Montako pvää voisit olla erossa lapsistasi?
Mulla olisi ihana tilaisuus matkustaa ystäväni luo hänen nykyiseen asuinmaahansa viikoksi. Välimatkan vuoksi näemme nykyään tosi harvoin, ja mieli tekisi lähteä. Mutta samalla mietin kuinka lapset pärjää ilman äitiä (olisivat kotona isän kanssa ja isän ollessa töissä mummi olisi hoitamassa) kun en koskaan missään ole ilman heitä ollut?? Lapset 7v, 4,5v ja n.2v. Jääkö pienimmälle " trauma" jos äiti on monta päivää poissa?? Isommat kyllä jo ymmärtää että tulisin takaisin mutta pikkuinen ei.. Olenko kauhea äiti jos lähden? Tuntuu että " petän" ystäväni jos en mene ja toisaalta etten voi " hylätä" pienintä lasta.. Vaikka siis olisi ihan tutussa ja turvallisessa seurassa ja ympäristössä.. Vai jääkö trauma lapsen " hylkäämisestä" vain mulle? Oma ikävä ainakin olisi ihan raastava..
Kommentit (23)
Yhden yön 2v on ollut isovanhempien luona sisarustensa kanssa, se meni hyvin. Mutta muuten ei erossa olekaan toisistamme juuri oltu.. Ja kyllä, isästä lapset ovat olleet erossa pisimmillään noin viikon. Isä muutenkin on paljon töissä, opiskelee yms niin olen ollut tosi paljon lasten kanssa, olen halunnutkin olla kun ovat olleet/ovat pieniä. En edes miettisi vielä noin pitkää eroa, pienimmästä ainakaan, ellei nyt olisi tullut tällainen tilaisuus että voisin päästä ystäväni luo. Mä itse pidän isää lapsille yhtä lailla tärkeänä vanhempana kuin äiti, mutta kyllä lapsen suhde äitiin usein on erilainen kuin isään. Ainakin meillä, kun mä tätä arkea olen kuitenkin pääasiassa pyörittänyt ja lasten kanssa ollut paljon isää enemmän (tietenkin, kun hän käy töissä ja mä en!). Siksi isän poissaolo ei ole heille niin suuri muutos elämässä kuin uskon mun, äidin, poissaolon olevan. Toki kaipaavat isääkin kovin, mutta olemme niin tottuneet keskenään olemaan että arki pyörii normaalisti oli isä kotona tai ei. Luotan mieheeni ja siihen että lasten kanssa hyvin pärjää, mutta uskon että lapsille mun poissaolo kotoa on isompi juttu kuin isän poissaolo.. Kun mä täällä normaalisti aina olen. Tajuaakohan kukaan mitä yritän selittää :) Lapsilla ei varmasti olisi mitään hätää isän kanssa, mutta ei isä voi korvata äitiä eikä äiti isää. Ikävä lapsilla varmasti olisi mua kovasti, ja mulla heitä.
mutta mulla onkin vielä pieni lapsi = 1v ja 7kk
eikä ollut kaipaillu äitiä eikä iskää ollenkaan. Lähtikin sinne ihan onnensa kukkuloilla ihan yks kaks kun mummi itse vielä ehdotti hänelle. Itellä tuli vaan viikon puolivälissä kaamee ikävä:) mutta siitäkin selvisin;)
Mutta sanotaanko että jos ois tuossa n.puolvuotta sitten oltu erossa noin kauvan niin ois hällä hätä tullu..ollu niiiiiiin äitin tyttö mutta nyt yhtäkkiä ollaan " kasvettu" erilleen..you know..siis ei IHAN 24h olla kiinni toisissa. Mutta jokainen lapsi on erilainen.