Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi kun vauvan rytmi on pielessä?

18.06.2007 |

Kaipaisin kokemuksia liittyen siihen, että vauvan rytmi on pielessä. Minulla on muutaman päivän vajaa 4 kk ikäinen poika, joka on täysimetyksellä. Ongelmamme ei ole suuren suuri, mutta jos asialle on jotain tehtävissä, ottaisin neuvoja vastaan mielelläni. Poika nimittäin on omaksunut sellaisen rytmin, että nukahtaa yöunille vasta klo 00-01. Itse en jaksaisi näin myöhään valvoa! Joskus jos on ollut rankka päivä ja päikkärit jääneet vähemmälle, voi nukahtaa jo klo 23. Ei koskaan aikaisemmin. Aamulla taas vastaavasti nukkuu klo 11 saakka, joskus tuntuisi nukkuvan pidempäänkiin, mutta herätän aina viimeistään silloin. Välissä herää syömään klo 5, 7 ja 9. " Aamulla" kun herää, valvoo tunnin, max puolitoista ja menee päikkäreille klo 12-12.30. Nukkuu päivisin vaihtelevan määrän päikkäreitä ja illalla voi herätä viimeisiltä päikkäreiltä jopa vasta klo 22. Olen yrittänyt laittaa yöunille omaan sänkyyn jo näiksi viimeisiksi päikkäreiksi, mutta aina poika niiltä herää syömään eikä nukahda uudelleen, vaan jää valvomaan ja sitten onkin täysi elämä päällä yöuniin saakka. Olen yrittänyt, etten enää sytytä valoja tuolloin klo 22, mutta sitten tulee kiukku kun haluaa seurustella eikä näe mitään! Olen myös yrittänyt tankata maitoa jo klo 20 aikoihin, että jos ei heräisikään enää klo 22 mutta ei auta! Olen myös koittanut herättää aamulla aikaisemmin, mutta poika ottaa unet kiinni päivällä - nukkuu siis pidemmät päikkärit! Ja illalla valvotaan yhtä pitkään! En tosin ole yrittänyt säännöllisesti herättää aiemmin, vaan kokeillut vain muutamana yksittäisenä päivänä. Oikein en ole varma saako vauvaa kesken unien herättää ja kurjaltakin se tuntuu. Neuvolasta ei osattu antaa mitään vinkkejä, sanoi vaan että puolivuotiaaksi vauva elää miten haluaa... Onko jollakin kokemusta vastaavasta? Jos on, niin mitä teit vai annoitko vaan ajan kulua ja helpottiko ongelma myöhemmin? Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
18.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Meijän poika on nyt jo tosin kohta 11kk ja rytmit jo tasoittuneet, mutta meillä oli ihan samanlaista suunnilleen tuon ikäisenä! En muista tarkalleen, että oliko joku syy tms. mikä aiheutti rytmimuutoksen, kun ihan rutiinit pysyi ennallaan, mutta poika päättikin valvoa vaan pitempään...Eli ennen ku oli nukahtanut yöunille 19-20 aikaan niin yhtäkkiä ne oliki " päiväunet" ja heräsi kans tuossa 21-22 aikaan ja ei nukahtu millään uudestaan vaan valvoi 24-02 asti...ja nukkui myös puoleen päivään. Ja itse olin myös tosi väsynyt enkä jaksanu pitkän illan jälkeen nousta aamulla rytmejä vaihtamaan.

Tätä jatkui varmaan kuukauden ajan kunnes yhtenä iltana lähdimme miehen kanssa elokuviin ja syömään ja veimme pojan isovanhemmille hoitoon. Siellä oli ollu sen verran " innostunut" , että ei ollut malttanut nukkua päiväuniaan niin siitä illasta lähtien sitten nukahtikin taas 19-20 aikaan viimeistään.

Varsinaista kikkaa ei rytmimuutokseen ole, mutta jotenkihan lapsi pitäs saaha väsytetyksi ja jättää just esim. viimeset päiväunet pois. Mutta tämähän on vaan minun ajatus...Se vaatii hermoja ja jaksamista, kun pitäs alkuillasta leikittää ja touhuta eikä laitakaan lasta päiväunille!! Tai herätä vaikka tuntia pari aikasemmin aamulla ja jättää kans illasta pois ne viimeset unet tai ainakin lyhentää niitä.

-mangu-

Vierailija
2/2 |
18.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuli mieleeni Tracy Hoggin (?) kirja Opi kuuntelemaan vauvaasi, jossa taisi olla juuri noihin rytmijuttuihin runsaasti vinkkejä. Kirjasta saa toki jokainen olla mitä mieltä on, mutta epätoivoinen kokeilee kaikkea, vai mitä? : )

Toivottavasti saatte pian rytmin kohdalleen.

terveisin Tituliini, jolla meinasi voimat loppua, kun lapsilla oli muutaman kuukauden rytmitys hakusessa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla