4-5-vuotiaat ja yksin liikuskelu. Annatteko tuon ikäisten
liikkua yksin?
Saavatko olla vain pihassa tai lähistöllä, mihin vedätte rajat?
Asuinalueellamme on eräs n.5-vuotias joka kuljeskelee yksinään pitkiäkin matkoja. Korttelin päästä toiseen jne. Osa alueen teistä on pienempiä mutta on myös yksi iso tie, jossa ajaa raskasta liikennettä.
Lapsi voi olla parikin tuntia omilla retkillään, kunnes jonkun vanhemmat patistelevat että menisi kotiinsa. Omat vanhemmat hyvin harvoin katselevat edes pihalle missä on. Muuten kai kaipailisivat jos on noinkin pitkään näkymättömissä.
Vaikka toiset olisivat lähdössä sisään syömään/kauppaan/lenkille tms. hän olisi tulossa mukaan. No, eihän vieraat ihmiset voi tuonikäistä ottaa mihinkään omiin menoihinsa, eikä ole tarpeenkaan.
Hän leikkii myös meidän lapsemme kanssa, ja olen sanonut lapselle ettei saa lähteä pihapiiristä minnekään ilman vanhempien lupaa. Meillä on 4-vuotias - eikä hän ole lähtenytkään - toistaiseksi. Tämä lapsi kyllä houkuttelee lastamme toisten vieraiden ihmisten pihoille mylläämään. Olen omalle lapselle sanonut että ei saa mennä vieraisiin pihoihin, jos ei ole pyydetty sinne leikkimään (joku kaveri tms.)
Mielestäni en ole liian ankara, tuon ikäinen ei voi kuljeskella omin päin. Lähistöllä on myös vesistöä, joten riski että keksivät jotain hölmöä on suuri.
Onko tämmöinen ihan yleistä että tuonikäinen kulkee yksinään? Tämä ei ole mitään haja-asutusaluetta vaan ihan kaupunkia.
Olenko niuho kun olen sitä mieltä ettei tuo ole ok?
Kommentit (61)
Mielestäni tuollainen vaeltelu ei ole ok.
Mun 4.5-vuotias saa leikkiä vapaasti rivitalon takapihalla (josta ei pääse pois, kuin kaivautumalla pensasaidan ali) ja etupihalla hiekkalaatikolla/kiikussa. Saa ajella pyörällä tarkkaan määritellyllä alueella, myös siellä etupihalla. Muualle ei ole mitään asiaa yksinään (siis ilman aikuista). Olen nipo :)
Vierailija:
4-vuotias poika saa olla yksikseen rivitaloyhtiömme pihassa mutta hänellä on ehdoton kielto poistua omalta pihalta, jos rikkoo sääntöä niin rangaistukseksi seuraa kotiarestia.
meillä myös on pojalla rangaistuksena että jos rikkoo sääntöjä ja lähtee seikkailemaan, ei saa enää ulkoilla yksin ilman vanhempia. On toiminut tähän asti.
t.ap
meillä omassa pihassa saa leikkiä (omakotitalo), mutta sen pidemmälle ei ole lupaa yksin eikä myöskään vielä kavereiden kanssa mennä. Tyttö nyt 6-vuotias ja vielä tosi varovainen luonteeltaan. Kai se on kohta pakko napanuora katkaista....
Meilläpäin eräs 5-vuotias tyttö viuhtoo itsekseen pyörällään ties missä ja viikollakin vielä kahdeksan aikaan illalla vaikka aamulla olisi hoitoon meno. Vanhempia ei näy pihassa edes katsomassa missä tyttö mahtaa olla...
Meillä ei tuollainen peli vetele.
Toisaalta on pienempiä sisaruksia, joten ollaan yhdessä aina ulkona.
Pihalla saa kulkea sitten näkymättömiinkin, mutta ei pois reviiriltä.
Leikkipuistossa samat, ei saa poistua puistosta vaikka isommat houkuttelisivatkin. On sen verran arka kyllä, että ei haluakaan.
Kaverien kanssa ei anneta olla pihallakaan ilman valvontaa, vaikka sitten lehdenlukija penkillä, mutta silti. Iso tie lähellä ja jonkin sortin hulluja ja humalaisia eksyy talojen pihoillekin usein pyörimään.
Naapuritalossa on yksi 5-vuotias joka on 2-vuotiaasta ollut yksin leikkimässä ulkona, ja juoksennellut siihen tielle, monta kertaa olen käynyt palauttamassa. En jaksa näitä. Enkä sitä, että toiset jättää omiaan siihen pihalle " yksin" , kun olen omieni kanssa, ja tottakai ne muut roikkuu meidän kanssa sitten, ja olen sitten lapsenpiikana ja sitten ne haluaisivat tietysti lähteä kauppaan ja meidän kotiin ja saa kiukkuraivareita kun kiellän lähtemästä mukaan. 4-5-vuotiaat on vielä aika pieniä.
Joo, tuo on muuten aika yleistä!
Meidän taloyhtiössä myös erään perheen 5-vuotias huitelee vielä välillä klo 20 aikoihin ulkona. Meidän lapset on jo nukkumassa siihen aikaan!
-3
Vierailija:
Meilläpäin eräs 5-vuotias tyttö viuhtoo itsekseen pyörällään ties missä ja viikollakin vielä kahdeksan aikaan illalla vaikka aamulla olisi hoitoon meno. Vanhempia ei näy pihassa edes katsomassa missä tyttö mahtaa olla...Meillä ei tuollainen peli vetele.
Vaikuttaa melko välinpitämättömältä kodilta.
Soitetaan/tekstataan että nyt lähdössä ja vastaanottavasta päästä soitetaan/tekstataani kun perillä.
Tytöt ovat olleet tosi tyytyväisiä ratkaisuun, yksin kuljettu 500 m jännittävä kuljea yksin ja ovat tosi ylpeitä itsestään kun ovat perilllä. Oppivat itsenäisyyttä, saavat itsetuntoa ja onnistumisen iloa.
Nynnyjähän niistä tulisi jos kouluikään asti kuljetellaan joka paikkaan ;)
Kun roikkuu sitten myös niissä vieraissa aikuisissa. Ts. keskeyttää heidän juttujaan ja vaatii huomiota. Toisaalta myös säälittää tämä lapsi.
t. ap
jonka porttia ei osaa avata. Silloinkin katson vähän väliä ikkunasta (näen koko alueen). Olen ehkä varovaisimmasta päästä.
Ystäväni sen sijaan antaa saman ikäisen huidella parikin tuntia ties missä naapureiden ovikelloja soittamassa, mutta minä en uskaltaisi ikinä niin tehdä.
On tähän asti pysynyt kiltisti omakotitalomme pihassa. Nyt on ihan vängällä lähtenyt kulkemaan kahta katua pitkin leikkikavereita etsimään. Menee pihoihin taputtamaan kissoja tms. Ihan hirmuisen menopäällä on. En tykkää tästä ollenkaan. Joudun vahtimaan pihaltamme, minne menee. Haluaisin, että edes tulisi sanomaan, minne pihalle meinaa mennä leikkimään. Noloa se on minunkin mukana kulkea ja portin raosta vahtia.
oma 4-vuotiaani on vielä ihan " vauva" , välillä pitää syöttää, motorisesti kömpelö jne. En voisi kuvitellakaan päästäväni häntä yksin pihalle!
Kaksi eri asiaa: lapsi on PIHASSA ja vahdit vaikka ikkunasta. TAI lapsi painaa jossain ettei tiedetä missä koheltaa! Sekin on vastuutonta että lapsi on pihassa eikä valvota. Mua kummastuttaa miten lapsien " annetaan" 5- vuotiaana hukkua pihan lammikkoon eikä sitä kukaan näe.
Ikkunasta näkee lapset ja välillä voi mennä katsomaan lähempääkin. Mitään vastuuntuntoa ei ole jos lapsi lähtee pihasta tai hukkuu sinne.
Haluaisitko että sun lapsilla olisi tollanen perhepäivähoitaja? Tekee ruuan kun lapset leikkii keskenään ulkona? Jos et niin miksi omassa toiminnassa saa olla puutteita?
Luulisi vanhempiakin jo vaivaavan.
Äiti oli vahtinutlapsia mutta kääntänyt selkänsä muutamaksi sekunniksi.
ja naapurin tyttö meille sekä vieressä olevassa puistossa (ei leikkipuisto vaan iso puisto) saa leikkiä vanhalla omakotialueella. Ihan henkkohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että 6v. pitäisi ruveta opettelemaan yksin kulkemista ettei sitten ekaluokkalaisena tarvi opetella ihan kaikkia taitoja.
Onko nämä joiden 6v. ei vielä liiku - yksilapsisia perheitä tai lapset esikoisia?
Vanhemmat vain sanovat että ei sille voi mitään kun se vaan häipyy omille reissuilleen.
ap.
vähän liikkeelle, että osaa sitten kouluun mennessään toimia ominkin päin.
Vierailija:
ja naapurin tyttö meille sekä vieressä olevassa puistossa (ei leikkipuisto vaan iso puisto) saa leikkiä vanhalla omakotialueella. Ihan henkkohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että 6v. pitäisi ruveta opettelemaan yksin kulkemista ettei sitten ekaluokkalaisena tarvi opetella ihan kaikkia taitoja.Onko nämä joiden 6v. ei vielä liiku - yksilapsisia perheitä tai lapset esikoisia?
4-vuotias poika saa olla yksikseen rivitaloyhtiömme pihassa mutta hänellä on ehdoton kielto poistua omalta pihalta, jos rikkoo sääntöä niin rangaistukseksi seuraa kotiarestia.