenko niuho kun olen sitä mieltä ettei tuo ole ok?
Kommentit (61)
Eikö viime kuussa hukkunu just 5- vuotias pihalammikkoon josta ei päässy enää ylös. Aikuiset oli sisällä. Ainoastaan nuorempia lapsia ulkona.. Kiva kohtalo! Kuolla ilman vanhempiaan.
Mutta nro 40: Annatko lapsesi tehdä asioita koska " muutkin tekee niin" ? Voi jeesus: onko tollasia jossain? Me oltais varmaan POIKKEUS teijän rivarissa. Lapsia vahdittaisiin.
Meillä lapset ei mene " toisten säännöillä" vaan omilla.
20
Oikeuttaako vanhempien tyhmyys ja vastuuntunnottomuus jatkamaan samaa käytöstä omille lapsille? Itse teen monia asioita erilailla, ei tulis mieleenkään laittaa 5- vuotiasta kauppaan. Sen paikka on kotona leikkimässä.
Ja oliko se nro 40 joka kehui miten lapsella on TYLSÄÄ olla kotona kun äiti siivoaa??? Jaa tä? Miksi lapsi ei auta siivouksessa. Korjaa astiat koneeseen ja koneesta, siivoaa pöydän, vie roskia (jos saa kannen auki ja roskat sisään), pyykit koneeseen ja sieltä ulos.. Vaikka mitä: Meijän 2- vuotias siivoaa vissiin enempi kuin teidän 5- vuotias? :D
Ja siivoatko aina kun lapsi on ulkona; vai onko se hyvä hetki nostaa jalat ylös kun kiusanhenki on pois jaloista?
20
Asutaan kyllä ison kaupungin keskustassa, joten sekin tietenkin vaikuttaa asiaan. Isovanhempien tai serkkujen luona (omakotialueella) saisi mennä naapuriin jos näin sovittaisiin, muttei kauemmaksi.
Ei saa mennä yksin leikkipaikalle tms.
Niinhän tossa viestissäni just kerroin, että en kirveelläkään haluaisi päästää lasta yksin ulos, mutta pakkohan se on, kun " kaikki muutkin niin tekee" .
Ja kuten varmasti viestissäni luki, niin talomme pihalla ei koskaan, ikinä milloinkaan ole aikuisia lapsia vahtimassa. Se on meillä ankarasti kielletty, koska " kukaan muukaan ei tee niin" . Ihan yhtiökokouksessa kirjattiin tämä taloyhtiön sääntöihin.
Vierailija:
Mutta nro 40: Annatko lapsesi tehdä asioita koska " muutkin tekee niin" ? Voi jeesus: onko tollasia jossain? Me oltais varmaan POIKKEUS teijän rivarissa. Lapsia vahdittaisiin.
Meillä lapset ei mene " toisten säännöillä" vaan omilla.20
yläkerran koululaisten kanssa. Tunnemme perheet toisemme, ja tiedän, että lapset ovat tosi kivoja ja luotettavia.
Säännöt ovat tarkat, saavat olla kerrostalon etu- ja takapihalla, niin että heidät voi nähdä ikkunasta. Mun poikaa ei koskaan jätetä yksin ulos, vaan saatetaan kotiin sisälle asti. JA koskaan en tuputa tai päästä poikaa isompien mukaan ulos, elleivät nämä sitä itse halua.
On toiminut todella kivasti, oma lapsenikin on siis todella rauhallinen ja järkevä ja " varhaiskypsä" , aina leikkinyt isompien kanssa.
Kylläpäs mulle nyt huomautellaan :)
Olen ihan tavallinen perheenäiti. Haen lapsen päiväkodista, ja olemme kotona noin viiden aikaan. Siinä sitten yleensä laitellaan ruoka, joskus katsotaan lastenohjelmaakin. Sen jälkeen mennään usein yhdessä ulos, pyöräilemään yleensä tai tuohon pihaan, tai sitten lähdetään kauppareissulle.
Noin kuuden ja seitsemän välissä lapsi sitten saattaa olla sen hetken ulkona muiden lasten kanssa, rivitalon etupihalla, kun mulla on ovi auki. Ja pian koittaa jo iltapala ja nukkumaanmenoaika. En nyt edes tämän listan syntisin ole :)
Aina lapsi on auttanut siivouksessa ja kotihommissa. En todellakaan aina siivoa kun lapsi on ulkona, mutta jos joskus olen silloin istahtanut alas ja se on rikos, niin syyllinen olen.
Mä en vaan pysty av-täydellisyyteen, myönnetään :)
40
Vierailija:
Ja oliko se nro 40 joka kehui miten lapsella on TYLSÄÄ olla kotona kun äiti siivoaa??? Jaa tä? Miksi lapsi ei auta siivouksessa. Korjaa astiat koneeseen ja koneesta, siivoaa pöydän, vie roskia (jos saa kannen auki ja roskat sisään), pyykit koneeseen ja sieltä ulos.. Vaikka mitä: Meijän 2- vuotias siivoaa vissiin enempi kuin teidän 5- vuotias? :D
Ja siivoatko aina kun lapsi on ulkona; vai onko se hyvä hetki nostaa jalat ylös kun kiusanhenki on pois jaloista?20
Meillä 3,5-vuotias. Saa olla rivitalon takapihalla " yksin" , vahdittaen kuitenkin niin että näkee sinne lähes koko ajan. Pihasta ei pääse pois, paitsi kuten joku sanoi " kaivamalla tunnelin aidan ali" .
Etupihalle en ole päästänyt, enkä puistoon. Meiltä ei näy oikeastaan mistään ikkunasta suoraan puistoon (paljon puita edessä) ja siellä viihtyy aivan liikaa teinilauma kiroillen, roskaten, ajaen skoottereilla (kyllä, pikkulasten puistossa) ym. yhtä tyhmää ja vaarallista, että puistossa ollaan vain äidin tai isän kanssa.
Meillä on niin vilpitön ipana, että lähtisi kaikkien namusetien matkaan enkä muutenkaan vielä luota yksin olemiseen. Pientä reviirin laajentumista harrastetaan eli voi lähteä talon toiselta puolelta postilaatikolta kotiovelle tai voi kierrellä näköetäisyydellä missä tahtoo, jos esim. juttelen naapurin kanssa pihalla. Avainsana on meillä tuo näköetäisyys ja kuuloetäisyys. Paitsi tosiaan jos kipaisee ovelle postilaatikolta tms. niin en ihan joka sekunti näe lasta.
Toisaalta esim. serkkujensa (4v ja 7v) luona saa olla heidän omakotitalonsa pihalla isompien kanssa niin että ollaan sisällä aikuiset. 7v jo osaa vahtia ja tulla sanomaan jos jotain tapahtuu. Talo on päättyvän tien viimeinen eli autoja ei kulje ja paikka on rauhallinen. Siellä on helpompi harjoitella tuota rajojen kanssa elämistä.
Mutta ap:n kysymykseen niin kyllä meilläkin kävi yksi ilta aivan outo arviolta 5v poika kysymässä lasta ulos leikkimään ja kello oli yli kuuden arki-iltana. Myöhemmin näin ko. poikaa ja totesin, että hän asuu monen talon päässä meiltä. Olen nähnyt muutenkin noin 4-5-vuotiaita kiertelemässä puistossa ja lähimaastossa ilman että aikuisia on lähellä ja tiedän, että asuvat kauempana, josta ei varmasti näe puistoon jne. Itseäni hirvittää.
kun meillä ei edes 6-vuotias saa kulkea missään ilmaan vanhempiaan. Näköyhteys on aina oltava. Asumme kerrostalossa, jossa vieressä kulkee todella vilkkaasti liikennenöity tie, joissa autot ajaa lujaa, vaikka tiellä on 40 kilometrin nopeusrajoitus.
Minä en ainakaan ota sitä riskiä, että lapsi joutuu johonkin onnettomuuteen.
Meidän 6-v:lla ei ole lupa poistua omasta pihasta, mutta naapurissa asuu toinen 6-v joka jatkuvasti houkuttelee milloin minnekin eikä itse tarvitse edes lupaa vanhemmiltaan. Muutaman kerran ovatkin lähteneet kahdestaan lupia kyselemättä ja ylittäneet vilkkaita autoteitä jne. Aika hankalaa kun naapurissa asuu tuollainen vapaasti kasvatettu tenava ja sitten yrittää omalleen pitää edes jonkinlaisia rajoja.
silloin, kun teen keittiössä ruokaa ja vahdin samalla koko ajan häntä ikkunasta. Asumme todella rauhallisella alueella. Katumme on umpikuja, jossa kulkee todella vähän liikennettä. En vain halua päästää häntä yksin ulos.
Naapuruston 4 - 5 v lapset saavat kulkea ihan vapaasti meidän kadullamme ja parilla naapurikadulla. Osalla lapsista on vapautta ihan liiaksi asti. Eräs lapsi saattaa olla meillä kylässä vaikka neljä tuntia, eikä vanhemmat käy perään kyselemässä. Yleensä laitan kyllä jo parin tunnin jälkeen menemään kotiinsa. Saattavat esim. mennä sisälle, vaikka me itse ollaan ulkona. Ovat myös tuppaamassa mukaan esim. leikkipuistoon tai pyöräilemään.
Minusta tuntuu, että osa vanhemmista haluaa olla " rauhassa" . Eli tehdä esim. pihatöistä tai vaikka nukkua päiväunet ja lapsi saa rauhassa vaeltaa minne haluaa. Minusta tämä vaan on väärin, sillä mielestäni jokaisen pitäisi pitää huolta omista lapsistaan, eikä luottaa siihen, että lapset pyörivät jossain naapurissa.
niin, että näen ikkunasta melkein koko ajan tai käyn kurkkimassa parvekkeelta. Ei puhettakaan, että saisi lähteä yksin pihasta mihinkään, eikä ole kyllä halunnutkaan. Ikää nyt 5,5v. Tämä on eka kesä, kun on yksin ulkona.
että 4-vuotisneuvolassa kysytään, joko lapsi pääsee yksin ulos. Missä asutte? Varmaan jossain pikkupaikkakunnalla. En kuuna kullanvalkeana päästäisi nelivuotiastani Vantaalla kerrostalon pihalle, jonka leikkipaikalle en ikkunasta näe (tai vaikka näkisinkin). Vaikka luotankin 100 prosenttisesti, että hän ei lähtisi sieltä omille teilleen. Kyllä täällä aina sen verran hulluja ja hörhöjä liikuskelee, että tuskin päästän vielä vuodenkaan kuluttua.
Maalla mummolassa on tietysti eri juttu, mutta ei kaikilla ole niitä maalaismummoloitakaan, joissa harjoitella yksinoloa.
4.5 vuotias saa olla omalla pihalla yksin. itse asiassa jo 3 vuotias pikkuveljensäkin on omassa pihassa yksin, tai siis keskenään ovat pihalla ja molemmat " vahtivat" toisiaan ja juokseevat kertomaan jos toinen edes yrittää karata naapurin pihalle
Meidän kuopus on kulkenut retkillään 4-vuotiaasta alkaen. Hänellä on oma " reviiri" , jolta ei saa poistua ja hyvin on tätä noudattanut. Tuossahan nuo kuljeskelevat koko metsän väki ja useimmiten koko revohka löytyy samalta pihalta. Meillä myös koko kylä kasvattaa eli se pitää jöötä, jonka pihalla lapset kulloinkin ovat.
Poika täyttää ensi kuussa 7 vuotta, on ihan onnellinen ja tasapainoinen lapsi ja lähtee kouluun (taksilla) syksyllä iloisin mielin.
Hyvin usein kulkee isoveljensä mukana, ikää tällä 9v, mutta ei ollenkaan harvinainen näky, että nuorempi kulkee yksin. Täällä maalla ei ehkä olla ihan niin ylivarovaisia kuin kaupungissa.
Oma lapsi on saanut n. 3,5-vuotiaasta asti olla pieniä hetkiä yksin rivitalon leikkipihalla, jos esim. itse puran kauppakasseja sisällä. Nyt asumme ok-talossa, lapsi on juuri täyttänyt neljä ja saa olla omalla pihalla itsekseen. Vahdin kyllä ikkunasta ja käyn välillä pihallakin katsomassa. Asumme pk-seudulla.
Kyllä kai 6-vuotiaan täytyy jo jonkin verran saada liikkua itsekseen oman pihan ulkopuolellakin. 7-vuotiaana mennään kuitenkin jo kouluun ja silloin pitää osata kulkea koulumatka itse.
milloinkin ovat (sen kuulee kyllä...). 3,5-vuotiaalta on kiellettyä, saa olla vain omalla pihalla. muutaman kerran on lähtenyt isompien perään, mutta siitä tuli loppu heti alkuunsa. Kyllä minusta lasten reviiriä voi ja pitääkin pikku hiljaa laajentaa, turvallisissa rajoissa.
En nyt sano, että 2-3-vuotiaita pitäisi päästää vapaasti liikkumaan, mutta kyllä jo 4-vuotiaana voi harjoitella vaikka naapuriin menoa niin, että aikuinen katsoo ikkunasta tai pihalta ja vähitellen mennä myös yksin. Tätä ennen on tietysti liikuttu yhdessä ja opetettu lasta tarkkailemaan liikennettä ja olemaan varovainen.
Meistäkin (ja lähes kaikista naapureista) voisi tämän keskustelun perusteella tehdä ls-ilmoituksen, koska 4-8-vuotiaat lapset liikkuvat aika vapaasti omakotitaloaluellaamme. Tie on päättyvä ja liikenne rauhallista. Lapset käyvät (hui kamalaa) soittamassa ovikelloa milloin missäkin ja pyytämässä kavereita leikkimään. Vanhemmilla on kyllä kaikilla pokkaa sanoa, jos eivät halua vieraita juuri silloin tai päästää omiaan pihalle.
Toki mitä tahansa voi sattua, mutta riskit on otettu huomioon ja lapsia on opetettu ja valistettu. Lisäksi he ovat lähes aina jossakin pihassa, jolloin voivat hakea apua talon aikuisilta, jotka ovat lapsille tuttuja. Leikkejä myös valvotaan, vaikkei joka hetki ikkunassa kytätäkään.
Minusta on ihanaa, että lapsilla on kotipiirissä kavereita ja lapsilauma omalla pihalla on enemmän ilo kuin vaiva.
en usko, että se hänellä on ongelmana sitten enää, kun ensin reitti kouluun on harjoiteltu. Varmasti hän ekan luokan on tiiviisti koulussa ja sitten ip-kerhossa, vasta tokalla sitten enemmän liikkuu itsekseen.
Ei ole tosin kai ikinä kaivannutkaan yksin liikkumista.
(Siis poika oli 7v ja aloittaa koulun syksyllä)
samoin kun tulevat takaisin meidän pihalle.
Esikoinen alkoi olla yksin ulkona n. vuosi sitten. Samoihin aikoihin kun naapuriin muutti uudet ihmiset. Heidän lapsensa saivat olla vapaammin ulkona kuin meidän. Joten teimme jonkinasteisen kompromissin. Meidän lasta valvotaan edelleenkin tiukemmin kuin naapurin, mutta annoimme esikoiselle vähän enemmän liikkumatilaa.
Mielestäni ihan ok. Seitsenvuotiaana hänen on osattava kulkea itse kouluun. Nyt opettelee omalla pihalla oloa ja naapurin. Asumme rauhallisen tien varrella. Vaikka joskus vähän hirvittää ajatus, että hän saa kulkea sen yli " vapaasti" , on minun silti pikkuhiljaa annettava hänen itsenäistyä. Ja tällä EN tarkoita sitä, että lapsi olisi vastuussa itsestään ja itsenäinen. Vaan sitä, että hän välissä tuntee olevansa omasta itsestään ja opettelee näin tuntemaan itsensä.