Tyhmä kysymys raskausviikoista.
Eli kun on esim. 12+1, niin onko silloin kahdennellatoista vaiko kolmannellatoista viikolla? Entä silloin kun on tasan 12+0? Silloin on varmaan kahdennellatoista?
Auttakaa tietämätöntä tulevaa mammaa :)
Kommentit (5)
Noin olen sen ajatellutkin. Aloin vain ihmettelemään kun luin netistä vauvan kehityksestä ja siinä oli kuva, jonka piti olla kolmanneltatoista viikolata mutta kuvan alla oli raskausviikot 13+jotain.
ap
Vielä vaikeampaa ihmisille tuntuu olevan käsittää vanhanaikaisia raskauskuukausia. Kuudennella kuulla raskaana kuulostaa ihmisistä siltä että kohta se synnyttää, vaikka viikkoja voi olla vain 20+1 eikä vauva pysyisi syntyessään edes hengissä, monella raskaus edes näy vielä siinä vaiheessa. Harva edes tietää että kun lasketaan raskauskuukausia niin niitä on normaalissa raskaudessa 10 ja yliaikainen voi olla 11. kuulla raskaana.
1. kuukausi = viikot 0+1 - 4+0
2. kuukausi = viikot 4+1 - 8+0
3. kuukausi = viikot 8+1 - 12+0
4. kuukausi = viikot 12+1 - 16+0
5. kuukausi = viikot 16+1 - 20+0
6. kuukausi = viikot 20+1 - 24+0
7. kuukausi = viikot 24+1 - 28+0
8. kuukausi = viikot 28+1 - 32+0
9. kuukausi = viikot 32+1 - 36+0
10. kuukausi = viikot 36+1 - 40+0
Muistan kun odotin keskimmäistämme varmaan viikolla 30 tai jotain niin äitini suurena asiana kertoi minulle, miten naapurin tyttö on JO viidennellä kuulla raskaana. Valistin äitiä sitten että eihän se ole vielä edes puolivälissä ja että kyseisellä laskutavalla olen itse kahdeksannella kuulla eikä äiti meinannut uskoa millään.
että noi kuukaudet lasketaan tollein. Jotenkin sitä vain kuvittelee että raskaus kestää sen yhdeksän kuukautta...
Eläähän vastasyntynyt lapsikin ensimmäistä ikävuottaan, vaikkei ole täyttänyt vielä yhtä vuotta.